CEVRO:d97159 Typy a modely demokracie - Course Information
d97159 Typy a modely demokracie
CEVRO Universitywinter 2013
- Extent and Intensity
- 0/0. Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Miloš Brunclík, Ph.D. (lecturer)
Prof. Dr. Miroslav Novák (lecturer) - Guaranteed by
- Department of Political Science and International Relations – Departments – President – CEVRO University
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives (in Czech)
- Kurz se zaměřuje na hlubší analýzu empirických teorií demokracie. Jaký je rozdíl mezi demokraciemi městských států, národních států a hypotetickými nadnárodními demokraciemi podle R.A. Dahla? Jaké jsou základní typy demokracie a čím se v praxi liší? Jaký je rozdíl mezi empirickými typy demokracie a ideálními typy demokracie? Jaké jsou rozdíly mezi Popperovou a Schumpeterovou neklasickou teorií demokracie? Jak se v demokraciích rozděluje moc a jaké jsou tam formy opozice? Jak probíhají přechody k demokracii? Neurčuje do značné míry způsob přechodu budoucí dlouhodobě krystalizovanou podobu demokracie? Vyžaduje politická demokracie kapitalistický hospodářský systém? Těchto zásadních otázek se bude kurs dotýkat z různých pohledů. Po úspěšném absolvování budou studenti schopni popsat a definovat různé koncepce empirické teorie demokracie. Budou schopni rozlišovat mezi demokraciemi městských států, národních států a nadnárodními demokraciemi. Budou schopni určit základní definiční rysy a odlišnosti Popperovy a Schumpeterovy neklasické teorie demokracie. Po úspěšném absolvování budou studenti schopni dále srovnávat jednak různé formy opozice a jejich význam v soudobých demokraciích. Dále budou rozumět logice přechodů k demokracii. Budou umět popsat a vysvětlit příčiny pádu nedemokratických režimů a definovat vhodné podmínky pro úspěšné vybudování konsolidované demokracie. Studenti získají hlubší teoretické i empirické znalosti v otázce Lijphartovy koncepce většinové a konsensuální demokracie či koncepce polyarchie R. Dahla.
- Syllabus (in Czech)
- I. tematický okruh: Teorie demokracie
1) Rozdíl mezi empirickými, normativními funkčními teoriemi demokracie podle Sartoriho
2) Aristotelova koncepce demokracie a politeie
3) Dahlova koncepce polyarchie
4) Dahlova koncepce tří transformací demokracie
5) Kritika klasických teorií demokracie podle Schumpetera a Poppera.
6) Srovnání Popperovy a Schumpeterovy neklasické teorie demokracie
II. tematický okruh: Konsensuální a většinové demokracie
7) Většinový a konsensuální princip podle Lijpharta
8) Homogenní a segmentované společnosti, segmentální autonomie, překrývající se členství.
9) Empirická typologie čtyř druhů demokracie podle Lijpharta.
10) Ideální typy konsensuální a majoritní demokracie a diskuse o jejich výhodách a nevýhodách.
- I. tematický okruh: Teorie demokracie
- Assessment methods (in Czech)
- ústní závěrečná zkouška z obsahu přednášek a povinné literatury.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (winter 2013, recent)
- Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/winter2013/d97159