ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 134/2016 Sb. Struktura zákona I •Část první - obecná ustanovení § 1 - 32 •Část druhá - ustanovení k zad. řízením § 33 - 51 •Část třetí - podlimitní režim § 52 - 54 •Část čtvrtá - nadlimitní režim § 55 - 128 •Část pátá - zjednodušený režim § 129 •Část šestá - zvláštní postupy § 130 - 150 •Část sedmá - sektorové zakázky § 151 - 173 2 3.4.2023 ELCO§ GROUP s.r.o. Struktura zákona II •Část osmá – koncese § 174 - 186 •Část devátá - VZ v oblasti obrany nebo bezpečnosti § 187 - 209 •Část desátá - společná ustanovení § 210 - 223 •Část jedenáctá - informační systém § 224 - 232 •Část dvanáctá – SKD § 233 - 240 •Část třináctá - dozorová část § 241 - 271 •Část čtrnáctá - přechodná ustanovení § 272 - 277 •Část patnáctá – účinnost § 278 3 3.4.2023 ELCO§ GROUP s.r.o. Základ evropské legislativy pro oblast veřejných zakázek •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES. • •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES. • •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU ze dne 26. února 2014 o udělování koncesí. • •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany a bezpečnosti a o změně směrnic 2004/17/ES a 2004/18/ES. • •Směrnice Rady ze dne 21. prosince 1989 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se přezkumného řízení při zadávání veřejných zakázek na dodávky a stavební práce (89/665/EHS). • •Směrnice Rady 92/13/EHS ze dne 25. února 1992 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se uplatňování pravidel Společenství pro postupy při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a telekomunikací. • •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/66/ES ze dne 11. prosince 2007, kterou se mění směrnice Rady 89/665/EHS a 92/13/EHS, pokud jde o zvýšení účinnosti přezkumného řízení při zadávání veřejných zakázek. • •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/55/EU ze dne 16. dubna 2014 o elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek. 3.4.2023 4 Předmět úpravy •a) pravidla pro zadávání veřejných zakázek, včetně zvláštních postupů předcházejících jejich zadání, • •b) povinnosti dodavatelů při zadávání veřejných zakázek a při zvláštních postupech předcházejících jejich zadání, • •c) uveřejňování informací o veřejných zakázkách, • •d) zvláštní podmínky fakturace za plnění veřejných zakázek, • •e) zvláštní důvody pro ukončení závazků ze smluv na veřejné zakázky, • •f) informační systém o veřejných zakázkách, • •g) systém kvalifikovaných dodavatelů, • •h) systém certifikovaných dodavatelů, • •i) dozor nad dodržováním tohoto zákona. 3.4.2023 5 Veřejná zakázka •Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací •Pojmové znaky –zakázka směřuje k pořízení dodávek, služeb či stavebních prací; –pořizovatelem poskytovaného plnění je zadavatel; –finanční protiplnění zadavatele za poskytnuté dodávky, služby či stavební práce. • 6 3.4.2023 Druhy veřejných zakázek 1.Veřejnou zakázkou na dodávky je veřejná zakázka, jejímž předmětem je pořízení věcí, zvířat nebo ovladatelných přírodních sil, pokud nejsou součástí veřejné zakázky na stavební práce podle odstavce 3. Pořízením se rozumí zejména koupě, nájem nebo pacht 2. 2.Veřejnou zakázkou na služby je veřejná zakázka, jejímž předmětem je poskytování jiných činností, než uvedených v odstavci 3. 3. 3.Veřejnou zakázkou na stavební práce je veřejná zakázka, jejímž předmětem je • a)poskytnutí činnosti uvedené v oddílu 45 hlavního slovníku jednotného klasifikačního systému pro účely veřejných zakázek podle přímo použitelného předpisu Evropské unie3) (dále jen "hlavní slovník jednotného klasifikačního systému"), nebo – –b) zhotovení stavby; nebo – –c) poskytnutí souvisejících projektových činností, pokud jsou zadávány společně se stavebními pracemi podle písmene a) nebo b) 3.4.2023 7 Režim veřejné zakázky •Veřejná zakázka malého rozsahu •Podlimitní zakázka •Nadlimitní zakázka 3.4.2023 8 Sektorová veřejná zakázka (1)Sektorovou veřejnou zakázkou je veřejná zakázka, kterou zadává veřejný zadavatel při výkonu relevantní činnosti. (2) •(2) Sektorovou veřejnou zakázkou je také veřejná zakázka, kterou zadává jiná osoba při výkonu relevantní činnosti, pokud • –a) relevantní činnost vykonává na základě zvláštního nebo výhradního práva podle § 152, nebo – –b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo nebo nepřímo uplatňovat dominantní vliv. 3.4.2023 9 Koncese •Koncese na stavební práce se považuje uzavření úplatné smlouvy, kterou zadavatel • –a) zadá poskytnutí činnosti podle § 14 odst. 3 písm. a), b) nebo c) dodavateli, přičemž protiplnění spočívá v právu braní užitků vyplývajících z provozování stavby, která je výsledkem poskytnutých stavebních prací, nebo v tomto právu společně s platbou a – –b) na dodavatele přenáší provozní riziko spojené s braním užitků vyplývajících z provozování stavby. • •Koncese na služby se považuje uzavření úplatné smlouvy, kterou zadavatel • –a) zadá poskytnutí jiných činností než podle § 14 odst. 3 písm. a) až c), dodavateli, přičemž protiplnění spočívá v právu braní užitků vyplývajících z poskytování služeb, nebo v tomto právu společně s platbou a – –b) na dodavatele přenáší provozní riziko spojené s braním užitků vyplývajících z poskytování služeb. 3.4.2023 10 Zadavatel •Veřejným zadavatelem je • •a) Česká republika; v případě České republiky se organizační složky státu považují za samostatné zadavatele, • •b) Česká národní banka, • •c) státní příspěvková organizace, • •d) územní samosprávný celek nebo jeho příspěvková organizace, • •e) jiná právnická osoba, pokud –1. byla založena nebo zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a –2. jiný veřejný zadavatel ji převážně financuje, může v ní uplatňovat rozhodující vliv nebo jmenuje nebo volí více než polovinu členů v jejím statutárním nebo kontrolním orgánu. 11 3.4.2023 Zadavatel •Zadavatelem je osoba, která k úhradě nadlimitní nebo podlimitní veřejné zakázky použije více než 200 000 000 Kč, nebo více než 50 % peněžních prostředků, poskytnutých z • •a) rozpočtu veřejného zadavatele, • •b) rozpočtu Evropské unie nebo veřejného rozpočtu cizího státu s výjimkou případů, kdy je veřejná zakázka plněna mimo území Evropské unie. • •Při zadávání sektorových veřejných zakázek podle § 151, včetně sektorových koncesí podle § 176 odst. 3, je zadavatelem také osoba uvedená v § 151 odst. 2. • •Pokud zadavatel podle odstavců 1 až 3 zahájí zadávací řízení, i když k tomu nebyl povinen, je povinen ve vztahu k zadávané veřejné zakázce dodržovat tento zákon. • •Za zadavatele se považuje také jiná osoba, která zahájila zadávací řízení, ačkoliv k tomu nebyla povinna, a to ve vztahu k tomuto zadávacímu řízení a do jeho ukončení. • • 12 3.4.2023 Zadavatel – Sektorový •Sektorovou veřejnou zakázkou je veřejná zakázka, kterou zadává veřejný zadavatel při výkonu relevantní činnosti. • •Sektorovou veřejnou zakázkou je také veřejná zakázka, kterou zadává jiná osoba při výkonu relevantní činnosti, pokud • •a) relevantní činnost vykonává na základě zvláštního nebo výhradního práva podle § 152, nebo • •b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo nebo nepřímo uplatňovat dominantní vliv. • 13 3.4.2023 Zadavatel – spolupráce zadavatelů •Společné zadávání •Společné zadávání za účasti zadavatelů z různých členských států •Centrální zadavatel •Vertikální spolupráce •Horizontální spolupráce • 14 3.4.2023 Výjimky •Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, • •a) pokud by provedení zadávacího řízení ohrozilo ochranu základních bezpečnostních zájmů České republiky a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo, • •b) jestliže by došlo k vyzrazení utajované informace5) •1. uveřejněním oznámení o zahájení zadávacího řízení, •2. uveřejněním písemné výzvy k podání nabídek ve zjednodušeném podlimitním řízení, nebo •3. zpřístupněním nebo poskytnutím zadávací dokumentace, pokud nelze učinit opatření podle § 36 odst. 8, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo, • •c) jde-li o zadávání nebo plnění veřejné zakázky v rámci zvláštních bezpečnostních opatření stanovenými jinými právními předpisy6) a současně nelze učinit takové opatření, které by provedení zadávacího řízení umožňovalo, • •d) jestliže je jejím hlavním účelem umožnit zadavateli poskytování nebo provozování veřejné komunikační sítě nebo poskytování jedné či více služeb elektronických komunikací7) veřejnosti, • •e) je-li zadávána podle zvláštních pravidel stanovených mezinárodní smlouvou uzavřenou mezi Českou republikou a jiným než členským státem nebo jeho částí a zahrnuje dodávky, služby nebo stavební práce určené pro společnou realizaci nebo využití projektu smluvními stranami; uzavření takové smlouvy sdělí Česká republika Evropské komisi, • •f) je-li zadávána podle závazných pravidel mezinárodní organizace, • • 15 Výjimky •Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, • •g) je-li zadávána podle pravidel mezinárodní organizace nebo mezinárodní finanční instituce a •1. je plně hrazena touto organizací nebo institucí, nebo •2. je z převážné části hrazena touto organizací nebo institucí a zadavatel se s ní dohodl na použití takových pravidel pro zadávání veřejné zakázky, •h) jejímž předmětem je nabytí, nájem nebo pacht existující věci nemovité nebo s ní souvisejících věcných práv, • •i) jde-li o veřejnou zakázku •1. zadávanou provozovatelem televizního nebo rozhlasového vysílání nebo poskytovatelem audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání spočívající v nabývání, přípravě, výrobě nebo společné výrobě programového obsahu určeného pro vysílání nebo distribuci, nebo •2. na nákup vysílacího času nebo dodání programů, která je zadávána provozovatelům televizního nebo rozhlasového vysílání nebo poskytovatelům audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, • •j) jde-li o rozhodčí, smírčí nebo obdobné činnosti, • •k) jde-li o právní služby, •1. které poskytuje advokát v rámci zastupování klienta v soudním, rozhodčím, smírčím nebo správním řízení před soudem, tribunálem nebo jiným veřejným orgánem nebo v řízení před mezinárodními orgány pro řešení sporů, •2. které poskytuje advokát při přípravě na řízení uvedená v bodě 1, nebo pokud okolnosti nasvědčují tomu, že dotčená věc se s vysokou pravděpodobností stane předmětem řízení uvedeného v bodě 1, •3. které musí poskytovat notář na základě jiného právního předpisu10) v rámci osvědčování a ověřování listin, nebo •4. při kterých na základě jiného právního předpisu, byť i příležitostně, vykonává dodavatel veřejnou moc, • 16 Výjimky •Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, • •l) jde-li o •1. investiční služby12) v souvislosti s vydáním, nákupem, prodejem nebo jiným převodem cenných papírů, včetně zaknihovaných cenných papírů, nebo jiných investičních nástrojů12), •2. služby poskytované Českou národní bankou při výkonu její působnosti podle jiného právního předpisu13), nebo •3. operace prováděné pomocí Evropského nástroje finanční stability a Evropského stabilizačního mechanismu, • •m) jde-li o úvěr nebo zápůjčku, • •n) jde-li o služby uvedené v příloze č. 2 k tomuto zákonu poskytované osobami založenými za jiným účelem, než je dosahování zisku, • •o) jde-li o veřejnou přepravu cestujících po železniční dráze14), • •p) jde-li o služby zadávané politickou stranou nebo politickým hnutím v rámci volební kampaně, jejichž předmětem je reklamní kampaň, výroba propagačních filmů, nebo výroba propagačního videa, • •q) jde-li o veřejnou zakázku na služby zadávanou veřejným zadavatelem jinému veřejnému zadavateli nebo několika veřejným zadavatelům na základě výhradního práva přiznaného právním předpisem nebo uděleného na základě právního předpisu, • • 17 Výjimky •Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, • r) jde-li o veřejnou zakázku, jejímž předmětem jsou služby ve výzkumu a vývoji, s výjimkou činností uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu, pokud •1. cena za provedení výzkumu a vývoje je hrazena výlučně zadavatelem a •2. výsledek takového výzkumu a vývoje využívá výhradně zadavatel ke své činnosti, • •s) jde-li o veřejnou zakázku, jejímž předmětem je výroba vojenského materiálu nebo obchod s ním, a tento postup je nezbytný k ochraně podstatných bezpečnostních zájmů České republiky, přičemž tento postup nesmí nepříznivě ovlivnit podmínky hospodářské soutěže na vnitřním trhu Evropské unie s výrobky, které nejsou určeny výlučně k vojenským účelům, nebo • •t) jde-li o veřejnou zakázku, jejíž zadávání se řídí zvláštními pravidly v návaznosti na mezinárodní smlouvu týkající se pobytu ozbrojených sil jiných států na území České republiky nebo vyslání ozbrojených sil České republiky nebo ozbrojených bezpečnostních sborů České republiky (dále jen "ozbrojené složky České republiky") na území jiných států, jíž je Česká republika vázána. • 18 Výjimky – podlimitní zakázky •Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení podlimitní veřejnou zakázku • •a) na dodávky nebo na služby přímo související s návštěvami ústavních činitelů jiných států a jimi zmocněných zástupců v České republice a na tlumočnické služby související s návštěvami ústavních činitelů České republiky a jimi zmocněných zástupců v zahraničí, • •b) na dodávky, služby nebo stavební práce poskytované Vězeňskou službou České republiky České republice, • •c) na dodávky nebo služby související s poskytováním humanitární pomoci15), • •d) zadávanou zpravodajskou službou podle zákona o zpravodajských službách, • •e) zadávanou zastupitelským úřadem České republiky v zahraničí nebo organizační složkou státu působící a hospodařící v zahraničí, • •f) jejímž předmětem je pořízení, údržba nebo obnova majetku České republiky v zahraničí, • •g) jejímž předmětem je nabytí věci nebo souboru věcí do sbírky muzejní povahy16), kulturní památky17) nebo jiného předmětu kulturní hodnoty, • 19 Výjimky – podlimitní zakázky •Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení podlimitní veřejnou zakázku • •h) na nákup knih a jiných informačních zdrojů do knihovních fondů, • •i) jejímž předmětem je pořízení zvířete za účelem chovu nebo plemenitby, nebo pro potřeby plnění úkolů ozbrojených složek České republiky, • •j) jejímž předmětem je výroba, koupě nebo oprava vojenského materiálu pro ozbrojené složky České republiky, • •k) zadávanou za účelem zajištění obranyschopnosti České republiky Ministerstvem obrany osobě, v níž má výlučnou majetkovou účast, nebo mezi takovými osobami navzájem, nebo • •l) zadávanou v době nasazení ozbrojených složek České republiky mimo území Evropské unie a operační potřeby vyžadují, aby byly zadány dodavatelům umístěným v oblasti těchto operací. • 20 Výjimky – veřejná zakázka malého rozsahu •Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejnou zakázku malého rozsahu. Při jejím zadávání je však zadavatel povinen dodržet zásady podle § 6. • •Přezkum veřejných zakázek malého rozsahu 21 Zásady •Zadavatel při postupu podle tohoto zákona musí dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti. • •Ve vztahu k dodavatelům musí zadavatel dodržovat zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace. • •Zadavatel nesmí omezovat účast v zadávacím řízení těm dodavatelům, kteří mají sídlo v • a)členském státě Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarské konfederaci (dále jen "členský stát"), nebo b)jiném státě, který má s Českou republikou nebo s Evropskou unií uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup dodavatelům z těchto států k zadávané veřejné zakázce. 22 3.4.2023 Zásady •Zásada sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací • •Zadavatel je při postupu podle tohoto zákona, a to při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, povinen za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, dodržovat sociálně odpovědné zadávání, environmentálně odpovědné zadávání a inovace. Svůj postup je zadavatel povinen řádně odůvodnit 23 3.4.2023 Veřejná zakázka – předmět a předpokládaná hodnota Hlavní předmět veřejné zakázky •Veřejné zakázky, které v sobě zahrnují více druhů veřejných zakázek, se zadávají v souladu s pravidly platnými pro druh veřejné zakázky odpovídající hlavnímu předmětu této veřejné zakázky. •Obsahují-li veřejné zakázky dodávky i služby a nejedná se o veřejnou zakázku na stavební práce, určí se hlavní předmět podle části předmětu veřejné zakázky s vyšší předpokládanou hodnotou. •V ostatních případech se hlavní předmět určí podle základního účelu veřejné zakázky. 3.4.2023 ELCO§ GROUP s.r.o. 25 Pravidlo těžiště • •Podle tohoto principu jedna složka veřejné zakázky převáží nad druhou na základě své vyšší předpokládané hodnoty. • •Předpokládaná hodnota částí veřejné zakázky, jejichž předmětem jsou služby i dodávky, tak představuje ze zákona určité objektivní měřítko důležitosti té které části veřejné zakázky. Toto pravidlo rozhodování o hlavním předmětu veřejné zakázky (a tím i o pravidlech jejího zadávání) se však nevztahuje na veřejné zakázky, jejichž součástí jsou rovněž stavební práce. Je tomu tak proto, že hodnota stavebních prací je v řadě případů podstatně vyšší než hodnota dodávek či služeb, které jsou předmětem téže veřejné zakázky, přestože právě tyto služby či dodávky jsou z hlediska účelu a smyslu dané veřejné zakázky důležitější. • •Omezení uplatnění principu těžiště pouze na veřejné zakázky, jejichž součástí nejsou stavební práce, tak brání tomu, aby zadavatelé s ohledem na podstatně vyšší hranice prahových finančních hodnot nadlimitní, podlimitní a veřejné zakázky malého rozsahu v případě stavebních prací mohli zneužívat skutečnost, že veřejná zakázka zahrnuje rovněž stavební práce, k obcházení zákona. 3.4.2023 26 Pravidlo základní účelu •Ve všech ostatních případech (tedy v případech, ve kterých se nepoužije princip těžiště podle odst. 2 komentovaného ustanovení) se hlavní předmět veřejné zakázky určí na základě hlediska základního účelu veřejné zakázky. • •Pokud tedy veřejná zakázka zahrnuje na jedné straně dodávky či služby, na straně druhé pak stavební práce, budou hlavním předmětem takové veřejné zakázky dodávky či služby právě tehdy, pokud stavební práce sice jsou nezbytné k řádnému splnění veřejné zakázky, avšak v jejich provedení nespočívá hlavní účel, pro nějž je poskytováno plnění dodavatele jako celek. • •Pro ilustraci lze uvést např. veřejné zakázky na dodávky složitých zobrazovacích technologií ve zdravotnictví do již existujících staveb. Tyto zakázky zpravidla vyžadují k řádnému provedení mimo jiné vybourání a následnou opravu stavebních otvorů, stavební spojení předmětu dodávky s budovou, případně i instalaci stínění před elektromagnetickým zářením (včetně služeb v podobě souvisejících projekčních prací). Za předpokladu, že by tyto stavební práce nebyly oddělitelné od samotné dodávky (např. z důvodu zachování práv zadavatele ze záruky), nepředstavovaly by jako součást veřejné zakázky její hlavní účel. Tímto hlavním účelem by byla samotná dodávka zobrazovací technologie. Veřejná zakázka jako celek by tak představovala veřejnou zakázku na dodávky. 3.4.2023 27 Hlavní předmět veřejné zakázky •Zadávací směrnice: •2014/24/EU ze dne 26. 2. 2014 •Viz odst. 8; čl. 2 odst. 8; čl. 3 odst. 2 •Judikatura SD EU: •C-252/05 Jean Auroux •C-213/13 Impresa Pizzaroni & C. SpA •Rozhodnutí ÚOHS: •S128/2011 ze dne 17. 12. 2012 •R184/2013 ze dne 11. 11. 2013 3.4.2023 28 Předpokládaná hodnota •Předpoklad výše úplaty bez DPH - § 16/1 •Hodnota všeho plnění, které „může vyplývat“ ze smlouvy - § 16/2 •Hodnota změn podle § 100 - § 16/3 •Hodnota vyhrazené změny závazku § 100 •Rozhodnutí ÚOHS: –S406/2013 ze dne 7. 2. 2014 –S510/2012 ze dne 7. 2. 2013 – 29 3.4.2023 ELCO§ GROUP s.r.o. Sčítací pravidla •Sčítací pravidla § 18 –Funkční celek + časová souvislost § 18/2 –Plnění ( D + S) pravidelné povahy § 19 •Důsledky: –Režim veřejné zakázky § 24, mimo případy zjednodušeného režimu •Judikatura NSS: –2 Afs 71/2011 –6 As 20/2014 –7 As 211/2015 – 30 3.4.2023 ELCO§ GROUP s.r.o. Sčítací pravidla •Pro naplnění znaků je podstatný výsledek KS v Brně: 62 Af 35/2012 •Problém nutného dělení jediné zakázky • NSS: 3 As 212/2014 / KS: 62 Af 75/2013 31 3.4.2023 Provozní jednotky •Zadavatel stanoví předpokládanou hodnotu veřejné zakázky za všechny své provozní jednotky. •Jde-li však o provozní jednotku s funkční samostatností při zadávání veřejných zakázek nebo některých jejich kategorií, může se předpokládaná hodnota veřejné zakázky stanovit na úrovni této jednotky. 32 3.4.2023 Veřejná zakázka zadávaná na části § 35 •Z pohledu zadavatele existuje hned několik důvodů, proč přistoupit k zadání částí veřejné zakázky. Jedním z nich je možná úspora finančních prostředků. Například zadavatel s celorepublikovou působností rozčlení veřejnou zakázku na části dle lokalit (typicky krajů), což může vést ke snížení nákladů ve srovnání se situací, kdy by celou zakázku plnil jen jeden dodavatel, neboť takový postup může vytvořit podmínky k širšímu přístupu lokálních dodavatelů k soutěži o veřejnou zakázku. Obecně lze právě rozšíření soutěže považovat za nejčastější motiv k využití rozdělení veřejné zakázky na části. •V zákoně o zadávání veřejných zakázek je patrný posun směrem k prosazování v praxi co nejčastějšího rozdělování veřejných zakázek na části, což má patrně přispět k vyšší účasti malých a středních podniků v soutěži, a to i v případě zadávání veřejných zakázek s větším rozsahem požadovaného plnění (dodávky větších celků atd.) a celkovou vysokou předpokládanou hodnotou. Rozdělení veřejné zakázky na části by tak měl zadavatel důkladně zvážit, přičemž v případě nadlimitní veřejné zakázky je zadavatel povinen své eventuální rozhodnutí o zadání takové veřejné zakázky bez jejího rozdělení na části odůvodnit v zadávací dokumentaci nebo v písemné zprávě zadavatele [srov. § 217 odst. 2 písm. m), z nějž je nejlépe patrný příklon zákonodárce k prosazování rozdělení veřejné zakázky na části]. • •Rozdělení zakázky na části je pouze možností, nikoli povinností zadavatele veřejnou zakázku rozdělit na části. Rozhodnutí v konkrétních případech by tak zadavatelé měli činit předně na základě kritéria samotné oddělitelnosti jednotlivých součástí předmětu plnění veřejné zakázky a dále na základě ostatních ustanovení zákona, zejména zásad zadávání veřejných zakázek dle jeho § 6. Z judikatury například vyplývá, že nevyužití práva zadavatele rozdělit veřejnou zakázku na části může za určitých okolností představovat skrytou diskriminaci dodavatelů (srov. rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 1.11.2012, sp. zn. 62 Af 57/2011). Tato diskriminace může nastat v případě, kdy neexistují důvody, které by zadavateli umožňovaly veřejnou zakázku na části nerozdělit, současně sloučení jednotlivých částí do jednoho celku zužuje okruh potenciálních dodavatelů oproti situaci, kdy by k rozdělení na části došlo. • •V konkrétních případech by naopak rozdělení veřejné zakázky na části (např. pouze s ohledem na nepřekrývající se množiny dodavatelů schopných realizovat jednotlivé části) mohlo pro zadavatele přinášet neúměrná rizika či nepřiměřené obtíže. Typickým příkladem jsou veřejné zakázky na stavební práce včetně souvisejících dodávek a služeb ve složitých podmínkách, u nichž kvalita výsledného plnění závisí nejen na kvalitě plnění jednotlivých dílčích částí, ale ve srovnatelné míře i na vzájemné koordinaci a provázanosti realizace těchto dílčích plnění a na řízení jejich realizace na úrovni generálního dodavatele. Rozdělení těchto (či obdobných, vykazujících srovnatelné aspekty) veřejných zakázek na části by v konkrétních případech mohlo pro zadavatele znamenat neúměrné riziko zvýšených nákladů na odstraňování vad, případně nemožnost či značně ztíženou možnost domoci se odpovědnosti konkrétního dodavatele určité části veřejné zakázky v případě, kdy se porušení povinnosti tohoto dodavatele promítlo na vlastnostech dodaného plnění jako celku. 33 3.4.2023 Společná pravidla zadávání – I. Zadávací podmínky vs Zadávací dokumentace •Zadávací podmínky = veškeré a)podmínky průběhu zadávacího řízení b)podmínky účasti v zadávacím řízení c)pravidla pro snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení d)pravidla pro hodnocení e)další podmínky pro uzavření smlouvy f) •Zadávací dokumentace = veškeré dokumenty obsahující zadávací podmínky 35 3.4.2023 Předběžná tržní konzultace - § 33 •Předběžné tržní konzultace byly do zákona nově implementovány v souladu s klasickou (a rovněž sektorovou) zadávací směrnicí. •Předběžné tržní konzultace představují možnost zadavatele, aby předtím, než zahájí zadávání veřejné zakázky, mohl komunikovat s dodavateli, případně odborníky na oblast, do níž věcně spadá předmět veřejné zakázky, zjišťovat možnosti a návrhy variantních řešení. Předběžné tržní konzultace se uplatní především v případě, že poptávaný předmět plnění je natolik specifické povahy, že zadavatel nedisponuje dostatečnými vlastními informacemi o jeho provádění, přičemž tyto informace nejsou v dostatečné míře ani veřejně dostupné. •Cílem předběžných tržních konzultací je tak zvýšení informovanosti zadavatele o poptávaném plnění veřejné zakázky, popřípadě identifikace jiných způsobů řešení, kterými lze splnit jeho potřeby, ve fázi přípravy samotného zadávacího řízení. 36 3.4.2023 Zahájení zadávacího řízení § 34 •předběžné oznámení uveřejněné ve Věstníku veřejných zakázek (JŘSU, UŽŠÍ) • •oznámení o zakázce uveřejněné ve Věstníku veřejných zakázek (OTEVŘENÉ) • •výzva k podání nabídek na profilu zadavatele (ZPŘ) 37 3.4.2023 Předběžné oznámení - § 34 •Institut předběžného oznámení byl implementován v souladu s právní úpravou evropských zadávacích směrnic. •Cílem tohoto institutu je včasné uvědomění potenciálních dodavatelů o tom, že zadavatel v určitém časovém horizontu plánuje zadat veřejnou zakázku na určitý předmět plnění. Potenciální dodavatelé tak mají delší časový prostor pro seznámení se s úmyslem zadavatele zadat veřejnou zakázku určitého druhu a pro přípravu na danou veřejnou zakázku, což může mít vliv na rozšíření soutěže ve vztahu k zamýšlenému zadávacímu řízení. • •Předběžné oznámení představuje fakultativní institut ve dvojím smyslu. •a) Jednak na uveřejnění předběžného oznámení není navázána povinnost zadavatele tímto oznámením předvídané zadávací řízení skutečně zahájit (pokud zahajovacím jednáním není již předběžné oznámení), •b) jednak nejsou zadavatelé obecně povinni předběžné oznámení jako institut využívat. •Vzhledem k výše uvedenému lze tedy dovodit, že dodavatel proto není oprávněn na veřejném zadavateli uplatňovat náhradu škody ani ušlý zisk, který mohl vzniknout při přípravách na neuskutečněné zadávací řízení. 38 3.4.2023 Průběh zadávacího řízení § 39 •„výběr vybraného dodavatele“ z účastníků zadávacího řízení • •posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení • •snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení • •hodnocení nabídek 39 3.4.2023 Uveřejnění zadávací dokumentace •Zakázky v režimu zákona –Profil zadavatele • •Veřejná zakázka malého rozsahu –Profil zadavatele –Úřední deska –Webové stránky zadavatele 3.4.2023 40 Základní pravidla pro zadávací podmínky § 36 •(1) Zadávací podmínky nesmí být stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímo zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže. •(2) Zadávací podmínky zadavatel uvede v zadávací dokumentaci nebo je sdělí účastníkům zadávacího řízení při jednání. •(3) Zadávací podmínky zadavatel stanoví a poskytne dodavatelům v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. Zadavatel nesmí přenášet odpovědnost za správnost a úplnost zadávacích podmínek na dodavatele. •(4) Pokud některou část zadávací dokumentace vypracovala osoba odlišná od zadavatele, s výjimkou advokáta nebo daňového poradce, označí zadavatel tuto část spolu s identifikací osoby, která ji vypracovala. Pokud zadávací dokumentace obsahuje informace, které jsou výsledkem předběžné tržní konzultace, zadavatel označí v zadávací dokumentaci tyto informace, identifikuje osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílely, a uvede všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžné tržní konzultace. •(5) Zadavatel je oprávněn stanovit lhůty potřebné k průběhu zadávacího řízení. Délka lhůt musí být stanovena tak, aby byla zajištěna přiměřená doba pro vyžadované úkony dodavatelů. •(6) Je-li to vhodné, může zadavatel umožnit prohlídku místa plnění. •(7) Zadávací podmínky mohou být po zahájení zadávacího řízení změněny nebo doplněny, pouze stanoví-li tak tento zákon. •(8) Zadavatel může požadovat, aby dodavatel přijal přiměřená opatření k ochraně důvěrné povahy informací, které zadavatel poskytuje nebo zpřístupňuje v průběhu zadávacího řízení. •(9) Zadavatel může všem nebo některým účastníkům zadávacího řízení udělit ceny nebo platby, pokud pravidla pro jejich udělení stanoví v zadávací dokumentaci. 41 3.4.2023 Podmínky účasti v zadávacím řízení § 37 •podmínky kvalifikace • •technické podmínky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku • •obchodní nebo jiné smluvní podmínky • •zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky (v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací) 42 3.4.2023 Průběh zadávacího řízení § 39 •V průběhu zadávacího řízení zadavatel vybírá z účastníků zadávacího řízení vybraného dodavatele na základě •a) posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení, •b) snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení, pokud je tímto zákonem pro zvolený druh zadávacího řízení připuštěno a zadavatel si je vyhradil, •c) hodnocení nabídek. • •Pro snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení nebo hodnocení nabídek zadavatel stanoví kritéria, která vyjadřují objektivní a ověřitelné skutečnosti související s •a) předmětem veřejné zakázky, včetně vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí nebo sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, nebo •b) kvalifikací dodavatele. 43 3.4.2023 Zadávací lhůta § 40 • •Zadávací lhůtou se rozumí lhůta, po kterou účastníci zadávacího řízení nesmí ze zadávacího řízení odstoupit •Zadavatel může stanovit zadávací lhůtu •Počátkem zadávací lhůty je konec lhůty pro podání nabídek. •Zadávací lhůta musí být stanovena přiměřeně s ohledem na druh zadávacího řízení a na předmět veřejné zakázky. • •Zadávací lhůta neběží po dobu, ve které zadavatel nesmí uzavřít smlouvu podle § 246. • •Zadavatel odešle v zadávací lhůtě oznámení o výběru dodavatele, pokud • a) se s účastníky zadávacího řízení nedohodne jinak, nebo • b) nedošlo k ukončení zadávacího řízení před uplynutím zadávací lhůty. • •Pokud zadavatel neodešle oznámení o výběru dodavatele v zadávací lhůtě, platí, že zadávací řízení je ukončeno. Zadavatel v takovém případě účastníkům zadávacího řízení uhradí účelně vynaložené náklady spojené s jejich účastí v zadávacím řízení. 44 3.4.2023 Jistota § 41 •Stanovil-li zadavatel zadávací lhůtu, může v zadávací dokumentaci požadovat, aby účastník zadávacího řízení poskytl ve lhůtě pro podání nabídek jistotu. • •Výši jistoty stanoví zadavatel v zadávací dokumentaci v absolutní částce ve výši do 2 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky nebo do 5 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky, jestliže v zadávacím řízení bude použita elektronická aukce. •Jistotu poskytne účastník zadávacího řízení formou • •a) složení peněžní částky na účet zadavatele (dále jen "peněžní jistota"), •b) bankovní záruky ve prospěch zadavatele, nebo •c) pojištění záruky ve prospěch zadavatele. • •Účastník zadávacího řízení prokáže v nabídce poskytnutí jistoty •a) sdělením údajů o provedené platbě zadavateli, jde-li o peněžní jistotu, •b) předložením originálu záruční listiny obsahující závazek vyplatit zadavateli za podmínek stanovených v odstavci 8 jistotu, jde-li o bankovní záruku, nebo •c) předložením písemného prohlášení pojistitele obsahující závazek vyplatit zadavateli za podmínek stanovených v odstavci 8 jistotu, jde-li o pojištění záruky. • •Je-li jistota poskytnuta formou bankovní záruky nebo pojištění záruky, je účastník zadávacího řízení povinen zajistit její platnost po celou dobu trvání zadávací lhůty. • •Zadavatel vrátí bez zbytečného odkladu peněžní jistotu včetně úroků zúčtovaných peněžním ústavem, originál záruční listiny nebo písemné prohlášení pojistitele • a) po uplynutí zadávací lhůty, nebo • b) poté, co účastníku zadávacího řízení zanikne jeho účast v zadávacím řízení před koncem zadávací lhůty. • •Zadavatel je povinen v dokumentaci o veřejné zakázce uchovat kopii záruční listiny nebo písemného prohlášení pojistitele. •Zadavatel má právo na plnění z jistoty včetně úroků zúčtovaných peněžním ústavem, pokud účastníku zadávacího řízení v zadávací lhůtě zanikla účast v zadávacím řízení po vyloučení podle § 122 odst. 7 nebo § 124 odst. 2. 45 3.4.2023 Společná pravidla zadávání – II. Komise a externí spolupráce zadavatele § 42 •Zadavatel může k provádění úkonů podle tohoto zákona pověřit komisi; tím nejsou dotčeny jiné právní předpisy upravující způsob rozhodování zadavatele a ani tím není dotčena jeho odpovědnost za dodržení pravidel stanovených tímto zákonem. Úkony komise se pro účely tohoto zákona považují za úkony zadavatele. •U veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou vyšší než 300 000 000 Kč zadavatel zajistí, aby hodnocení nabídek provedla komise, která má minimálně 5 členů, z nichž většina má příslušnou odbornost ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. 47 3.4.2023 Externí spolupráce zadavatele § 43 •Zadavatel se může při provádění úkonů souvisejících se zadávacím řízením nechat smluvně zastoupit jinou osobou. Tím není dotčena jeho odpovědnost za dodržení pravidel stanovených zákonem. •Zástupce nesmí provést výběr dodavatele, vyloučit účastníka zadávacího řízení, zrušit zadávací řízení, nebo rozhodnout o námitkách; to neplatí pro prokuristu nebo zřizovatele zastupujícího příspěvkovou organizaci, jejímž je zřizovatelem. 48 3.4.2023 Střet zájmů § 43 •Zadavatel postupuje tak, aby nedocházelo ke střetu zájmů. V případě postupu podle § 42 nebo 43 si zadavatel vyžádá písemné čestné prohlášení všech členů komise, přizvaných odborníků nebo osob zastupujících zadavatele o tom, že nejsou ve střetu zájmů. Pokud zjistí, že ke střetu zájmů došlo, přijme k jeho odstranění opatření k nápravě. • •Za střet zájmů se považuje situace, kdy zájmy osob, které • a) se podílejí na průběhu zadávacího řízení, nebo • b) mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení, ohrožují jejich nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením. • •Zájmem osob dle písm. a) a b) rozumí zájem získat osobní výhodu nebo snížit majetkový nebo jiný prospěch zadavatele. 49 3.4.2023 Doklady § 45 • • •předložení kopie dokladů, nestanoví-li zákon jinak •zadavatele je oprávněn požadovat předložení originálu nebo ověřené kopie dokladu (objasnění nebo doplnění dokladů) •možnost předkládat jednotné evropské osvědčení •odkaz na odpovídající informace vedené v informačním systému veřejné správy –internetová adresa vč. údajů pro přihlášení a vyhledání požadované informace; jsou-li nezbytná • 50 3.4.2023 Objasnění /doplnění údajů a dokladů § 46 •oprávnění Zadavatele (x povinnost) • •objasnil nebo doplnil chybějící údaje, doklady, vzorky nebo modely • •přiměřená lhůta, lze opakovaně • •skutečnosti rozhodné pro posouzení splnění podmínek účasti mohou nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek • 51 3.4.2023 ELCO§ GROUP s.r.o. Objasnění /doplnění údajů a dokladů § 46 52 NE: pokud údaje, doklady, vzorky nebo modely, které budou hodnoceny ALE : objasněním je oprava položkového rozpočtu, pokud není dotčena celková nabídková cena nebo jiné kritérium hodnocení nabídek 3.4.2023 Zánik účastenství § 47, 48 53 3.4.2023 •vyloučením –uplyne lhůta pro podání námitek proti vyloučení, pokud námitky nepodá –v případě podání námitek uplyne lhůta pro podání návrhu –nabytím právní moci rozhodnutí o zastavení správního řízení či zamítnutí návrhu – •odstoupením účastníka zadávacího řízení v době mimo zadávací lhůtu • •uplynutím lhůty k podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek účastníkům zadávacího řízení, kteří žádost o účast, předběžnou nabídku nebo nabídku nepodali Vyloučení účastníka zadávacího řízení 54 3.4.2023 •Zadavatel může vyloučit účastníka zadávacího řízení –pouze z důvodů stanovených zákonem –kdykoliv v průběhu zadávacího řízení Vyloučení účastníka zadávacího řízení - Povinnost vyloučit u vybraného účastníka •Údaje, doklady, vzorky nebo modely: –nesplňují zadávací podmínky nebo je účastník zadávacího řízení ve stanovené lhůtě nedoložil –nebyly účastníkem zadávacího řízení objasněny nebo doplněny na základě výzvy –neodpovídají skutečnosti a měly nebo mohou mít vliv na posouzení podmínek účasti nebo na naplnění kritérií hodnocení – 55 3.4.2023 Vyloučení účastníka zadávacího řízení - Povinnost vyloučit u vybraného účastníka •Zadavatel prokáže plnění nabízené dodavatelem by vedlo k nedodržování povinností vyplývajících z předpisů práva životního prostředí, sociálních nebo pracovněprávních předpisů nebo kolektivních smluv vztahujících se k předmětu plnění veřejné zakázky • •Zadavatel prokáže, že došlo ke střetu zájmů a jiné opatření k nápravě, kromě zrušení zadávacího řízení, není možné došlo k narušení hospodářské soutěže předchozí účastí účastníka zadávacího řízení při přípravě zadávacího řízení, jiné opatření k nápravě není možné 3.4.2023 56 Vyloučení účastníka zadávacího řízení •Zadavatel může vyloučit účastníka zadávacího řízení, který – se dopustil v posledních 3 letech od zahájení zadávacího řízení závažných nebo dlouhodobých pochybení při plnění dřívějšího smluvního vztahu se zadavatelem zadávané veřejné zakázky, nebo s jiným veřejným zadavatelem, která vedla k vzniku škody, předčasnému ukončení smluvního vztahu nebo jiným srovnatelným sankcím – –se dopustil v posledních 3 letech před zahájením zadávacího řízení nebo po zahájení zadávacího řízení závažného profesního pochybení, které zpochybňuje jeho důvěryhodnost, včetně pochybení, za která byl disciplinárně potrestán nebo mu bylo uloženo kárné opatření podle jiných právních předpisů – –se pokusil neoprávněně ovlivnit rozhodnutí zadavatele v zadávacím řízení nebo se neoprávněně pokusil o získání neveřejných informací, které by mu mohly zajistit neoprávněné výhody v zadávacím řízení – 3.4.2023 57 Vyloučení účastníka zadávacího řízení •Zadavatel může vyloučit • –pokud na základě věrohodných informací získá důvodné podezření, že účastník zadávacího řízení uzavřel s jinými osobami zakázanou dohodu podle jiného právního předpisu v souvislosti se zadávanou veřejnou zakázkou – –nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, která nebyla účastníkem zadávacího řízení zdůvodněna – –účastníka zadávacího řízení, který je akciovou společností nebo má právní formu obdobnou akciové společnosti a nemá vydány výlučně zaknihované akcie – –u vybraného účastníka povinnost vyloučit na základě ověření v obchodním rejstříku – – 58 3.4.2023 Opatření k nápravě - § 49 –Jedná se o možnost tzv. autoremedury na straně zadavatele, tedy postupu, kdy zadavatel na základě svého zjištění, že dosavadními kroky porušil zákon, toto své pochybení sám napraví, aniž by mu bylo nápravné opatření autoritativně uloženo orgánem dohledu (ÚOHS). – –Za autoremeduru nelze považovat situaci, kdy zadavatel shledá, že porušil zákon postupem, který byl předmětem podaných námitek dodavatele. V takovém případě se totiž jedná o vyhovění námitkám dodavatele podle § 245 odst. 1. Zadavatel však může závěr o tom, že svým jednáním porušil zákon, učinit nejen na základě vlastních poznatků, ale i na základě určitého externího podnětu odlišného od námitek (např. na základě zjištění poradce provádějícího průběžný audit v návaznosti na žádost o vysvětlení zadávací dokumentace apod.). – –Opatřením k nápravě je třeba rozumět určité aktivní kroky zadavatele, přičemž jejich konkrétní povaha může být velmi různá zejména v závislosti na tom, jakým postupem zadavatel zákon porušil a v čem toto porušení zákona spočívá Možnosti zadavatele co do povahy a způsobu přijetí nápravného opatření jsou tak sice široké, ale rozhodně nejsou neomezené, avšak v souladu s ust. § 6. – 59 3.4.2023 Opatření k nápravě - § 49 –Jako opatření k nápravě lze uvažovat i možnost zrušit rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení, které je v rozporu se zákonem bez ohledu na to, zda proti tomuto rozhodnutí obdržel zadavatel námitky. Toto opatření k nápravě však zadavatel může přijmout pouze do konce lhůty, ve které by účastníci zadávacího řízení mohli proti rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení podat námitky, tj. do konce lhůty pro podání námitek posledního účastníka zadávacího řízení, jemuž bylo rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení doručeno (srov. § 242 odst. 2). Účelem takto omezené lhůty, v níž může zadavatel k tomuto kroku přistoupit, je především právní jistota účastníků zadávacího řízení. – – 60 3.4.2023 Oznámení o výběru- § 50 –Oznámení o výběru je de facto formálním oznámením rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele účastníkům zadávacího řízení. –Účelem oznámení o výběru je informovat účastníky zadávacího řízení o výsledcích hodnocení nabídek, seznámit je s odůvodněním těchto výsledků a avizovat, který z účastníků bude zadavatelem vyzván k uzavření smlouvy na plnění veřejné zakázky. –Podrobnější podmínky pro nadlimitní režim upravuje § 123. Oznámení o výběru je zadavatel povinen odeslat všem účastníkům zadávacího řízení, tj. dodavatelům, jejichž účast v zadávacím řízení dosud nezanikla podle § 47 odst. 2. Zadavatel je tedy povinen oznámení o výběru odeslat i těm dodavatelům, které vyloučil z účasti v zadávacím řízení, ale u nichž dosud nenastaly definitivní účinky vyloučení s ohledem na nenaplnění některé z procesních podmínek dle § 47 odst. 2. – 61 3.4.2023 Oznámení o výběru § 123 –Zadavatel odešle bez zbytečného odkladu od rozhodnutí o výběru dodavatele oznámení o výběru dodavatele všem účastníkům zadávacího řízení. –Součástí tohoto oznámení musí být: – a) zpráva o hodnocení nabídek, pokud proběhlo hodnocení nabídek, – b) výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele, který bude obsahovat •1. seznam dokladů, kterými vybraný dodavatel prokazoval kvalifikaci, a •2. u požadované profesní způsobilosti podle § 77 odst. 2, ekonomické kvalifikace a technické kvalifikace údaje rozhodné pro prokázání splnění jednotlivých kritérií kvalifikace, •3. seznam dokladů nebo vzorků, jejichž předložení je podmínkou uzavření smlouvy, pokud si je zadavatel vyhradil podle § 104 písm. a), •4. výsledek zkoušek vzorků, pokud si je zadavatel vyhradil podle § 104 písm. b). 62 3.4.2023 ZP = nabídka = smlouva § 51 –Smlouva nebo rámcová dohoda musí odpovídat zadávacím podmínkám a nabídce vybraného dodavatele a musí být uzavřena písemně. – –Judikatura –NSS –2 Afs 55/2010 ze dne 15. 12. 2010 – –ÚOHS –R263/2013 ze dne 23. 12. 2014 – náležitostmi veřejné zakázky je ted smluvní vztah mezi zadavatelem a dodavatelem, úplatnost a písemná forma smlouvy – 63 3.4.2023 Zrušení řízení § 127 –Zadavatel zruší zadávací řízení, pokud po uplynutí lhůty pro podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek v zadávacím řízení není žádný účastník zadávacího řízení. – –Zadavatel může zrušit zadávací řízení, pokud –a) počet účastníků zadávacího řízení, kteří mohou být vyzváni k podání nabídky v užším řízení, předběžné nabídky v jednacím řízení s uveřejněním nebo řešení v řízení se soutěžním dialogem, je nižší než minimální počet stanovený v zadávací dokumentaci, nebo nabídku, předběžnou nabídku nebo řešení podá menší počet účastníků zadávacího řízení než stanovený minimální počet, –b) zanikne účast v zadávacím řízení vybranému dodavateli po jeho vyloučení, –c) odpadly důvody pro pokračování v zadávacím řízení v důsledku podstatné změny okolností, která nastala po zahájení zadávacího řízení a kterou zadavatel jednající s řádnou péčí nemohl předvídat a ani ji nezpůsobil, 64 3.4.2023 Zrušení řízení § 127 –Zadavatel může zrušit zadávací řízení, pokud –d) v průběhu zadávacího řízení se vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, včetně důvodů ekonomických, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval, bez ohledu na to, zda tyto důvody zadavatel způsobil či nikoliv, –e) zadavatel neobdržel dotaci, z níž měla být veřejná zakázka zcela nebo částečně uhrazena, –f) vybraný dodavatel v zadávacím řízení obsahujícím soutěž o návrh předložil nabídku pro zadavatele ekonomicky nepřijatelnou, – –g) se jedná o zadávací řízení, které zadavatel zahájil, i když k tomu nebyl povinen, nebo – –h) je v zadávacím řízení jediný účastník zadávacího řízení; tento důvod zrušení může zadavatel použít pouze do doby odeslání oznámení o výběru dodavatele. – –Zadavatel může zrušit jednací řízení bez uveřejnění, pokud účastníkům zadávacího řízení sdělí důvod zrušení zadávacího řízení. – 65 3.4.2023