1 SYLABUS PŘEDMĚTU NA VYSOKÉ ŠKOLE CEVRO INSTITUT (pro zobrazení instrukcí k vyplnění klikněte v horní liště Wordu na tlačítko, které vypadá takto: ¶ ) VEŘEJNÁ PREZENTACE A RÉTORIKA Název v jazyce výuky Course Title in Language of Instruction Veřejná prezentace a rétorika Název česky Course Title in Czech Veřejná prezentace a rétorika Název anglicky Course Title in English Public Presentation and Rhetorics Garantující katedra Supervising Department Centrum rozvoje psychosociálních a manažerských aktivit Garant předmětu Course Supervisor PhDr. Jiří Frgal Vyučující předmětu Course Lecturer(s) Ing. Bc. Hana Svobodová Počet přidělených ECTS kreditů Number of ECTS Credits Allocated 3 Forma a rozsah výuky* Mode of Delivery* Přednášky / Lectures: 0 (lekcí týdně / lessons per week) † Cvičení (semináře) / Seminars: 2 (lekcí týdně / lessons per week) † Forma ukončení předmětu Mode of Completion Zápočet / Ungraded Jazyk výuky předmětu Language of Instruction český / Czech Doporučený stupeň a ročník studia Level of Course and Year of Study Bakalářský / Bachelor - 2. Semestr Semester Letní / Spring Omezení pro zápis předmětu Prerequisites and Co-requisites Studovat až po / To be taken after * Hodnoty platí pro prezenční formu studia; v kombinovaném studiu je rozsah přímé výuky třetinový. / The data refer to face-toface learning; in combined mode of delivery, the extent of face-to-face learning is one-third. † Jedna lekce trvá 40 minut, období výuky má 12 týdnů. / One lesson is 40 minutes, teaching period lasts 12 weeks. Zaměření předmětu (anotace) / Aims of the course Předmět předává poznatky a utváří dovednosti potřebné pro přípravu a provedení veřejné prezentace, a to z hlediska struktury, verbálních i neverbálních prostředků a vizuální podpory prezentace. Výsledky učení / Learning outcomes and competences Po úspěšném absolvování budou studenti schopni - připravit a přednést strukturovanou prezentaci, - doprovodit své vystoupení vizuální podporou (zejména power-point), - připravit si pro své vystoupení prostředky pro upoutání pozornosti publika, - reagovat na otázky publika a zvládat problematické situace při vystoupení, - aplikovat základní zásady techniky řeči na svůj mluvený projev, - analyzovat různé typy veřejných mluvených projevů. [sloveso] / v případě vyplňování anglicky: Upon successful completion of this course, students will be able to [verb] Obsah předmětu (osnova) / Course contents 1. týden: Veřejná prezentace jako jeden z typů komunikace a počátky rétoriky 2. týden: 2 Příprava prezentace •Úvod - struktura přípravy prezentace •Cíl prezentace 3. týden: Publikum - cílová skupina prezentace 4. týden: Typy prezentací 5. týden: Struktura prezentace 6. týden: Vnímání a pozornost posluchačů 7. týden: Přesvědčivost prezentace 8. týden: Vizuální podpora prezentace 9. a 10. týden: Zátěžové situace, související s prezentací - tréma, problematické otázky a obtížné publikum 11. týden: Rétorika •Technika řeči •Jazykové prostředky mluveného projevu 12. týden: •Image prezentujícího - osobní vystupování při prezentaci •Mediální prezentace a další specifické typy veřejného vystupování Způsob studia, metody výuky a studijní zátěž / Learning activities, teaching methods and workload Druh / Type Hodiny* / Hours* Účast na výuce a základní příprava† Participation in Classes and Basic Preparation † 28 Průběžná příprava na cvičení / semináře Preparation for Seminars 28 Příprava na průběžný test / průběžné testy Preparation for Mid-term Test(s) 0 Příprava na zápočtový test Preparation for Ungraded Test 0 Příprava na závěrečnou zkoušku Preparation for Final Exam 0 Vypracování seminární práce / případové studie / projektu Preparation of the Term Paper / Case study / Term Project 28 Příprava na prezentaci v rámci výuky Presentation Jiná zátěž / Other workload: 0 Celková pracovní zátěž / Total Workload 84 * Jeden kredit odpovídá 28 hodinám studijní zátěže průměrného studenta. / One credit corresponds to 28 hours of workload for an average student. † V prezenční formě připadá 60 % zátěže na účast na výuce a 40 % zátěže na domácí přípravu; v kombinované formě připadá 20 % zátěže na účast na výuce a 80 % zátěže na domácí přípravu. / In face-to-face mode of delivery, 60 % of workload falls on participation in classes and 40 % of workload falls on self-study; in combined mode of delivery, it is 20 % and 80 %, respectively. 3 Způsoby a kritéria hodnocení / Assessment methods and criteria Forma ukončení předmětu / Mode of Completion Zápočet Ungraded Zkouška Graded Druh požadavku / Requirement Type Váha / Weight Váha / Weight Aktivita na přednáškách / cvičeních / seminářích Active Lecture / Seminar Participation 45 % % Seminární práce / případová studie / projekt Term Paper / Case Study / Term Project 40 % % Prezentace v rámci výuky Presentation 15 % % Absolvování průběžného testu / průběžných testů Mid-term Test(s) % % Absolvování závěrečného testu Final Test % % Absolvování závěrečné ústní zkoušky Final Oral Exam % % Jiný požadavek: Other Assignment: % % Celkem / Total 100 % 0 % Zvláštní podmínky a podrobnosti / Special requirements and details Seminární práce má podobu osobní prezentace v rozsahu 5 - 6 minut na zadané téma, příp. téma zvolené studentem (po odsouhlasení vyučujícího). K prezentaci mohou či nemusí být vytvořeny powerpointové snímky. Prezentace v rámci výuky spočívá v promítnutí a předem připraveném rozboru veřejného vystoupení (např. z internetu) . Aktivita při výuce je hodnocena těmito dílčími pohledy/kriterii: docházka, reagování na dotazy vyučujícího, kladení otázek, uvádění vlastních příkladů a zkušeností, aktivní zapojení do cvičení zadávaných v průběhu výuky. Literatura / Reading Typ* Type* Autoři Authors Název knihy Book Title Rok Year ISBN Počet stran Number of Pages Z Hospodářová Ivana Veřejná prezentace od A do Z 1997 80-902446- 1-0 71 Z Hierhold Emil Rétorika a prezentace 2005 80-247- 0782-9 408 Z Maříková Marie Rétorika - manuál komunikačních dovedností 2002 80-86419- 31-2 152 D Špačková Alena Moderní rétorika (kap. 3 a 7 - 10) 2003 80-247- 0633-4 120 * Z = základní literatura, D = doporučená literatura. / Z = required reading, D = recommended reading. Datum poslední aktualizace: 13.11.2014 9:12