5. ZÁKLADNÍ ÚKOLY, ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A ČINNOST POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ivan.bilek@email.cz ivan.bilek@vsci.cz POSTAVENÍ A ÚKOLY PČR Vymezena zákonem č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů • jednotný ozbrojený bezpečnostní sbor • chrání bezpečnost osob a majetku a veřejný pořádek • předchází trestné činnosti a plní úkoly v trestním řízení • plní úkoly v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti • spolupracuje s veřejnoprávními a soukromoprávními subjekty, právnickými i fyzickými osobami • uzavírá koordinační dohody s obcemi a městskými částmi • spolupůsobí v rámci Integrovaného záchranného systému • působí na území ČR, vyjma případů stanovených zákonem a mezinárodními smlouvami • bojuje proti mezinárodnímu zločinu • národní kanceláře: INTERPOL, EUROPOL, SIRENE • národní kontaktní body pro terorismus, drogovou kriminalitu, divácké násilí, informační kriminalitu • podílí se na zahraničních misích a mezinárodních operacích • úkoly policie vykonávají příslušníci policie a zaměstnanci zařazení v policii • ministr vnitra může povolat policisty k plnění úkolů • ministerstva vnitra, • v Policejní akademii České republiky, nebo • ve škole anebo školském zařízení, které nejsou organizační částí policie. 2 ŘÍZENÍ A ORGANIZACE PČR • Policie je podřízena ministerstvu vnitra • ministerstvo vytváří podmínky pro plnění úkolů policie • policejní prezident odpovídá za činnost policie ministrovi • policii tvoří útvary, jimiž jsou • Policejní prezidium České republiky v čele s policejním prezidentem • útvary policie s celostátní působností • krajská ředitelství policie • útvary zřízené v rámci krajského ředitelství • útvary policie s celostátní působností zřizuje na návrh policejního prezidenta ministr vnitra • útvary zřízené v rámci krajského ředitelství zřizuje na návrh ředitele krajského ředitelství policejní prezident • policejní prezidium řídí činnost policie 3 STRUKTURA PČR • Policejní prezidium a jeho organizační součásti (24) • ředitelství služeb • úřad služby kriminální policie a vyšetřování • personální, ekonomické a organizační útvary • 13 útvarů s celostátní působností • útvary s územně vymezenou působností • 14 krajských ředitelství policie se sídly v krajských městech ČR • 72 územních odborů se sídly v bývalých okresních městech ČR • 3 městská ředitelství (Brno, Ostrava, Plzeň) • 4 obvodních ředitelství v Praze • příslušníci PČR povolaní k plnění úkolů na MV a jeho organizačních součástech a policejních školách • Vyšší policejní škola a Střední policejní škola MV v Praze a v Holešově • Policejní akademie v Praze • policejní prezident: genmjr. Mgr. Jan Švejdar • 40 401 příslušníků (2019) • 9 353 zaměstnanců 4 POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY 5 • Územní struktura je od 1. 1. 2009 shodná s územní strukturou Vyšších územních samosprávných celků (krajů) – vyjma ZJ, OKTE, ŠPS (ekonomicky náročné) • územní struktura je odlišná od územní struktury orgánů justice (8 krajských soudů a jejich pobočky, 8 krajských státních zastupitelství a jejich pobočky) – anomálie: okresy SM, HB, PE, VS, PV 6 7 8 NAKLÁDÁNÍ S MAJETKEM PČR • Policejní prezidium a útvary policie s celostátní působností se považují za součást organizační složky státu a účetní jednotky ministerstva vnitra • o naložení s majetkem může rozhodnout ministr opatřením v případě, že je to potřeba v souvislosti s plněním úkolu policie • přenecháním k užívání nebo • změnou příslušnosti hospodařit jiné OSS • organizační složka státu může v souvislosti s řešením mimořádné události nebo krizové situace bezúplatně převést movitou věc z vlastnictví České republiky do vlastnictví územního samosprávného celku nebo jiné právnické osoby anebo fyzické osoby 9 KRAJSKÁ ŘEDITELSTVÍ POLICIE • Krajské ředitelství je organizační složkou státu a účetní jednotkou, jehož příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtové kapitoly ministerstva • v čele krajského ředitelství je krajský ředitel, který je také vedoucím organizační složky státu • útvary policie zřízené v rámci jeho působnosti jsou vnitřními organizačními jednotkami krajského ředitelství 10 ZÁKLADNÍ POVINNOSTI – INICIATIVA • Policista ve službě nebo zaměstnanec policie v pracovní době povinen provést úkon v rámci své pravomoci nebo přijmout jiné opatření, aby ohrožení nebo porušení odstranil • povinnost policisty provést úkon i mimo službu, při ohrožení života, zdraví, svoboda, majetek • policista nebo zaměstnanec policie v pracovní době povinen přijmout vhodné opatření k odstranění hrozícího nebezpečí a nebo vyrozumět příslušný orgán veřejné správy • nehrozí-li nebezpečí z prodlení, policista ve službě nebo zaměstnanec policie v pracovní době tento orgán o tomto ohrožení nebo porušení bez zbytečného odkladu vyrozumí • policista nemá povinnost provést úkon nebo jiné opatření, jestliže • provádí jiný úkon, • jsou jeho schopnosti sníženy pro zdravotní stav nebo vlivem léků anebo jiných látek, • nebyl odborně vyškolen nebo vycvičen a povaha úkonu to vyžaduje • je zřejmé, že nemůže úkon nebo jiné opatření úspěšně dokončit • policista je před provedením zákroku zpravidla povinen použít slov „Jménem zákona!“ a odpovídající výzvy • zákrok = úkon, při němž dochází k přímému vynucování splnění právní povinnosti nebo k přímé ochraně práv za použití síly nebo hrozby jejího použití 11 ZÁKLADNÍ POVINNOSTI – OSTATNÍ Zdvořilost • povinnost dodržovat pravidla zdvořilosti a dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní. Přiměřenost postupu • policista a zaměstnanec policie jsou povinni • dbát, aby žádné osobě v důsledku jejich postupu nevznikla bezdůvodná újma • dbát, aby jejich rozhodnutím neprovést úkon nevznikla osobám, jejichž bezpečnost je ohrožena, bezdůvodná újma • postupovat tak, aby případný zásah do práv a svobod osob, vůči nimž směřuje úkon, nebo osob nezúčastněných nepřekročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného úkonem Prokazování příslušnosti • služebním stejnokrojem, služebním průkazem nebo odznakem policie, na kterých musí být zřetelně viditelné identifikační číslo • ústním prohlášením „policie“ Poučování • o právních důvodech provedení úkonu, a jde-li o úkon spojený se zásahem do práv nebo svobod osoby, také o jejích právech a povinnostech • brání-li povaha a okolnosti úkonu, poučí nebo zajistí toto poučení ihned, jakmile to okolnosti dovolí 12 SPOLUPRÁCE A DALŠÍ VZTAHY POLICIE • Spolupráce s obcemi – uzavírání koordinačních dohod • spolupráce s ostatními právnickými a fyzickými osobami v oblasti prevence • vyžadování pomoci od osob a orgánů • technická podpora zpravodajskými a nástrahovými prostředky a sledováním osob a věcí • působení policie v rámci integrovaného záchranného systému, při řešení krizových situací a mimořádných událostí a při přípravě na ně • poskytování ochrany a součinnosti při provádění exekuce a výkonu rozhodnutí • povolávání vojáků, příslušníků Vězeňské služby České republiky a Celní správy České republiky k plnění úkolů policie • uveřejňování informací hromadnými sdělovacími prostředky 13 OPRÁVNĚNÍ PŘÍSLUŠNÍKŮ PČR • OMEZENÍ OSOBNÍ SVOBODY • POSTUP VE VZTAHU K VĚCEM • VYKÁZÁNÍ (ZÁKAZ VSTUPU) • ZAJIŠŤOVÁNÍ BEZPEČNOSTI CHRÁNĚNÝCH OBJEKTŮ, PROSTORŮ A OSOB • POUŽITÍ DONUCOVACÍCH PROSTŘEDKŮ A ZBRANĚ • PRÁCE S INFORMACEMI 14 OMEZENÍ OSOBNÍ SVOBODY • Zákaz mučení nebo krutého, nelidského anebo ponižujícího zacházení a nerespektování lidské důstojnost • policista, který se stane svědkem takového zacházení, má povinnost přijmout opatření k zamezení takovému zacházení a oznámit je bezodkladně svému nadřízenému. • policie vyrozumí o omezení svobody osoby, kterou osoba omezená na svobodě určí • bodě má právo zajistit si na vlastní náklady právní pomoc a mluvit s právním zástupcem bez přítomnosti třetí osoby • právo nechat se vyšetřit nebo ošetřit lékařem podle svého výběru; to neplatí pro vyšetření lékařem ke zjištění, zda ji lze umístit do policejní cely nebo je nutno ji z ní propustit • zákon dále upravuje: • připoutání • zajištění osoby • zajištění cizince • policejní cely 15 POSTUP VE VZTAHU K VĚCEM • Odnětí věci • předběžné zajištění věci • vydání a odebrání zbraně a prohlídka osoby • použití technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla • zajištění, odstranění a zničení věci • držení a používání nebezpečných látek a věcí • rušení provozu elektronických komunikací • vstup do obydlí, jiného prostoru nebo na pozemek • oprávnění ke vstupu do živnostenské provozovny, v herně, kasinu a dalších prostorách, kde jsou provozovány hazardní hry • zastavení a prohlídka dopravního prostředku 16 VYKÁZÁNÍ A ZÁKAZ VSTUPU • Lze-li předpokládat, že se osoba dopustí nebezpečného útoku je policista oprávněn vykázat osobu z bytu nebo domu společně obývaného s ohroženou osobou, i v době její nepřítomnosti. • Vykázání trvá po dobu 10 dnů ode dne jeho provedení. Tuto dobu nelze zkrátit ani se souhlasem ohrožené osoby. Doba vykázání se prodlužuje do dne nabytí právní moci rozhodnutí soudu o návrhu na prodloužení • Ústní oznámení a potvrzení o vykázání – v nepřítomnosti se poskytne při prvním kontaktu • lze na místě podat námitky – jinak do 3 dnů písemně • Vykázaná osoba je povinna – opustit neprodleně prostor - zdržet se vstupu do prostoru – zdržet se styku nebo navazování kontaktu s ohroženou osobou – vydat policistovi na jeho výzvu všechny klíče od společného obydlí • Vykázaná osoba má právo - vzít si ze společného obydlí věci sloužící její osobní potřebě, osobní cennosti a osobní doklady a věci nezbytné pro její podnikání nebo pro výkon povolání; právo lze uplatnit jedenkrát a pouze v přítomnosti policisty, policista o výkonu tohoto práva ohroženou osobu předem informuje, • Policista poskytne vykázané osobě bez zbytečného odkladu informace o možnostech jejího dalšího ubytování a v souvislosti s tím nezbytnou součinnost. Od této osoby dále vyžádá adresu pro doručování. • Policista poučí ohroženou osobu o možnosti podání návrhu na vydání předběžného opatření podle zákona o zvláštních řízeních soudních – možnosti využití psychologických, sociálních nebo jiných služeb v oblasti pomoci obětem násilí a následcích vyplývajících z uvedení vědomě nepravdivých údajů, k nimž policista při vykázání přihlíží. • Policista ve lhůtě 3 dnů od vykázání provede kontrolu, zda vykázaná osoba dodržuje povinnosti vyplývající z vykázání 17 ZVLÁŠTNÍ ZAJIŠŤOVÁNÍ BEZPEČNOSTI • Zajišťování bezpečnosti chráněných objektů a prostorů • rozsah zajišťování bezpečnosti stanoví na návrh policejního prezidenta ministr v závislosti na bezpečnostní situaci a možné míře ohrožení • chráněným objektem a prostorem se rozumí objekty a prostory zvláštního významu pro vnitřní pořádek a bezpečnost, o nichž tak rozhodne vláda • chráněným objektem a prostorem se rovněž rozumí objekty a prostory, pro které taková ochrana vyplývá z mezinárodní smlouvy • za chráněný objekt nebo prostor se považuje rovněž objekt nebo prostor po dobu trvání jeho bezprostředního ohrožení • Zajišťování bezpečnosti určených osob • ústavního činitele České republiky, stanoví-li tak vláda • osoby chráněné při jejím pobytu na území ČR podle mezinárodních dohod • Krátkodobá ochrana osoby, které zřejmě hrozí újma na zdraví nebo jiné vážné nebezpečí i osobám blízkým • fyzickou ochranu • dočasnou změnu pobytu osoby • použití zabezpečovací techniky, nebo • poradensko-preventivní činnost 18 POUŽITÍ DONUCOVACÍCH PROSTŘEDKŮ A ZBRANĚ • Policista je oprávněn použít při zákroku donucovací prostředek a zbraň, k jejichž používání byl vycvičen • k ochraně bezpečnosti své osoby, jiné osoby nebo majetku anebo k ochraně veřejného pořádku. • má povinnost vyzvat osobu, aby upustila od protiprávního jednání, s výstrahou, že bude použito donucovacích prostředků • od výzvy s výstrahou lze upustit v případě, že je ohrožen život nebo zdraví osoby a zákrok nesnese odkladu. • Policista je oprávněn použít donucovací prostředek, který • umožní dosažení účelu sledovaného zákrokem a • je nezbytný k překonání odporu nebo útoku osoby, proti níž zakročuje. • Elektrický donucovací prostředek je policista oprávněn použít pouze, pokud by použití jiného donucovacího prostředku zjevně nebylo dostatečné k dosažení účelu sledovaného zákrokem • Policista při použití donucovacího prostředku dbá na to, aby nezpůsobil osobě újmu zřejmě nepřiměřenou povaze a nebezpečnosti jejího protiprávního jednání 19 PODMÍNKY PRO POUŽITÍ ZBRANĚ • Policista je oprávněn použít zbraň • v nutné obraně nebo v krajní nouzi, • jestliže se nebezpečný pachatel, proti němuž zakročuje, na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit svůj úkryt, • aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet, • nelze-li jinak překonat aktivní odpor směřující ke zmaření jeho závažného zákroku, • aby odvrátil násilný útok, který ohrožuje střežený nebo chráněný objekt anebo prostor, • nelze-li jinak zadržet dopravní prostředek, jehož řidič bezohlednou jízdou vážně ohrožuje život nebo zdraví osob a na opětovnou výzvu nebo znamení dané podle jiného právního předpisu nezastaví, • jestliže osoba, proti níž byl použit donucovací prostředek hrozba namířenou střelnou zbraní nebo varovný výstřel, neuposlechne příkazu policisty směřujícího k zajištění bezpečnosti jeho vlastní nebo jiné osoby, nebo • ke zneškodnění zvířete ohrožujícího život nebo zdraví osoby. • Použití zbraně je přípustné pouze za podmínky, že užití donucovacího prostředku by bylo zřejmě neúčinné. • Před použitím zbraně je policista povinen vyzvat osobu, proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního jednání, s výstrahou, že bude použito zbraně. Od výzvy s výstrahou lze upustit v případě, že je ohrožen život nebo zdraví policisty nebo jiné osoby a zákrok nesnese odkladu. • Při použití zbraně je policista povinen dbát nutné opatrnosti, zejména neohrozit život jiných osob a co nejvíce šetřit život osoby, proti níž zákrok směřuje. 20 POVINNOSTI A ZVLÁŠTNÍ OMEZENÍ Povinnosti policisty po použití donucovacího prostředku nebo zbraně • poskytnutí první pomoci a zajištění lékařské ošetření • bezodkladné hlášení a sepsání úředního záznamu Zvláštní omezení • proti zjevně těhotné ženě, osobě zjevně vysokého věku, osobě se zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou nebo osobě zjevně mladší 15 let • nesmí policista použít údery a kopy, slzotvorný, elektrický ani jiný obdobný dočasně zneschopňující prostředek, obušek ani jiný úderný prostředek, vrhací prostředek mající povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu s dočasně zneschopňujícím účinkem, vrhací prostředek, který nemá povahu zbraně podle tohoto zákona, vytlačování vozidlem, vytlačování štítem, služebního psa, zásahovou výbušku, úder střelnou zbraní, hrozbu namířenou střelnou zbraní, varovný výstřel a zbraň • vyjma případů, kdy útok takové osoby bezprostředně ohrožuje život nebo zdraví policisty anebo jiné osoby nebo hrozí větší škoda na majetku a nebezpečí nelze odvrátit jinak. • omezení se nevztahuje na použití slzotvorného prostředku, zásahové výbušky a vytlačování vozidlem a štítem, jsou-li použity proti skupině osob 21 VÝČET DONUCOVACÍCH PROSTŘEDKŮ A ZBRANÍ Donucovacími prostředky jsou • hmaty, chvaty, údery a kopy • slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek • obušek a jiný úderný prostředek, vrhací prostředek mající povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu s dočasně zneschopňujícími účinky, vrhací prostředek, který nemá povahu zbraně • zastavovací pás, zahrazení cesty vozidlem a jiný prostředek k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla • vytlačování vozidlem, vytlačování štítem, vytlačování koněm • služební pes, vodní stříkač, zásahová výbuška, úder střelnou zbraní • hrozba namířenou střelnou zbraní, varovný výstřel • pouta, prostředek k zamezení prostorové orientace Zbraní se rozumí zbraň střelná, bodná a sečná, výbušnina, speciální výbušný předmět, průlomový pyrotechnický prostředek a speciální náloživo 22 ZÁKROKY POD JEDNOTNÝM VELENÍM • Pořádkové a zásahové jednotky Policie ČR • při zákroku pod jednotným velením rozhoduje o použití donucovacího prostředku a zbraně velitel zakročující jednotky • o použití donucovacího prostředku a zbraně může na místě zákroku rozhodnout také nadřízený tohoto velitele, který tímto rozhodnutím přebírá velení do ukončení zákroku • rozhodnutí velitele zakročující jednotky a jeho nadřízeného o použití donucovacího prostředku nebo zbraně musí být zadokumentováno záznamovou technikou se zvukem nebo v listinné podobě. • rozhodnutím o použití donucovacích prostředků a zbraně a po jejich použití přechází na toho, kdo rozhodnutí učinil 23 PRÁCE S INFORMACEMI Policie zpracovává informace včetně osobních údajů v rozsahu nezbytném pro plnění svých úkolů k tomu je oprávněna: • požadovat od osob podání vysvětlení • pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy osob a věcí • vyzvat osobu k prokázání totožnosti • získávat osobních údajů pro účely budoucí identifikace • získávat informace z evidencí • získávat informace v souvislosti s odhalováním a šetřením přestupků • pátrat po osobách a věcech, zjistit kde se nacházejí, identifikovat osoby, mrtvoly, části lidského těla anebo kosterního nálezu neznámé totožnosti • získávání poznatků o trestné činnosti ze zájmového prostředí, zastírání pravého účelu, poskytování provozních lokalizačních údajů, informace od správce daně • podpůrné operativně pátrací prostředky – informátor, krycí prostředky, krycí doklad, zabezpečovací technika, zvláštní finanční prostředky • předávání informací orgánům veřejné správy a mezinárodním organizacím • pravidla zpracování a předávání osobních údajů policií, mezinárodní výměna informací 24 MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE • Policie spolupracuje s mezinárodní organizací Interpol, Evropským policejním úřadem, příslušnými orgány a institucemi Evropské unie a jejích členských států a s jinými mezinárodními organizacemi, s mezinárodními trestními soudy, mezinárodními trestními tribunály, popřípadě obdobnými mezinárodními soudními orgány, zahraničními bezpečnostními sbory a dalšími příslušnými zahraničními subjekty • ústředním orgánem pro mezinárodní policejní spolupráci je policejní prezidium • použití operativně pátracích prostředků a podpůrných OPP na žádost zahraničního bezpečnostního sboru • přeshraniční sledování a pronásledování na základě mezinárodních smluv • společná mezinárodní centra policejní spolupráce 25 NÁHRADA ŠKODY A NÁHRADA ZA POSKYTNUTÍ VĚCNÉ POMOCI • Povinnost náhrady škody způsobené policií v souvislosti s plněním úkolů vyjma oprávněný a přiměřený zákrok vůči osobě, která zákrok vyvolala • Stát je povinen nahradit škodu • osobě, která poskytla pomoc policii nebo policistovi na jeho žádost anebo s jeho vědomím • kterou osoba způsobila v souvislosti s pomocí poskytnutou policii nebo policistovi • Stát je povinen nahradit škodu na věcech, která osobě vznikla v souvislosti s poskytnutím této pomoci • Za poskytnutí věcné pomoci náleží osobě peněžní náhrada • Při stanovení náhrady za poskytnutí věcné pomoci se vychází z obvykle požadované náhrady za použití stejného nebo obdobného věcného prostředku v době jeho poskytnutí • Náhradu škody a peněžní náhradu poskytuje ministerstvo 26 KONTROLA POLICIE • Každý může upozornit • na nedostatky v činnosti policejního útvaru, policisty nebo zaměstnance policie, nebo • na skutečnost, že se policista nebo zaměstnanec policie dopustil jednání, které naplňuje znaky trestného činu, správního deliktu nebo kázeňského přestupku • policista nebo útvar policie musí upozornění přijmout • policie do 30 dnů ode dne přijetí upozornění vyrozumí toho, kdo jej učinil, o přijatých opatřeních, pokud o toto vyrozumění osoba požádá • oznámení protiprávního jednání podle trestního řádu tímto není dotčeno • Kontrolu použití odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu a použití sledování osob a věcí podle trestního řádu a rušení provozu elektronických komunikací vykonává Poslanecká sněmovna, která k tomu účelu zřizuje kontrolní orgán 27 OCHRANA NÁZVU POLICIE A UDÍLENÍ DARŮ A MEDAILÍ Ochrana názvu policie • Nestanoví-li jiný právní předpis jinak, nesmí být slovo „policie“ nebo slovo od něj odvozené obsaženo v obchodní firmě, v názvu právnické osoby, nebo v názvu orgánů nebo organizačních článků právnických osob a jiných organizací • Výjimku ze zákazu může udělit policejní prezident • Výjimku policejní prezident neudělí, pokud by použití slova „policie“ nebo slova od něj odvozeného ohrozilo dobrou pověst policie nebo bylo způsobilé vzbudit dojem souvislosti osoby nebo organizace s policií Udílení darů a medailí • Fyzické nebo právnické osobě, která poskytla pomoc policii nebo policistovi zejména při odhalení závažného trestného činu, zjištění nebo dopadení pachatele závažného trestného činu, zadržení nebezpečného pachatele, zákroku směřujícím k ochraně bezpečnosti osob a majetku, nebo záchraně života, zdraví nebo majetku, lze udělit dar nebo medaili • Darem může být movitá věc nebo peněžní částka • Dar uděluje ministr, policejní prezident, ředitel krajského ředitelství nebo vedoucí útvaru policie. Medaili uděluje policejní prezident nebo ministr 28 VYBRANÁ SPOLEČNÁ USTANOVENÍ • Služební stejnokroj policie je oprávněn nosit jen policista. Bývalý policista může na základě souhlasu policejního prezidenta nosit služební stejnokroj s odlišujícím označením při vhodných příležitostech • Zvláštní barevné provedení a označení služebních vozidel, plavidel a letadel policie a pásů s označením „Policie ČR“ může užívat pouze policie • Kde se v zákoně o PČR mluví o zbraní, rozumí se tím cokoli, čím je možno učinit útok proti tělu důraznějším, nestanoví-li zákon o PČR jinak • Úkon je oprávněn provést policista nebo zaměstnanec policie v pracovní době. Zákrok je oprávněn provést pouze policista • Každý je povinen bez zbytečného odkladu a bezplatně uposlechnout výzvy anebo pokynu nebo vyhovět žádosti policie nebo policisty • Ministerstvo zajišťuje použití policejní letecké techniky • Policie provozuje výcviková, vzdělávací, sportovní, rekreační a jiná účelová zařízení • Na kontrolní činnost prováděnou policií se kontrolní řád nevztahuje 29 VÝZNAMNĚ SOUVISEJÍCÍ ZÁKONY S ČINNOSTÍ PČR • z. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád) • z. 99/1963 Sb., občanský soudní řád • z. 200/1990 Sb., o přestupcích • z. 553/1991 Sb., o obecní policii • z. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) • z. 12/1997 Sb., o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích • z. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích • z. 115/2001 Sb., o podpoře sportu • z. 120/2001 Sb., exekuční řád • z. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu • z. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami apod. 30 KRITICKÉ FAKTORY • Policie se často stává kolbištěm politiků kteří se jí snaží ovládnout • Jednotlivé policejní útvary bývají předmětem útoků a svárů politických činitelů • Politické řízení policie se někdy mění na faktické • Neustálé snahy o snižování rozpočtu • Nepříslušné zásahy do personálních záležitostí • Podlehnutí lobby k rozšiřování činností např. hlídání stadionů, ochrana soukromých akcí apod. • Lákavá pobídka – policie tvoří významný vyhraněný elektorát 31 ZDROJE • VANGELI, Benedikt. Zákon o Policii České republiky. Komentář. 2. vydání, Praha: C. H: Beck, 2014, ISBN 978-80-7400-543-5 • HORZINKOVÁ, Eva, Vladimír NOVOTNÝ. Základy organizace veřejné správy v ČR. 2. upravené vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978– 80–7380–263–9 • HRUDKA, Josef, David ZÁMEK a kol. Organizace a činnost policejních služeb. Praha: Police History, 2012. ISBN 978–80–86477–56–5 • Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů • Zákon č. 274/2008 S., o změnách souvisejících zákonů 32 ZKUŠEBNÍ OKRUHY Základní úkoly, organizační struktura a činnost Policie České republiky • Zákonné vymezení PČR • Organizační struktura PČR • Povinnosti příslušníků PČR • Oprávnění policie • Donucovací prostředky a zbraně 33