Druhy zadávacích řízení Druhy zadávacích řízení •Výčet viz § 3 •Zjednodušené podlimitní řízení (§ 53) •Otevřené řízení (§ 56) •Užší řízení (§ 58) •Jednací řízení s uveřejněním (§ 60) •Jednací řízení bez uveřejnění (§ 63) •Řízení se soutěžním dialogem (§ 68) •Koncesní řízení ( § 182) 2 3.4.2023 Zahájení zadávacího řízení •Výzva k podání nabídky –Veřejné zakázka malého rozsahu –Zjednodušené podlimitní řízení – •Předběžné oznámení – Užší řízení –Jednací řízení s uveřejněním • 3 3.4.2023 Zahájení zadávacího řízení •Oznámení o zahájení zadávacího řízení –Otevřené řízení –Užší řízení –Jednací řízení s uveřejněním –Soutěžní dialog –Koncesní řízení – • 4 3.4.2023 Zahájení zadávacího řízení •Oznámení o zahájení zadávacího řízení – –POZOR –Podlimitní veřejná zakázka - Oznámení o zahájení zadávacího řízení pouze se odesílá do Věstníku veřejných zakázek –Odkaz: https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/ – –Nadlimitní veřejná zakázka - Oznámení o zahájení zadávacího řízení se odesílá do Věstníku veřejných zakázek a Úředního Věstníku EU –Odkaz: –https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/ –https://ted.europa.eu/TED/main/HomePage.do 5 3.4.2023 Zahájení zadávacího řízení •Profil zadavatele •Profil zadavatele je elektronický nástroj, prostřednictvím kterého zadavatel podle zákona uveřejňuje informace a dokumenty ke svým veřejným zakázkám způsobem, který umožňuje neomezený a přímý dálkový přístup, a jehož internetová adresa je uveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek. • •Profil zadavatele je třeba použít mimo jiné pro uveřejnění následujících informací: –a) Písemnou výzvu u zjednodušeného podlimitního řízení b) Textovou část zadávací dokumentace v otevřeném řízení, zjednodušeném podlimitním řízení, užším řízení a jednacím řízení s uveřejněním c) Informace o umožnění prohlídky místa plnění d) Informace o vyloučení uchazeče e) Informace o výběru nejvhodnější nabídky f) Písemnou zprávu zadavatele dle §85 g) Předběžné oznámení o veřejné zakázce h) Smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků, i) Výši skutečně uhrazené ceny za plnění veřejné zakázky, j) Seznam subdodavatelů dodavatele veřejné zakázky. • • • 6 3.4.2023 Zahájení zadávacího řízení •Profil zadavatele •Příklady: •https://www.vhodne-uverejneni.cz •https://www.tenderarena.cz •https://www.e-zakazky.cz/ •https://www.ezak.cz/ •https://nen.nipez.cz/SeznamPlatnychProfiluZadavatelu/MultiprofilZakladniUdajeOZadavateliM-12718645 /MultiprofilZakladniUdajeOZadavateli-12718645 • • • 7 3.4.2023 Nadlimitní řežim - Otevřené řízení (§56) •Odeslání oznámení do Věstníku veřejných zakázek, na to dodavatelé reagují nabídkami, v nichž předkládají doklady splňující zadávací podmínky. •O podaných nabídkách nelze jednat. •Průběh řízení: –Otevírání nabídek –Posuzování a hodnocení –Výběr dodavatele –Podpis smlouvy –Povinnosti navazující na ukončení řízení 8 3.4.2023 ELCO§ GROUP s.r.o. Nadlimitní řežim - Užší řízení (§ 58) 9 •Odeslání oznámení do Věstníku veřejných zakázek, na což dodavatelé reagují žádostí o účast, ve které předkládají doklady o kvalifikaci, poté se posuzuje kvalifikace •Nesplnění kvalifikace = vyloučení •Nevyloučení dodavatelé jsou vyzváni k podání nabídek •Výzva k podání nabídky – obsahové náležitosti dle přílohy č. 6 zákona •Nabídku může podat jen vyzvaný dodavatel •Vyzvaný dodavatel nemůže podat tzv. společnou nabídek, nepodal-li společnou žádost o účast a naopak •Po podání nabídek nelze o nabídkách jednat •Další průběh po podání žádostí o účast viz otevřené řízení 3.4.2023 Nadlimitní řežim - Jednací řízení s uveřejněním (§60) 10 3.4.2023 •užití ve zvláštních případech dle zákona – důkazní břemeno leží na zadavateli •Obdobně k Užšímu řízení, pouze o nabídkách se JEDNÁ •Výhrada práva akceptace předběžné nabídky • • Nadlimitní řežim - Jednací řízení bez uveřejnění (§ 63) 11 3.4.2023 •Užití ve zvláštních případech dle zákona – důkazní břemeno leží na zadavateli •Zahájeno odesláním výzvy k jednání nebo podání nabídky nebo zahájení k jednání – podpis smlouvy •Lze měnit zadávací podmínky Nadlimitní řežim (§ 63) 12 3.4.2023 •Řízení se soutěžním dialogem (§68) dle podmínek JŘSU: cílem je „nalézt řešení“ •Řízení o inovačním partnerství (§70) nelze-li použít dostupných řešení (a nejde jen o „neobchodní“ výzkum a vývoj) využije se principů JŘSU Zadávání v řežimu - PODLIMIT •Podlimitní režim –VZ na dodávky, služby a stavební práce do 50 mil Kč bez DPH (ZPŘ § 53); dále i ostatních řízeních – povinnost uveřejnit pouze v českém Věstníku veřejných zakázek –Zadavatel může zvolit dobrovolně postupu pro nadlimitní režim tam, kde nejsou zadavateli uloženy •§ 53 odst. 4 první věta – obecné pravidlo •§ 53 odst. 4 zbývající část ust. – kvalifikace + další dílčí omezení •§ 53 odst. 6 hodnocení •§ 53 odst. 7- ukončení •§ 53 odst. 8 – rozhodnutí o zrušení uveřejnění na profilu, výběr a vyloučení pouze v případě, výhrady tohoto práva (§ 53 odst. 5) – 13 3.4.2023 Kvalifikace Kvalifikace •4 kategorie kvalifikace ve smyslu –základní způsobilosti, –profesní způsobilosti, –ekonomické kvalifikace a –technické kvalifikace. •Zákon dále určuje, kterou kvalifikaci zadavatel musí a kterou po dodavatelích může požadovat. Jedná se o uzavřený výčet možných požadavků zadavatele. •Ustanovení týkající se možnosti vyloučení účastníka zadávacího řízení pro ztrátu způsobilosti (§ 48 odst. 5 a 6) tím není dotčeno; v těchto případech však nesplnění kvalifikace prokazuje účastníku zadávacího řízení zadavatel. • Kvalifikace •Zadavatel •musí požadovat –základní způsobilost –profesní způsobilost dle ust. § 77 odst. 1 (POZOR výjimka u JŘBU – nemusí požadovat) •může požadovat –profesní způsobilost dle ust. § 77 odst. 2 –ekonomická a finanční kvalifikace –technická kvalifikace • – • 16 Kvalifikace •Pro účely prokázání splnění kvalifikace dodavatele zadavatel musí v zadávací dokumentaci stanovit rozsah kvalifikace, kterou po dodavatelích požaduje, a jaké konkrétní údaje, doklady, vzorky nebo modely k jejímu prokázání požaduje. •V případě požadavku zadavatele na prokázání splnění ekonomické nebo technické kvalifikace musí zadavatel v zadávacích podmínkách také určit, která konkrétní kritéria ekonomické kvalifikace požaduje (například předložení pouze seznamu významných stavebních prací) a stanovit minimální úroveň (například požadavek zadavatele na doložení alespoň 2 významných stavebních prací v určitém rozsahu) pro jejich splnění. Zákon výslovně upřesňuje, že kritéria ekonomické nebo technické kvalifikace musí být zadavatelem stanovena přiměřena vzhledem ke složitosti a rozsahu předmětu samotné veřejné zakázky. • – • 17 Kvalifikace - Podlimitní režim •Zjednodušené podlimitní řízení –možné se zcela odchýlit od znění kvalifikace dle zákona a stanovit si vlastní kvalifikační kritéria. – důkazní břemeno nese zadavatel •pozn.: Nic bližšího však zákonodárce o těchto vlastních kritériích neuvádí. Důvodová zpráva uvádí coby příklad vlastního kritéria neexistenci závazku po splatnosti vůči zadavateli nebo stanovení jiných kritérií ekonomické kvalifikace, než je obrat dodavatele. Kupříkladu u zjednodušeného podlimitního řízení je vhodné pamatovat na to, že i když zadavatel stanovuje kritéria, která nejsou uvedená v zákoně, stále se jedná o kvalifikaci a uchazeč může tato kritéria splnit, i když předloží pouze čestné prohlášení. •Kritéria, která zadavatel stanoví mimo zákonnou normu, mají mít objektivní charakter a nesmí porušovat základní zásady zadávání veřejných zakázek. Vzhledem k nízkému vymezení vlastních kritérií v zákoně, bude jejich aplikace obnášet riziko. Teprve ustálená praxe a judikatura stanoví mantinely toho, co je akceptovatelné, a toho, co už je porušením zákona. – –využití nadlimitních pravidel –POZOR na ust. § 53 odst. 4 způsob doložení •kopii dokladů obsahující prokazované skutečnosti •čestné prohlášení – NELZE VYLOUČIT •jednotné evropské osvědčení • 18 Kvalifikace – nadlimitní režim – Základní způsobilost •Způsobilým není dodavatel, který • –a) byl v zemi svého sídla v posledních 5 letech před zahájením zadávacího řízení pravomocně odsouzen pro trestný čin uvedený v příloze č. 3 k tomuto zákonu nebo obdobný trestný čin podle právního řádu země sídla dodavatele; k zahlazeným odsouzením se nepřihlíží, – –b) má v České republice nebo v zemi svého sídla v evidenci daní zachycen splatný daňový nedoplatek, – –c) má v České republice nebo v zemi svého sídla splatný nedoplatek na pojistném nebo na penále na veřejné zdravotní pojištění, – –d) má v České republice nebo v zemi svého sídla splatný nedoplatek na pojistném nebo na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, – –e) je v likvidaci24), proti němuž bylo vydáno rozhodnutí o úpadku25), vůči němuž byla nařízena nucená správa podle jiného právního předpisu26) nebo v obdobné situaci podle právního řádu země sídla dodavatele. – •Je-li dodavatelem právnická osoba, musí podmínku podle odstavce 1 písm. a) splňovat tato právnická osoba a zároveň každý člen statutárního orgánu. Je-li členem statutárního orgánu dodavatele právnická osoba, musí podmínku podle odstavce 1 písm. a) splňovat • –a) tato právnická osoba, – –b) každý člen statutárního orgánu této právnické osoby a – –c) osoba zastupující tuto právnickou osobu v statutárním orgánu dodavatele. • •Účastní-li se zadávacího řízení pobočka závodu • –a) zahraniční právnické osoby, musí podmínku podle odstavce 1 písm. a) splňovat tato právnická osoba a vedoucí pobočky závodu, – –b) české právnické osoby, musí podmínku podle odstavce 1 písm. a) splňovat osoby uvedené v odstavci 2 a vedoucí pobočky závodu. – •Zadavatel může v zadávací dokumentaci stanovit, že podmínku podle odstavce 1 písm. a) musí splňovat také jiné osoby, než které jsou uvedeny v odstavci 2; může se jednat pouze o osoby, které mají v rámci struktury dodavatele práva spojená se zastupováním, rozhodováním nebo kontrolou dodavatele. •TZN.: osoby, které zastupují dodavatele na základě plné moci, prokuristé 19 Kvalifikace – nadlimitní režim – Základní způsobilost •(1) Dodavatel prokazuje splnění podmínek základní způsobilosti ve vztahu k České republice předložením • –a) výpisu z evidence Rejstříku trestů ve vztahu k § 74 odst. 1 písm. a), – –b) potvrzení příslušného finančního úřadu ve vztahu k § 74 odst. 1 písm. b), – –c) písemného čestného prohlášení ve vztahu ke spotřební dani ve vztahu k § 74 odst. 1 písm. b), – –d) písemného čestného prohlášení ve vztahu k § 74 odst. 1 písm. c), – –e) potvrzení příslušné okresní správy sociálního zabezpečení ve vztahu k § 74 odst. 1 písm. d), – –f) výpisu z obchodního rejstříku, nebo předložením písemného čestného prohlášení v případě, že není v obchodním rejstříku zapsán, ve vztahu k § 74 odst. 1 písm. e). • •(2) Zadavatel nemusí uplatnit důvod pro vyloučení účastníka zadávacího řízení, i když nesplnil podmínky základní způsobilosti, pokud • •a) by vyloučení účastníka znemožnilo zadání veřejné zakázky v tomto zadávacím řízení a • •b) naléhavý veřejný zájem, zejména veřejné zdraví nebo ochrana životního prostředí, vyžaduje plnění veřejné zakázky. 20 Kvalifikace – nadlimitní režim – Profesní způsobilost •(1) Dodavatel prokazuje splnění profesní způsobilosti ve vztahu k České republice předložením výpisu z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence, pokud jiný právní předpis zápis do takové evidence vyžaduje. • •(2) Zadavatel může požadovat, aby dodavatel předložil doklad, že je • a)oprávněn podnikat v rozsahu odpovídajícímu předmětu veřejné zakázky, pokud jiné právní předpisy takové oprávnění vyžadují, •pozn.: musí vždy uvést název požadovaného oprávnění ve smyslu živnostenského zákona • •b) členem profesní samosprávné komory nebo jiné profesní organizace, je-li takové členství pro plnění veřejné zakázky na služby jinými právními předpisy vyžadováno, nebo •pozn.: ČKAIT; Česká advokátní komora apod…. – opět nutné specifikovat • •c) odborně způsobilý nebo disponuje osobou, jejímž prostřednictvím odbornou způsobilost zabezpečuje, je-li pro plnění veřejné zakázky odborná způsobilost jinými právními předpisy vyžadována. •pozn.: Oprávnění konkrétní osoby – geodet, hydrogeolog, geolog, báňský inženýr apod…. • •(3) Doklady podle odstavce 1 nebo 2 dodavatel nemusí předložit, pokud právní předpisy v zemi jeho sídla obdobnou profesní způsobilost nevyžadují. 21 Kvalifikace – nadlimitní režim – Ekonomická a finanční kvalifikace •Zadavatel může požadovat, aby minimální roční obrat dodavatele nebo obrat dosažený dodavatelem s ohledem na předmět veřejné zakázky dosahoval zadavatelem určené minimální úrovně, a to nejdéle za 3 bezprostředně předcházející účetní období; jestliže dodavatel vznikl později, postačí, předloží- li údaje o svém obratu v požadované výši za všechna účetní období od svého vzniku. • •Podmínka minimální výše ročního obratu nesmí přesahovat dvojnásobek předpokládané hodnoty veřejné zakázky. V případě zadávacího řízení, v němž má být uzavřena rámcová dohoda s obnovením soutěže, nesmí tato podmínka přesáhnout dvojnásobek průměrné předpokládané hodnoty veřejných zakázek, které budou prováděny na základě rámcové dohody současně, nebo není-li známa, dvojnásobek předpokládané hodnoty rámcové dohody. V případě zadávacího řízení, v němž má být zaveden dynamický nákupní systém, nesmí tato podmínka přesahovat dvojnásobek maximální předpokládané hodnoty jednotlivých veřejných zakázek, které mají být v dynamickém nákupním systému zadány. • •Pokud je veřejná zakázka rozdělena na části, stanoví zadavatel podmínku ekonomické kvalifikace na každou část zvlášť. Zadavatel však může stanovit podmínku ekonomické kvalifikace odkazem na soubory částí v případě, že vybranému dodavateli bude zadáno několik částí současně. • •Dodavatel prokáže obrat výkazem zisku a ztrát dodavatele nebo obdobným dokladem podle právního řádu země sídla dodavatele. • •Zadavatel není oprávněn požadovat ekonomickou kvalifikaci v případě veřejných zakázek na služby uvedené v oddílu 71 hlavního slovníku jednotného klasifikačního systému tzn.: Architektonické, stavební, technické a inspekční služby • 22 Kvalifikace – nadlimitní režim – technická kvalifikace •(1) Kritéria technické kvalifikace stanoví zadavatel za účelem prokázání lidských zdrojů, technických zdrojů nebo odborných schopností a zkušeností nezbytných pro plnění veřejné zakázky v odpovídající kvalitě. Zadavatel může považovat technickou kvalifikaci za neprokázanou, pokud prokáže, že dodavatel má protichůdné zájmy, které by mohly negativně ovlivnit plnění veřejné zakázky. • •(2) K prokázání kritérií technické kvalifikace zadavatel může požadovat •a) seznam stavebních prací poskytnutých za posledních 5 let před zahájením zadávacího řízení včetně osvědčení objednatele o řádném poskytnutí a dokončení nejvýznamnějších z těchto prací; zadavatel může stanovit, že budou zohledněny doklady i za dobu delší než posledních 5 let před zahájením zadávacího řízení, pokud je to nezbytné pro zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže, •b) seznam významných dodávek nebo významných služeb poskytnutých za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení včetně uvedení ceny a doby jejich poskytnutí a identifikace objednatele; zadavatel může stanovit, že budou zohledněny doklady i za dobu delší než poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení, pokud je to nezbytné pro zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže, •c) seznam techniků nebo technických útvarů, které se budou podílet na plnění veřejné zakázky, a to zejména těch, které zajišťují kontrolu kvality nebo budou provádět stavební práce, bez ohledu na to, zda jde o zaměstnance dodavatele nebo osoby v jiném vztahu k dodavateli, •d) osvědčení o vzdělání a odborné kvalifikaci vztahující se k požadovaným dodávkám, službám nebo stavebním pracem, a to jak ve vztahu k fyzickým osobám, které mohou dodávky, služby nebo stavební práce poskytovat, tak ve vztahu k jejich vedoucím pracovníkům, •e) popis technického vybavení, popis opatření dodavatele k zajištění kvality nebo popis zařízení pro výzkum, •f) přehled o řízení dodavatelského řetězce a systémy sledování dodavatelského řetězce, které dodavatel bude moci uplatnit při plnění veřejné zakázky, •g) provedení kontroly technické kapacity zadavatelem nebo jeho jménem příslušným úředním orgánem v zemi sídla dodavatele, a je-li to nutné, také provedení kontroly opatření týkajících se zabezpečení jakosti a výzkumu, a to vše za předpokladu, že služby, které mají být poskytnuty, jsou složité nebo jsou požadovány pro zcela zvláštní účely, •h) opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí, která bude dodavatel schopen použít při plnění veřejné zakázky, •i) přehled průměrného ročního počtu zaměstnanců dodavatele nebo počtu vedoucích zaměstnanců dodavatele nebo osob v obdobném postavení za poslední 3 roky, •j) přehled nástrojů nebo pomůcek, provozních nebo technických zařízení, které bude mít dodavatel při plnění veřejné zakázky k dispozici, •k) vzorky, popisy nebo fotografie výrobků určených k dodání, nebo •l) doklad prokazující shodu požadovaného výrobku s požadovanou technickou normou nebo technickým dokumentem. • • 23 Kvalifikace – nadlimitní režim – technická kvalifikace •(3) Pokud zadavatel nestanoví v zadávací dokumentaci jinak, považují se doby podle odstavce 2 písm. a) a b) za splněné, pokud byla dodávka, služba nebo stavební práce uvedená v příslušném seznamu v průběhu této doby dokončena; to neplatí u zakázek pravidelné povahy, u nichž se pro účely prokázání technické kvalifikace považuje za rozhodný rozsah zakázky realizovaný v průběhu doby podle odstavce 2 písm. a) a b). • •(4) Nestanoví-li zadavatel v zadávací dokumentaci jinak, může dodavatel k prokázání splnění kritéria kvalifikace podle odstavce 2 písm. a) nebo b) použít dodávky, služby nebo stavební práce, které poskytl •a) společně s jinými dodavateli, a to v rozsahu, v jakém se na plnění zakázky podílel, nebo •b) jako poddodavatel, a to v rozsahu, v jakém se na plnění dodávky, služby nebo stavební práce podílel. • •(5) Rovnocenným dokladem k prokázání kritéria podle odstavce 2 písm. a) a b) je zejména smlouva s objednatelem a doklad o uskutečnění plnění dodavatele. • •(6) V případě, že prokázání požadované technické kvalifikace nespočívá v předložení dokladu, je zadavatel povinen poskytnout dodavateli příslušnou součinnost a možnost prokázání této části kritérií technické kvalifikace. • 24 Kvalifikace – prokázání jinou osobou •(1) Dodavatel může prokázat určitou část ekonomické kvalifikace, technické kvalifikace nebo profesní způsobilosti s výjimkou kritéria podle § 77 odst. 1 požadované zadavatelem prostřednictvím jiných osob. Dodavatel je v takovém případě povinen zadavateli předložit • •a) doklady prokazující splnění profesní způsobilosti podle § 77 odst. 1 jinou osobou, •b) doklady prokazující splnění chybějící části kvalifikace prostřednictvím jiné osoby, •c) doklady o splnění základní způsobilosti podle § 74 jinou osobou a •d) písemný závazek jiné osoby k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky nebo k poskytnutí věcí nebo práv, s nimiž bude dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém jiná osoba prokázala kvalifikaci za dodavatele. • •Ad a) Doklady, které prokazují profesní způsobilost podle § 77 odst. 1, se rozumí výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence, pokud jiný právní předpis zápis do takové evidence vyžaduje. •Ad b) Dodavatel má dále povinnost předložit veškeré doklady, které prokazují, že tato jiná osoba, jejímž prostřednictvím dodavatel prokazuje splnění kvalifikace, prokazatelně splňuje kvalifikaci v té části, která dosud dodavateli k prokázání schází. •Ad c) Dodavatel dále musí předložit veškeré doklady, které prokazují základní způsobilost této jiné osoby. Jedná se tak především o doklady vymezené v § 75. •Ad d) Písemný závazek jiné osoby k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky nebo k poskytnutí věcí nebo práv, s nimiž bude dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém jiná osoba prokázala kvalifikaci za dodavatele. 25 Kvalifikace – prokázání jinou osobou •Má se za to, že požadavek na písemný závazek je splněn, pokud obsahem písemného závazku jiné osoby je společná a nerozdílná odpovědnost této osoby za plnění veřejné zakázky společně s dodavatelem. • •Prokazuje-li však dodavatel prostřednictvím jiné osoby kvalifikaci a předkládá doklady podle § 79 odst. 2 písm. a), b) nebo d) vztahující se k takové osobě, musí písemný závazek obsahovat závazek, že jiná osoba bude vykonávat stavební práce či služby, ke kterým se prokazované kritérium kvalifikace vztahuje. • •Zadavatel může v zadávací dokumentaci požadovat, aby dodavatel a jiná osoba, jejímž prostřednictvím dodavatel prokazuje ekonomickou kvalifikaci, nesli společnou a nerozdílnou odpovědnost za plnění veřejné zakázky. 26 Nabídky, hodnocení a ukončení řízení Nabídky •Podmínky sestavení nabídky a podání viz § 102, § 103, § 107 •Otevírání nabídek viz § 108 - § 110 • •Změna nabídky –Ne po uplynutí lhůty pro podání nabídky –Může být měněna a doplňována, avšak bez vlivu na hodnocení –Může být měněna a doplňována s možným vlivem na účast v zadávacím řízení, pouze na základě výzvy zadavatele dle § 46 –Oprava položkového rozpočtu dle § 46 odst. 3 •Dílčí cena u položek upravit lze x celková cena nikoli Mimořádně nízká nabídková cena •Posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny zadavatel provede před odesláním oznámení o výběru dodavatele. •Zadavatel může v zadávací dokumentaci stanovit a)cenu nebo náklady, které bude považovat za mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nebo b)způsob určení mimořádně nízké nabídkové ceny. •Není vyloučeno, aby zadavatel posoudil nabídkovou cenu nebo náklady jako mimořádně nízkou nabídkovou cenu i v jiných případech, než jsou uvedeny písm. a) nebo b). •Zadavatel požádá účastníka zadávacího řízení o písemné zdůvodnění způsobu stanovení mimořádně nízké nabídkové ceny. Žádost o zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny se považuje za žádost podle § 46, lze ji doplňovat a vznést opakovaně. Mimořádně nízká nabídková cena •V žádosti o zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny musí zadavatel požadovat, aby účastník zadávacího řízení potvrdil, že a)při plnění veřejné zakázky zajistí dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k předmětu veřejné zakázky, jakož i pracovněprávních předpisů a kolektivních smluv vztahujících se na zaměstnance, kteří se budou podílet na plnění veřejné zakázky, a b)neobdržel neoprávněnou veřejnou podporu. • Mimořádně nízká nabídková cena •Účastník zadávacího řízení musí v objasnění mimořádně nízké nabídkové ceny potvrdit skutečnosti podle písm. a) a b). •Mimořádně nízkou nabídkovou cenu může účastník zadávacího řízení dále odůvodnit zejména prostřednictvím a)ekonomických aspektů výrobního procesu, poskytovaných služeb nebo konstrukčních metod, b)použitých technických řešení nebo výjimečně příznivých podmínek, které má účastník zadávacího řízení k dispozici pro plnění veřejné zakázky, nebo c)originality stavebních prací, dodávek nebo služeb. •Zadavatel posoudí objasnění mimořádně nízké nabídkové ceny. Zadavatel účastníka zadávacího řízení vyloučí, pokud z objasnění mimořádně nízké nabídkové ceny vyplývá, že –nabídková cena je mimořádně nízká nabídková cena z důvodu porušování povinností uvedených písm. a), –nabídková cena je mimořádně nízká z důvodu veřejné podpory a účastník zadávacího řízení není schopen na výzvu zadavatele prokázat, že veřejná podpora byla poskytnuta v souladu s předpisy Evropské unie; jestliže je účastník zadávacího řízení vyloučen z tohoto důvodu, informuje zadavatel o této skutečnosti Evropskou komisi, nebo –neobsahuje potvrzení skutečností podle odstavce 4. Hodnocení •pro VZMR, nadlimitní i podlimitní řízení vždy musí být uvedeno v zadávací dokumentaci •vždy podle ekonomické výhodnosti § 114 •EKONOMICKÁ VÝHODNOST –Poměr nabídkové ceny a kvality (včetně nákladů životního cyklu a kvality) –Nabídková cena (nejnižší nabídkové ceny) –Náklady životního cyklu (nejnižší náklady životního cyklu) •Zákaz hodnocení ekonomické výhodnosti pouze podle nabídkové ceny –a) v řízení se soutěžním dialogem nebo v řízení o inovačním partnerství, nebo –b) v případě veřejné zakázky na služby uvedené •1. v oddílu 71 hlavního slovníku jednotného klasifikačního systému, nebo •2. v kategorii 1 nebo 5 podle přílohy č. 4 k tomuto zákonu. •Zadavatel musí uvést do zadávací dokumentace –Kritéria hodnocení –Metodu hodnocení v jednotlivých kritériích –Váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii Hodnotící kritéria •Pro hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky podle kvality je zadavatel povinen stanovit kritéria, která vyjadřují kvalitativní, environmentální nebo sociální hlediska spojená s předmětem veřejné zakázky. •Kritériem kvality mohou být zejména a)technická úroveň, b)estetické nebo funkční vlastnosti, c)uživatelská přístupnost, d)sociální, environmentální nebo inovační aspekty, e)organizace, kvalifikace nebo zkušenost osob, které se mají přímo podílet na plnění veřejné zakázky v případě, že na úroveň plnění má významný dopad kvalita těchto osob, f)úroveň servisních služeb včetně technické pomoci, nebo g)podmínky a lhůta dodání nebo dokončení plnění. •Kritéria kvality musí být vymezena tak, aby podle nich nabídky mohly být porovnatelné a naplnění kritérií ověřitelné. Kritériem kvality nesmí být smluvní podmínky, jejichž účelem je utvrzení povinností dodavatele, nebo platební podmínky. • Zadavatel může rovněž stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu nabízeného plnění. •Má se za to, že kritéria kvality souvisejí s předmětem veřejné zakázky, pokud se vztahují k jakékoliv fázi životního cyklu předmětu veřejné zakázky. Oznámení o výběru- § 50 •Oznámení o výběru je de facto formálním oznámením rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele účastníkům zadávacího řízení. •Účelem oznámení o výběru je informovat účastníky zadávacího řízení o výsledcích hodnocení nabídek, seznámit je s odůvodněním těchto výsledků a avizovat, který z účastníků bude zadavatelem vyzván k uzavření smlouvy na plnění veřejné zakázky. •Podrobnější podmínky pro nadlimitní režim upravuje § 123. Oznámení o výběru je zadavatel povinen odeslat všem účastníkům zadávacího řízení, tj. dodavatelům, jejichž účast v zadávacím řízení dosud nezanikla podle § 47 odst. 2. Zadavatel je tedy povinen oznámení o výběru odeslat i těm dodavatelům, které vyloučil z účasti v zadávacím řízení, ale u nichž dosud nenastaly definitivní účinky vyloučení s ohledem na nenaplnění některé z procesních podmínek dle § 47 odst. 2. •ZPŘ – možná výhrada uveřejnění na profilu zadavatele – 34 Oznámení o výběru § 123 –Zadavatel odešle bez zbytečného odkladu od rozhodnutí o výběru dodavatele oznámení o výběru dodavatele všem účastníkům zadávacího řízení. –Součástí tohoto oznámení musí být: – a) zpráva o hodnocení nabídek, pokud proběhlo hodnocení nabídek, – b) výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele, který bude obsahovat •1. seznam dokladů, kterými vybraný dodavatel prokazoval kvalifikaci, a •2. u požadované profesní způsobilosti podle § 77 odst. 2, ekonomické kvalifikace a technické kvalifikace údaje rozhodné pro prokázání splnění jednotlivých kritérií kvalifikace, •3. seznam dokladů nebo vzorků, jejichž předložení je podmínkou uzavření smlouvy, pokud si je zadavatel vyhradil podle § 104 písm. a), •4. výsledek zkoušek vzorků, pokud si je zadavatel vyhradil podle § 104 písm. b). 35 Uveřejňování smlouvy vs Registr smluv •Veřejný zadavatel uveřejní na profilu zadavatele smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků, a to do 15 dnů od jejich uzavření nebo od konce každého čtvrtletí v případě veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové dohody nebo v dynamickém nákupním systému. To neplatí pro •a) smlouvu na veřejnou zakázku, jejíž cena nepřesáhne 500 000 Kč bez daně z přidané hodnoty, •b) smlouvu na veřejnou zakázku, u které veřejný zadavatel postupoval v souladu s § 29 písm. a) až c) a písm. l) bod 2, § 30 písm. d) nebo § 191 odst. 2 písm. e), •c) pro zadavatele, který je zpravodajskou službou podle jiného právního předpisu, nebo •d) smlouvu uveřejněnou podle jiného právního předpisu. • • 36 Uveřejňování smlouvy vs Registr smluv •Veřejný zadavatel uveřejní na profilu zadavatele rámcovou dohodu do 15 dnů od jejího uzavření. • •Veřejný zadavatel uveřejní nejpozději do 3 měsíců od splnění smlouvy na profilu zadavatele výši skutečně uhrazené ceny za plnění smlouvy, na kterou se vztahuje povinnost uveřejnění podle odstavce 1. U smlouvy, jejíž doba plnění přesahuje 1 rok, uveřejní veřejný zadavatel nejpozději do 31. března následujícího kalendářního roku cenu za plnění smlouvy v předchozím kalendářním roce. • •Strukturu údajů pro uveřejnění výše skutečně uhrazené ceny za plnění veřejné zakázky a podrobnosti uveřejnění smlouvy uzavřené na veřejnou zakázku stanoví vyhláškou Ministerstvo pro místní rozvoj. • • 37 Uveřejňování smlouvy vs Registr smluv • Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“), v ustanovení § 219 odst. 1 veřejnému zadavateli stanoví povinnost uveřejnit na profilu zadavatele smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků, a to do 15 dnů od jejich uzavření nebo od konce každého čtvrtletí v případě veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové dohody nebo v dynamickém nákupním systému. Dále pak je výslovně stanoveno, na které smlouvy, případně na které zadavatele, se tato povinnost neuplatní. Ve výčtu smluv, na které se povinnost jejího uveřejnění na profilu zadavatele neuplatní, jsou také smlouvy, které byly uveřejněny podle jiného právního předpisu - § 219 odst. 1 písm. d) ZZVZ. • 38 Uveřejňování smlouvy vs Registr smluv •Takovýmto jiným právním předpisem je zejména zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv). Zákonem o registru smluv, konkrétně jeho ustanovením § 5 odst. 2, je povinné osobě uložena povinnost zaslat smlouvu správci registru smluv k uveřejnění prostřednictvím registru smluv bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů od uzavření smlouvy. •Současně podle § 8 odst. 4 zákona o registru smluv platí, že „je-li v souladu s tímto zákonem uveřejněna smlouva, která má být uveřejněna podle zákona o veřejných zakázkách, je tím splněna povinnost uveřejnit ji podle zákona o veřejných zakázkách“. •Obecně tedy platí, že pokud je smlouva uveřejněna podle zákona o registru smluv, není třeba ji uveřejňovat duplicitně i dle ZZVZ. 39