Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png 2. setkání, 22. 3. 2024 Karel B. Müller www.karelmuller.eu DOBRÉ VLÁDNUTÍ V TEORII A PRAXI Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Zdroje/atestace Aktivní účast na přednáškách 20% Seminární práce 2-3 tisíce slov 30% (není povinná) Závěrečný test 50%, resp. 80% Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Image result for UN logo Image result for IMF logo Image result for world bank logo Image result for oecd logo Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cíle udržitelného rozvoje Agendy 2030, OSN Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Dobré vládnutí/UN •Politika: Politics/Policy/Polity (Polis) •Lib dem: Institucionalizovaná pochybnost (Popper) •Participation (UN) •People should be able to voice their own opinions through legitimate immediate organizations or representatives. •Rule of Law (UN) •Legal framework should be enforced impartially, especially on human right laws •Transparency (UN) •Information should be accessible to the public and should be understandable and monitored. •Consensus Oriented (UN) •Mediates differing interests to meet the broad consensus on the best interests of a community. •Equity and Inclusiveness (UN) •People should have opportunities to improve or maintain their well-being. •Effectiveness and Efficiency (UN) •Processes and institutions should be able to produce results that meet the needs of their community while making the best of their resources. •Being effective is about doing the right things, while being efficient is about doing things right. •Accountability (UN) •Governmental institutions, private sectors, and civil society organizations should be held accountable to the public and institutional stakeholders. •Responsiveness (UN) •Institutions and processes should serve all stakeholders. • Image result for UN logo Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Dobré vládnutí •Environment of Trust (OECD) •Stability and Absence of Violence (WB) • • Image result for oecd logo Image result for world bank logo Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Kde a jak se tvoří/mění normy (morálka a právo)? Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Tři principy „dobra“(důvěry) •Ctnost (Aristoteles) - OBEC •Mravní povinnost (I. Kant) - ROZUM •Užitek (J. Bentham, J. S. Mill) – UŽITEK •Good Place / Netflix Aristoteles.jpg Perspektiva sociální diferenciace Patronáž versus instituce Univerzalizující média moci (Niklas Luhmann) Co je dobré? Kde se utváří kde morálka? Kde právo, politická kultura…? Vytváří se především v rodině!?! large-multi-gen-travel-1280x640.jpg FA19D4-FMP-dear-deer.jpg best-mobile-phone-family-plans-uk.jpg Kodifikace zákony/etické kodexy tvrdá/měkká Výsledek obrázku pro zákon ETICKY KODEX Florbal.png shutterstock_82824736.jpg Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png PRANÝŘ/TREST )-: Výsledek obrázku pro pranýř Výsledek obrázku pro pranýř • VZORY (-: Image result for role models Image result for role models Image result for role models Image result for role models Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png https://ourworldindata.org/trust Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Jak veřejně formovat morálku? Jan podporovat důvěru? SHRNUTÍ •Podpora rodiny a ochrana práv dětí –Ontologické bezpečí: domácí násilí, výživné, před/školní péče … •Péče o instituce –profesionalita, integrita, přístupové body … •Kodifikace (vytyčeného cíle, policy) –Implementace, vymáhání, monitoring, přehodnocování… •Tresty –Vhodné, přiměřené, „účinné“… •Vzory –Oznamovatelé, ocenění, výchova k občanství a liberální kultura vzpomínání, symboly a místa paměti, veřejnoprávní média … Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Právo a morálka aneb Past pravidel (J. Sokol) •Právo/politika je minimum morálky (!?) •Vzájemná reflexivita práva/politiky a morálky •Legalita – legitimita ØBezpečí – svoboda ØJistoty – možnosti ØNegativní – pozitivní svoboda ØIndividuální svoboda (subjekt) – politická svoboda (objekt) •Vztah nepřímé úměrnosti (do jisté míry) •Důvěra: čím více mezilidské důvěry, tím více sociální akceschopnosti, blahobytu, bezpečí i svobody: důvěra generuje důvěru (-: •Důvěra jako pozitivní externalita (př. COVID!) • • • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Ø Ø3 typy autority Øcharisma, tradice, právo ØEtika: smýšlení x odpovědnosti ØRacionalita: hodnotová, účelová, expresivní racionalita ØPolitik X Úřadník = cíle + postupy Ø weber.jpg Max Weber (†1920) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Vědění jako médium moci •Vědecké vědění nahradí běžné vědění, poznání nahradí nevědomost, pravda vystrnadí omyl (A. Comte, †1857) •Scientia est potentia (Fr. Bacon, †1626) •Omezení „vědění“ jako zdroje moci (mobilita, akumulace, institucionalizace, komodifikace, vědění nejsou informace) •Alternativní média moci: peníze, důvěryhodnost, láska … •Režimy pravdy/vědění/legitimity (J. Habermas) •Faktické, (atomizované vědění), vědecké, formální, explicitní, diskursivní, tvorba zákonů •Intersubjektivní, (kolektivistické vědění), tradiční, sdílené, běžné, implicitní, rutina •Kongruentní, (charismatické, spasitelské vědění) • Prostý rozum reflexivita mezi rutinou a vědou počasí x klima •Běžné vědění •Počasí – tady a teď •Orientace na smyslovost, konkrétní zkušenost •Každodennost, rutina •Samozřejmost, stereotypní •Zaměřené k jednání, rozhodování •Sdílené vědění, konformita •Snadno se šíří (netřeba ověřovat) •Odborné vědění •Klima – univerzalita •Abstraktní, vytržené z kontextu •Pochybování, kritika •Diskursivní proces, polemika •Odtržené od běžné zkušenosti, porozumění •Specializované, rozptýlené, nerovnoměrné •Omezené šíření (potřeba dvojí hermeneutiky) • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Ne/vědění, důvěra, instituce, jednání •Šíření vědeckého vědění je omezené (?) •Vědění je vztahový pojem, aktivita, receptory, komunikátory, popularizátory, média •Meze vědění jsou dány omezením našeho jednání! •Jak vzbudit zájem o vědění? Nabídnou příležitosti k jednání! Role institucí, vzdělání … •Sociální funkce ignorance: dobrovolná, pohodlná, útěšná, tlumící, psycholog. ochrana •Vědění, důvěra, politika (Jak to vše propojit?) aneb Umí se demokracie poučit ze svých chyb? Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Post/moderní podmínky vědění 1.„Sekularizace“ vědy 2.Uznání důkladné a konstitutivní reflexivity vědění 3.Komplexnost, nepřehlednost (rozsah a rychlost změn) 4.Neurčitost, nejistota v jednání (sledování nezamýšlených důsledků a rizik jednání) 5.Individualizace a pluralizace (rozpad sociálních struktur, různé režimy pravdy) 6.Slábnutí úlohy/krize institucí (sociální sítě, des-orientace, des-organizace, „rozpad“ veřejnosti) 7.K čemu je tedy dobrá věda? Jak vědecké vědění účelně využívat v podmínkách relativismu? 8.Vládne co/kdo, kde, jak? Techno anebo demokracie? 9.Primát svobody před pravdou/politiky před vědou 10.Politik x úředník (3 typy racionality), role stran • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Adaptační reakce v postmoderních podmínkách (Giddens): režimy vědění •pragmatické přijetí: riziko návykovosti, oslabení orientace a sebekontrol, rutina; •cynický pesimismus: reflexe reality, způsob tlumení/vytěsnění obav, egoismus; •trvalý optimismus: důvěra, specializovaní odborníci, praktikující věřící; •radikální angažovanost: mobilizace k aktivitě, aktivní skepticismus, jednání v neurčitosti, střední třídy/sociální hnutí • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Překážky přenosu vědeckého vědění na úroveň běžného vědění SHRNUTÍ •Na úrovni veřejné správy •Klientelismus, nepotismus, korupce •Vrchnostenský přístup, neefektivita, ritualizace byrokracie, nečinnost, •Uzavírání: slabá reflexivita institucí (close opportunity structure) •Na úrovni občanské společnosti •Nezájem o věci veřejné, o politiku •Nízká míra odpovědnosti za instituce (ne-vlastenectví) –odcizení či vypjatý etatismus •Nízká míra institucionální důvěry a stigmatizace politiky •Nízká míra mezilidské důvěry –Občanská nedůvěra - nedůvěra v (kolektivní) jednání ( nezájem) •Uzavřenost změnám a vysoká míra konformity •Ekonomické faktory: slabost středních tříd • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Češi po 30 letech svobody Rozděleni svobodou, ČRO, 2019 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Atlas of European Values •