Správní řízení II. •2023/24 – přednáška 8. 4. 2024 •(II. semestr bakalářského programu) •CEVRO •Martin Kopecký • Studijní pomůcky •(učebnice) Kopecký, M. Správní právo. Obecná část. 3. vydání. C. H. Beck, Praha: 2023, zejm. s. 354-394 •základní právní předpisy: •zákon č. 500/2004 Sb., správní řád 1. • Scales of Justice •Osoby, o jejichž právech nebo povinnostech se v řízení rozhoduje, nebo pro jejichž právní poměry může mít rozhodnutí takový právní význam, že jim zákonodárce svěřuje právní prostředky, jimiž mohou ovlivňovat průběh a výsledek správního řízení •Z obecné úpravy vyplývají tři skupiny osob, jakožto účastníků řízení: •a) Ti, o jejichž právech nebo povinnostech má být v řízení rozhodnuto (§ 27/1 SŘ) („esenciální“, „jádroví“ účastníci) •V řízení o žádosti žadatel a další dotčené osoby, na které se pro společenství práv nebo povinností s žadatelem musí vztahovat rozhodnutí správního orgánu. •V řízení z moci úřední dotčené osoby, jimž má rozhodnutí založit, změnit nebo zrušit právo anebo povinnost nebo prohlásit, že právo nebo povinnost mají anebo nemají. •b) Ti, kteří mohou být rozhodnutím, jehož vydání je účelem řízení, přímo dotčeni ve svém právním postavení (§ 27/2 SŘ) („další“ účastníci) •Určení vychází z hmotněprávního poměru osob k předmětu řízení s určitou intenzitou, znamenající možné přímé dotčení v jejich právech či povinnostech •c) Ti, kterým postavení účastníka řízení přiznává zvláštní zákon (§ 27/3) „Tvrzený účastník“ •§ 28/ SŘ: „Za účastníka bude v pochybnostech považován i ten, kdo tvrdí, že je účastníkem, dokud se neprokáže opak. O tom, zda osoba je či není účastníkem, vydá správní orgán usnesení, jež se oznamuje pouze tomu, o jehož účasti v řízení bylo rozhodováno, a ostatní účastníci se o něm vyrozumí. “ Zastoupení účastníka řízení •Zákonný zástupce •Plyne ze zvláštních úprav •Opatrovník •Důvody pro ustanovení •Zmocněnec •Druhy plné moci • Vystupování právnické osoby •§ 30/1 •Ten, kdo je oprávněn činit úkony v řízení v před soudem podle občanského soudního řádu • •Jednání za stát •Jednání za územní samosprávný celek Zabezpečený notebook •Legislativně-technické principy určující zahájení a průběh řízení •Zásada dispoziční x oficiality •Zásada legality x oportunity •Zásada písemnosti x ústnosti •Zásada neveřejnosti x veřejnosti •Zásada procesní rovnosti účastníků řízení •Zásada nestrannosti •Zásada jednotnosti x koncentrace řízení •Zásada materiální x formální pravdy •Zásada vyhledávací x projednací •Zásada volného hodnocení důkazů •Zásada dvouinstančnosti řízení Zásada dispoziční a oficiality •- určují způsob zahájení, předmět řízení a samotnou existenci řízení -Zásada dispoziční -řízení se zahajuje na žádost či jinak označený návrh účastníka (žadatele) -žadatel může žádost vzít zpět, popř. zúžit její předmět -§ 44 SŘ •Zásada oficiality -Řízení zahajuje a jeho předmět určuje správní orgán -§ 46 SŘ – řízení zahájené z moci úřední -V již zahájeném řízení je správní orgán povinen vždy pokračovat z moci úřední, opatřit si podklady pro rozhodnutí a rozhodnout Zásada legality a zásada oportunity • •V případě, že se řízení zahajuje na principu oficiality (z moci úřední) •Zásada legality: správní orgán je povinen při splnění zákonem daných podmínek zahájit řízení •Např. přestupkové řízení •Zásada oportunity: je na správním orgánu, aby posoudil při splnění zákonných podmínek vhodnost zahájení řízení •Např. řízení o uložení opatření k nápravě Zásada písemnosti a ústnosti •Rozdíl je v tom, zda se v rámci řízení koná ústní jednání (zásada ústnosti) či nikoli (zásada písemnosti) •Pravidlem je zásada písemnosti, výjimkou zásada ústnosti •Ústní jednání § 49 odst. 1 SŘ Zásada neveřejnosti a veřejnosti •Tyto zásady se vztahují k řízení, v rámci nichž se koná ústní jednání •Pravidlo: jednání je neveřejné - § 49 odst. 2 •Kdy je veřejné: stanoví zákon x určí správní orgán •Právo účastníka řízení podle § 27 odst. 1 navrhnout, aby jednání bylo veřejné, povinnost správního orgánu tomuto návrhu vyhovět, není-li zákonem daná výjimka - § 49 odst. 2 až 4 SŘ Zásada procesní rovnosti účastníků řízení •Rovná možnost působit na správní orgán, který je povinen vypořádat se s tvrzeními a návrhy důkazů, ať jsou činěny jakýmkoli účastníkem •Pravidlo rovnosti zbraní •V rozporu není jejich různý hmotněprávní vztah k předmětu řízení Zásada jednotnosti a koncentrace řízení •Z. jednotnosti: účastníci, popř. další subjekty (např. dotčené orgány) mohou uplatňovat své návrhy, námitky, podávat návrhy důkazů, uvádět skutečnosti po dobu celého řízení •Z. koncentrace: uplatnění těchto procesních práv je omezeno do určitého procesního stadia či doby •Platí pravidlo jednotnosti, koncentrace je výjimkou •§ 36 odst. 1SŘ •Koncentrace vyplývá ze zvláštních úprav, např. ze stavebního zákona, koncentrace ve prospěch řízení v I. stupni § 82 odst. 4 SŘ (ne pro řízení, v nichž lze uložit z úřední moci povinnost) Zásada materiální pravdy a zásada formální pravdy •Z. materiální pravdy: činnost správního orgánu má svěřovat k tomu, aby před vydáním rozhodnutí nabyl skutková zjištění odpovídající skutečnému stavu •§ 3 – modifikovaná zásada materiální pravdy •Z. formální pravdy: orgán může vycházet z formálně nastaveného skutkového stavu, např. ze shodných tvrzení účastníků •Ve spr. řízení se uplatňuje zásada materiální pravdy, ve sporném řízení výjimka – částečné uplatnění i zásady formální pravdy (§ 141 odst. 4 SŘ) Zásada vyhledávací a zásada projednací •Z. vyhledávací (vyšetřovací, inkviziční): procesní odpovědnost za shromáždění podkladů pro rozhodnutí má rozhodovací orgán, ne účastníci řízení •Z. projednací: účastník je povinen poskytovat součinnost při zjišťování skutkového stavu, orgán, který rozhoduje, vychází z důkazů, které mu předložili účastníci s tím, že v případě, že se nepodaří zjistit poznatky o rozhodné skutečnosti, nese z toho důsledky ten účastník, která má důkazní břemeno •Prioritu má zásada vyhledávací § 50 odst. 2 SŘ Zásada volného hodnocení důkazů •§ 50 odst. 4 SŘ •Problém tzv. opomenutých důkazů •POZOR: neplést se správním uvážením Zásada dvouinstančnosti řízení •Účastník může proti rozhodnutí správního orgánu I. stupně podat odvolání, nestanoví-li zákon jinak - § 81 odst. 1 SŘ •Platí i v případě usnesení •Nemá ústavní základ •Přijímání podnětů k zahájení řízení (§ 42) •Význam pro možné zahájení řízení z moci úřední •Sdělení osobě, jak správní orgán naložil s podnětem •Vysvětlení (§ 137) •Povinnost podat vysvětlení •Záznam o podání vysvětlení, nelze použít jako důkaz •Zajištění důkazu (§ 138) •Sepisuje se protokol •Předběžná informace (§ 139) •V případech, kdy tak stanoví zvláštní zákon •Odložení věci (§ 43) • Na žádost (zásada dispoziční) •Náležitosti žádosti •Způsob podání žádosti •Kdy je zahájeno •Odstranění vad žádosti •Z moci úřední (z. oficiality) •Náležitosti oznámení •Kdy je zahájeno • •Vyrozumět všechny známé účastníky o zahájení řízení •Způsoby podání •Doručování •Ústní jednání (zásada písemnosti x ústnosti) •Zásada veřejnosti x neveřejnosti •Lhůty •Zákonné x stanovené správním orgánem •Pořádkové x propadné •Prominutí zmeškání lhůty (navrácení v předešlý stav § 41) •Zajištění účelu a průběhu řízení •Předvolání •Předvedení •Předběžné opatření •Pořádková pokuta •Vykázání z místa úkonu •Záruka za splnění povinnosti (§ 147) •Přerušení řízení •Zastavení řízení •Podklady pro vydání rozhodnutí •Předběžné otázky Rozhodnutí •forma •zásadně písemná, nestanoví-li zákon jinak •obsahové náležitosti •výroková část •odůvodnění •poučení •oznamování rozhodnutí •doručením stejnopisu do vlastních rukou •doručením veřejnou vyhláškou •ústním vyhlášením •vydání rozhodnutí •právní moc rozhodnutí •vykonatelnost rozhodnutí (jiné právní účinky) Zvláštní druhy rozhodnutí •mezitímní rozhodnutí •rozhodnutí v části věci •rozhodnutí podmíněné závazným stanoviskem Formy rozhodnutí •„rozhodnutí“ •usnesení •usnesení, které se pouze poznamenává do spisu •příkaz •příkaz na místě •rozhodnutí o uložení povinnosti na místě •rozhodnutí o schválení smíru •vydání dokladu namísto rozhodnuto •