Veřejná diplomacie jako nástroj zahraniční politiky CEVRO Jaroslav Kurfürst NEVINNÁ nebo NEBEZPEČNÁ část diplomacie ? Příklady veřejné diplomacie Ruská státní TV – první kanál, dne 23.2.2022 Příklad ruské propagandy 1. kanál ruské státní TV 2016 Ruská státní televize, první kanál Co je „veřejná diplomcie“? Kde je její místo? Poslání diplomacie obecně: Represent, Report, Promote interests (negotiate, communicate). Veřejná diplomacie je komunikace diplomacie (vlády, mezinárodní organizace NATO, UN) přímo zahraničnímu publiku. Definice USG: „Undestanding, informing and influencing foreign audiences in promotion of national interests.“ Cíle veřejné diplomacie 1. Represent - vytvářet u adresátů pozitivní představy o dané zemi, které jim umožní sdílet s ní její hodnoty a to posléze využít při prosazování zájmů / budování lepší image státu nation branding -. 2. Promote interests - ovlivnit ve svůj prospěch. Různé veřejné diplomacie (autokracie, demokracie, malé, velké…). Vždy politické pozadí. Témata: propagace země a jejích zájmů, representace. Vyjadřování hodnot a politického přesvědčení, sounáležitosti (RU, HU vs. UA, US). Informování domácí veřejnosti o činnosti vlády ve věcech zahraniční politiky. V současnosti je častou snahou získat pro takové aktivity také podporu domácí veřejnosti. Historie Veřejné diplomacie • Odedávna nechávali vládcové šířit příběhy o své moci s cílem podpořit své zájmy. • Veřejná diplomacie odedávna jako propaganda, ale i v jiných formách. • Působnost diplomatů omezena na styk s úřady hostitelského státu. Havanská konvence (1928, úmluva amerických států) pravidlo kodifikovala. • V r. 1965 - vznik centra pro veřejnou diplomacii na Fletcher School of Law and Diplomacy (Taft university). V kurikulu stálo, že by mělo rozvíjet porozumění jak mohou být ovlivňovány postoje veřejnosti k zahraniční politice. Kultivaci veřejného mínění jiných zemí, komunikace, narativy, mezikulturní komunikace. • Definice je připisována někdejšímu americkému diplomatovi Edmundu Gullionovi, který veřejnou diplomacii vymezil v roce 1965. Kontext studené války – vítězství beze zbraní Významná role veřejné diplomacie ve studené válce: ideologická soutěž o vědomí společnosti. G. Kennan politická válka. Role veřejné diplomacie strategická i operační. Policy Planning Staff Memorandum, Washington, May 4, 1948. The inauguration of organized political warfare. USIA (US Information Agency) Hlas Ameriky, Rádio svobodná Evropa, kulturní výměny, hudba (jazz, rock), jazyk, filmy, sport a sportovní diplomacie Proměny veřejné diplomacie po konci studené války – změna cílů Diskuse: Joseph Nye - Soft Power vs. Hard Power Nye: Měkká moc země spočívá především na třech zdrojích „kultuře (na místech, kde je přitažlivá pro ostatní), politických hodnotách (pokud jim to vyhovuje doma i v zahraničí) a zahraniční politice (pokud je považována za legitimní a má morální autoritu)“. Soft Power vs. Hard Power vs. Smart power Formování globálního narativu a porozumění realitě. Narativ svobody, liberalismu, globalizace. ale i konflikt v Kosovu, Iráku, Afghánistán až po válku proti terorismu… Technologie – telegraf, rádio, televize, fax, web, email, sociální sítě, Příklad: česko-americké vztahy Případ pro advocacy: Visa Waiver Program Profile raising strategy: Představení Česka jako spolehlivého spojence, socha Masaryka ve Washingtonu, lavečka nebo busta Václava Havla… Relationship building strategies: Dlouhodobé působení, vybavení ambasády, velké narativy, stipendia, podpora mezilidských kontaktů … Formy veřejné diplomacie, příklad USA Vládní politika v USA: USIA (US information Agency do r. 1999) začleněna do State dpt., dnes sekce Undersecretary for public diplomacy and public. Další nástroje: web, sociální sítě (FB, Twitter …), komunikace během návštěv (symbolika), stipendia (Fullbrightova nadace), film, televize, hudba, sport, videohry, sociokulturní aktivity, města a reiony – „sister cities“, networking, visitor ´s programs, RFE/RL, VoA, sportovní diplomacie, kulturní diplomacie, studentské, expertní výměny, práce s mladými, šíření informací (média, sociální sítě, další vysílací kanály vč. jednotlivců) Trendy – veřejná diplomacie je formou konfrontace (viz dění kolem Ukrajiny) Veřejná diplomacie a Česko - Czechia - 1949 - otevřena tzv. kulturně informační střediska (KIS) v Sofii a Varšavě. - 1993 - vznik Českých center. - 90. léta potřeba rozvíjet veřejnou diplomacii (mj. vstup do EU - snaha naklonit si veřejnost v členských zemích). Zároveň vysvětlovaní kampaň dovnitř. - Česká centra: dnes 25 poboček (2020), přes 2000 akcí ve světě, 2,8 milionů návštěvníků akcí, přes 6000 mediálních ohlasů, 130 00 facebookových fanoušků, 2542 studentů českého jazyka v celém světě (data z r. 2018) EXPO 2010, Odbor veřejné diplomacie, weby, sociální sítě také Trans, OZAP, OK aj., Česká centra, Czech Trade, Czech invest, Czech Tourism … Nation branding: bubliny, Land of Stories, Country for the future, České předsednictví v EU… ale GEOGRAFICKÝ NÁZEV ZEMĚ České centrum Brusel Některé státní instituce zaměřené na kulturní / veřejnou diplomacii Commonwealth, British Council, Francophonie, Alliance française, Goethe institute, Cervantes Institute, Roszagransotrudničestvo, Konfuciovy instituty, Junus Emre … agenda Příklad veřejné diplomacie NATO Public Diplomacy Division Pravidla komunikace ve veřejné diplomacii Činnost jednotlivce / instituce / stratcom ministr (ministerstvo) / velvyslanec (velvyslanectví): tisková oddělení, ale také kulturní instituy, think-tanky, nevládní sektor, který může být financován a podporován z strany vlád. Diplomaté - Twitter, Facebook a další komunikační platformy. Na různá témata různé nástroje – někdy přímo, někdy skrze kulturní instituci, někdy skrze jednotlivce … Komunikace skrze nevládní entity – politické strany, korporace, obchodní asociace, odbory, vzdělávací instituce, náboženské organizace, etnické skupiny až po vlivné jednotlivce. Veřejná komunikace diplomatů má pravidla – nesmí aktivně vstupovat do politického procesu doma i v zahraničí na vlastní pěst. Neloajalita je nejen neprofesionální, ale i netaktická a v dobách ohrožení nebezpečná. Odhaluje nepřátelům slabá místa a trhliny v jednotě klíčového úřadu. Komunikace diplomata v situaci, kdy má pocit, že je realizována špatná politika, má v prvé řadě směřovat dovnitř úřadu, směrem k ministrovi. Propaganda a hybridní působení revizionistických aktérů - Rusko • Rusko – snaha o využití „soft power“ (2004): Russkij mir, RT, Sputnik, propaganda • • Zrcadlení - „Politické“ nevládky, média, soft power tools. Podpora nevládních proxies, think-tanky, dezinformační a manipulativní média, informační válka. • Post-pravdivá diplomacie – lámání a manipulování reality • Nálepky – fašismus, genocida. • Práce s historickými mýty, nové historické narativy • Diskuse o článku „Public diplomacy in the Age of „Post reality“. Ilan Manor and Corneliu Bjola (2021) “ Literatura Joseph Nye (2004), Soft Power: The Means to Success in World Politics. Jan Melissen (2007) The New Diplomacy. Soft Power in International Relation Mark Leonard (2002) Public Diplomacy. Jana Peterková (2008) Veřejná diplomacie. Peter Pomerancev (2016) Nic není pravda a všechno je možné: Surreálné srdce nového Ruska J. Kurfürst, J. Paďourek, eds. (2021) Za zrcadlem, Hybridní válka jako staronový fenomén mezinárodních vztahů Diskuse Veřejná diplomacie jako nástroj zahraniční politiky CEVRO