Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png 1. setkání, 4. 3. 2022 Karel B. Müller www.karelmuller.eu DOBRÉ VLÁDNUTÍ V TEORII A PRAXI Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Zdroje/atestace Aktivní účast na přednáškách 10% Seminární práce 2-3 tisíce slov 40% (není povinná) Závěrečný test 50%, resp. 90% Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Dobré vládnutí ve vícejazyčném systému Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Ukraine Census 2001 Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Languages of Ukraine - Wikipedia Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Estonia: 25 per cent Russian Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Latvia: 25 per cent Russian Languages | On Latvia Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Vítejte v Gagauzsku, malinkém proto-státečku uvnitř malé země - ExtraStory Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Ganga - Jakými jazyky se vlastně mluví v Indii? Mrkněte na tuto krásně vypracovanou a poučnou mapku. Ovládáte některý z jazyků? | Facebook Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Source: EB, Spring 2019 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Kultura vzpomínání a kolektivní paměť •Sociální konstrukt, jak vzniká? –Vzpomínáním, připomínám, zapomínáním … •Národní konstrukce kolektivní paměti jsou MONOLIGICKÉ •Národ=sdílený omyl v pohledu na vlastní dějiny (Karl Popper) •Logiku kolektivní paměti určuje nedostatek „prostoru“, vytěsňujeme utrpení způsobené druhým … •Nad/mezi/národní re/konstrukce kolektivní paměti DIALOGICKÉ •Historické kolektivní trauma (konstrukce) •Ve vztahu k traumatické minulosti existují pouze tři důstojné role, jež může kolektivní paměť přijmout (A. Assman): –vítěz –bojovník a mučedník –oběť Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png 4 formy vypořádávání se s minulostí Aleida Assman - holocaust •Dialogické zapomnění, ne-reflexivní (amnézie): přístup tlusté čáry, blažené, šťastné zapomnění, symetrické násilí, v minulosti běžné, zvůle panovníka např. 1648 •Vzpomínání jako překážka zapomnění, monologické, ne-reflexivní (anamnéza): selektivní oživování paměti, tzv. poučení z minulosti, orientace na minulost, mít se na pozoru (my x oni) •Vzpomínání jako vyrovnání se s minulostí, monologický, reflexivní (katarze): objektivní posouzení historiky, potrestání viníků, odškodnění obětí, orientace na budoucnost, katarze, nový počátek •Dialogické vzpomínání, reflexivní (synkreze): uznání vzájemného podílu na traumatické minulosti, utrpení druhých součástí naší kolektivní paměti Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Asymetrie jazyků a dolnorakouská ofenzíva Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Zhořelec/Gorlitz (Sasko) LaNa (2014) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Jazyková imerze/koupel (58 MŠ, 2015) • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png 75 MŠ (LaNa), prosinec 2021 Mapa školky Sasko, Polsko, Česká republika Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Jazykové kompetenční centrum Freyung (2017–2019) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Teorie (pohled) & Praxe (jednání) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cíle předmětu •etická & politická rovina •teoretická, empirii & praktická rovina •praktická roviny: –jak dobře vládnout? –jak usilovat o dobré vládnutí? –struktura & činnost –makro & mikro úroveň •ukázka výzkumu dobrého vládnutí (ne místní úrovni: Černošice, Semily, Hrádek nad Nisou) • • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Instituce & proces Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Image result for UN logo Image result for IMF logo Image result for world bank logo Image result for oecd logo Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png DOBRÉ VLÁDNUTÍ •Dobré pro koho? Pro ovládané? Pro daňové poplatníky … •Liberální demokracie, hegemonie Západu •Demokracie: vládnoucí = ovládaní •Vláda spravedlnosti, práva •Konsensuální paradigma •Občanská veřejnost/společnost •Politická kultura, kompetence, gramotnost • Image result for slepá spravedlnost Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cíle udržitelného rozvoje Agendy 2030, OSN Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png European Governance, White Paper, EC 2001 •Openness: The institutions should work in a more open manner. Together with the Member States, they should actively communicate what the EU does and the decisions it takes. They should use language that is accessible and understandable for the general public. This is of particular importance in order to improve the confidence in complex institutions. • •Participation:The quality, relevance and effectiveness of EU policies depend on ensuring wide participation throughout the policy chain — from conception to implementation. Improved participation is likely to create more confidence in the end result and in the institutions which deliver policies. Participation crucially depends on central governments following an inklusive approach when developing and implementing EU policies. • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png •Accountability: Roles in the legislative and executive processes need to be clearer. Each of the EU institutions must explain and take responsibility for what it does in Europe. But there is also a need for greater clarity and responsibility from Member States and all those involved in developing and implementing EU policy at whatever level. •Effectiveness. Policies must be effective and timely, delivering what is needed on the basis of clear objectives, an evaluation of future impact and, where available, of past experience. Effectiveness also depends on implementing EU policies in a proportionate manner and on taking decisions at the most appropriate level. •Coherence. Policies and action must be coherent and easily understood. The need for coherence in the Union is increasing: the range of tasks has grown; enlargement will increase diversity; challenges such as climate and demographic change cross the boundaries of the sectoral policies on which the Union has been built; regional and local authorities are increasingly involved in EU policies. Coherence requires political leadership and a strong responsibility on the part of the institutions to ensure a consistent approach within a complex system. Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Dobré vládnutí/UN •Equity and Inclusiveness (UN) •People should have opportunities to improve or maintain their well-being. •Effectiveness and Efficiency (UN) •Processes and institutions should be able to produce results that meet the needs of their community while making the best of their resources. •Being effective is about doing the right things, while being efficient is about doing things right. •Accountability (UN) •Governmental institutions, private sectors, and civil society organizations should be held accountable to the public and institutional stakeholders. •Responsiveness (UN) •Institutions and processes should serve all stakeholders. •Environment of Trust (OECD) •Stability and Absence of Violence (WB) • • Image result for oecd logo Image result for world bank logo Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Dobré vládnutí/UN •Good Governance/Government •Politics/Policy/Polity/Polis •Participation (UN) •People should be able to voice their own opinions through legitimate immediate organizations or representatives. •Rule of Law (UN) •Legal framework should be enforced impartially, especially on human right laws •Transparency (UN) •Information should be accessible to the public and should be understandable and monitored. •Consensus Oriented (UN) •Mediates differing interests to meet the broad consensus on the best interests of a community. • Image result for UN logo Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Tři principy „DOBRA“ •Ctnost (Aristoteles) •Mravní povinnost (I. Kant) •Užitek (J. Bentham, J. S. Mill) Aristoteles.jpg Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Jak zajistit dobré vládnutí? • DOBRÉ VLÁDNUTÍ z Tocquevillovské perspektivy občanské veřejnosti •Funkce •Rizika (umenšovat) •Zneužívání moci, ale i slabý stát … •Pasivita, apatie, ale i nadbytek participace •Krize důvěry, ale i nekritická důvěra •Atomizace, anomie, ale i nacionalismus C:\Karel\schemata\Scheme 1 final.jpg Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Jak zajistit dobré vládnutí? •Ochranná funkce –Férová soutěživost –Ochrana, podpora opozice, kontrolní výbory –Média – pluralita zdrojů, nezávislá radniční periodika –Péče o hodnoty právního státu a lidská práva –Participační funkce –Struktura otevřených příležitostí (hodiny, kanceláře, informovanost, komise, výbory, přístup do médií) –Participační inovace (rozpočet, deliberativní fóra, referenda) –Výchova k aktivnímu občanství Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Jak zajistit dobré vládnutí? •Legitimizační funkce (krize důvěry) •Včasná informovanost, konzultace (i opakované) •Transparentnost (rozklikávací rozpočet) •Přístupové body, vstřícná komunikace •Vyvarovat se arogance, přehlíživosti, vrchnostenství •Integrační funkce (atomizace, anomie) •Podpora spolkového života, legislativa, granty … •Péče o bezpečí, veřejný prostor, hřiště, parky … •Podpora škol a školek (finanční, materiální, symbolická) •Zajištění bezbariérovosti, podpora sociálně slabých, ohrožených • • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Vládnutí, právo a morálka •Co by bylo dobré vědět o právu a morálce? •Legalita a legitimita •Nedokonalost pravidel, práva i morálky •Reciprocita práva (G. Simmels) •Kolize práva a morálky: záleží na kontextu •Občanská neposlušnost (lidská práva) • Extinction Rebellion Praha 12. 10. 2019 civil disobedience.jpg civil-disobedience2.jpg IMG_3704.JPG civil disobedience 3.jpg [USEMAP] Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Vládnutí a komunikace •Význam komunikace pro nalézání spravedlnosti, práva, odolné společnosti •Morálka, právo: a posteriori •Obec/stát – otevřená struktura •Morálka jako „komunikační etika/racionalita“ –společnost jako komunikační síť •Význam/smysl komunikace (?) –přenos informací, mobilizace, posilování sociální soudržnosti, označení nepřítele …) • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Jak udržet dobré vládnutí? •Důvěra: čím více mezilidské důvěry, tím více kolektivní akceschopnosti, blahobytu, bezpečí i svobody •Péče o veřejnou důvěru (přístupové body – profesionalita, předvídatelnost, transparent., laskavost, otevřenost, důslednost –Rodina, rodiče/laskavá, milující důslednost(?) •Identita: veřejnost a komunikace –Pozitivní identita: kompetence, sociální integrita Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png LEGITIMITA / Důvěra C:\Karel\přednášky\POL MYŠ\leviathan (1).jpg Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Roviny komunikace •Čtyři uši –informace –vztah –sebevyjádření –výzva •Emocionální inteligence •Multikulturní kompetence •Mediální gramotnost coby „branná povinnost“ • Výsledek obrázku pro zákon Výsledek obrázku pro pranýř Image result for role models • • DOBRÉ VLÁDNUTÍ z Tocquevillovské perspektivy občanské veřejnosti C:\Karel\schemata\Scheme 1 final.jpg Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Vládnutí a vědění 1.Post-moderní podmínky 2.„Sekularizace“ vědy 3.Uznání důkladné a konstitutivní reflexivity vědění 4.Komplexnost, nepřehlednost (rozsah a rychlost změn), vyvazující mechanismy a technická vyspělost 5.Neurčitost, nejistota v jednání (sledování nezamýšlených důsledků a rizik jednání) 6.Slábnutí úlohy/krize institucí (sociální sítě, des-orientace, des-organizace, zahlcení veřejné sféry) 7.Individualizace a pluralizace (rozpad sociálních struktur, různé režimy pravdy) 8.K čemu je dobrá věda? Jak vědecké vědění účelně využívat? Relativismus x reflexivita/prostý rozum • > Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Vědění jako médium moci •Vědecké vědění nahradí běžné vědění, poznání nahradí nevědomost, pravda vystrnadí omyl (A. Comte, †1857) •Scientia est potentia (Fr. Bacon, †1626) •Omezení „vědění“ jako zdroje moci (mobilita, akumulace, institucionalizace, komodifikace, vědění nejsou informace) •Alternativní média moci: peníze, důvěryhodnost, láska … •Režimy pravdy/vědění/legitimity (J. Habermas) •Faktické, (atomizované vědění), vědecké, formální, explicitní, diskursivní •Intersubjektivní, (kolektivistické vědění), tradiční, sdílené, běžné, implicitní, rutina •Kongruentní, (charismatické, spasitelské vědění) • > Prostý rozum reflexivita mezi rutinou a vědou •Běžné vědění •Počasí – tady a teď •Orientace na smyslovost, konkrétní zkušenost •Každodennost, rutina •Samozřejmost, stereotypní •Zaměřené k jednání, rozhodování •Sdílené vědění, konformita •Snadno se šíří (netřeba ověřovat) •Odborné vědění •Klima – univerzalita •Abstraktní, vytržené z kontextu •Pochybování, kritika •Diskursivní proces, polemika •Odtržené od běžné zkušenosti, porozumění •Specializované, rozptýlené, nerovnoměrné •Omezené šíření (potřeba dvojí hermeneutiky) • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Ne/vědění a jednání •Šíření vědeckého vědění je omezené •Vědění je vztahový pojem, aktivita, receptory, komunikátory, popularizátory, média •Meze vědění jsou dány omezením našeho jednání •Jak vzbudit zájem o vědění? Nabídnou příležitosti k jednání! Role institucí •Sociální funkce ignorance: dobrovolná, pohodlná, útěšná, tlumící, psycholog. ochrana •Vědění, důvěra a politika > Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Vládnutí a vědění •Politika jako povolání (Max Weber, 1919) •Politik stanovuje cíle/ideje, úředník postupy/metodu •Racionalita hodnot (ideologie) x účelů (technokracie) •Byrokracie (nezávislá na veřejném mínění) zajišťuje přenosy vědeckého vědění do rozhodování •Politik pomáhá přenosům odborného vědění do běžného vědění, zdůvodňuje politiky, síla symbolů •Deliberativní demokracie (orientace na argumenty, druhé, na budoucnost – C. Offe) •Jak formovat leadership? K čemu je politika? •Chránit, sloužit, povzbuzovat. Zvládání rizik: Schmitt, Beck weber.jpg > Legislative Drafting Process http://lainvalmistelu.finlex.fi/en/