SZZk_MSS Management of social services

CEVRO University
summer 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: SZK (final examination).
Guaranteed by
doc. Ing. Lucie Kozlová, Ph.D.
Department of Public Law and Public Administration – Departments – President – CEVRO University
Prerequisites (in Czech)
ROCNIK ( 2 )
Student losuje dvě otázky, na každou otázku má 10 min přípravy.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Proces strategického řízení: Definujte fáze procesu strategického řízení, zaměření řízení dle typu organizace (hierarchie strategií, nadnárodní organizace, životní cyklus podniku, neziskový sektor), formální podoba strategie (definice pojmu vize, mise a obchodní či organizační model, základní strategické ukazatele úspěšnosti).
  • 2. Diagnostické metody a nástroje pro strategické řízení: Povaha rozhodovacího problému ve strategickém řízení (rozhodování za rizika a nejistoty, nestrukturované problémy a trendy dle druhů okolí podniku), ukazatele strategie na úrovni organizační jednotky (obchodní/organizační a funkční strategie).
  • 3. Metody pro reformulaci strategie: Teoretické základy a postup uplatnění metod: Lean Business Canvas, VRIO, PEST, SWOT, Analýza hodnotového řetězce, Porterova analýza, příklady prováděných strategií (poskytování služeb, výrobků, marketingová, personální, logistická, informatická, inovační), příčiny selhání strategií.
  • 4. Proces projektového řízení: Definujte fáze životního cyklu projektového řízení dle vybrané metodiky, typy projektů v organizaci (dle omezujících faktorů čas, rozpočet a kvalita), projektové organizace, formální podoba projektu (definice projektu, klíčové dokumenty v procesu projektového řízení).
  • 5. Organizační struktura a činnosti v projektu: Kompetence a obsah činností zainteresovaných osob na projektu, kompetence řídícího orgánu (výbor projektu), klíčové dovednosti projektového manažera, výhody a nevýhody přímé participace uživatele/klienta/zákazníka na projektu, projektová kancelář, kritické faktory úspěchu (projektové znalosti). 6. Metody a nástroje projektového řízení: Rozhodování o výběru projektu (čistá současná hodnota, cíle organizace, stage-gate protokol, rizikovost a risk apetit), řízení projektu (síťové metody, WBS a plánování rozpočtu, zdrojů a úkolů), portfolio management, řízení rizik a jejich druhy v ziskovém a neziskovém sektoru, proč projekty selhávají.
  • 7. Principy plánování sociálních služeb (komunita a komunitní sociální práce, komunitní plánování sociálních služeb, triáda a princip rovnosti, hodnocení potřeb a plánování sociálních služeb v zahraničí)
  • 8. Řízení procesu, organizační struktura a fáze plánování sociálních služeb (koordinátor, metodické vedení, pracovní skupiny, cíle, metodika)
  • 9. Fundraising a zdroje potřebné pro plánování sociálních služeb (veřejné a neveřejné zdroje, fundraising, donátor)
  • 10. Analyticko-popisná fáze procesu plánování sociálních služeb (sociálně demografická analýza, analýza poskytovatelů sociálních služeb, zjišťování potřeb uživatelů sociálních služeb, analýza zdrojů systému sociálních služeb)
  • 11. Zapojování uživatelů a veřejnosti do procesu plánování sociálních služeb (druhy potřeb uživatelů, metody pro zapojení veřejnosti, veřejný portál, připomínkování a veřejné projednání, dotazník a fokusní skupiny)
  • 12. Strategická fáze procesu plánování sociálních služeb (SMART metoda, SWOT analýza, SLEPT analýza)
  • 13. Realizační fáze, implementace a evaluace plánu sociálních služeb (sociální realita, časový harmonogram, implementace plánu do praxe, monitoring, smysl evaluace)
  • 14. Risk management (projektové řízení rizik, identifikace rizik v sociálních službách a ve zdravotnictví, standardy kvality a eliminace rizik)
  • 15. Kvalitativní kritéria sociálních služeb v ČR, standardy kvality, inspekce sociálních služeb, registrační podmínky, apod.
  • 16. Modely měření a zvyšování kvality sociálních služeb (ISO, E-Qalin, Značka kvality, Vážka, CAF, Supervize, EFQM, indikátory kvality, aj.)
  • 17. Kvalita ošetřovatelské péče a zdravotních služeb
  • 18. Nástroje managementu kvality sociálních služeb, chyby v oblasti řízení, hodnocení jako nástroj kvality
  • 19. Management změny (nástrahy pro vedení i zaměstnance, příklady dobré praxe, angažovanost zaměstnanců)
  • 20. Brzdy v kvalitě (příklady z praxe, návody na „odbrzdění“, zvyšování kvality)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms fall 2020, fall 2021, spring 2022, fall 2022, spring 2023, summer 2023, fall 2023, spring 2024.
  • Enrolment Statistics (summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/summer2022/SZZk_MSS