1. VYMEZENÍ BEZPEČNOSTNÍHO SYSTÉMU V RÁMCI VEŘEJNÉ SPRÁVY ČESKÉ REPUBLIKY ivan.bilek@email.cz ivan.bilek@vsci.cz POJEM BEZPEČNOST A JEHO DEFINICE Stav, kdy jsou na nejnižší možnou míru sníženy hrozby pro konkrétní chráněný zájem • pojem bezpečnost bývá doplňován i různými adjektivy, která se vztahují především k charakteru (původu): • hrozeb, které bezpečnost ohrožují, • opatření, nástrojů či institucí, které mají bezpečnost zajišťovat a chránit, • objektů, jejichž bezpečnost má být chráněna. • výraz security (pasivní, ve smyslu zabezpečení, kroky, opatření, aktivity: např. safety belt); • výraz safety (aktivní, ve smyslu bezpečnost, security guard) 2 BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM Komplexní hierarchicky uspořádaná struktura, zahrnující • propojení roviny politické (domácí a zahraniční), vojenské, vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatel, hospodářské, finanční, legislativní, právní a sociální, • legislativní vyjádření působností a vzájemných vazeb jednotlivých složek zákonodárné, výkonné, soudní moci, územní samosprávy a právnických a fyzických osob a jejich vazeb i mimo bezpečnostní systém a stanovení jejich povinností. • Bezpečnostní systém ČR plní funkci institucionálního rámce/nástroje při tvorbě a realizaci bezpečnostní politiky • nástroj pro účinné zvládání krizových situací vojenského i nevojenského charakteru • zajišťuje i prevenci a přípravu na možné krizové situace a jejich včasnou identifikaci a varování 3 BEZPEČNOSTNÍ POLITIKA Souhrn základních státních zájmů a cílů, jakož i hlavních nástrojů k jejich dosažení. Bezpečnostní politika (v případě demokratických zemí) zpravidla usiluje o: • zabezpečení státní svrchovanosti a územní celistvosti státu, • uchování demokratických základů státu, • udržení činnosti demokratických institucí, • zajištění ekonomického a sociálního rozvoje státu, • zajištění ochrany zdraví a života občanů, majetku, kulturních statků, životního prostředí, • zajištění plnění mezinárodních závazků. 4 ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů • Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. • Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. • Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. • Základní práva a svobody jsou pod ochranou soudní moci. 5 LISTINA ZÁKLADNÍCH LIDSKÝCH PRÁV A SVOBOD Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů • Právo na život. • Ochrana zdraví. • Nedotknutelnost majetku. • Příznivé životní prostředí. 6 ÚSTAVNÍ ZÁKON O BEZPEČNOSTI ČR Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů • Zajištění bezpečnosti, ochrana životů, zdraví a majetku jsou základní povinností státu narušení ekosystému. • Bezpečnost zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby. • Podíl na zajištění bezpečnosti mají státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby. • Nouzový stav, stav ohrožení státu, bezpečnostní rada státu. 7 BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE ČR Základní dokument bezpečnostní politiky státu: • na Bezpečnostní strategii navazuje Vojenská strategie ČR a Koncepce zahraniční politiky ČR, • opírá se o mezinárodní smluvní a politické principy a závazky ČR, • respektuje Ústavu, Listinu základních lidských práv a svobod, právní řád ČR, • identifikuje zájmy ČR, obecná bezpečnostní rizika a z nich vyplývající hrozby pro republiku, • definuje dlouhodobé záměry a opatření pro zajištění podmínek mírového vývoje a hospodářské prosperity ČR a zabezpečení obyvatel před vnějšími a vnitřními riziky a hrozbami, • propojuje oblast politickou, vojenskou, hospodářskou a oblast vnitřního pořádku a ochrany obyvatel. 8 BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE ČR 2015 USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 4. února 2015 č. 79 o Bezpečnostní strategii České republiky vláda I. schvaluje Bezpečnostní strategii České republiky 2015, uvedenou v části III materiálu čj. 72/15 (dále jen „Bezpečnostní strategie“); II. ukládá 1. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních správních úřadů vycházet z Bezpečnostní strategie při zpracování základních strategických a koncepčních dokumentů a legislativních opatření v oblasti bezpečnosti a obrany v jejich působnosti, 2. ministru zahraničních věcí a) předložit Bezpečnostní strategii pro informaci Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky a Senátu Parlamentu České republiky, b) zveřejnit text Bezpečnostní strategie. • Provedou: členové vlády, vedoucí ostatních ústředních správních úřadů • Na vědomí: Kancelář prezidenta republiky, guvernér České národní banky, hejtmani, primátorka hlavního města Prahy 9 BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE ČR • Východiska bezpečnostní politiky České republiky (principy, na kterých je bezpečnostní politika založena) • Bezpečnostní zájmy České republiky (definice životních, strategických a dalších významných zájmů) • Bezpečnostní prostředí (identifikace trendů, hrozeb a rizik) • Strategický kontext • Nejvýznamnější trendy a faktory • Bezpečnostní hrozby • Strategie prosazování bezpečnostních zájmů České republiky (přístupy k ochraně zájmů) • Kolektivní rozměr zajištění obrany a bezpečnosti • Strategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb • Ekonomický rámec zajištění bezpečnostních zájmů • Institucionální rámec zajištění bezpečnosti • Bezpečnostní systém České republiky (definice prvků bezpečnostního systému) 10 DALŠÍ STRATEGICKÉ ŽIVOTNÍ Eliminování organizovaného zločinu Podpora regionální spolupráce Potlačování terorismu Ochrana životního prostředí Prevence krizových situací Eliminování korupce (základní) Lidská práva a svobody Existence státu jako takového Suverenita, integrita a nezávislost 11 ŽIVOTNÍ ZÁJMY • zajištění existence ČR, • suverenity, • územní celistvosti a politické nezávislosti, • obrana demokracie a právního státu, • ochrana základních lidských práv a svobod 12 STRATEGICKÉ ZÁJMY • bezpečnost a stabilita – především v euroatlantickém prostoru; • pevná transatlantická vazba v rámci NATO • budování partnerství mezi NATO a EU • potírání mezinárodního terorismu; • snižování rizika šíření zbraní hromadného ničení • eliminace organizovaného zločinu a nelegální migrace; • snížení rizika napadení území ČR zbraněmi hromadného ničení – pomocí raket či jiných prostředků; • zajištění ekonomické bezpečnosti ČR • posilování konkurenceschopnosti domácího obranného průmyslu a zajištění adekvátní úrovně strategických rezerv; • podpora šíření svobody a demokracie a principů právního státu. 13 DALŠÍ VÝZNAMNÉ ZÁJMY • snižování ekonomické a sociální nerovnováhy mezi Severem a Jihem; • ochrana životního prostředí • snižování kriminality a zejména eliminování korupce, nelegálních obchodů a daňových úniků; • potlačování extremismu • zvyšování efektivity a profesionality státních institucí a soudnictví • podpora vědecko-technického rozvoje • rozvíjení technických a technologických schopností při ochraně a přenosu utajovaných informací; • prevence a příprava na nepředvídatelné živelní, ekologické či průmyslové havárie a katastrofy; • prevence a příprava na nepředvídatelný vznik a šíření nakažlivých smrtelných chorob. 14 POJMY HROZBA A RIZIKO • Hrozbou se rozumí objektivní skutečnost, která může znamenat negativní dopad pro některý chráněný zájem. Hrozbě lze čelit protiopatřeními. • Rizikem se výsledně rozumí “to, co se podstupuje”, aby snaha redukovat hrozby nepřekročila únosnou míru nákladů. 15 BEZPEČNOSTNÍ RIZIKA • živelní pohromy, průmyslové a ekologické havárie, • narušení nadstandardních mezinárodních ekonomických vztahů, • teroristické akce, • rozsáhlé migrační vlny, • násilné akce subjektů cizí moci, • ohrožení základních hodnot demokracie a svobody občanů v jiných zemích, • rozsáhlá a závažná diverzní činnost, • hrozba agrese, • vojenské napadení. 16 BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM Cílem je: • chránit civilní obyvatelstvo před nebezpečím, • odstranit bezprostřední účinky pohrom, • zabezpečení ochrany života, zdraví a majetku, • zajištění fungování základních úkolů státu, • ochraňování strategických a dalších významných zájmů ČR. 17 BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM – složení Parlament ČR vláda ČR prezident Bezpečnostní rada státu ministerstva krajské úřady obecní úřady záchranné sbory ozbrojené síly ozbrojené bezpečnostní sbory havarijní služby záchranné služby složky IZS 18 HLAVNÍ VÝKONNÉ PRVKY • ozbrojené síly (Armáda ČR, Vojenská kancelář prezidenta ČR, Hradní stráž) • ozbrojené bezpečnostní sbory (Policie ČR, Vězeňská a justiční stráž ČR) • záchranné sbory (HZS ČR, Báňská záchranná služba, Horská služba, …) • záchranné a havarijní služby 19 VOJENSKÁ STRATEGIE ČR • výchozí dokument pro výstavbu a použití ozbrojených sil ČR • obranná politika založena na činnosti organizací (NATO, EU, OSN, OBSE) • nástroj: mezinárodní opatření k posilování důvěry a bezpečnosti, režimy kontroly zbrojení a odzbrojení a režimy nešíření zbraní hromadného ničení • současnost: operace mimo území EU, NATO, na území ČR (podpora IZS) 20 ZÁKON O IZS Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů • vymezení IZS – koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací • složky IZS a jejich působnost • působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávních celků • práva a povinnosti právnických a fyzických osob při přípravě na řešení mimořádných událostí a při záchranných a likvidačních pracích a při ochraně obyvatelstva • mimořádná událost • záchranné a likvidační práce • ochrana obyvatelstva 21 KRIZOVÝ ZÁKON Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů • působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků a práva a povinnosti právnických a fyzických při přípravě na krizové situace, které nesouvisí se zajišťováním obrany České republiky před vnějším napadením, a při jejich řešení • krizové řízení – souhrn řídících činností zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s řešením krizové situace • kritická infrastruktura • krizová situace 22 ZÁKON O POŽÁRNÍ OCHRANĚ Zákon ČNR č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů • stanovení podmínek pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech stanovením povinností ministerstev a jiných správních úřadů, právnických a fyzických osob, postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku PO, jakož i postavení a povinností jednotek PO • každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke vzniku požáru, • při zdolávání mimořádných událostí je povinen poskytnout přiměřenou osobní a věcnou pomoc 23 ZÁKON O ZAJIŠŤOVÁNÍ OBRANY Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších předpisů • povinnosti státní orgánů, územních samosprávných celků a právnických a fyzických osob k zajišťování obrany ČR před vnějším napadením a odpovědnost za porušení těchto povinností • obrana - souhrn opatření k zajištění svrchovanosti, územní celistvosti, principů demokracie a právního státu, ochrany života obyvatel a jejich majetku před vnějším napadením 24 ZÁKON O HZS Zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů • zřízení HZS ČR (chránit životy a zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi) • spolupráce HZS se správními úřady a jinými státními orgány, orgány samosprávy, právnickými a fyzickými osobami, mezinárodními organizacemi a orgány cizího státu nebo zahraničními osobami 25 ZÁKON O PČR Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů • PČR slouží veřejnosti • úkolem je chránit bezpečnost osob a majetku a veřejný pořádek, předcházet trestné činnosti, plnit úkoly podle trestního řádu a další úkoly na úseku vnitřního pořádku a bezpečnosti • úkoly, působnost, organizace, práva a povinnosti příslušníků 26 ARMÁDA ČESKÉ REPUBLIKY Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách, ve znění pozdějších předpisů • upravuje postavení, úkoly a členění ozbrojených sil České republiky, jejich řízení, přípravu a vybavení vojenským materiálem • upravuje také použití vojenské zbraně vojáky v činné službě a náhradu škody • prezident – vrchní velitel ozbrojených sil 27 BEZPEČNOST ČESKÉ REPUBLIKY A MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE • Organizace spojených národů • Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě • Organizace severoatlantické smlouvy • Evropská unie 28 ORGANIZACE SPOJENÝCH NÁRODŮ • Cíl: zachování mezinárodního míru a bezpečnosti a zajištění mezinárodní spolupráce • Výkonný orgán: Rada bezpečnosti OSN (15 členů) • CHARTA OSN 29 ORGANIZACE PRO BEZPEČNOST A SPOLUPRÁCI V EVROPĚ • Hlavní cíle: • prevence lokálních konfliktů, • obnovování stability a míru ve válečných oblastech, • prosazování kolektivní bezpečnosti, • odstraňování rozdílů mezi státy, • podpora a rozvoj plně demokratické společnosti. • Orgány: Summit, Ministerská rada, Vysoká rada, Stálá rada, Fórum pro bezpečnostní spolupráci • Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě 30 EVROPSKÁ UNIE • Cíl: vytvoření společného trhu a hospodářské a měnové unie, podpora rozvoje a růstu hospodářství, zaměstnanosti, konkurenceschopnosti a zlepšování životní úrovně a kvality životního prostředí • Instituce: Evropský parlament, Evropská rada, Rada EU, Evropská komise … • Primární evropské právo • Lisabonská smlouva • POZOR: neplést si Evropskou radu, Radu EU a Radu Evropy 31 ORGANIZACE SEVEROATLANTICKÉ SMLOUVY • ozbrojený útok proti jednomu nebo více členům bude považován za útok proti všem, • dojde-li k takovému ozbrojenému útoku, každý člen má právo na individuální nebo kolektivní obranu, • člen pomůže smluvní straně nebo stranám takto napadeným tím, že neprodleně podnikne sama a v souladu s ostatními stranami takovou akci, jakou bude považovat za nutnou, včetně použití ozbrojené síly, s cílem obnovit a udržet bezpečnost severoatlantické oblasti 32 ZDROJE • BALABÁN, Miloš a Bohuslav PERNICA. Bezpečnostní systém ČR: problémy a výzvy. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 310 stran. ISBN 978-80-246-3150-9 • https://www.zakonyprolidi.cz/ • https://apps.odok.cz/djv-agenda?date=2015-02-04 • www.szdravpv.cz/dokumenty/bezpecnostni%20system%20CR.pdf • www.ceses.cuni.cz/CESES-70-version1-BMZC_01_uvod.ppt • http://www.mzv.cz/jnp/cz/zahranicni_vztahy/bezpecnostni_politika/bezpe cnostni_system.html • https://www.bis.cz/bezpecnostni-system.html • http://www.ozbrojeneslozky.cz/clanek/stara-nova-bezpecnostni-strategii- cr-2015-protirecici-si-politicky-korektni-nicmoc 33 ZKUŠEBNÍ OKRUHY Vymezení bezpečnostního systému v rámci veřejné správy ČR • bezpečnostní politika a bezpečnostní strategie ČR • bezpečnostní zájmy a rizika • institucionální rámec zajištění bezpečnosti v ČR • složení bezpečnostního systému • mezinárodní subjekty k zajištění bezpečnosti ČR 34