■ CEVROINSTITUT [ vysoká škola ] Výroční zpráva o činnosti wsoké školy CEVRO Institut za rok 2017 Praha 19. června 2018 1 Obsah: 1. Základní údaie o vvsoké škole CEVRO Institut a) Úplný název vysoké školy, běžně užívaná zkratka, sídlo (vč. adresy) vysoké školy a jejího studijního střediska b) Organizační struktura vysoké školy c) Složení (s uvedením změn v roce 2017) orgánů vysoké školy dle vnitřních předpisů vysoké školy d) Zastoupení vysoké školy v reprezentaci vysokých škol (Česká konference rektorů, Rada vysokých škol) s uvedením členů (vč. změn v roce 2017) a jejich funkcí v orgánech reprezentace e) Poslání, vize a strategické cíle vysoké školy f) Změny v roce 2017 v oblasti vnitřních předpisů g) Poskytování informací podle § 18 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím 2. Studijní programy a obory, organizace studia, vzdělávací činnost na vysoké škole CEVRO Institut a) Akreditované studijní programy (počty v jednotlivých skupinách KKOV podle typu studia a formy studia) b) Další vzdělávací aktivity vysoké školy v roce 2017 (mimo uskutečňování akreditovaných studijních programů) 3. Studenti na vvsoké škole CEVRO Institut a) Studenti v akreditovaných studijních programech (počty v jednotlivých skupinách KKOV podle typu studia a formy studia) b) Opatření ke snížení studijní neúspěšnosti c) Opatření pro omezení prodlužování studia d) Poradenské služby studentům e) Studenti se specifickými potřebami a možnosti jejich identifikace f) Práce s mimořádně nadanými studenty g) Podpora studentů se socioekonomickým znevýhodněním a možnosti identifikace takových studentů h) Podpora rodičů z řad studentů 4. Absolventi vvsoké školy CEVRO Institut a) Absolventi akreditovaných studijních programů (počty v jednotlivých skupinách KKOV podle typu studia a formy studia) b) Program vysoké školy pro absolventy (stručná charakteristika programu kontaktu s absolventy, akce pro absolventy vysoké školy) c) Spolupráce s budoucími zaměstnavateli 5. Záiem o studium na vvsoké škole CEVRO Institut a) Zájem o studium na vysoké škole (počet přihlášek do bakalářských a navazujících magisterských studijních programů podle skupin KKOV, počet přijatých, počet zapsaných ke studiu) s uvedením meziroční změny v počtu podaných přihlášek a počtu přijatých b) Přijímací řízení ke studiu na vysoké škole c) Informování uchazečů o studiu na vysoké škole, spolupráce se středními školami 2 6. Zaměstnanci na vvsoké škole CEVRO Institut a) Kariérní řád a motivační nástroje pro akademické pracovníky b) Zajištění rozvoje pedagogických dovedností akademických pracovníků c) Podpora rodičů mezi zaměstnanci d) Problematika sexuálního obtěžování 7. Internacionalizace a) Strategie vysoké školy pro rozvoj mezinárodních vztahů a mezinárodního prostředí, propagace aktivit vysoké školy v zahraničí 8. Výzkumná, vývojová, umělecká a další tvůrčí činnost (ve smyslu 51 zákona č. 111/1998 So., o vysokých školách) a) Propojování tvůrčí a vzdělávací činnosti na vysoké škole CEVRO Institut b) Zapojování studentů do tvůrčí činnosti na vysoké škole c) Finanční prostředky na výzkumnou a tvůrčí činnost d) Spolupráce s aplikační sférou 9. Zajišťování kvality a hodnocení realizovaných činností na vysoké škole CEVRO Institut Vnitřní hodnocení kvality vzdělávání na vysoké škole 10. Národní a mezinárodní excelence vvsoké školy CEVRO Institut Členství vysoké školy v mezinárodních asociacích, organizacích a sdruženích a v profesních asociacích, organizacích a sdruženích, ocenění vysoké školy 11. Třetí role vvsoké školy CEVRO Institut Přenos poznatků do praxe a působení vysoké školy CEVRO Institut v regionu a jeho význam 12. Ubytování, stravování. Knihovna vvsoké školy a) Ubytování a stravování studentů b) Knihovna vysoké školy 3 1. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O VYSOKÉ ŠKOLE CEVRO INSTITUT a) Úplný název vysoké školy, běžně užívaná zkratka, sídlo (vč. adresy) vysoké školy a jejího studijního střediska Úplný název vysoké školy: Používaná zkratka: Adresa vysoké školy: Telefon: e-mail: http: Studijní středisko Český Krumlov: Nejvyšší představitel školy: Datum a č.j. udělení státního souhlasu působit jako soukromá vysoká škola: CEVRO Institut, z.ú. vysoká škola nepoužívá zkratku názvu Jungmannova 17/28,110 00 Praha 1 221 506 777 info@vsci.cz www.cevroinstitut.cz Linecká 43, Český Krumlov prof. Ing. Josef Šíma, Ph.D., rektor 18. října 2006, č.j. 23 869/2006-30 4 b) Organizační struktura vysoké školy Organizační struktura vysoké školy CEVRO Institut je upravena Statutem vysoké školy a dále Organizačním řádem vysoké školy CEVRO Institut a je dána výčtem orgánů a útvarů vysoké školy. Orgány CEVRO Institutu jsou: a) Správní rada b) Dozorčí rada c) Ředitel Akademickými orgány CEVRO Institutu jsou: a) Rektor b) Prorektor c) Kolegium rektora d) Akademická rada e) Disciplinární komise. Organizačními součástmi CEVRO Institutu jsou katedry, centra, oddělení a další pracoviště plnící zejména úkoly v rámci činnosti tvůrčí a vývojové a dále pracoviště ekonomického a správního charakteru. Správní rada a dozorčí rada plní úkoly a vykonává působnost jí svěřenou zákonem, zakládací listinou CEVRO Institutu a Statutem. Ředitel vysoké školy CEVRO Institut je statutární orgánem vysoké školy CEVRO Institut. Ředitel vysoké školy CEVRO Institutu řídí činnost CEVRO Institutu zejména z hlediska ekonomického, materiálního a finančního zajištění jeho činnosti. Rektor vysoké školy CEVRO Institut stojí v čele vysoké školy a je jejím představitelem v oblasti vzdělávací, výzkumné a vývojové činnosti. Podle vnitřních předpisů vysoké školy CEVRO Institut se vždy zřizuje funkce prorektora pro studium. Prorektoři, kromě svých kompetencí stanovených Statutem vysoké školy CEVRO Institut a dalšími vnitřními předpisy vysoké školy CEVRO Institut, zastupují rektora vysoké školy CEVRO Institut v jeho nepřítomnosti. c) Složení orgánů vysoké školy dle vnitřních předpisů vysoké školy (s uvedením změn v roce 2017) Orgány CEVRO Institutu: a. Správní rada b. Dozorčí rada c. Ředitel Akademické orgány CEVRO Institutu: a. Rektor b. Prorektor c. Kolegium rektora d. Akademická rada e. Disciplinární komise V průběhu roku 2017 došlo k personální změně v obsazení místa ředitele vysoké školy. 5 Orgány vysoké školy CEVRO Institut a ieiich složení: Složení Správní rady: MUDr. Mgr. Ivan Langer - předseda Ing. Jaroslav Salivar Ing. Tomáš Chrenek Složení Dozorčí rady: PhDr. Jiří Frgal - předseda Mgr. Petra Viktorova Ing. Jan Zahradil Ředitel: Ing. Jiří Jirka (do 31.3.2017) JUDr. Tomáš Horáček, Ph.D. (od 1.4.2017) Akademické orgány vysoké školy CEVRO Institut a ieiich složení: Rektor: Prof. Ing. Josef Šíma, Ph.D. Prorektoři: Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. Tomáš Pojar, M.A. Kolegium rektora: Prof. Ing. Josef Šíma, Ph.D. Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. Tomáš Pojar, M.A Ing. Jiří Jirka JUDr. Tomáš Horáček, Ph.D. Doc. JUDr. Eva Horzinková, Ph.D. Prof. Dr. Miroslav Novák Doc. JUDr. Ivana Štenglová Plk. Prof. MUDr. Jan Österreicher, Ph.D. Složení Akademické rady: doc. JUDr. Ilona Bažantová, CSc. prof. JUDr. Aleš Gerloch, CSc. doc. JUDr. Bohumil Havel, Ph.D. prof. PhDr. Miloš Havelka, CSc. doc. JUDr. Eva Horzinková, Ph.D. Prof. Ing. Jiřina Jílková, CSc. doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D. doc. PhDr. Rudolf Kučera, CSc. doc. JUDr. Alena Macková, Ph.D. prof. Dr. Miroslav Novák prof. MUDr. Jan Österreicher, Ph.D. prof. Ing. Zdeněk Pavlík, DrSc. doc. Ing. Jiří Schwarz, CSc. doc. Dr. iur. Harald Christian Scheu, Ph.D. doc. PhDr. František Stellner, Ph.D. doc. Ing. Daniel Šťastný, Ph.D. doc. JUDr. Ivanka Štenglová doc. Ing. Jiří Večerník PhDr. Luboš Velek, Ph.D. prof. Alena Zemplinerová, CSc. Složení Disciplinární komise: Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. - předseda Členové: Doc. JUDr. PhDr. Ilona Bažantové, CSc. PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D. Bc. Irena Babkové Mgr. Tomáš Horák Náhradníci: PhDr. Roman Cardal, Ph.D. Prof. Ing. Alena Zemplinerová, CSc. Michaela Urbancová Roman Vuchtrl d) Zastoupení vysoké školy v reprezentaci vysokých škol (Česká konference rektorů, Rada vysokých škol) s uvedením členů (vč. změn v roce 2017) a jejich funkcí v orgánech reprezentace Vysoká škola je členem České konference rektorů. Rektor je členem pléna ČKR. (http://crc.muni.cz/plenum/) e) Poslání, vize a strategické cíle vysoké školy Cílem zakladatelů vysoké školy CEVRO Institut bylo a je vytvořit na českém vzdělávacím trhu nabídku velmi kvalitního vzdělávání na nevelké vysoké škole s vynikajícím akademickým sborem, s mezinárodním zázemím, s podporou vědecké a výzkumné činnosti. Vysoká škola CEVRO Institut klade důraz na propojení pedagogické činnosti s výzkumnou a vědeckou prací, na mezinárodní pedagogickou a vědeckou spolupráci. Ve vztahu ke studentům bylo cílem zakladatelů a dnešním posláním vysoké školy nejen vysoce kvalitní vzdělání, ale také možnost studenta vysoké školy CEVRO Institut být v blízkém a přímém kontaktu s osobnostmi studovaného oboru, ať už jsou pedagogy vysoké školy či odborníky z oblasti praxe, samozřejmě nejen z České republiky. Konečně, od svého vzniku patří CEVRO Institut k vysokým školám, které přicházejí s inovátorskými studijními obory. Sem patří i snaha o multidisciplinární přístup ke studiu společnosti. Tímto směrem se škola chce ubírat i v budoucnu. Jedním z podstatných poslání vysoké školy CEVRO Institut je kultivace veřejného i soukromého sektoru prostřednictvím přípravy stávajících i budoucích řídících zaměstnanců obou těchto sektorů. Výzkumný, vědecký a pedagogický zájem vysoké školy CEVRO Institut se soustřeďuje do oblasti práva (veřejného i soukromého), do oblasti politologie a mezinárodních vztahů, do oblasti bezpečnosti a dále do oblasti ekonomie. V těchto oblastech realizuje vysoká škola CEVRO Institut studium v bakalářských a navazujících magisterských studijních oborech. Vysoká škola CEVRO Institut klade důraz na kvalitu vzdělání a také na šíři jeho obsahu. Studentům se dostává vzdělání v právních disciplínách, politologii, mezinárodních vztazích, ekonomii, ale také sociologii, politické filosofii i moderních metodách řízení či marketingu. Součástí vzdělání na vysoké škole CEVRO Institut je akcent na svobodu jednotlivce a vládu práva. Vysoká škola CEVRO Institut chce v dalších letech poslání a vizi zakladatelů dále naplňovat, stabilizovat a zkvalitňovat úroveň vysokoškolského vzdělání, podporovat a rozvíjet vědeckou a výzkumnou činnost a především vytvářet předpoklady pro další stabilizaci a odborný a vědecký růst akademického sboru. f) Změny v roce 2017 v oblasti vnitřních předpisů V roce 2017 nedošlo na vysoké škole CEVRO Institut ke změně vnitřních předpisů. Současně byly připraveny návrhy změn všech vnitřních předpisů v návaznosti na připravovanou akreditaci studijních programů v roce 2018. g) Poskytování informací podle § 18 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Vysoká škola CEVRO Institut není povinným subjektem podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Informace, které je vysoká škola CEVRO Institut povinna zveřejňovat, jsou studentům, uchazečům a absolventům i veřejnosti diferencovaně přístupné těmito nástroji: • Úřední deska vysoké školy CEVRO Institut • Internetové stránky vysoké školy CEVRO Institut, včetně elektronické úřední desky • Informační systém vysoké školy CEVRO Institut Vysoká škola podává tyto informace v odůvodněných případech na požádání prostřednictvím svých zaměstnanců i v ústní či písemné podobě. 2. STUDIJNÍ PROGRAMY A OBORY, ORGANIZACE STUDIA A VZDĚLÁVACÍ ČINNOST NA VYSOKÉ ŠKOLE CEVRO INSTITUT a) Akreditované studijní programy (počty v jednotlivých skupinách KKOV podle typu studia a formy studia- viz tabulka 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7) V AR 2016/2017 poskytovala vysoká škola CEVRO Institut tři akreditované bakalářské studijní programy a v jejichž rámci čtyři bakalářské studijní obory: Právní specializace - Veřejná správa a Právo v obchodních vztazích, Politologie - Politologie a mezinárodní vztahy, Hospodářská politika a správa - Hospodářská politika, a dále tři navazující magisterské studijní programy, které obsahují čtyři magisterské studijní obory: Veřejná správa - Veřejná správa a Bezpečnostní studia, Politologie - Politologie, Soukromoprávní studia - Obchodně právní vztahy. Od AR 2016/17 byla zahájena výuka pátého navazujícího magisterského programu a jeho oboru - Philosophy, Politics, Economics, jehož akreditaci získala vysoká škola v prosinci 2015. Ve sledovaném období byly realizovány tři bakalářské a čtyři navazující magisterské studijní programy. Všechny akreditované studijní programy, s výjimkou anglickojazyčného programu Philosophy, Politics, Economics, který je vyučován pouze v prezenční formě, realizuje vysoká škola CEVRO Institut v obou formách studia - v prezenční a v kombinované, a to v českém jazyce. 8 Vysoká škola CEVRO Institut provozuje studijní středisko v Českém Krumlově a zde také nabízí a realizuje některé studijní programy a obory. Základním východiskem pro aktivity vysoké školy CEVRO Institut mimo její sídlo je zásada naprosté shody úrovně, formy i obsahu. Pokud se jedná o realizaci vysokoškolských studijních programů, je výrazem této zásady především skutečnost, že výuka je zajišťována na stejné personální i obsahové úrovni v sídle vysoké školy i ve studijním středisku a shodnými osobami. Stejně tak materiální, informační a knihovní zázemí je budováno na adekvátní úrovni jako v sídle vysoké školy. Vysoká škola CEVRO Institut ve studijním středisku v Českém Krumlově realizuje jeden bakalářský studijní program a v rámci něho dva bakalářské studijní obory Právní specializace - Veřejná správa a Právní specializace - Právo v obchodních vztazích. A dále dva navazující magisterské studijní programy se třemi obory: Veřejná správa s obory Veřejná správa a Bezpečnostní studia a program Soukromoprávní studia - obor Obchodněprávní vztahy. Všechny studijní obory realizované ve studijním středisku v Českém Krumlově jsou nabízeny pouze v kombinované formě studia. Studijní středisko vysoké školy CEVRO Institut není jen místem realizace výuky. Pravidelně se zde konají nejen akce přímo spojené se studiem, jako jsou promoce, imatrikulace a státní závěrečné zkoušky, ale také konference, odborné semináře, veřejné diskuse a jiné akce pro studenty i širší odbornou veřejnost. b) Další vzdělávací aktivity (mimo uskutečňování akreditovaných studijních programů) vysoké školy v roce 2017 Vysoká škola CEVRO Institut považuje za svůj hlavní cíl být centrem vzdělání a přispívat k rozvoji osobnosti svých studentů, absolventů i širší veřejnosti. Vzdělávací aktivity mimo vysokoškolské studijní programy jsou rozvíjeny v několika směrech. Tradiční a pravidelnou součástí akademického života studentů a pedagogů na vysoké škole CEVRO Institut je široká nabídka akcí pro studenty a pedagogy vysoké školy. Vysoká škola nabízí účast na letních školách, pořádaných v sídle vysoké školy partnerskými zahraničními vysokými školami (Ohio University, Florida State University nebo Tecnológico de Monterrey), účast na exkurzích (Poslanecká sněmovna, městské a krajské úřady, zastoupení mezinárodních organizací, velvyslanectví), dále přednášky odborníků z praxe v rámci či mimo výuku, přednášky zahraničních odborníků. Významnou úlohu v přípravě a realizaci vzdělávacích aktivit mimo rámec akreditovaných studijních oborů zastávají centra vysoké školy, zejména Centrum transatlantických vztahů, Centrum bezpečnostních studií, Centrum středoevropských studií (jež je společným vědeckým pracovištěm s Masarykovým ústavem a Archivem AV ČR), Centrum zdravotně-sociálních studií a Centrum rozvoje psychosociálních a manažerských aktivit a Centrum TY ve veřejné správě. Centra vedle svých dalších aktivit, pedagogických, výzkumných a vědeckých, realizují právě řadu vzdělávacích aktivit v oblasti svého odborného zájmu. Jako příklad je možné uvést sérii seminářů Centra zdravotně-sociálních studií, věnovaných tématům sociálně právní ochrany dětí, drogové prevence, stárnutí populace, či aktivity Centra transatlantických vztahů, věnované otázkám mezinárodních vztahů, bezpečnosti, terorismu, diplomacii a mnoha dalším tématům. Vysoká škola CEVRO Institut považuje za důležité rozvíjet mimo vysokoškolského vzdělání také další možnosti rozšiřování a prohlubování vzdělání a kvalifikace. Tyto své aktivity rozvíjí vysoká škola CEVRO Institut v rámci celoživotního vzdělávání. Základní rámec těchto aktivit je dán vnitřním předpisem vysoké školy CEVRO Institut - Řádem celoživotního vzdělávání. Tento řád upravuje bližší podmínky celoživotního vzdělávání na vysoké škole CEVRO Institut. 9 Studium v programech celoživotního vzdělávání je uskutečňováno v souladu se zákonem o vysokých školách. Celoživotním vzděláváním jsou takové druhy vzdělávání, které doplňují, prohlubují, obnovují nebo rozšiřují vědomosti, dovednosti a kvalifikaci a jsou poskytovány mimo rámec studijních programů. Tento způsob vzdělávání je otevřený zájemcům různého věku, odborného zaměření a předchozího vzdělání a je široce dostupný. Vzdělávací program Master of Public Administration - MPA poskytuje vysoká škola CEVRO Institut v podobě manažerského vzdělávání určeného pro veřejnou správu a její specifické součásti. V roce 2016 byly dosud realizované programy MPA upraveny. Od roku 2016 se tak realizují dva programy - Veřejná správa a lidské zdroje, Bezpečnostní a krizový management. Programy MPA v roce 2017 studovalo celkem 35 účastníků. Dalším realizovaným programem celoživotního vzdělávání na vysoké škole CEVRO Institut je program MBA - Management a kybernetická bezpečnost, kterým škola reaguje na aktuální výzvy v oblasti kybernetické bezpečnosti a na požadavky nového zákona o kybernetické bezpečnosti. V tomto programu studovalo v roce 2017 celkem 75 účastníků. Reakcí na zájem absolventů školy a dalších uchazečů bylo v roce 2015 zahájení studia LL.M. (Master of Law) zaměřeného na problematiku arbitráže a mediace. V roce 2017 v tomto programu studovalo 19 studentů. V návaznosti na program MBA Management a kybernetická bezpečnost a vzhledem k nové evropské směrnici o GDPR byl na podzim roku 2017 zahájen nový studijní program LL.M. Ochrana informací. V prvním studijním běhu studuje 25 osob. 3. STUDENTI NA VYSOKÉ ŠKOLE CEVRO INSTITUT a) Studenti v akreditovaných studijních programech (počty v jednotlivých skupinách KKOV podle typu studia a formy studia- viz tabulka 3.1, 3.2, 3.3, 3.4) Na vysoké škole CEVRO Institut studovalo v AR 2016/2017 více jak 700 studentů ve čtyřech bakalářských a pěti navazujících magisterských studijních oborech. Vysoká škola CEVRO Institut realizuje své studijní programy a obory v prezenční i v kombinované formě studia. Podmínky pro studium v jednotlivých formách studia jsou odlišně, nicméně vysoká škola CEVRO Institut zajišťuje a garantuje studentům v obou formách studia stejnou kvalitu výuky a optimální podmínky pro vysokoškolské studium. Vysoká škola CEVRO Institut klade důraz na kvalitu vysokoškolského studia a života, a to nejen v oblasti výuky, ale i jejího zázemí a života studentů ve škole vůbec. Knihovna i studijní oddělení jsou studentům k dispozici v široce pojatých úředních hodinách, včetně víkendového provozu pro studenty kombinované formy studia. Knihovna byla v posledních letech významně rozšířena o knižní fondy několika spolupracujících institucí (Informační centrum o NATO, Občanský institut a Liberální institut) Mimo knihovní fond jsou studentů k dispozícii další studijní pomůcky a opory. V souvislosti s akreditacemi studijních programů v roce 2018 chystá CEVRO Institut novou podobu a formát studijních opor pro kombinovánu formu studia. Konzultační hodiny pedagogů vysoké školy CEVRO Institut jsou přizpůsobeny potřebám studentů obou forem studia. Vysoká škola CEVRO Institut klade velký důraz na informační zázemí studia. Vysoká škola má vlastní informační systém pro studenty, pedagogy a zaměstnance vysoké školy. V rámci realizace shora uvedeného projektu Modernizace vzdělávacích programů pro studenty Vysoké školy CEVRO Institut došlo k posílení a zkvalitnění informačního zázemí vysoké školy. Studentům i pedagogům 10 jsou plně k dispozici databázové systémy, např. systém právních informací ASPI. Studenti anglicko-jazyčného programu PPE též využívají platformy Google Classroom s propojením na řadu dalších aplikací Google. b) Opatření vysoké školy pro snížení studijní neúspěšnosti Vysoká škola CEVRO Institut klade důraz na prevenci studijní neúspěšnosti a to v několika směrech. Prvním je práce se studentem ve chvíli jeho příchodu na vysokou školu. Vysoká škola CEVRO Institut připravuje pro nově zapsané studenty vstupní informační a poradenské akce, na kterých jim představuje možnosti, ale také úskalí jejich nadcházejícího studia. Specifickou skupinou jsou pak studenti, kteří přicházejí na vysokou školu CEVRO Institut z jiných vysokých škol, zejména do navazujících magisterských studijních programů a jejich dosavadní studium obsahově samozřejmě zcela neodpovídá předpokládaným znalostem. S těmito studenty pracuje vysoká škola CEVRO Institut individuálně a především jim nabízí či ukládá absolvování tzv. diferenčních předmětů, v rámci kterých si doplní potřebné znalosti, chybějící jim z bakalářského studia. Na toto pak navazuje na vysoké škole standardní, byt'v rámci klientského přístupu na vysoké škole CEVRO Institut poněkud rozšířený, systém konzultací, interaktivních učebních pomůcek a odborného poradenství ze strany pedagogů, kateder, studijního oddelenia samozřejmě i členů vedení vysoké školy CEVRO Institut. Dalším směrem prevence studijní neúspěšnosti je výchova studentů k dovednostem kvalitního ústního a psaného projevu, včetně předcházení problémům s plagiátorstvím. Kromě specializovaných předmětů, jako jsou Metodologický proseminář (bakalářský stupeň), Tvorba odborného textu (navazující magisterské studium) a Sociál Research and Scientific Methods (anglickojazyčný program PPE), je pravidelnou součástí předmětů psaný i ústní projev ve formě eseji, seminárních prací, prezentací apod. Je třeba také zmínit pravidelné studentské konference na vysoké škole CEVRO Institut, kterou jsou součástí výchovy ke schopnosti originálního a kvalitního psaného a ústního projevu. Pro případ problémů se studiem, které mají svůj původ v osobních, ekonomických, zdravotních či jiných potížích, nabízí vysoká škola studentu, pokud je to účelné, také formy individuálního studijního plánu. Vysoká škola CEVRO Institut klade velký důraz na kvalitu poskytovaného studia a tedy i na kvalitu výkonu studentů a na kvalitu získaných znalostí a dovedností. Vysoká škola CEVRO Institut zdůrazňuje ve vztahu ke studentům individuální přístup, navazující na skutečnost, že vysoká škola si studenty vybírá a garantuje jim kvalitní vzdelania pomoc v případě studijní neúspěšnosti. Od akademického roku 2015/16 nabízí vysoká škola CEVRO Institut také speciální semináře pro studenty, kteří se připravují na státní závěrečné zkoušky. Tyto semináře mají formu kolektivních řízených konzultací a jejich cílem je opakování základních znalostí dle struktury okruhů pro státní zkoušky. c) Opatření pro omezení prodlužování studia Základní opatření pro omezení prodlužování studia jsou začleněna do dvou posledních znění Studijního a zkušebního řádu, tedy toho z roku 2014 i 2016. Mezi taková opatření patří zejména tzv. poukázkový systém, regulující studium po stránce odpovědného přístupu k zapisování předmětů i přípravě na ukončení studijních povinností. K významným motivačním prvkům pro co nejrychlejší dokončení studia patří samozřejmě i placení poplatků spojených se studium, ať už jde o standard- 11 ní školní či další poplatky za specifické úkony (udělení individuálního studijního plánu, přerušení studia, opakování ročníku apod.). d) Poradenské služby studentům Vysoká škola CEVRO Institut má vybudovaný systém péče a poradenství určený jednak studentům, kteří přicházejí na vysokou školu CEVRO Institut do bakalářského či magisterského studia, dále potom studentům v průběhu studia a konečně studentům před ukončením studia státními závěrečnými zkouškami. Součástí tohoto systému je také péče a služby pro absolventy. Na poradenství pro studenty se podílejí následující pracoviště vysoké školy CEVRO Institut: • Studijní oddělení • Sekretariát rektora a ředitele • Sekretariát prorektora pro studium • Katedry • Knihovna Student v průběhu studia prochází vždy následujícími informačními a poradenskými akcemi: • Informace o smlouvě o studiu a možnostech financování studia • Vstupní informace a rady při zahájení studia • Školení v informačním systému vysoké školy a knihovním systému • Vstupní informace o studiu, jeho organizaci, kreditním systému, volitelných předmětech a vnitřních předpisech vysoké školy • Poradenství pro uchazeče o magisterské studium při neúplné kompatibilitě jejich předchozího studia • Informace a rady před státní závěrečnou zkouškou • Poradenství pro závěrečné práce a jejich zpracování e) Studenti se specifickými potřebami a možnosti jejich identifikace Vysoká škola CEVRO Institut má za cíl umožnit studium i studentům se specifickými potřebami a v rámci programu péče o studenty a klientského přístupu tak činí. Pokud se jedná o fyzicky handicapované studenty, limituje tuto možnost skutečnost, že vysoká škola CEVRO Institut sídlí v historické budově, která není bezbariérová. f) Práce s mimořádně nadanými studenty Vysoká škola CEVRO Institut vyhledává mimořádně nadané uchazeče o studium na základě kritéria výsledky SCIO zkoušek a nabízí jim studium na vysoké škole CEVRO Institut za zvýhodněných finančních podmínek. Vysoká škola CEVRO Institut též spolupracuje s několika zahraničními nadacemi (Charles Koch Foundation, Templeton Foundation) a díky této spolupráci finančně podporuje vybrané studenty anglickojazyčného programu PPE v jejich studiu v Praze a financuje juniorní výzkumné pobyty na partnerských školách v zahraničí. 12 Mimořádně nadaným studentům nabízí vysoká škola prostřednictvím kateder zejména možnost zapojení do výzkumných a vědeckých aktivit vysoké školy CEVRO Institut, účast na výběrových akcích vysoké školy a možnost publikovat ve školních periodikách. g) Podpora studentů se socioekonomickým znevýhodněním a možnosti identifikace takových studentů Vysoká škola CEVRO Institut má poskytování stipendií upraveno vnitřním předpisem Stipendijním řádem. Studentu vysoké školy CEVRO Institut mohou být z vlastních zdrojů vysoké školy poskytnuta následující stipendia: • za vyn i kaj ící stud ij n í výsled ky, • za vynikající výzkumné, vývojové, nebo další tvůrčí výsledky přispívající k prohloubení znalostí, • v případě tíživé sociální situace studenta (dále jen „mimořádné sociální stipendium"), • v případech zvláštního zřetele hodných (dále jen „mimořádné stipendium"). Z dotace ministerstva může být studentovi vysokou školou přiznáno sociální stipendium a ubytovací stipendium. Vysoká škola CEVRO Institut využívá možnosti dané stipendijním řádem především pro ocenění zvlášť vynikajících studijních výsledků, zejména k ocenění vynikajících absolventských prací. Dále potom pro pomoc studentům, kteří se ocitnou v tíživé životní situaci. h) Podpora rodičů z řad studentů Vysoká škola CEVRO Institut vychází vstříc všem svým studentům, rodičům z řad studentů však o to více. Podpora má různou formu, počínaje možností využít udělení individuálního studijního plánu a konče tím, že většina vyučujících vychází studentům - rodičům vstříc při vypisování zkušebních termínů či realizování individuálních konzultací. 4. ABSOLVENTI VYSOKÉ ŠKOLY CEVRO INSTITUT - VIZ TABULKA 4.1 a) Absolventi akreditovaných studijních programů (počty v jednotlivých skupinách KKOV podle typu studia a formy studia) Na vysoké škole CEVRO Institut každoročně zpravidla ve třech možných termínech v rámci organizace akademického roku absolvuje státní závěrečné zkoušky a úspěšně obhájí absolventskou práci studenti bakalářských či navazujících magisterských studijních oborů. První absolventi bakalářského studia ukončili studium v akademickém roce 2009/2010 a v roce 2010/2011 promovali na vysoké škole CEVRO Institut první absolventi magisterského studia. b) Program vysoké školy pro absolventy (stručná charakteristika programu kontaktu s absolventy, akce pro absolventy vysoké školy) 13 Udržování kontaktu se svými absolventy pojímá vysoká škola CEVRO Institut ve dvou směrech. Prvním je vize zakladatelů vysoké školy vytvořit vysokou školu jako platformu pro setkávání a vytvořit trvalý vztah mezi absolventem a vysokou školou CEVRO Institut a také trvalý zájem absolventa o další vzdělávání. Druhým je přesvědčení, že kontakt s absolventy je součástí nutné interakce s praxí, do které absolventi vysoké školy odcházejí. Součástí nabídky vysoké školy CEVRO Institut se stal ucelený program péče o absolventy vysoké školy CEVRO Institut, který jim umožňuje zůstat v kontaktu s vysokou školou, prohlubovat a doplňovat si své vzdělání a také být nadále součástí vysokoškolské či akademické obce. Cílem programu péče o absolventy je především zachovat vztah absolventů k vysoké škole CEVRO Institut a vést je a pomáhat jim v jejich dalším vzdělávání a rozvoji. V rámci tohoto cíle nabízí vysoká škola CEVRO Institut svým absolventům možnost dalšího vzdělávání v rámci kurzů celoživotního vzdělávání, účast na odborných seminářích a konferencích a také kurzy zaměřené na rozvoj osobnosti s důrazem zejména na získání výhody na trhu práce. Program má samozřejmě za cíl také sledovat úspěšnost absolventů vysoké školy CEVRO Institut v praxi a reflektovat a zpětně promítat do studia získané poznatky. K posilování kontaktu s absolventy, komunikaci a získávání informací o jejich uplatnění využívá škola profesní sociální sítě Linkedln. c) Spolupráce s budoucími zaměstnavateli Budoucími zaměstnavateli absolventů vysoké školy CEVRO Institut jsou jak orgány veřejné správy, či v širším smyslu veřejný sektor, tak i sektor privátní. Spolupráce se všemi těmitosegmenty zaměstnavatelů je průběžná a pravidelná. Vysoká škola CEVRO Institut každoročně v rámci náboru nových studentů přichází do styku s personálními pracovišti subjektů, z jejichž zaměstnanců se rekrutují uchazeči o studium zejména v kombinované formě studia. Součástí volitelných studijních povinností v bakalářském studiu i navazujícím magisterském stupni studia je absolvování odborné praxe v partnerských organizacích, institucích a na pracovištím partnerů. Odborné praxe také poskytují zpětnou vazbou z hlediska možného uplatnění absolventů a poskytují příležitost upozornit na mezery a nedostatky. Závěry z těchto praxí mimo jiné přivedly vedení CEVRO Institutu k rozhodnutí některé budoucí studijní programy profilovat jako programy profesního zaměření, v nichž úloha praktiků a praxe významně vzroste. Vysoká škola CEVRO Institut má ve svém dlouhodobém záměru spolupráci se zaměstnavateli prohloubit a potřebnost této interakce má na zřeteli. I proto vysoká škola CEVRO Institut zpracovala a realizovala výše uvedené projekty v rámci Operačního programu Praha Adaptabilita. V předmětném období navazuje na realizované projekty z oblasti propojování s praxí i projekt financování z Operačního programu Věda, výzkum, vývoj s názvem „Vznik nového bakalářského studijního programu Management sociálních služeb a navazujícího magisterského studijního programu Management sociálních služeb v evropském kontextu na vysoké škole CEVRO Institut". 5. ZÁJEM O STUDIUM NA VYSOKÉ ŠKOLE CEVRO INSTITUT - VIZ TABULKA 5.1 a) Zájem o studium na vysoké škole (počet přihlášek do bakalářských a navazujících magisterských studijních programů podle skupin KKOV, počet přijatých, počet zapsaných ke studiu) s uvedením meziroční změny v počtu podaných přihlášek a počtu přijatých 14 V roce 2013 podalo přihlášku ke studiu celkem 562 uchazečů, zapsáno ke studiu bylo celkem 387 studentů. V roce 2014 podalo přihlášku ke studiu celkem 499 uchazečů, zapsáno ke studiu bylo celkem 344 studentů. V roce 2015 byl počet přijatých přihlášek 535, počet zapsaných studentů pak byl 362. V roce 2016 podalo přihlášku celkem 475 uchazečů, ke studiu se následně zapsalo 301 studentů. V roce 2017 podalo přihlášku celkem 390 uchazečů, ke studiu se následně zapsalo 242 studentů. b) Přijímací řízení ke studiu na vysoké škole Vysoká škola CEVRO Institut podrobuje zájemce o studium na vysoké škole přijímacímu řízení. Přijímací řízení má formu ústního pohovoru, od akademického roku 2008/2009 zvolila vysoká škola CEVRO Institut jako alternativní formu přijímacího řízení Národní srovnávací zkoušky (SCIO), a nově je kritériem pro přijetí na vysoké škole CEVRO Institut i výsledek státní maturity. Vysoká škola CEVRO Institut považuje poměrně náročné přijímací řízení za důležitou záruku kvality svých studentů a absolventů. Přijímací řízení do bakalářského stupně studia probíhá buďto formou písemného testu v rámci Národních srovnávacích zkoušek u společnosti SCIO, nebo formou ústního motivačního pohovoru. Ústní motivační pohovor probíhá před tříčlennou přijímací komisí složenou z předsedy a dvou členů, kteří jsou interními pedagogy na vysoké škole CEVRO Institut. Účelem pohovoru není prověřování prioritně empirických znalostí uchazeče, ale zjištění jeho zájmu a rámcového rozhledu v daném oboru. Ústní motivační pohovor probíhá na základě tematických okruhů, jejichž seznam je zveřejněn na webových stránkách vysoké školy CEVRO Institut. Přijímací řízení do navazujícího magisterského studia probíhá formou ústního pohovoru, během něhož se hodnotí zejména studijní schopnosti a znalosti uchazeče získané v průběhu předchozího studia v bakalářském stupni a odborné zaměření bakalářské práce obhájené uchazečem. Pohovor probíhá před přijímací komisí složenou z pedagogů vysoké školy. Zahraniční studenti anglickojazyčného programu v rámci přijímacího řízení sepisují několikastrán-kový motivační dopis v anglickém jazyce, případně též absolvují pohovor prostřednictvím Skypu. c) Informování uchazečů o studiu na vysoké škole, spolupráce se středními školami Vysoká škola CEVRO Institut disponuje uceleným, průběžným systémem informování o možnosti studia na vysoké škole CEVRO Institut. Uchazeči se mohou dozvědět o možnosti studia na vysoké škole CEVRO Institut zejména z následujících zdrojů: • Internetové zdroje (stránky vysoké školy CEVRO Institut, profily na sociálních sítích, se- znamy vysokých škol a pod.) • Inzerce v tisku (periodickém, odborném, tematických přílohách) • Propagační materiály a akce vysoké školy CEVRO Institut, mediální výstupy představitelů a pedagogů školy • Prezentace možností studia na vysoké škole CEVRO Institut na školách či u zaměstnavatelů • Dny otevřených dveří na vysoké škole CEVRO Institut • Marketingové akce a veletrhy (Gaudeamus) 15 • Spolupráce a akce pro studenty středních škol Vysoká škola CEVRO Institut spolupracuje dlouhodobě se středními školami v několika rovinách. Vysoká škola CEVRO Institut z.ú. také dlouhodobě spolupracuje s Nadací Hannse Seidela, díky jejíž štědré podpoře můžeme realizovat řadu projektů a odborných konferencí, a to jak na půdě vysoké školy, tak mimo ni. Jedním z velice úspěšných a každoročně opakovaných projektů je několikaměsíční cyklus přednášek a seminářů pro středoškolské studenty konaný na školách po celé České republice. Naši pedagogové, přední čeští experti na danou problematiku, se v něm zaměřují na zahraničně politická, bezpečnostní, právní a ekonomická témata. Projekt tak umožňuje seznámit studenty s aktuálními problémy společnosti a současně rozšířit povědomí o existenci Vysoké školy CEVRO Institut a možnosti studia na ní. Další již tradiční aktivitou jsou parlamentní simulace, konané ve spolupráci s vybranými středními školami, a to v Praze v sídle vysoké školy CEVRO Institut, v Jihočeském kraji, a dále pak příležitostně v dalších regionech. Ve sledovaném období k těmto akcím přibyla série přednášek pro studenty středních škol na jimi vybraná témata z oblasti práva, politologie, ekonomie a bezpečnostní problematiky. Poslední tradiční aktivitou zaměřenou nejen na středoškolskou mládež je Filmový seminář. Jde o projekt semestrálních předmětů, který si prostřednictvím promítání filmů domácí i světové provenience a jejich následným rozborem a diskusí připomíná důležité události nejen 20. století. Účastnit se jej mohou členové akademické obce vysoké školy CEVRO Institut, studenti a pedagogové dalších vysokých škol i zájemci z řad široké veřejnosti. V jednotlivých semestrech je filmový seminář vždy zaměřen na konkrétní téma. Další aktivitou vysoké školy CEVRO Institut určenou pro studenty středních škol je akce Na týden vysokoškolákem. V rámci této akce konané ve spolupráci s řediteli středních škol, zejména pak gymnázií, umožňuje vysoká škola studentům středních škol, aby se na týden zařadili mezi studenty vysoké školy CEVRO Institut, absolvovali vysokoškolské formy studia (přednášky a semináře) a poté si nabyté znalosti ověřili v závěrečném testu. 6. ZAMĚSTNANCI NA VYSOKÉ ŠKOLE CEVRO INSTITUT - VIZ TABULKA 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6 Akademická obec vysoké školy CEVRO Institut je vytvářena jako společenství pedagogických pracovníků vysoké školy CEVRO Institut, akademiků sdružených v dalších akademických orgánech vysoké školy CEVRO Institut, zejména v akademické radě a dále okruhu spolupracujících akademických pracovníků, podílejících se především na přípravě a realizaci odborných vědeckých konferencí, seminářů a dalších akcí. Kvalita akademického sboru patří ke zřejmým kvalitám vysoké školy CEVRO Institut. Výuka jednotlivých předmětů je zajištěna na vysoké odborné úrovni. Pedagogický sbor tvoří tři profesoři, šest docentů a dále několik desítek odborných asistentů a asistentů. a) Kariérní řád a motivační nástroje pro akademické pracovníky Odměňování zaměstnanců vysoké školy CEVRO Institut se řídí vnitřním mzdovým předpisem a dále kritérii pro odměňování. Mzda zaměstnanců vysoké školy je tvořena pevným tarifem a nárokovými příplatky a dále pohyblivou složkou, kterou je osobní ohodnocení. 16 Základním východiskem pro motivaci akademických a vědeckých zaměstnanců vysoké školy CE-VRO Institut je požadavek na jejich plnou angažovanost na vysoké škole CEVRO Institut. A to nejen pokud se jedná o jejich pedagogické působení, ale i pokud se jedná o vědeckou, výzkumnou, publikační a další činnost. Vysoká škola CEVRO Institut přijala ve formě vnitřního mzdového předpisu pravidla, týkající se možnosti odměňování a motivace v závislosti na dosažených výsledcích a to zejména v oblasti výzkumné, vědecké a další tvůrčí činnosti. Vysoká škola CEVRO Institut si je vědoma potřeby sledovat a pozitivně ovlivňovat věkovou a hodnostní strukturu pedagogického sboru vysoké školy CEVRO Institut a motivovat zejména mladé, interní pedagogy k dalšímu růstu. Závazek k dalšímu odbornému růstu je pravidelnou součástí pracovních smluv a s jeho splněním je samozřejmě spojen finanční profit a kariérní růst v rámci vnitřních pravidel vysoké školy CEVRO Institut. V průběhu roku 2017 pokračovaly práce na tvorbě kariérního řádu, a to v návaznosti na přípravu nových vnitřních předpisů vysoké školy. b) Zajištění rozvoje pedagogických dovedností akademických pracovníků Již od roku 2016 probíhá na vysoké škole CEVRO Institut série seminářů pro akademické pracovníky, která se zaměřovala na rozvoj pedagogických dovedností. Semináře se realizují pod vedením specialistů z řad Centra pro rozvoj psychosociálních a manažerských dovedností. c) Podpora rodičů mezi zaměstnanci Vysoká škola CEVRO Institut vychází vstříc rodičům mezi svými zaměstnanci, a to jak mezi akademickými pracovníky, tak i v řadách neakademických zaměstnanců. Podpora má několikerou formu - např. flexibilní pracovní dobu většiny zaměstnanců, uzpůsobení doby dovolených tak, aby odpovídala času prázdnin, možnost čerpat čas neplaceného volna. d) Problematika sexuálního obtěžování Vysoká škola CEVRO Institut důsledně dbá na dodržování zásad prevence jakékoliv formy sexuálního obtěžování, a to jak ve vztahu ke studentům, tak i zaměstnancům vysoké školy. Lze konstatovat, že dosud nebyl zaznamenám žádný případ a nebyla podána jakákoliv stížnost na nevhodné či genderově problematické jednání. V souvislosti s přípravou nových vnitřních předpisů vysoké školy je připravován i samostatný vnitřní předpis, který bude upravovat zejména podmínky postupů pro podávání stížností v této oblasti a jejich řešení. 7. INTERNACIONALIZACE - VIZ TABULKA 7.1, 7.2, 7.3 a) Strategie vysoké školy pro rozvoj mezinárodních vztahů a mezinárodního prostředí, propagace aktivit vysoké školy v zahraničí Vysoká škola CEVRO Institut pokračovala ve sledovaném období v souladu s dlouhodobým záměrem vysoké školy na rozvoji internacionalizace. 17 Vysoká škola CEVRO Institut dále provozuje zvláštní sekci svých internetových stránek (zahraniční spolupráce), na kterých pravidelně zveřejňuje aktuální informace o vývoji zahraniční spolupráce. Informace jsou určeny nejen pro studenty vysoké školy CEVRO Institut, ale slouží také jako informační báze pro celou akademickou obec vysoké školy CEVRO Institut. Na sklonku roku 2010 uspěla vysoká škola CEVRO Institut se svou žádostí o Erasmus University Charter, splnila všechny předepsané požadavky a získala oprávnění k účasti v programu Erasmus a tím navázala na již vytvořenou tradici akademické spolupráce se zahraničními vysokými školami. Zvláště na bázi tohoto programu se zvyšuje objem akademické výměny, a to jak ve formě studentských studijních pobytů, tak i výměnných pobytů určených pro pedagogy. Vysoká škola CEVRO Institut navázala spolupráci s níže uvedenými univerzitami a dalšími zahraničními partnery s cílem vytvářet prostor pro akademickou spolupráci, zejména pro oblast studentské a pedagogické výměny, pořádání společných konferencí, letních škol a seminářů. University of Buckingham, Buckingham, Great Britain University College Dublin, Ireland International Institute for Counter-Terrorism, IDC (Interdisciplinary Center) Herzliya, Israel Tecnológico de Monterrey, Mexico Northeastern University, Shenyang, China Universidad Nacionál del Sur, Argentina Umeä University, Umeä, Sweden Universität Mannheim, Germany University of Leipzig, Germany Universitě Montesquieu - Bordeaux IV, France Institut Albert le Grand (IRCOM), Anger, France Sciences Po Bordeaux, Bordeaux, France LUISS Guido Carli, Department of Political Science, Rome, Italy University of Ljubljana, Faculty of Law, Slovenia Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, Spain University of Management and Economics, Vilnius, Lithuania Vytautas Magnus University, Kaunas, Lithuania Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Romania Romanian-American University, Bucharest, Romania Institute de Estudos Políticos - Universidade Católica Portuguesa, Lisbon, Portugal Pázmány Peter Catholic University, Hungary Gebze Institute of Technology, Gebze, Turkey Boleslaw Markowski Higher School of Commers in Kielce, Poland Helena Chodkowska University of Management and Law in Warsaw, Poland Collegium Civitas, Poland University of Management and Technology, Johar, Pakistan Chiang Mai University, Thailand IULM University, Milano, Italy University of Debrecen, Debrecen, Hungary 18 Suleyman Demirel University, Kaskelen City, Kazakhstan Mezi příklady konkrétní úzké spolupráce patří: • rozvoj kontaktů v rámci každoročně konané mezinárodní konference Prague Conference on Political Economy • zahájení nové série každoročních mezinárodních konferencí Prague Conference on Behavioral Sciences za účasti řečníků z USA, Evropy a Asie • pravidelný cyklus letních a zimních škol určených pro studenty Tecnológico de Monterrey • uspořádání pravidelné letní školy „International Summer School - Classical Liberalism in Philosophy, Economics and Politics za účasti amerických profesorů a téměř 40 amerických a evropských studentů • uspořádání prvního ročníku letní školy „Summer University in Prague - Central Europe and the European Union" ve spolupráci s francouzskou organizací CIFE (Centre international de formation européenne) za účasti zahraničních i českých expertů a téměř 30 stundetů převážně ze zahraničí Mezinárodní spolupráce v rámci projektu Workshop in Philosophy, Politics and Economics Seznam konaných workshopů v uplynulém roce, včetně přednášejících a témat: • Bruce Caldwell (Duke University): Hayek the Man and the Scholar • Guido Hulsmann (University of Angers): Mises and his Importance for Today • Ejtan Gilboa (Bar-Ilan Univerzity): Donald Trump and the Middle East • Bart Wilson (Chapman University): The Meaning of Property in Things • Niclas Bergren (Research Institute of Industrial Economics, Stockholm/KIE,VSE Prague): The Soft Side of Economic Freedom • Christopher Lingle (Universidad Francisco Marroquin in Guatemala): Does the Demand for Money Matter in a Global Fiat Currency Regime...? • Tom W. Bell (Chapman University): Your Next Government? From the Nation State to Stateless Nations • Cathleen Johnson (University of Arizona): Teaching Economics with Experiments • Adam Martin (TexasTech): Spillovers from Voice and Exit • Richard Vedder (Ohio University): Reflections on the Current State of Political Economy • Amichai Magen (IDC, Herzliya; Hoover Institution): The Liberal International Order and It's Enemies • James Tooley (University of Newcastle): Education in Developing World 19 8. VÝZKUMNÁ. VÝVOJOVÁ A DALŠÍ TVŮRČÍ ČINNOST VYSOKÉ ŠKOLY CEVRO Institut - VIZ TABULKA 8.1. 8.2. 8.3. 8.4 a) Propojování tvůrčí a vzdělávací činnosti na vysoké škole CEVRO Institut Vědecká a výzkumná činnost je integrální součástí aktivit vysoké školy CEVRO Institut, která této oblasti věnuje mimořádnou pozornost. Vysoká škola CEVRO Institut má zaveden systém zaručující propojení vzdělávací a výzkumné a vědecké činnosti na vysoké škole. Katedry a centra vysoké školy jsou základními články tohoto systému, gesci pak vykonávají garanti jednotlivých studijních oborů. Katedry a centra vysoké školy CEVRO Institut zpracovávají na období akademického roku plán výzkumné a vědecké činnosti, včetně jejích výstupů (granty, vědecké konference, publikační činnost, stáže, studijní pobyty, mobilita, výzkumné projekty). Na základě těchto plánů a jejich realizace dochází vždy před zahájením semestru na úrovni jednotlivých kateder a center k evaluaci studijních plánů jednotlivých předmětů a promítnutí nových poznatků a výsledků výzkumné a vědecké činnosti do obsahu předmětů a také do tematických okruhů bakalářských a diplomových prací. Prezentace probíhající výzkumné a vědecké činnosti a prezentace jejích výsledků v rámci vzdělávací činnosti je tak zajištěna. Vysoká škola CEVRO Institut systematickým způsobem pracovala i v roce 2017 na rozvoji své výzkumné a tvůrčí činnosti. Tato práce se rozvíjela zejména v těchto směrech: 1. Grantová činnost 2. Podpora publikační činnosti 3. Vydávání recenzovaného časopisu 4. Konferenční činnost 5. Organizační podpora 6. Informační podpora Grantová činnost V roce 2017 podala vysoká škola CEVRO Institut tři přihlášky do grantové soutěže Grantové agentury ČR. Uspěla jedna z nich. Jedná se o standardní grant PhDr. Daniela Kunštáta, Ph.D. s názvem „Paměti komunismu: formování politických identit v závislosti na konstrukcích historické paměti", jehož řešitelem je Daniel Kunštát, PhD. Řešitelský tým se zde zabývá různými typy „pamětí komunismu" a identifikací vazeb mezi reflexí předlistopadového režimu a současnou strukturou stranic-ko-politické a ideologické orientace české společnosti. Dále se pak jedná o projekty v režii Centra transatlantických vztahů (PCTR) podporované Hans Se-idel Stiftung. Jedná se o sérii projektů (Evropské Německo, anebo německá Evropa?, Budoucnost konzervatismu v Evropě - part II, Česko-německá spolupráce na poli obrany, Německé volby, Lutherovo výročí a náboženství v současné evropské politice) hrazených HSS podporují především otázky týkající se česko-německých vztahů a budoucností konzervatismu v Evropě). Další projekt byl uskutečněn za podpory U. S. Embassy. Tyto prostředky jsou spojené s konferencí „Nová Vláda, obrana a bezpečnost", která proběhla dne 30. 11. 2017. Výstupy z konference byly zpracované Šimonem Zajíčkem a vydané v odborné publikaci.). Dále je možné zmínit projekt („The New Silk Road Project: What Does It Mean for Central Europe, The Future of Conservatism in Európe II: A Visegrád Perspective, The Brexit and Its Imapact on Central Europe, Energy and Emission Trading in the Czech Republic in the Context of the European Union") podporovaný nadací New Direction. Jedná se o grant na vytvoření čtyř publikací, které vydala nadace New Direction). S tvůrčí činností vysoké školy dále úzce souvisejí grantové projekty v rámci programu Erasmus+ (klíčová aktivita 107) k podpoře mobility individuálních studentů a zvláště pak vyučujících. Již od roku 2015 CEVRO Institut pravidelně získává tento typ grantu s cílem mj. podpořit akademickou mobilitu ve vztahu ke své partnerské školy v Izraeli (Interdisciplinary Center Herzlyia), ze které při- 20 jíždějíza účelem výuky a konání odborných seminářů přední odborníci na otázky bezpečnosti a terorismu. Jedná se odborníky s mezinárodní prestiží (např. Ely Karmon). Podpora publikační činnosti Vysoká škola CEVRO Institut tradičně podporuje publikační činnost svých pracovníků vlastní nakladatelskou činností. V roce 2017 vyšla publikace Zajíček, Šimon. 2017. Nová vláda, obrana a bezpečnost. Praha: CEVRO Institut. Vydávání recenzovaného časopisu Vysoká škola CEVRO Institut vydává periodikum NPPE (New Perspectives on Political Economy), dvojjazyčný recenzovaný interdisciplinární časopis. V roce 2017 vyšlo plánované dvojčíslo, jedná se již o 13. ročník tohoto časopisu, http://www.cevroinstitut.cz/data/nppe-13.pdf Konferenční činnost Důležitou součástí propojení vzdělávací a vědecké a výzkumné činnosti na vysoké škole CEVRO Institut je pořádání vědeckých konferencí a seminářů, na kterých jsou prezentovány výsledky tvůrčí činnosti celé akademické obci vysoké školy CEVRO Institut, včetně studentů vysoké školy. Vysoká škola CEVRO Institut byla v roce 2017 velmi aktivní v oblasti konání vědeckých konferencí. Níže je uveden jen výběr několika nejvýznamnějších akcí. Úplný přehled o konaných odborných konferencích a seminářích je k dispozici na stránkách vysoké školy CEVRO Institut. Mezi uskutečněné akce v roce 2017 lze uvést například: • Úředník sluhou mnoha pánů? Nacionalizace a politizace veřejné správy ve střední Evropě 184871948. Tato konference se konala dne 16. listopadu 2017 ve spolupráci s Archivem hl. m. Praha. • Pravidelně konaná mezinárodní konference Prague Conference on Political Economy (PCPE) (viz http://cevroinstitut.cz/en/article/pcpe-prague-conference-on-political-economy/). Jedná se o velice prestižní mezinárodní konferenci, na kterou se každoročně sjíždí desítky účastníků z různých zemí světa, včetně věhlasných odborníků. V roce 2017 se PCPE účastnil např. Bruče Caldwell (Duke Unviersity) Jeffrey Tucker (Foundation for Economic Education). • IX. Kulatý stůl k tématům kybernetické bezpečnosti (dne 7. prosince). • Konference „Nová vláda, obrana a bezpečnost" (dne 30. listopadu) za účasti R. Nicholase Burnse, profesora John F. Kennedy School of Government při Harvard University a bývalého náměstka MZV USA. • Veřejná debata „Česko-německá spolupráce na poli bezpečnosti" (dne 12. června 2017) s podtitulem „Jak postupovat vůči Rusku a zkušenosti z voleb v USA: český a německý pohled na opatření proti hybridnímu boji před volbami v ČR a SRN". Akce proběhla za účasti genpor. v. v. Jurgena Bornemanna, Dr. Christiana Wipperfiitha, Daniela Baggeho a Petra Koláře. • Mezinárodní konference „Česká republika jako středoevropský Texa"s (ve spolupráci se sdružením LEX - sdružení na ochranu práv majitelů zbraní, dne 23. března) 21 Organizační podpora Pokud jde o organizační práci, pak jedním z milníků činnosti sloužící k podpoře výzkumné a vývojové činnosti bylo zpracování žádosti o zápis vysoké školy CEVRO Institut na seznam výzkumných organizací u MŠMT, k čemuž došlo v listopadu 2017. V této souvislosti pak vysoká škola CEVRO Institut systematicky shromažďuje informace o publikační činnosti svých pedagogických výzkumných pracovníků a došlo k zahájení vývoje elektronické aplikace v rámci školního informačního systému, která těmto pracovníkům v nadcházejícím období umožní průběžně vkládat informace o své publikační činnosti. Tyto informace pak budou exportovány do Informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Doposud byl za toto předávání odpovědný vědecký tajemník vysoké školy CEVRO Institut, který manuálně tato data vkládal do aplikace VAVER. Informační podpora Vědecký tajemník dále v roce 2017 v pravidelných intervalech zasílal pedagogickým a vědeckým pracovníkům školy newsletter (Novinky z oddělení vědy) s řadou informací o různých grantových či dotačních titulech a soutěžích. Za rok 2017 rozeslal celkem 8 těchto informačních materiálů. Vědecký tajemník také poskytuje pracovníkům vysoké školy CEVRO Institut konzultace a vypomáhá se zpracováním grantových přihlášek či vyhledáním konkrétních informací požadovaných jednotlivými zájemci z řad pedagogických a výzkumných pracovníků vysoké školy CEVRO Institut. b) Zapojování studentů do tvůrčí činnosti na vysoké škole Vysoká škola CEVRO Institut, resp. její pracovníci, průběžně vyhledávají talentované, organizačně schopné studenty, které pak zapojuje do svých tvůrčích aktivit. Tito studenti se pak stávají součástí týmů, které pořádají různé domácí a zahraniční konference a v některých případech se pak zapojují přímo do publikační činnosti (např. Jiří Cieslar), případně se stávají stážisty a následně pak zaměstnanci školy c) Finanční prostředky na výzkumnou a tvůrčí činnost Z interních zdrojů alokuje vysoká škola částku ve výši jedné třetiny mzdových nákladů vědeckopedagogických pracovníků, dále plné mzdové náklady pracovníků výzkumných center a vědeckého tajemníka vysoké školy. V roce 2017 byla schválena podpora pro standardní projekt PhDr. Daniela Kunštáta, Ph.D. ze strany Grantové agentury ČR ve výši 1 979 000,-Kč na léta 2018-2020. Dále se pak jedná příjmy projektů v režii Centra transatlantických vztahů (PCTR), projekty podporované Hans Seidel Stiftung (164 tis. Kč), projekty podporované U. S. Embassy (68 tis. Kč) a projekty podporované New Direction (312 tis. Kč). V neposlední řadě je třeba zmínit dva projekty Erasmus. První se týká mobility mezi programovými zeměmi (2017-1-CZ01-KA103-035009, výše grantu 46 411 EUR), druhý se týká mobility mezi programovými partnerskými zeměmi. V této souvislosti CEVRO Institut čerpá prostředky na česko-izraelskou mobilitu studentů a pedagogů (2017-1-CZ01-KA107-035058, výše grantu je 33 680 EUR). V roce 2017 byli z grantu Charles Koch Foundation podpořeni tři studenti programu PPE částkou 3000 USD na studenta, aby se účastnili juniorních výzkumných stáží na amerických univerzitách 22 (TexasTech, GMU) a vystoupili na zahraničních konferencích (např. výroční konference APEE v Las Vegas) d) Spolupráce s aplikační sférou Vysoká škola CEVRO Institut klade při tvorbě a realizaci studijních programů důraz na jedné straně na vysokou úroveň teoretických znalostí a tomu odpovídající personální obsazení studijních programů špičkovými představiteli akademické sféry, na druhé straně na propojení obsahu a realizace studia s praxí, znalosti a dovednosti praktické a aktuální a tomu odpovídající podíl výuky ze strany špičkových odborníků z praxe. Tato zásada se promítá nejen do personálního obsazení studijních programů, ale i do jejich obsahu. Vedle bazálních a teoretických předmětů je obsah studijních programů tvořen tak, aby studenti měli možnost vyzkoušet si aplikaci získaných znalostí a setkat se s odborníky z praxe v rámci předmětů a výuky zaměřené prakticky a aktuálně. Toto se promítá do složení akademického a pedagogického sboru vysoké školy CEVRO Institut, v němž najdeme vedle uznávaných teoretiků a akademiků špičkové odborníky z praxe (advokácie, soudy, integrovaný záchranný systém, vč. police; specialisté z řad armádních příslušníků, diplomacie či podnikání), o čemž svědčí i letmý pohled na členy jednotlivých kateder vysoké školy CEVRO Institut. Vysoká škola CEVRO Institut si je vědoma důležitosti provázanosti akademické a praktické stránky studia, proto je její stálou snahou rozšiřovat portfolio partnerských institucí o prestižní organizace nabízející dostatečně atraktivní pracovní příležitosti pro své studenty a následně i absolventy. Seznámení s reálným pracovním prostředím našich partnerů již během studia je nejen atraktivním doplněním běžné výukové praxe, ale zároveň jedinečnou příležitostí pro získání klíčových výhod při vstupu na trh práce. Praktické zkušenosti studentů aplikovat teoretické vědomosti, získání osobních kontaktů a povědomí o současné situaci ve studovaných oborech jsou hlavním motivem pro další rozvoj této významné části studia. Vysoká škola CEVRO Institut za tímto účelem rozvíjí systém odborných stáží. V tom pokračovala i v roce 2017. Základní podmínkou pro získání praktických zkušeností u partnerských organizací v průběhu studia je zápis volitelného předmětu "Odborná stáž", který probíhá ve formě bezplatné praxe studenta ve vybrané instituci v rozsahu minimálně 100 pracovních hodin. Pro účely řádného chodu této důležité činnosti školy byla před několika lety na vysoké škole CEVRO Institut zřízena zvláštní pozice „manažerka projektu odborných stážP\ Veškeré informace pro úspěšnou realizaci i zakončení tohoto volitelného předmětu jsou pro studenty dostupné v informačním systému školy. Odborné stáže poskytují studentům bakalářského i magisterského studia partnerské instituce jak v soukromém, tak veřejném sektoru: B & K Euro Secur, spol. s r. o., Roklen Fin a.s., LEO Express a.s., NEWPS.CZ s.r.o., Ernst and Young s.r.o., Opero Prague s.r.o., Deloitte s.r.o., ŽIŽLAVSKÝ - advokátní kancelář s.r.o., Úřad městské části Praha, Ministerstvo vnitra ČR, Ministerstvo zemědělství ČR, Hospodářská komora ČR, Město Český Krumlov, Město Kaplice, Stadt Bamberg (městský úřad v Bambergu, Německo) aj. Součástí systému pro získávání odborné praxe je pravidelný veletrh pracovních příležitostí pod názvem JOB DAY, který zprostředkovává setkání studentů se zástupci významných pražských i mimopražských institucí působících v oblasti všech nabízených studijních oborů a poskytne studentům jedinečnou příležitost pro seznámení s konkrétními osobami těchto prestižních zaměstnavatelů, které jsou zapojeny do procesu náboru nových spolupracovníků. Další aktivitou je úsek celoživotního vzdělávání, kde vysoká škola CEVRO Institut realizuje vzdělávání především pro zaměstnance veřejné správy, ale také pro zaměstnance subjektů privátní sféry. Nabídka postgraduálních programů byla v roce 2017 rozšířena o zcela nový: LLM Ochrana informací. Tento program logicky navázal na již úspěšně probíhající MBA Management a kybernetická bezpečnost, tentokrát z pohledu ochrany dat. 23 V roce 2017 byly otevřeny celkem 4 studijní programy: MPA Bezpečnosti a krizový management, MPA Veřejná správa a lidské zdroje a výše zmíněné programy LLM Ochrana informací a MBA Management a kybernetická bezpečnost. Zvláště programy zaměřené na bezpečnost se setkávají se značnými zájmem studentů. V roce 2017 včetně již probíhajících programů z předešlého roku a nově otevřených programů, studovalo celkem 108 postgraduálních studentů. 9. ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY A HODNOCENÍ REALIZOVANÝCH ČINNOSTÍ NA VYSOKÉ ŠKOLE CEVRO INSTITUT Vnitřní hodnocení kvality vzdělávání na vysoké škole Úspěšné působení vysoké školy CEVRO Institut předpokládá stanovení a dosahování strategických cílů, které jsou formulovány v zakládacích dokumentech a v Dlouhodobém záměru vysoké školy CEVRO Institut. Jedním ze základních cílů je postupné zvyšování úrovně vědecké a pedagogické činnosti školy a dosahování vysoké kvality vlastního výukového procesu. Důležitým nástrojem pro posuzování dosažených výsledků je systematické hodnocení kvality, zejména pomocí systému vnitřního hodnocení. Za účelem stanovení účinných nástrojů a závazných postupů pro provádění vnitřního hodnocení byla na vysoké škole CEVRO Institut vypracována závazná metodika vnitřního hodnocení. Metodika vnitřního hodnocení stanoví oblasti hodnocení, nástroje, metody a rámcové postupy pro vnitřní hodnocení s tím, že prováděcí pokyn pro aplikování této metodiky v daném akademickém roce je vydáván ve formě Rozhodnutí rektora. Kvalita vzdělávání je prvotním cílem vysoké školy CEVRO Institut. Vzdělávací činnost je na vysoké škole CEVRO Institut hodnocena průběžně a dále vždy při přípravě nového akademického období (semestr, rok). Průběžné hodnocení probíhá prioritně na úrovni kateder a center jako odborných a pedagogických pracovišť. Toto hodnocení je hodnocením výuky předmětů v mezích odbornosti katedry z hlediska odborné úrovně výuky, její aktuálnosti a dále z hlediska metod výuky a možností jejich rozšiřování. Na úrovni garantů oborů probíhá hodnocení v rámci celého vyučovaného oboru. Hodnocení úrovně vzdělávací činnosti a také další tvůrčí činnosti na ni navazující probíhá pak v rámci priorit stanovených Dlouhodobým záměrem rozvoje a jeho každoroční aktualizací. Ke shora uvedenému je třeba dodat, že vysoká škola CEVRO Institut je společností, která podléhá také kontrole ze strany orgánů společnosti/ústavu - správní a dozorčí rady. K hodnocení ze strany dozorčí rady, které se týká zejména hospodaření vysoké školy, je třeba připomenout také kontrolu ze strany finančního auditu, kterému je hospodaření vysoké školy každoročně podrobeno. Vnitřní hodnocení se zaměřuje na následující oblasti: • Metodika a postupy pro hodnocení kvality • Schvalování a průběžné hodnocení studijních programů • Studijní programy a způsoby hodnocení jsou schvalovány příslušnou autoritou, jsou pravi- delně kontrolovány a průběžně sledována jejich kvalita • Hodnocení studentů • Hodnocení studentů a jejich studijních výsledků dle Studijního a zkušebního řádu • Zajišťování kvality pedagogických pracovníků 24 Pro zajištění kvality pedagogických pracovníků jsou v souladu s akreditací jednotlivých studijních oborů stanoveny požadavky na odbornou a pedagogickou úroveň vyučujících jednotlivých předmětů. Pro každý obor a předmět je stanoven garant, který dohlíží na obsahovou stránku, přípravu a realizaci výuky. S využitím nástrojů a metod uvedených dále je po každém semestru / ročníku prováděno vedoucím katedry a vedením vysoké školy hodnocení pedagogických pracovníků. Studijní materiály a podpora studia Pro podporu studia mají studenti pro jednotlivé předměty k dispozici: • Sylaby přednášek • Prezentace přednášek • Podklady pro semináře a cvičení • Odborná literatura • Opory pro distanční formy studia • Výstupy vědecké a výzkumné práce školy • Doplňkové semináře a přednášky mimo rámec akreditovaných studijních programů • Kromě toho jsou všemi vyučujícími stanoveny konzultační hodiny, kdy jsou vyučující k dispozici studentům pro individuální konzultace Informační systémy Proces výuky je podporován informačním systémem, kterým je zabezpečena zejména administrativní stránka studia. Součástí hodnocení vzdělávací činnosti je také hodnocení ze strany studentů, které probíhá periodicky vždy na konci semestru ve formě ankety. Výsledky ankety a podněty ze strany studentů z ní vyplývající jsou předkládány vedení školy. Pro kvalitu akademických činností je základním rámcem Dlouhodobý záměr zpracovávaný vysokou školou CEVRO Institut vždy na pětileté období. V rámci hodnocení pak v ročních periodách probíhá analýza stavu plnění a následně pak roční aktualizace Dlouhodobého záměru. Rozhodující platformou, umožňující skutečně objektivní hodnocení kvality akademických činností je Akademická rada vysoké školy CEVRO Institut, která každoročně projednává zprávu o plnění Dlouhodobého záměru a následně schvaluje jeho aktualizaci na další rok. 10. NÁRODNÍ A MEZINÁRODNÍ EXCELENCE VYSOKÉ ŠKOLY CEVRO INSTITUT Členství vysoké školy v mezinárodních asociacích, organizacích a sdruženích a v profesních asociacích, organizacích a sdruženích Vysoká škola CEVRO Institut je členem České konference rektorů, Hospodářské komory České republiky, Asociace soukromých vysokých škol a Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu. 11. TŘETÍ ROLE VYSOKÉ ŠKOLY CEVRO INSTITUT 25 Přenos poznatků do praxe a charakteristika působení vysoké školy v regionu Vysoká škola CEVRO Institut má své sídlo na území hlavního města Prahy a dále své aktivity realizuje v Českém Krumlově. Na obou místech je cílem vysoké školy CEVRO Institut být respektovanou akademickou institucí, vzdělávací a poradenskou institucí, ale i centrem vzdělávacích akcí určených i pro širokou veřejnost. V podmínkách hlavního města Prahy se vysoká škola CEVRO Institut soustřeďuje na spolupráci s vybranými vědeckými a vzdělávacími subjekty, dále se středními školami a orgány veřejné správy. Nabídkou svých vzdělávacích aktivit vysokoškolského studia či kurzů celoživotního vzdělávání, konferencí, seminářů a jiných akcí přispívá k široké nabídce vzdělávání v regionu. Působení vysoké školy v Českém Krumlově se neomezuje na realizaci programů vysokoškolského studia. Od roku 2008 realizuje vysoká škola v Českém Krumlově pravidelné konference a semináře ať už zaměřené na obecné problémy či problémy blízké regionu. 12. UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, KNIHOVNA VYSOKÉ ŠKOLY a) Ubytování a stravování studentů Vysoká škola nezajišťuje pro studenty ubytování, neboť nedisponuje vlastními ubytovacími kapacitami. Také stravování si zajišťují studenti z vlastních zdrojů. b) Knihovna vysoké školy Přístup ke studijní literatuře je zajištěn prostřednictvím denního provozu Knihovny vysoké školy CEVRO Institut, která nad rámec správy vlastního knihovního fondu zprostředkovává přístup studentů ke knihovnímu fondu Občanského institutu, fondu Liberálního institutu a fondu Informačního centra o NATO. Knihovna s bezbariérovým přístupem umožňuje prezenční i absenční výpůjčky a poskytuje další knihovní služby včetně meziknihovních výpůjček v souladu s Knihovním řádem. Obsahuje základní literaturu k jednotlivým vyučovaným předmětům především z oblasti práva, politologie a mezinárodních vztahů, ekonomie, politické filosofie a bezpečnostních studií, dále pravidelně odebírá přibližně 20 tištěných periodik včetně několika cizojazyčných. Knihovní fond je pravidelně doplňován a rozšiřován. Studentům zajímajícím se o bezpečnostní tématiku se doporučuje využít knihovního fondu Informačního centra o NATO čítajícího přibližně 1000 svazků převážně zahraničních odborných titulů. IC o NATO sídlí přímo v prostorách CEVRO Institutu v Praze. Informace o dostupnosti jednotlivých titulů jsou studentům k dispozici prostřednictvím studijního informačního systému. Ve spolupráci s Knihovnou Akademie věd ČR zprostředkovává knihovna CEVRO Institutu na žádost studentům dálkový přístup k následujícím elektronickým informačním zdrojům: Anopress, ASEP, ASPI, BCBT, Biological Abstracts Archive, BioMed Central, Britannica ImageQuest, Cambridge Journals Online, Central European Journal of Sociál Sciences and Humanities, Digital Humanities, Digitální knihovna AV ČR, Ebook Central, Ebsco, Ebsco eBooks, Emerald, Encyclo-paedia Britannica, Journal Citation Reports (JCR), JSTOR, NATO Science for Peace and Security, Nature, Oxford Journals Online, PressReader, ProQuest, ScienceDirect, Scopus, SpringerLink, Web of Science, Wiley Online Library. Studentům je v knihovně k dispozici počítačová jednotka mj. s plným přístupem k ASPI umožňující případný tisk dokumentů. Studentům je též k dispozici přístup do právní databáze CODEXIS. 26