6. ZÁKLADNÍ ÚKOLY, ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A ČINNOST VĚZEŇSKÉ SLUŽBY ČESKÉ REPUBLIKY CELNÍ SPRÁVY ČESKÉ REPUBLIKY ivan.bilek@email.cz ivan.bilek@vsci.cz VĚZEŇSKÁ SLUŽBA A JUSTIČNÍ STRÁŽ ČR • Zákon 555/1992 Sb., o Vězeňské a justiční stráži České republiky, ve znění pozdějších předpisů • Vězeňská služba je ozbrojeným bezpečnostním sborem • zajišťuje výkon vazby, výkon zabezpečovací detence a výkon trestu odnětí svobody • ochranu pořádku a bezpečnosti při výkonu soudnictví a správě soudů a při činnosti státních zastupitelství a Ministerstva spravedlnosti • Řídí ji generální ředitel Vězeňské služby, kterého jmenuje a odvolává ministr spravedlnosti. Generální ředitel odpovídá ministrovi za činnost Vězeňské služby • Vězeňská služba je správním úřadem a účetní jednotkou • Organizačními jednotkami Vězeňské služby jsou generální ředitelství, vazební věznice, věznice, ústavy pro výkon zabezpečovací detence, Střední odborné učiliště a Akademie Vězeňské služby, v jejichž čele stojí ředitelé 2 VĚZEŇSKÁ SLUŽBA ČESKÉ REPUBLIKY • Generální ředitelství VS ČR, 35 věznic (25), vazebních věznic (10) a 2 ústavů pro výkon zabezpečovací detence, Akademie VS a Střední odborné učiliště • justiční stráž u obecných soudů a státních zastupitelství ve všech krajských a bývalých okresních městech • generální ředitel genpor. PhDr. Petr Dohnal • 6 778 příslušníků • 3 956 zaměstnanců (2016) 3 ÚKOLY VĚZEŇSKÉ SLUŽBY • Spravuje a střeží vazební věznice a věznice a odpovídá za dodržování zákonem stanovených podmínek výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody, • spravuje a střeží ústavy pro výkon zabezpečovací detence, • střeží, předvádí a eskortuje vězněné osoby • prostřednictvím programů zacházení soustavně působí na vězněné • provádí výzkum v oboru penologie a využívá jeho výsledky a vědecké poznatky • zajišťuje pořádek a bezpečnost v budovách soudů, státních zastupitelství a ministerstva a zajišťuje pořádek a bezpečnost při výkonu pravomoci soudů a státních zastupitelství, • vytváří podmínky pro pracovní a jinou účelnou činnost osob ve věznicích a provozuje hospodářskou činnost za účelem zaměstnávání osob • zabezpečuje vzdělávání příslušníků a občanských zaměstnanců Vězeňské služby, a vzdělávání vězněných osob • poskytuje zdravotní služby ve svých zdravotnických zařízeních vězněným osobám • objasňuje a prověřuje vlastními pověřenými orgány trestné činy vězněných osob • ve spolupráci s Generální inspekcí bezpečnostních sborů se podílí na předcházení a odhalování trestné činnosti příslušníků a občanských zaměstnanců Vězeňské službě 4 ORGANIZACE A ŘÍZENÍ VĚZEŇSKÉ SLUŽBY • Úkoly plní vězeňská stráž, justiční stráž, správní služba, Akademie Vězeňské služby a pověřené orgány Vězeňské služby • Vězeňská stráž střeží, předvádí a eskortuje osoby ve výkonu vazby, ve výkonu zabezpečovací detence a ve výkonu trestu odnětí svobody • Justiční stráž zajišťuje pořádek a bezpečnost v budovách soudů, státních zastupitelství a ministerstva • Správní služba rozhoduje ve správním řízení a zabezpečuje organizační, ekonomickou, vzdělávací, výchovnou, zdravotnickou a další odbornou činnost. • Pověřené orgány Vězeňské služby mají postavení policejního orgánu v řízení o trestných činech osob ve vazbě, VTOS a zabezpečovací detence • Ministerstvo při výkonu státní správy vytváří Vězeňské službě podmínky k řádnému výkonu její činnosti • Ministerstvo provádí kontrolu dodržování právních předpisů a vnitřních předpisů upravujících povinnosti příslušníků a občanských zaměstnanců Vězeňské služby při zacházení s obviněnými a odsouzenými a s chovanci ve výkonu zabezpečovací detence. • Při výkonu kontrolní činnosti ministerstvo postupuje podle zákona upravujícího kontrolu. 5 POVINNOSTI PŘÍSLUŠNÍKA • plnit služební povinnosti a úkoly vyplývající pro něj ze zákonů, právních předpisů a z rozhodnutí a příkazů nadřízených • jednat s vězněnými osobami vážně a rozhodně, respektovat jejich práva, zabraňovat krutému nebo důstojnost ponižujícímu zacházení • dbát cti a důstojnosti osob a nepřipustit bezdůvodnou újmu • prokázat svou příslušnost, použít domluvy, výzvy nebo varování • příslušník ve službě je povinen zakročit v mezích stanovených tímto zákonem a dalšími obecně závaznými právními předpisy • příslušník není povinen provést služební zákrok, je-li pod vlivem léků, není-li vyškolen a vycvičen nebo brání-li tomu důležitý zájem služby • příslušník v době mimo službu je povinen provést služební zákrok nebo jiná potřebná opatření • příslušník koná službu zpravidla ve služebním stejnokroji s identifikačním číslem • příslušník je povinen zachovávat mlčenlivost 6 OPRÁVNĚNÍ PŘÍSLUŠNÍKA • Požadování vysvětlení – k objasnění skutečností důležitých pro odhalení trestného činu nebo kázeňského přestupku • Osobní prohlídka a jiné podobné úkony – prohlídku věcí, prohlídku těla, snímání daktyloskopických otisků a pořizování obrazových záznamů, popřípadě nařídit, aby se osoba podrobila lékařské prohlídce • Odnětí věcí – kterou má osoba neoprávněně u sebe, anebo věc, která by mohla být prohlášena za propadlou nebo zabranou • Prokázání totožnosti pověřenému orgánu – rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti • Vyžadování pomoci – pro splnění konkrétního úkolu v rámci prováděného šetření a opatření oprávněn požadovat od orgánů veřejné správy, právnických a fyzických osob věcnou a osobní pomoc, zejména potřebné podklady a informace včetně osobních údajů • Pronásledování a pátrání po prchajících osobách – k tomu činit nezbytná a neodkladná opatření k zadržení uprchlé osoby, neprodleně vyrozumět Policii České republiky • Operativně pátrací prostředky, podpůrné operativně pátrací prostředky a podmínky jejich používání – v objektech Vězeňské služby na žádost ministra nebo s jeho souhlasem používají k tomu oprávněné orgány • podpůrnými operativně pátracími prostředky rozumí zabezpečovací technika a zvláštní finanční prostředky 7 OPRÁVNĚNÍ PŘÍSLUŠNÍKA Donucovací prostředky – k zajištění pořádku a bezpečnosti proti osobám, které ohrožují život nebo zdraví, úmyslně poškozují majetek nebo násilím se snaží mařit účel výkonu zabezpečovací detence, výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody, anebo narušují pořádek nebo bezpečnost • hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany, předváděcí řetízky, pouta, poutací popruhy, pouta s poutacím opaskem, • slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek, obušek nebo jiný úderný prostředek, • služební pes, vodní stříkač, zásahová výbuška, expanzní zbraně, • úder střelnou zbraní, hrozba střelnou zbraní, varovný výstřel, • vytlačování štítem, vytlačování vozidlem, prostředek k zamezení prostorové orientace Použití střelné zbraně – jen zcela výjimečně, vázáno pouze k působnosti VS pro případy nutné obrany k odvracení přímo hrozícího nebo trvajícího útoku na život nebo zdraví, k překonání odporu proti služebnímu zákroku, k zamezení útěku osoby ze střeženého objektu nebo při eskortě, k odvracení nebezpečného útoku a ke zneškodnění zvířete ohrožující život nebo zdraví osob • použití střelné zbraně je přípustné jen tehdy, jestliže by použití donucovacích prostředků bylo zřejmě neúčinné • před použitím střelné zbraně je příslušník povinen vyzvat osobu, proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního jednání, s výstrahou, že bude použito střelné zbraně 8 OPRÁVNĚNÍ VĚZEŇSKÉ SLUŽBY Služební zákroky pod jednotným velením • Zakročují-li příslušníci pod jednotným velením, rozhoduje o použití donucovacích prostředků a střelné zbraně za podmínek uvedených v tomto zákoně velitel zákroku. Na něj přecházejí povinnosti, které mají jinak po použití donucovacího prostředku a střelné zbraně jednotliví příslušníci. Pořizování záznamů • je-li to nezbytné pro plnění jejích úkolů, lze pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy osob a věcí nacházejících se v objektech a prostorách jí spravovaných a střežených. • jsou-li zřízeny stálé automatické technické systémy, Vězeňská služba informace o zřízení takových systémů vhodným způsobem uveřejní Držení a používání nebezpečných látek a věcí • pro účely výuky, výcviku, zkoušek, expertizní a znalecké činnosti nebo pro výkon jiné činnosti v rámci plněného úkolu nabývat, držet, přechovávat a používat nebezpečné látky a věci. Nebezpečnými látkami a věcmi se pro účely tohoto zákona rozumějí zejména omamné a psychotropní látky a jedy. 9 POVINNOSTI A OPRÁVNĚNÍ JUSTIČNÍ STRÁŽE • při doručování písemností je oprávněna zjišťovat totožnost osob, vůči nimž úkon směřuje • zajišťuje pořádek a bezpečnost v budovách soudů, státního zastupitelství a ministerstva • provádí rozhodnutí o vykázání konkrétních osob z jednací síně nebo jiného místa činnosti soudu • chrání úřední a další osoby přítomné v jednací síni nebo jiném místě činnosti soudu před fyzickými útoky • vykonává pořádkovou službu při vstupu do jednací síně • zabraňuje vstupu nepovolaných osob do určených prostor • zabezpečuje přepravu cenností v úschově soudu nebo státního zastupitelství a přepravu vyšších peněžních částek, • zajišťuje doručování písemností soudu nebo státního zastupitelství v případě, že tento způsob doručení nařídil předseda senátu nebo státní zástupce, • poskytuje doprovod zaměstnancům soudu a státního zastupitelství a poskytuje jim ochranu při jejich úkonech prováděných mimo budovu soudu nebo státního zastupitelství. • poskytuje v určených budovách ochranu svědkům, jejichž totožnost a podoba má být utajena. • vyrozumívá nejbližší útvar Policie České republiky v případě potřeby a požádá o součinnost 10 NÁHRADA ŠKODY • Stát odpovídá za škodu osobě, která poskytla pomoc Vězeňské službě nebo příslušníkovi na jejich žádost nebo s jejich vědomím • Došlo-li u poškozeného k újmě na zdraví nebo smrti, určí se rozsah a výše náhrady škody podle předpisů o odškodňování pracovních úrazů pracovníků • Stát odpovídá i za škodu na věcech, která poškozenému vznikla v souvislosti s poskytováním pomoci podle odstavce • Stát odpovídá i za škodu, kterou osoba způsobila v souvislosti s pomocí poskytnutou Vězeňské službě nebo příslušníkovi • Stát odpovídá i za škodu způsobenou Vězeňskou službou v souvislosti s plněním jejích úkolů stanovených tímto zákonem, mimo škody způsobené osobě, která svým protiprávním jednáním oprávněný a přiměřený zákrok vyvolala nebo si škodu úmyslně způsobila sama • Náhradu škody poskytuje v zastoupení státu ministerstvo 11 VEDENÍ EVIDENCE VĚZŇŮ • Evidence osob ve výkonu zabezpečovací detence, ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody • ke zpracování osobních údajů v této evidenci není třeba souhlasu osoby, jíž se údaje týkají, • Vězeňská služba nemá povinnost informovat osobu, jíž se údaje týkají, o obsahu své evidence, • osobní údaje se v evidenci uchovávají nejméně 10 let od propuštění osoby, které se tyto údaje týkají, z výkonu zabezpečovací detence, vazby nebo trestu odnětí svobody. • Údaje z evidence osob ve výkonu zabezpečovací detence, ve výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody Vězeňská služba poskytuje na žádost • orgánům činným v trestním řízení a zpravodajským službám České republiky, • soudům a státním zastupitelstvím při výkonu jejich další působnosti, • správním orgánům a Rejstříku trestů, pokud je potřebují pro svou činnost, • jiným osobám, pokud na poskytnutí informace osvědčí právní zájem a jejímu sdělení nebrání zvláštní zákon. 12 HOSPODÁŘSKÁ ČINNOST VĚZEŇSKÉ SLUŽBY • Vězeňská služba může provozovat hospodářskou činnost mimo svoji činnost hlavní, pro niž byla zřízena, zejména za účelem zaměstnávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody nebo umístěných v ústavech pro výkon zabezpečovací detence • Hospodářská činnost je provozována za účelem dosažení kladného výsledku hospodaření; to platí i pro jednotlivé provozovny, v nichž je hospodářská činnost provozována • Organizační jednotky Vězeňské služby, které jsou věznicí nebo ústavem pro výkon zabezpečovací detence, sledují hospodaření provozovny odděleně od hlavní činnosti a od hospodaření s prostředky rozpočtu věznice nebo ústavu pro výkon zabezpečovací detence • Peněžní prostředky používané pro provoz hospodářské činnosti jsou vedeny na zvláštním bankovním účtu • Provozní výdaje hospodářské činnosti musí být v plné výši pokryty příjmy z této činnosti • Kladný rozdíl příjmů a výdajů dosažený za kalendářní rok v rámci hospodářské činnosti je mimorozpočtovým zdrojem, se kterým je možno nakládat způsobem uvedeným ve zvláštním právním předpisu 13 VYBRANÁ SPOLEČNÁ USTANOVENÍ • Příslušníci mohou být povoláni vládou k plnění úkolů Policie České republiky, pokud síly a prostředky Policie České republiky nebudou dostatečné k zajištění vnitřního pořádku a bezpečnosti, a to na dobu nezbytně nutnou • Vězeňská služba užívá zvláštní barevné provedení a označení služebních vozidel • Vybraná ustanovení se obdobně užijí i na občanské zaměstnance Vězeňské služby. Jejich pracovní vztahy se řídí zákoníkem práce, pokud se neřídí zvláštním právním předpisem 14 KRITICKÉ FAKTORY • Vězeňství je poddimenzováno, počty vězněných osob neustále rostou, amnestie je pouze krátkodobé řešení • Nejsou využívány alternativní tresty, které by mohly počet osob ve VTOS zmírnit (domácí vězení apod.) • Zastaralý zákon z působnosti federace • ČR nutně potřebuje další věznici, ale není to předmětem volebního boje – nikdo si nedá do volebního programu postavení nové věznice • Vhodnost PPP projektů • Kolize se zaměstnáváním osob – firmy by rády levnou pracovní sílu • Humanizace vězeňství bývává zneužívána 15 POSTAVENÍ CELNÍ SPRÁVY ČESKÉ REPUBLIKY • Zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů • Celní správa České republiky je soustavou správních orgánů a ozbrojeným bezpečnostním sborem • jako orgány celní správy se zřizují Generální ředitelství cel a celní úřady, které jsou správními úřady a organizačními složkami státu. • Generální ředitelství cel je podřízeno Ministerstvu financí • celní úřady jsou podřízeny Generálnímu ředitelství cel • Generální ředitelství cel je účetní jednotkou • celní úřady mají postavení vnitřních organizačních jednotek Generálního ředitelství cel • příjmy a výdaje Generálního ředitelství cel jsou součástí rozpočtové kapitoly ministerstva 16 CELNÍ SPRÁVA ČESKÉ REPUBLIKY • Generální ředitelství cel, institut vzdělávání • 15 celních úřadů v krajských městech ČR a na Letišti V. Havla v Praze-Ruzyni • územní pracoviště celních úřadů, celní a daňová oddělení • generální ředitel: genmjr. Mgr. Milan Poulíček • 3 998 příslušníků • 1 413 zaměstnanců (2016) 17 ÚKOLY CELNÍ SPRÁVY • Celní dohled nad zbožím v rámci jednotného celního území Evropské unie • postup v souladu s jednotnými celními předpisy EU • přidělování zboží některé z celně schválených určení, včetně propuštění zboží do jednoho z celních režimů, a pro toto zboží stanovuje a vybírá vzniklý celní dluh • kontrola zahraničního obchodu s vojenským materiálem, provádění společné zemědělské politiky EU, nakládání s odpady, obchod s chráněnými druhy fauny a flóry a nelegální zaměstnávání cizinců • CS ČR je výhradním správcem spotřebních daní (PHM, alkohol, tabákové výrobky apod.) • prosazování práv ochrany duševního vlastnictví • ochrana národního kulturního dědictví, zejména pak při kontrole vývozu kulturních památek, sbírkových předmětů, předmětů kulturní hodnoty a archiválií • dohled nad dodržováním Washingtonské úmluvy CITES o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin • kontrola v oblasti nákladní silniční dopravy, jako je např. vážení nákladních vozidel, dodržování bezpečnostních přestávek řidičů nebo splnění podmínek pro převážení nebezpečných nákladů • kontrola plateb za využívání stanovených úseků pozemních komunikací. • kontrola míst, kde je povoleno provozování hazardu, loterií, her a sázek 18 PŮSOBNOST GENERÁLNÍHO ŘEDITELSTVÍ CEL • Vykonává působnost správního orgánu nejblíže nadřízeného celním úřadům • převádí cla podle přímo použitelného předpisu Evropské unie • stanovuje, ve kterých věcech v oboru působnosti orgánů celní správy jde o případy celostátního nebo mezinárodního významu • je orgánem celní správy, který má ve věcech vymezených trestním řádem postavení policejního orgánu („pověřený celní orgán“) • plní funkci centrální analytické jednotky pro účely analýzy rizik • plní úkoly v oblasti mezinárodní spolupráce • plní úkoly v oblasti evidence a statistiky 19 PŮSOBNOST GENERÁLNÍHO ŘEDITELSTVÍ CEL • zabezpečuje laboratorní zkoumání a analýzu vzorků zboží • v rámci spolupráce s orgány veřejné moci zejména technicky zabezpečuje použití zpravodajské a zabezpečovací techniky nebo sledování osob a věcí • podílí se na přípravě návrhů právních předpisů, zabezpečování analytických a koncepčních úkolů, zajišťování úkolů souvisejících se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce • prošetřuje prostřednictvím speciálního inspekčního útvaru podezření z protiprávního jednání celníků nebo občanských zaměstnanců spočívající v porušování povinností vyplývajících ze služebního nebo pracovního poměru 20 PŮSOBNOST CELNÍCH ÚŘADŮ • Správa cel, správa daní a jiných peněžitých plnění • správa daní podle správního řádu a výkon správy placení peněžitých plnění v rámci dělené správy • dohled nad podezřelými osobami, dopravními prostředky a kontejnery, pohybem zboží a místy v rámci mezinárodní spolupráce • poskytování informací a podkladů, • předvádění osob k řízení podle jiných právních předpisů • zajištění ochrany osob a majetku a zajištění dodržování veřejného pořádku v místnostech nebo prostorech určených k užívání celními orgány • vydávání osvědčení o způsobilosti dopravních prostředků a kontejnerů pro přepravu zboží • kontra osvědčení o úlovku a licencí pro dovoz dřeva • pátrání po zboží protiprávně dovezeném nebo vyvezeném nebo odňatém celnímu dohledu • zabezpečení sběru a zpracování informací do centrálního informačního systému 21 URČOVÁNÍ PŮSOBNOSTI A PŘÍSLUŠNOSTI CELNÍCH ÚŘADŮ VE ZVLÁŠTNÍCH PŘÍPADECH • Věcná působnost vybraných celních úřadů – viz § 9 • Celní úřad pro Olomoucký kraj • Celní úřad pro Jihomoravský kraj • Celní úřad pro Jihočeský kraj • Celní úřad pro hlavní město Prahu • Zvláštní ustanovení o místní příslušnosti – viz § 10 • nelze-li určit místní příslušnost celního úřadu podle jiného zákona, je místně příslušný Celní úřad pro hlavní město Prahu • k provádění úkonů podle jiného právního předpisu při výrobě, úpravě, skladování nebo evidenci lihu je místně příslušný celní úřad, v jehož územním obvodu je líh vyráběn, upravován nebo skladován • kontrolní postup při správě daní nebo správě cel provede celní úřad, který jej zahájil nejdříve 22 ZÁKLADNÍ POVINNOSTI CELNÍKA • Zdvořilost • Přiměřenost postupu • Prokazování příslušnosti • Provedení služebního úkonu • Provedení služebního zákroku • Zákroky pod jednotným velením • Poučovací povinnost • Výzva • Povinnost mlčenlivosti 23 OPRÁVNĚNÍ CELNÍKA • Oprávnění požadovat vysvětlení • oprávnění požadovat prokázání totožnosti • zajištění osoby • oprávnění k omezení pohybu agresivních osob • oprávnění k použití technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla • oprávnění odebrat zbraň • oprávnění zakázat vstup na určená místa • oprávnění ke kontrole osob, dopravních prostředků a poštovních a jiných zásilek • oprávnění k osobní prohlídce • oprávnění k pořizování záznamů • oprávnění k plnění úkolů na území jiného státu • oprávnění k používání podpůrných operativně pátracích prostředků • krycí prostředek, krycí doklad • zabezpečovací technika, zvláštní finanční prostředky • informátor 24 DONUCOVACÍ PROSTŘEDKY A POUŽITÍ ZBRANĚ Donucovací prostředky • hmaty, chvaty, údery nebo kopy, slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek, obušek nebo jiný úderný prostředek, pouta, • služební pes, technické prostředky k zabránění odjezdu vozidla, zastavovací pás a jiné prostředky k nucenému zastavení vozidla, • úder střelnou zbraní, hrozba namířenou střelnou zbraní, varovný výstřel, zásahová výbuška, prostředek k zamezení prostorové orientace, vytlačování vozidlem. Použití zbraně • v případě nutné obrany nebo v krajní nouzi, jestliže se nebezpečný pachatel, proti němuž zakročuje, na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit svůj úkryt, nelze-li jinak překonat aktivní odpor směřující ke zmaření jeho závažného služebního zákroku, aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet, aby odvrátil nebezpečný útok, který ohrožuje chráněný objekt CS, MF, ÚZSVM, po marné výzvě, aby bylo upuštěno od tohoto útoku, aby přinutil k zastavení dopravní prostředek, jehož řidič na opětovnou výzvu nebo znamení dané podle jiného právního předpisu nezastaví a nelze-li jej zastavit jiným způsobem, aby zneškodnil zvíře bezprostředně ohrožující život nebo zdraví osob nebo bezprostředně ohrožující život a zdraví jiných zvířat, když osoba, proti níž byl použit donucovací prostředek hrozby namířenou střelnou zbraní nebo donucovací prostředek varovný výstřel, neuposlechne příkazů celníka směřujících k zajištění bezpečnosti jeho vlastní nebo jiné osoby. • zbraní je zbraň střelná, včetně střeliva a doplňků zbraně, dále zbraň bodná a sečná, výbušnina, speciální výbušný předmět, průlomový pyrotechnický prostředek a speciální náloživo 25 POVINNOSTI A OPRÁVNĚNÍ OBČANSKÉHO ZAMĚSTNANCE • Občanský zaměstnanec je oprávněn při zajišťování placení peněžitých plnění vyzvat osobu, u níž je úkon v rámci zajišťování prováděn, k prokázání totožnosti • Současně s touto výzvou občanský zaměstnanec osobu, u níž je úkon v rámci zajišťování prováděn, poučí o možnosti nechat ji předvést, pokud výzvě nebude vyhověno 26 NÁHRADA ŠKODY • Stát odpovídá za škodu způsobenou orgánem celní správy při výkonu jeho působnosti, vyjma škody osobě, která svým protiprávním jednáním oprávněný a přiměřený zákrok • Stát odpovídá za škodu osobě, která poskytla pomoc orgánu celní správy nebo celníkovi na jeho žádost anebo s jeho vědomím a kterou tato osoba způsobila v souvislosti s pomocí poskytnutou orgánu celní správy nebo celníkovi • Stát odpovídá za škodu na věcech, která vznikla v souvislosti s poskytnutím pomoci • Za poskytnutí věcné pomoci náleží osobě peněžní náhrada • Náhradu škody a peněžní náhradu poskytuje Generální ředitelství cel 27 ZPRACOVÁNÍ A ZABEZPEČENÍ INFORMACÍ • Orgány celní správy zpracovávají informace včetně osobních údajů pouze v rozsahu nezbytném pro výkon své působnosti • zpracovávané informace musí orgány celní správy zabezpečit před neoprávněným přístupem, změnou, zničením, ztrátou nebo odcizením, zneužitím nebo jiným neoprávněným zpracováním • Orgány celní správy předávají informace policii, zpravodajským službám ČR, Vojenské policii, Ministerstvu vnitra, Vězeňské službě ČR, Národnímu bezpečnostnímu úřadu a dalším orgánům veřejné správy 28 CELNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM • Celním informačním systémem je společný automatizovaný informační systém Evropské unie pro celní účely, jehož účelem je napomáhat předcházení závažným porušením právních předpisů a jejich vyšetřování a stíhání prostřednictvím rychlejšího zpřístupňování informací, které posiluje účinnost postupů spolupráce a kontroly celních orgánů členských států • Identifikační databází celních spisů je zvláštní databáze v rámci celního informačního systému, jejímž účelem je umožnit orgánům členských států příslušným k celnímu šetření, pokud zahajují nebo provádějí vyšetřování určitých osob, jakož i Europolu a Eurojustu zjišťovat, které příslušné orgány ostatních členských států vedou nebo vedly vyšetřování určitých osob 29 KRITICKÉ FAKTORY • Celní správa prošla za posledních 25 let významnými turbulencemi • Hypertrofie kompetencí – snaha o hegemonii • Křížení pravomocí s finanční správou, PČR a GIBS 30 ZDROJE • HORZINKOVÁ, Eva, Vladimír NOVOTNÝ. Základy organizace veřejné správy v ČR. 2. upravené vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978– 80–7380–263–9 • MATES, Pavel, Jindřich ŠKODA a František VAVERA. Veřejné sbory. Praha: Wolters Kluwer ČR a. s., 2011. 384 s. ISBN: 978-80-7357-572-2 • ústavní zákony a zákony, dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/ 31 ZKUŠEBNÍ OKRUHY Základní úkoly, organizační struktura a činnost Vězeňské služby a Celní správy ČR • Zákonné vymezení a organizační struktura VS ČR • Zákonné vymezení a organizační struktura CS ČR • Povinnosti příslušníků VS ČR a CS ČR • Oprávnění • Donucovací prostředky a zbraně 32