d97101 Qualitative Methods for Political Scientists

CEVRO University
winter 2013
Extent and Intensity
0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Michal Kořan, Ph.D. (lecturer)
Prof. Dr. Miroslav Novák (lecturer)
Guaranteed by
Department of Political Science and International Relations – Departments – President – CEVRO University
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Představení kursu: Kurs si klade dva základní cíle: zaprvé, komplexním způsobem uvést studenta do problematiky kvalitativního výzkumu, jeho výhod, nevýhod, potenciálu a omezení, stejně tak jako jeho možných výsledků; zadruhé, poskytnout praktický návod pro tvorbu kvalitativního výzkumu pomocí vybraných kvalitativních metodologií. Pro důsledné porozumění kvalitativním metodologiím je nezbytné učinit exkurs do ontologických a epistemologických základů kvalitativního přístupu, a to i pomocí sondy do historického zápasu mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Na tento exkurs bude navázáno rozvíjením základních praktických dovedností vědecké práce Důraz bude kladen mimo jiné na operacionalizaci konceptů, zacházení s teoriemi (tvorbu a hodnocení), volbu proměnných, způsoby zisku a interpretace kvalitativních dat či způsoby hodnocení kvality úspěšnosti výzkumu. Budou představeny některé kvalitativní metodologie, které mají relevanci pro výzkum v politické vědě (zejména jednopřípadová a komparativní případová studie a diskursivní analýza). Studenti budou v průběhu semestru postupně demonstrovat vypracovávané metodologické projekty. Účelem těchto demonstrací je především dospět ke společné diskusi o problémech, kterým výzkumník při kvalitativním výzkumu čelí, a ke společnému pohledu na jejich řešení. Právě v těchto diskusích a demonstracích spočívá jedno z hlavních těžišť kursu Po absolvování kursu by student měl být schopen detailní orientace v základech kvalitativního výzkumu, v existující literatuře na toto téma a měl by být obeznámen s možnými úskalími, které na něj při kvalitativním výzkumu čekají. Student by po absolvování kursu měl být zcela dostatečně metodologicky vybaven pro zpracování kvalitní diplomové práce i jiných, náročnějších akademických textů.
Syllabus (in Czech)
  • Průběh kursu:
    První dva týdny bude probíhat obecné seznámení s kvalitativními přístupy. Po těchto dvou úvodních seminářích si studenti vyberou téma, které budou v průběhu zbytku semestru zpracovávat v podobě výzkumného projektu. Projekt nebude zaměřen na výsledky výzkumu, ale na proces výzkumu. To znamená, že výsledkem projektu nemá být ucelená analýza, množství nutných získávaných dat nemusí odpovídat potřebám skutečného výzkumu, projekt je zaměřen na osvojení metodologických návyků a na vyzkoušení různých metodologických přístupů.
    Student bude při vytváření projektu postupovat od počátku v souladu s odpřednášenou látkou a zadanými texty – tedy reflektovaným způsobem vybere téma, zvolí výzkumnou strategii a připraví plán a návrh výzkumného projektu, později bude téma uchopovat pomocí jednotlivých metod. Právě v uchopování stále stejného tématu různými metodologiemi budou spočívat jednotlivé dílčí projekty. Všechny tyto fáze budou průběžně v průběhu semestru diskutovány s ostatními studenty v seminárních částech kursu. Výsledná známka bude kombinací bodů za ústní zkoušku a body ze seminářů

    Průběh kurzu:
    1.Seznámení s funkcí metodologie obecně
    Rozdíl mezi kvalitativní metodologií, povaha, výhody a nevýhody kvalitativních dat, základy analýzy kvalitativních dat, základy tvorby návrhu výzkumu, dodržení základní výzkumné linky, konceptualizace, operacionalizace, určování hodnot proměnných, výzkumné otázky, hypotézy, interpretace dat.
    2. Výzkumné techniky
    Způsoby sběru dat, rozhovory, analýza dokumentů, pozorování, „field research“.
    3.Případová studie
    Výběr případu, práce s teoriemi v případové studii, sledování procesu a kauzality, technické postupy
    4.Komparativní případová studie
    Základní metody srovnávání, druhy a možnosti komparace, potenciál a využití komparativních studií.
    5.týden: Millovy metody komparace
    Základní východiska, výhody a nevýhody, možnosti použití
    6.Diskursivní analýza
    Základní epistemologické a ontologické předpoklady diskursivní analýzy, způsoby analýzy diskursu, kódování dat, sběr dat, způsoby využití a omezení využití diskursivní analýzy.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms summer 2020.
  • Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/winter2013/d97101