CEVRO:d146601 Strategic and Project Manag - Course Information
d146601 Strategic and Project Management
CEVRO Universityspring 2020
- Extent and Intensity
- 0/0. Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Ing. Petr Koblovský, Ph.D., LL.M. (lecturer)
Ing. Marek Vokoun, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Department of Public Law and Public Administration – Departments – President – CEVRO University
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives
- The aim of the course is to acquaint students with the basics of strategic and project management. Emphasis is placed on the ability to set business goals, early recognition of new opportunities, and awareness of threats. Students will get acquainted with the systematic approach to the analysis of the company in the long term and with the creation of key performance indicators of the company. The aim of the course is to understand the process of formulation and selection of business strategies, and factors of success and failure in their implementation. Project management principles will be presented to understand the implementation of the strategy. Graduates of the course have the knowledge of strategic management of the business sector, which is influenced by scientific, technical and socio-economic progress and the integration of information and communication technologies into business processes. They are able to independently evaluate the effectiveness of economic activities using strategic management methods. They are able to define the framework of project management and to understand its principles.
- Syllabus (in Czech)
Úvod do strategického managementu. Podnik jako systém, vnitřní a vnější prostředí podniku vtržní ekonomice, metodologické základy strategického managementu, pojem strategie a business model
Formulace strategie, druhy podnikových strategií, podnikové procesy a úrovně řízení
Analýza osob zainteresovaných na strategickém řízení firmy, očekávání důležitých stakeholders
Strategická analýza okolí firmy – obecné okolí firmy, STEEP analýza, sektorové okolí firmy, PORTERŮV model pěti sil
Strategická analýza vnitřního prostředí firmy – lidské zdroje, talent management, freelancing, průmysl 4.0, inovace, marketing, design a řízení kvality
Strategická analýza vnitřního prostředí firmy – finanční a rozpočtové analýzy, DuPont, 7P, 7S, value chain a firemní kultura
Diagnostické nástroje – SWOT a SPACE analýza, Strategic Advantage profile analýza, Scoreboardy a Dashboardy vpodnikových informačních systémech
Formulace strategie, vhodnost, přijatelnost a uskutečnitelnost strategie, důvody selhání strategií, realizace a implementace, kontrola plnění
Současný projektový management: koncepce a principy (IPMA, PMBOK)
Porozumění projektu - organizace, zainteresované osoby
Plánování k dosažení úspěchu, stanovení kvality,harmonogramu projektu a rozpočtu
Struktura členění práce (WBS), rizika projektu a práce se získanýmy znalostmi
Cvičení
1. Finanční výkazy, principy finanční matematiky, požadavky na seminární práci
2. Finanční analýza, ukaztele rentability, likvidity, zadluženosti, horizontální a vertikální analýza
3. Analýza odvětví, koncetrnace a konkurence na trhu, další ukazatele finanční analýzy, bakrotní modely
4. Průběžný test
5. Analýza a diskuse k textu
Fall and rise of strategic management
Getting It Right the Second Time
(Dynamic capabilities)
6.Analýza a diskuse k textu
Outsourcing - deadly sins
Virtual virtuous
(How To Make Strategic Alliances Work)
- Assessment methods (in Czech)
- Prezenční studium: Seminární práce 25 %, průběžný test 25 %a závěrečná zkouška 50 %. Kombinované studium: Seminární práce 40%, závěrečná zkouška 60 %
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/spring2020/d146601