Mezinárodní organizace a nadnárodní instituce, jichž je Česko členem. Jejich struktura a rozhodovací procesy. CEVRO Jaroslav Kurfürst Cíle hodiny Vznik mezinárodních organizací Hlavní mezinárodní organizace Česko a mezinárodní organizace      Počátky systému mezinárodních organizací Aliance městských států ve starověkém Řecku a Římě (Peloponéská liga, Latinská liga) Středověké mírové projekty (William Penn, Jiří z Poděbrad, Abbé de Saint Pierre, J.J. Rousseau, Immanuel Kant) Velmocenské konference obnovující rovnováhu a řád po velkých válečných konfliktech (Utrecht, Berlín) Koncert velmocí - periodické konference, mezinárodní režim, rovnováha moci v Evropě, - klíčová role čtyř velmocí – VB, Rakousko, Prusko, Rusko, účast menších zemí - přípravné konference + hodnocení implementace Haagské mírové konference a Haagský systém - 1899 – Haagská mírová konference – mírové řešení sporů a odzbrojení - První Haagská konvence – zákaz některých válečných aktů, ustanovení o mírovém řešení sporů, Stálý rozhodčí soud - 1907 – druhá Haagská mírová konference – připojili se země Latinské Ameriky - Druhá Haagská konvence – méně podstatné výsledky 1. První mezinárodní organizace: Ústřední komise pro plavbu na Rýně - dohled nad režimem plavby Počátky systému mezinárodních organizací Společnost národů - podpora myšlenky zejména USA a UK prezident USA Wilson, demokratický mír dohoda obsažená ve Versaillské smlouvě (1919): podpora míru, bezpečnosti a mezinárodní spolupráce uplatňovat sankce proti narušitelům dohod (kolektivní bezpečnost) členská základna- původně 62 států – mimo USA, Německo (1926-1933), SSSR (1934-1939) institucionální struktura Shromáždění – každý stát jeden hlas, převážně jednomyslnost Rada – původně čtyři stálí členové (Francie, Itálie, Japonsko, UK) + nestálí členové Stálý sekretariát – cca 600 zaměstnanců, generální tajemník Eric Drummond Stálý mezinárodní soudní dvůr řešení konfliktů, dočasná správa, pomoc uprchlíkům správa Gdaňsku, referendum v horním Slezsku, správa Sárska, polsko-litevský spor, finsko-švédský spor (1920), bulharskořecký spor (1925), řecko-turecká válka (1922) Odzbrojení - spíše neúspěch – několik konferencí. Ženevský protokol, Locarno, Briand-Kellogův Mezinárodní organizace práce - International Labor Organization (ILO) první a jediná specializovaná agentura SN odlišná národní pravidla a konkurenceschopnost, založena 1919 Versaillskou smlouvou MO jako instituce - instituce - trvalejší soubory pravidel (rules), která definují jednání aktérů: soubory pravidel definujících jednání aktérů, členská základna, organizační struktura, včetně byrokratického aparátu, schopnost samostatného jednání MO jako politické systémy 1) soubory institucionálních struktur (polity), rozhodovacích procesů (politics) a výstupů (policy) 2) subsystémy mezinárodního systému - mezivládní (IGOs) – vlády nevládní (INGOs) – nevládní (transnacionální) aktéři ziskové (Microsoft, Ikea, Toyota) a neziskové (Greenpeace) smíšené (např. ILO): pokud jsou založeny mezivládním aktem, patří do IGOs - transvládní organizace (TGOs) – členy jednotlivé vládní instituce (Interpol, Meziparlamentní unie) – členy nejsou přímo státy, ale policie, parlamenty… Typologie: Typologie podle rozsahu členství a cílů 1) univerzální – všeobecné členství a všeobecné cíle, (OSN) 2) funkcionální – všeobecné členství, omezené cíle, (WTO) 3) regionální – omezené členství, všeobecné cíle, (OBSE) 4) regionálně funkcionální – omezené členství, omezené cíle, (Rada Evropy) ● ● všeobecné cíle •IAEA – International Atomic Energy Agency WTO – World Trade Organization IMF – International Monetary Fund IBRD – International Bank for Reconstruction and Development UNDP – UN Development Programme UNEP – UN Environmental Programme WMO – World Meteorological Organization UNHCHR – UN High Commissioner on Human Rights ILO – International Labour Organization WHO – World Health Organization IMO – International Maritime Organization ICAO – International Civic Aviation Organization ITU – International Telecommunications Union UPU – Universal Postal Union ● všeobecné členství ● ● OSN ● ● ● ● ● omezené cíle ● ● ● ● ● ● ● ● bezpečnost – IAEA obchodní, měnové vztahy – WTO, IMF rozvoj – IBRD, UNDP životní prostředí – UNEP, WMO lidská práva – UNHCR pracovní podmínky (ILO) zdraví (WHO) doprava (IMO, ICAO) ● ● ● ● omezené členství Africká unie Organizace amerických států Arabská liga OBSE bezpečnost – NATO ekonomická integrace – EU, NAFTA, MERCOSUR, ASEAN lidská práva – Rada Evropy Typologie podle delegování pravomocí ● ● ● ● ● Silné delegování Střední delegování Slabé delegování ● ● ● Programová rozhodnutí EU WTO G7 ● ● ● ● Operační rozhodnutí, implementace IMF, Světová banka OSN v oblasti bezpečnosti OBSE Režimy a normy: příklady režimů • režim pro nešíření jaderných zbraní (Non-proliferation Treaty, 1970) – zásady, normy, pravidla, rozhodovací procedury • • režim mezinárodního obchodu (GATT, 1947) – zásady, normy, pravidla, rozhodovací procedury rozlišení MO a režimů – režimy jsou omezeny na určitou tematickou oblast mezinárodních vztahů a nejsou aktéry - nemají vlastní byrokratický aparát Globální vládnutí – akademická utopie (?) •systém vládnutí založený na sdílených cílech, který nemá nutně formální základ a nástroje ozbrojené síly, zahrnuje vládní i nevládní aktéry •dva klíčové atributy – existence pravidel, absence nadnárodní autority •alternativní typy - mezinárodní anarchie, světová hegemonie, světový stát • •čtyři typy mezinárodního systému podle institucionalizace, dvě kritéria: •existují a jsou dodržována pravidla? •existuje nadnárodní autorita (hierarchie)? • •současné postavení je směsí globálního vládnutí (global governance), se silnými rysy mezinárodní anarchie. Geopolitická proměna světa! síly, zahrnuje vládní i nevládní aktéry ● ● ● ● pravidla (1) pravidla (0) ● ● hierarchie (1) světový stát světová hegemonie ● ● ● hierarchie (0) globální vládnutí mezinárodní anarchie Administrativa mezinár. organizací jako aktér • • • loajalita k MO namísto národní loajality = nestrannost – administrativní namísto politické funkce nezávislost – pracovní vztah přímo k MO odbornost a geografická vyváženost jako principy výběru pracovníků (dnes i gender) • • administrativní zajištění působení MO, ale často i leadership administrativní aparát zastupuje kolektivní zájmy členských států i vlastní byrokratické zájmy (sekretariát OSN – asi 9000 zaměstnanců, EU až 50 tis.) hlavní funkce: administrativní, řízení mírových operací a zprostředkovávání v mezinárodních konfliktech, příprava studií týkajících se ekonomických a sociálních otázek Finanční příspěvky (příspěvkové škály) Zájmové/nevládní skupiny - vzájemná výhodnost vztahů (poskytují informace, lobují, kontrolují působení vlád) - náplň působení – poskytování informací, lobování, kontrola působení vlád Epistémická společenství - sítě odborníků s uznávanou odborností a kompetencí v určité oblasti a schopností vytvářet politicky relevantní poznatky v dané oblasti Rozhodovací proces v mezinárodních organizacích Modely rozhodování: 1. model mezivládního vyjednání: zájmech a moci států, „nejmenší společný jmenovatel“ nebo „výměnné obchody“, rozhodují nejsilnější státy, omezená role administrativního aparátu 2. model většinového hlasování: klíčovým faktorem opět zájmy států, dominantním typem jednání je ale vytváření většinových koalic - namísto uplatňování mocenské převahy - administrativní aparát – výraznější role, nejen zprostředkování, ale i vytváření agendy 3. model byrokratické delegování kompetencí na mezinárodní instituci 4. Výstupy rozhodovacího procesu - Politiky (programová rozhodnutí) Operační aktivity (operační rozhodnutí) Komunikace (informační aktivity) 1. Orgány mezinárodních organizací plenární orgány - nejvyšší rozhodovací orgány, zástupci všech ČS, hlasovací principy – většinou jednomyslnost, prostá většina výkonné orgány - implementace a výkon rozhodnutí plenárních orgánů, dohled nad administrativním aparátem administrativní aparát - zpravidla Sekretariát („nadnárodní“ princip), zastupování zájmů organizace, nepodléhá instrukcím ČS soudní orgány - řeší spory mezi ČS, ČS a orgány MO a mezi orgány MO parlamentní shromáždění poskytování legitimity, OSCE, NATO, Rada Evropy, (EU) orgány zastupující sociální zájmy - pozorovatelský nebo konzultační status, rovněž zvyšování legitimity NATO NATO v kostce Vznik 4. 4. 1949 s cílem zadržování SSSR, jeho odstrašení, kolektivní obrana proti SSSR a jeho spojencům, posilování a šíření demokratických principů v člen členských státech Aliance (myšlenka demokratického míru). Lord Ismay: Keep Russians out, Americans in and Germany Down) Mezivládní organizace, která rozhoduje na základě konsensu – jednomyslnosti = každý členský stát může teoreticky zablokovat jakékoli rozhodnutí. Hlavní principy shrnuty v Severoatlantické smlouvě (také Washingtonská smlouva) Nejvyšším rozhodovacím orgánem je Severotatlantická rada. Zasedá jednou za půl roku ve formaci ministrů zahraničních věcí /obrany, nebo každý týden (v krizích i častěji) ve formaci stálých představitelů. Jednou za delší období (rok až dva) zasedá ve formaci hlav států a vlád – summit NATO. Severoatlantické radě předsedá generální tajemník (momentálně Jens Stoltenberg). K vrcholným orgánům patří Výbor pro obranné plánování a Skupina pro jaderné plánování. Nejvyšším vojenským orgánem NATO je Vojenský výbor, který předkládá návrhy a doporučení Severoatlantické radě, Výboru pro obranné plánování a Skupině pro jaderné plánování Pod těmito orgány jsou vytvořeny pracovní skupiny a výbory. Dvě vojenská velitelství Velitelství spojeneckých sil pro operace (ACO) Sídlo v SHAPE (Mons), velí SACEUR Velitelství spojeneckých sil pro transformaci (ACT) IS / IMS / NMAs - stálých zaměstnanců je zhruba 4000. Severoatlantická smlouva Article 1 The Parties undertake, as set forth in the Charter of the United Nations, to settle any international dispute in which they may be involved by peaceful means in such a manner that international peace and security and justice are not endangered, and to refrain in their international relations from the threat or use of force in any manner inconsistent with the purposes of the United Nations. Article 2 The Parties will contribute toward the further development of peaceful and friendly international relations by strengthening their free institutions, by bringing about a better understanding of the principles upon which these institutions are founded, and by promoting conditions of stability and well-being. They will seek to eliminate conflict in their international economic policies and will encourage economic collaboration between any or all of them. Article 3 In order more effectively to achieve the objectives of this Treaty, the Parties, separately and jointly, by means of continuous and effective self-help and mutual aid, will maintain and develop their individual and collective capacity to resist armed attack. Article 4 The Parties will consult together whenever, in the opinion of any of them, the territorial integrity, political independence or security of any of the Parties is threatened. Article 5 The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area. Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security . Article 6 For the purpose of Article 5, an armed attack on one or more of the Parties is deemed to include an armed attack: •on the territory of any of the Parties in Europe or North America, on the Algerian Departments of France 2, on the territory of Turkey or on the Islands under the jurisdiction of any of the Parties in the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer; •on the forces, vessels, or aircraft of any of the Parties, when in or over these territories or any other area in Europe in which occupation forces of any of the Parties were stationed on the date when the Treaty entered into force or the Mediterranean Sea or the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer. • Article 7 This Treaty does not affect, and shall not be interpreted as affecting in any way the rights and obligations under the Charter of the Parties which are members of the United Nations, or the primary responsibility of the Security Council for the maintenance of international peace and security. Article 8 Each Party declares that none of the international engagements now in force between it and any other of the Parties or any third State is in conflict with the provisions of this Treaty, and undertakes not to enter into any international engagement in conflict with this Treaty. Article 9 The Parties hereby establish a Council, on which each of them shall be represented, to consider matters concerning the implementation of this Treaty. The Council shall be so organised as to be able to meet promptly at any time. The Council shall set up such subsidiary bodies as may be necessary; in particular it shall establish immediately a defence committee which shall recommend measures for the implementation of Articles 3 and 5. Article 10 The Parties may, by unanimous agreement, invite any other European State in a position to further the principles of this Treaty and to contribute to the security of the North Atlantic area to accede to this Treaty. Any State so invited may become a Party to the Treaty by depositing its instrument of accession with the Government of the United States of America. The Government of the United States of America will inform each of the Parties of the deposit of each such instrument of accession. Article 11 This Treaty shall be ratified and its provisions carried out by the Parties in accordance with their respective constitutional processes. The instruments of ratification shall be deposited as soon as possible with the Government of the United States of America, which will notify all the other signatories of each deposit. The Treaty shall enter into force between the States which have ratified it as soon as the ratifications of the majority of the signatories, including the ratifications of Belgium, Canada, France, Luxembourg, the Netherlands, the United Kingdom and the United States, have been deposited and shall come into effect with respect to other States on the date of the deposit of their ratifications. Article 12 After the Treaty has been in force for ten years, or at any time thereafter, the Parties shall, if any of them so requests, consult together for the purpose of reviewing the Treaty, having regard for the factors then affecting peace and security in the North Atlantic area, including the development of universal as well as regional arrangements under the Charter of the United Nations for the maintenance of international peace and security. Article 13 After the Treaty has been in force for twenty years, any Party may cease to be a Party one year after its notice of denunciation has been given to the Government of the United States of America, which will inform the Governments of the other Parties of the deposit of each notice of denunciation. Article 14 This Treaty, of which the English and French texts are equally authentic, shall be deposited in the archives of the Government of the United States of America. Duly certified copies will be transmitted by that Government to the Governments of other signatories. Členské státy 30 členů Individuální akční plán partnerství IPAP Gruzie, Ázerbájdžán, Arm=nie, Kazachstán, Moldavsko, Srbsko Rada NATO-Rusko Partnerství pro mír (fP), EAPC Komise NATO – Ukrajina Rada NATO – Gruzie Středomořský dialog (1994) a Istanbulská iniciativa spolupráce (2004) Diskuse Veřejná diplomacie jako nástroj zahraniční politiky CEVRO