Občanská společnost a její transformace Název předmětu Občanská společnost a její transformace Anotace Cílem předmětu je uvést posluchače do současných diskusí o konceptu občanské společnosti v sociálních vědách. Tyto diskuse se zabývají proměnami politické kultury v současných západních společnostech, které procházejí dramatickými změnami. Budeme se tedy ptát, jak procesy globalizace ovlivňují občanské společnosti a podmínky udržitelnosti liberální demokracie v českém i v evropském kontextu. Kurs je částečně zaměřen také retrospektivně, sice na porozumění podmínkám utváření občanské společnosti v českém kontextu od poloviny 19. století až do současnosti. Vycházíme z předpokladu, že bez porozumění historickým procesům a kulturním závaznostem nelze smysluplně interpretovat výzvy současných liberálních společností, natož je účinně a přiměřen zvládat. Počet kreditů 9 Způsob zakončení zkouška (písemná a ústní forma) Vyučující prof. Karel B. Müller (garant předmětu, zajištění přednášek) e-mail: karel.muller@vsci.cz Osnova předmětu: 1. Koncept občanské společnosti v současných diskusích (deskriptivní přístup) 2. Historie konceptu občanské společnosti 3. Vznik dvou forem občanské společnosti; tržní hospodářství a moderní veřejnost 4. Demokracie a občanská společnost; hodnota občanské společnosti (normativní přístup) 5. Otevřená společnost; metodologický předpoklad občanské společnosti 6. Češi a občanská společnost 7. Role národních států; evropská politická integrace a národní stát 8. Rizika a selhání; evropský nadnárodní systém vlády, rizika a selhávání demokratického politického rozhodování 9. Vznik evropské veřejné sféry; její podoby a formy 10. Zájmové skupiny a sociální hnutí v procesu evropské integrace; lobbying v EU 11. Evropská veřejná sféry a nadnárodní systém vlády; role tzv. přístupových bodů 12. Vznikne evropská občanská společnost? Evropská versus národní identita Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 1. Koncept občanské společnosti (preskriptivní přístup) Cíl modulu: Cílem úvodního modulu je seznámení se základními hodnotami a funkcemi, které jsou spojovány s pojmem občanská společnost Klíčová slova: normativita, funkce občanské společnosti, otevřená společnost, liberalismus Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Občanská společnost – normativní perspektiva Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 42 – 64. Ø Popper, K. 1994. Otevření společnost a její nepřátelé. Praha OIKOYMENH, str. 154 – 181. Kontrolní otázky: 1. Jaká očekávání si spojujeme s konceptem občanské společnosti? 2. Jaká rizika ohrožují občanskou společnost? 3. Jak souvisí koncept otevřené společnosti s liberálním občanstvím? Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 2. Koncept občanské společnosti (deskriptivní přístup) Cíl modulu: Cílem modulu je seznámení se základními přístupy ke konceptu občanské společnosti Klíčová slova: empirie, institucionální přístup, asociativní přístup, důvěra Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Občanská společnost – empirická perspektiva Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 28 – 41, 183 – 203. Kontrolní otázky: 1. Charakterizuj základní přístupy ke konceptu občanské společnosti. Jaký přístup preferujete a proč? 2. Proč je důvěra důležitým předpokladem občanského soužití a jak lze tuto důvěru chránit či posilovat? 3. Jak lze chránit či posilovat občanskou společnost? Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 3. Kvalita občanské společnosti a demokracie v současném Česku Cíl modulu: Cílem modulu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími výzvami, kterým čelí současná společnost v Česku, naučit se je kriticky diskutovat a hodnotit proces liberalizace a demokratizace české společnosti po roce 1989. Klíčová slova: Česko, demokracie (v současném českém kontextu), občanské společnost (v současném českém kontextu) Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Občanská společnost a demokracie v Česku po 30 letech. Ø Müller K. B. 2016. Češi občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 19 – 27, 157 – 182. Ø Balík S. et al. 2016. Kvalita demokracie v ČR. Brno: CDK, str. 190 – 205. Ø Linek, Císař, Petrúšek, Vráblíková. 2017. Občanství a politická participace v ČR. Praha: SLON, str. 193 – 203. Kontrolní otázky: 1. Charakterizujte nejnaléhavější slabiny současné občanské společnost v Česku. 2. Pokuste se vysvětlit jejich příčiny. 3. Navrhněte možné způsoby, jak tyto slabiny zmírňovat či překonávat Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 4. Občanská společnost a období komunismus (v Československu). Cíl modulu: Cílem modulu je seznámit studenty s podmínkami a formami občanského soužití v Československu v druhé polovině 20. století. Klíčová slova: kult osobnosti, období uvolnění, normalizace Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Podmínky a dynamika občanského soužití v období komunismu Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 150 – 156. Ø Holý L. 2001. Malý český člověk a velký český národ. Praha: SLON, str. 21 – 38. Kontrolní otázky: 1. Uveď nejvýznamnější charakteristiky jednotlivých etap komunistického období. 2. Charakterizuj podmínky a dynamiku utváření politické kultury v období normalizace. 3. Vysvětlete podmínky občanské participace v podmínkách Národní fronty. Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 5. Občanská společnost v meziválečném Československu. Cíl modulu: Cílem modulu je seznámit studenty s podmínkami a dynamikou občanského soužití v meziválečném Československu. Klíčová slova: první republika, nacionalismus, menšiny, stát stran Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Občanská společnost v období první republiky Ø Müller K. B. 2016. Češi občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 133 – 149. Ø Rádl E. 1993. Válka Čechů s Němci. Praha: Melantrich, str. 200 – 2010. Kontrolní otázky: 1. Vysvětlete mezinárodně politickou situaci po první světové válce. 2. Vysvětlete pojem stát stran. 3. Charakterizujte klíčové předpoklady a omezení rozvoje liberální kultury a občanské společnosti v meziválečném Československu. Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 6. Občanská společnost v českých zemích za starého Rakouska Cíl modulu: Cílem modulu je seznámit studenty s klíčovými předpoklady, podmínka a formami utváření občanské společnosti v českých zemích v druhé polovině 19. Století. To celé na pozadí typologie národotvorných procesů v Evropě. Klíčová slova: nacionalismus, habsburský stát, trh, politická veřejnost, svůj k svému Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Národotvorné procesy v Evropě Ø Gellner, E. 2003. Nacionalismus. Brno: CDK, str. 53 – 75. v Občanská společnost v českých zemích v druhé polovině 19. století. Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 65 – 137. Ø Urban, O. 1995. Český liberalismus v 19. Století. In Znoj, Havránek, Sekera (eds), Český liberalismus, texty a osobnosti. Praha: Torst, str. 15 – 27. Kontrolní otázky: 1. Vysvětlete Gellnerovu typologii národotvorných procesů v Evropě. 2. Vysvětlete stádia nacionalismu v Evropě dle Gellnera. 3. Charakterizujte klíčové předpoklady a omezení rozvoje liberální kultury a občanské společnosti v českých zemích před první světovou válkou. 4. Vysvětlete rozdílnou dynamiku těchto procesů na Moravě a v Čechách. Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 7. Záchrana či evropeizace národních států a občanské společnosti? Cíl modulu: Cílem modulu je seznámit studenty s klíčovými důsledky globalizace a jejich dopadem na národní státy a občanské společnosti v Evropě. Klíčová slova: globalizovaná modernita, nezamýšlené důsledky, evropeizace Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Důsledky globalizace a procesy evropeizace Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 218 – 223. Ø Beck U. 2007. Vynalézání politiky. Praha: SLON, str. 37 – 58. Ø Schendelen, R. 2004. Jak lobbovat v EU. Brno: CSS, str. 11 – 31. Kontrolní otázky: 1. Vysvětlete pojem nezamýšlené důsledky jednání. 2. Charakterizujte dopady globalizace na národní státy v Evropě. 3. Charakterizujte základní vektory evropeizace. Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 8. Zájmové skupiny a procesy evropeizace Cíl modulu: Cílem modulu je seznámit studenta s podmínkami působení zájmových skupin v Evropě a se základními formami a pravidly lobbingu. Klíčová slova: zájmové skupiny, lobbing, regulace, EU Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Působení zájmové skupiny v EU, typologie a formy. Ø Müller K. B. (ed.) et al. 2010. Lobbing v moderních demokraciích. Praha: Grada, str. 107 – 115. Ø Schendelen, R. 2004. Jak lobbovat v EU. Brno: CSS, str. 32 – 41. Kontrolní otázky: 1. Jak se liší politická strana od zájmové skupiny? 2. Vysvětlete základní typologii zájmových skupin. 3. Vysvětlete základní strategie a formy lobbingu. 4. Jaké regulační režimy lobbingu se v Evropě uplatňují? Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 9. Veřejná sféra a její evropeizace Cíl modulu: Cílem modulu je uvést studenta do problematiky evropeizace veřejných sfér, jejích forem a předpokladů. Klíčová slova: veřejná sféra, společnost sítí, komunikace, média Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Transformace veřejné sféry v Evropě Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, str. 235 – 252. Ø Rifkin, J. 2005. Evropský sen, Praha:ELK, str. 200 – 269. v Prezentace a další studijní materiály přístupné v informačním systému školy Kontrolní otázky: 1. Vysvětlete pojem veřejné sféra. 2. Vysvětlete roviny evropeizace veřejné sféry. 3. Vysvětlete pojem společnost sítí. Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 10. Transformace kolektivních identit v Evropě Cíl modulu: Cílem modulu je všestranně orientovat studenta v problematice formování kolektivních identit v Evropě. Klíčová slova: národní, evropská, lokální, pozitivní identita, demos Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Proměny veřejností a kolektivních identit v současné Evropě Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, 224 – 234. Ø Fraser N. 2007. Rozvíjení radikální imaginace. Praha: Filosofia, str. 113 – 149. v Prezentace a další studijní materiály přístupné v informačním systému školy Kontrolní otázky: 1. Vysvětlete pojetí identity E. Eriksona. 2. Pokuste se strukturovaně charakterizovat vzájemné vztahy mezi veřejnou sférou, identitou a politickou mocí? 3. Vysvětlete přístup N. Fraser k principům kritické publicity a legitimity. Název předmětu: Občanská společnost a její transformace Číslo a název modulu: 11. Evropeizace občanské společnosti a aktivní hranice Cíl modulu: Cílem modulu je seznámit studenta se základními charakteristikami utváření atributů občanské společnosti v přes-hraničním prostoru. To vše na pozadí konceptu evropeizace. Klíčová slova: aktivní hranice, přes-hraniční spolupráce, přes-hraniční identita, přes-hraniční veřejná sféra Struktura modulu a zdroje ke konkrétním tématům: v Přeshraniční spolupráce, identita a veřejná sféra Ø Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton, 224 – 234. Ø Stevenson, N. 2010. Kulturní občanství. In T. Edwards (ed). Kulturální teorie. Praha: Portál, str. 325 – 345. v Prezentace a další studijní materiály přístupné v informačním systému školy Kontrolní otázky: 1. Vysvětlete koncept aktivní hranice versus pasivní hranice. 2. Jak lze aktivní hranici obsluhovat? 3. Vysvětlete koncept kulturního občanství. Seznam studijních materiálů Povinná studijní literatura (k dispozici v knihovně školy) Müller K. B. 2016. Češi, občanská společnost a evropské výzvy. Praha: Triton. Doporučená studijní literatura (k dispozici v knihovně školy) Studijní texty v elektronické podobě: