7. ZÁKLADNÍ ÚKOLY, ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A ČINNOST HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU A ZPRAVODAJSKÝCH SLUŽEB ivan.bilek@email.cz ivan.bilek@vsci.cz ZÁKLADNÍ ÚKOLY HZS ČR • Zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru) • jednotný bezpečnostní sbor • základním úkolem je chránit životy a zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi • podílí se na zajišťování bezpečnosti České republiky plněním a organizováním úkolů • požární ochrany • ochrany obyvatelstva • civilního nouzového plánování • integrovaného záchranného systému • krizového řízení a dalších úkolů 2 HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČR 3 • Územní struktura je od 1. 1. 2001 shodná s územní strukturou Vyšších územních samosprávných celků (krajů) – Záchranný útvar Hlučín a Vyšší odborná škola ve Frýdku-Místku • Generální ředitel: genmjr. Ing. Vladimír Vlček, Ph.D., MBA • 9 415 příslušníků a 1 024 občanských zaměstnanců (2016) ZÁKLADNÍ ÚKOLY • HZS organizuje ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí přijímání humanitární pomoci poskytované České republice ze zahraničí • plní mimořádně i úkoly, jejichž splnění je nezbytné v zájmu ochrany života nebo zdraví obyvatel, životního prostředí, zvířat nebo majetku, pokud • toto plnění nenáleží jinému orgánu veřejné správy nebo plnění takového úkolu orgánem veřejné správy není za daných podmínek možné a tento orgán o takové plnění požádá • je k plnění takového úkolu způsobilý • takovým plněním není ohrožena jeho činnost a • hrozí nebezpečí z prodlení • Pro účely plnění konkrétního mimořádného úkolu může vláda na návrh ministra vnitra vyčlenit prostředky ze státního rozpočtu 4 PŘÍSLUŠNÍK HZS A ZAMĚSTNANEC • Úkoly HZS plní • příslušníci ve služebním poměru podle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů • zaměstnanci České republiky v pracovním poměru podle zákoníku práce • Systemizací se rozumí • systemizace HZS podle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů • stanovení počtu pracovních míst zaměstnanců 5 ORGANIZACE A ŘÍZENÍ HZS • Hasičský záchranný sbor tvoří • generální ředitelství • hasičské záchranné sbory krajů • záchranný útvar • škola • Generální ředitelství je součástí ministerstva vnitra • v čele stojí generální ředitel HZS • je nadřízeným správním orgánem ve věcech, ve kterých rozhoduje hasičský záchranný sbor kraje, záchranný útvar nebo škola. • řídí hasičské záchranné sbory krajů, záchranný útvar a školu. • Ministerstvo vnitra zřizuje operační a informační středisko, které plní úkoly operačního a informačního střediska integrovaného záchranného systému a další úkoly, stanoví-li tak jiný právní předpis • operační a informační středisko je organizační částí HZS • Ministerstvo zřizuje Hasičský útvar ochrany Pražského hradu, který je organizační částí hasičského záchranného sboru a koordinuje činnosti HZS a spolupráci s dalšími orgány veřejné správy nebo dalšími osobami v zájmu zajištění ochrany Pražského hradu. • Ministerstvo může zřídit a provozovat pro plnění úkolů HZS vzdělávací, technická nebo jiná účelová zařízení • zařízení jsou organizační částí HZS 6 HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR KRAJE • Je organizační složkou státu a účetní jednotkou; jeho příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtové kapitoly ministerstva vnitra • v čele stojí ředitel • je správním úřadem pro výkon státní správy ve věcech • požární ochrany • ochrany obyvatelstva • civilního nouzového plánování • integrovaného záchranného systému • krizového řízení, s výjimkou oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti • plní úkoly vyplývající i z jiných právních předpisů • zřizuje operační a informační středisko, které plní úkoly operačního a informačního střediska integrovaného záchranného systému a další úkoly, stanoví-li tak jiný právní předpis • je pracovištěm pro příjem volání na jednotné evropské číslo tísňového volání (112) a národní číslo tísňového volání stanovené v číslovacím plánu podle zákona o elektronických komunikacích • Hasičský záchranný sbor kraje může zřídit a provozovat pro plnění úkolů HZS vzdělávací, technická nebo jiná účelová zařízení • zařízení jsou organizační částí hasičského záchranného sboru kraje 7 ZÁCHRANNÝ ÚTVAR A ŠKOLA • Záchranný útvar je organizační složkou státu a účetní jednotkou; jeho příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtové kapitoly ministerstva vnitra • v čele záchranného útvaru stojí velitel útvaru • plní úkoly jednotky požární ochrany při řešení mimořádné události nebo krizové situace • plní úkoly při obnově území postiženého mimořádnou událostí nebo krizovou situací, rozhodne-li tak generální ředitelství • plní úlohu vzdělávacího zařízení • provádí odbornou přípravu podle zákona o požární ochraně a výuku a výcvik k získání řidičského oprávnění pro potřeby složek integrovaného záchranného systému a ke zdokonalování odborné způsobilosti řidičů, kteří plní úkoly v rámci integrovaného záchranného systému. • Škola je organizační složkou státu a účetní jednotkou; její příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtové kapitoly ministerstva vnitra • v čele školy stojí ředitel • škola poskytuje vzdělání v oblasti požární ochrany, ochrany obyvatelstva, integrovaného záchranného systému a krizového řízení za podmínek stanovených školským zákonem a provádí odbornou přípravu podle zákona o požární ochraně 8 ODŘAD CIVILNÍ OBRANY • Generální ředitelství, hasičský záchranný sbor kraje a záchranný útvar mohou k plnění úkolů za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu zřizovat a organizačně, materiálně a personálně připravovat odřady civilní obrany z jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí nebo jejich částí • odřady civilní obrany plní úkoly HZS jako součást jeho organizace • pro plnění těchto úkolů může HZS vytvářet zásoby vybrané techniky a věcných prostředků • o počtu fyzických osob zařazených do odřadu civilní obrany, jeho organizační struktuře a vybavení rozhoduje vláda na návrh ministra vnitra • HZS zajišťuje výuku a výcvik osob zařazených do odřadu civilní obrany • fyzická osoba zařazená do odřadu civilní obrany se za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu považuje za zaměstnance 9 ZÁKLADNÍ POVINNOSTI PŘÍSLUŠNÍKŮ A ZAMĚSTNANCŮ • Zdvořilost • Přiměřenost postupu • Iniciativa • Služební stejnokroj, občanský oděv a zásahový oděv • Prokazování příslušnosti • Prokázání pověření ke kontrole 10 SPOLUPRÁCE A DALŠÍ VZTAHY • Spolupráce • HZS při plnění svých úkolů spolupracuje se správními úřady a jinými státními orgány, orgány územní samosprávy a s osobami, k tomu může uzavírat dohody • Vyhodnocování ohrožení a koordinace • HZS vyhodnocuje ohrožení vyplývající z výskytu nebo šíření chemické látky, směsi nebo přípravku a koordinuje správní úřady, součinnost s AČR • Žádost o pomoc • příslušník je oprávněn požadovat od úřadu, orgánu nebo osoby informace, součinnost nebo jinou obdobnou pomoc • Mezinárodní spolupráce • HZS spolupracuje s mezinárodními organizacemi, orgány cizího státu nebo zahraničními osobami, k tomu může uzavírat dohody 11 OPATŘENÍ VE VZTAHU K VĚCI, MÍSTU NEBO OSOBĚ • Používání nebezpečné látky • HZS může pro potřeby plnění úkolu, výuky, výcviku, zkoušek nebo expertizní činnosti nabývat, držet, skladovat a používat nebezpečné látky a věci • nebezpečnými látkami a věcmi se pro tyto účely rozumí výbušniny, pyrotechnické výrobky, chemické látky, radioaktivní látky, biologické agens a toxiny, neregistrované léčivé přípravky nebo jiné obdobně nebezpečné látky a věci • příslušník je oprávněn při plnění úkolu používat výbušniny a pyrotechnické výrobky • byl-li k tomu u HZS odborně připraven a jde-li o trhací práce malého rozsahu • pokud má odpovídající odbornou způsobilost podle zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě • Odstranění a zničení věci • příslušník je oprávněn zajistit, popřípadě odstranit věc, je-li důvodné podezření, že představuje bezprostřední závažné ohrožení života nebo zdraví člověka, životního prostředí, zvířat nebo majetku, a toto ohrožení nelze odstranit jinak • Omezení ve vztahu k místu nebo v souvislosti se zásahem • nevstupovat nebo setrvat na určeném místě nebo se podrobit jiným nezbytným omezením • Vstup do obydlí, jiného objektu a na pozemek • je-li ohrožen život nebo je vážně ohroženo zdraví člověka nebo hrozí škoda na majetku, která by mohla přesáhnout částku 50 000 Kč • Opatření vůči energovodům a jiným zařízením • vypnout nebo odstavit v nezbytném rozsahu přívod elektřiny, plynu, tepla, vody nebo jiné zařízení za účelem provedení zásahu 12 PRÁCE S INFORMACEMI • Pořizování záznamů • Získávání informací z evidencí • Předávání záznamu volání • Prokázání totožnosti • Žádost o informace související s mimořádnou událostí nebo krizovou situací • Osobní údaje 13 NAKLÁDÁNÍ S MAJETKEM A ÚHRADA NÁKLADŮ ZÁSAHU • Nakládání s majetkem mezi organizačními složkami státu • může rozhodnout generální ředitel opatřením • Nakládání s majetkem za mimořádné události nebo krizové situace • v souvislosti s řešením mimořádné události nebo krizové situace bezúplatně převést v rozsahu nezbytném pro toto řešení movitou věc z vlastnictví České republiky do vlastnictví územního samosprávného celku nebo jiné osoby • Úhrada nákladů zásahu • HZS a zřizovateli jednotky sboru dobrovolných hasičů obce se uhradí náklady vzniklé • úmyslným protiprávním jednáním osoby, s výjimkou jednání osoby, která není plně svéprávná, nebo osoby, která s ohledem na duševní poruchu není způsobilá ovládnout své jednání a posoudit jeho následky, nebo při jeho zásahu u dopravní nehody • v případě zásahu při dopravní nehodě uplatňuje HZS náhradu nákladů přímo proti příslušné pojišťovně, České kanceláři pojistitelů nebo Ministerstvu financí • HZS uplatňuje úhradu nákladů i za zřizovatele jednotky sboru dobrovolných hasičů obce • vláda stanoví nařízením paušální výši úhrady nákladů za každou započatou hodinu zásahu u dopravní nehody 14 SPRÁVNÍ DELIKTY Přestupky • úmyslně neoprávněné nošení služebního stejnokroj příslušníka s označením příslušnosti k hasičskému záchrannému sboru nebo takové součásti stejnokroje, které jsou s úplným stejnokrojem zaměnitelné • neuposlechnutí výzvy nebo pokynu příslušníka uplatněné v souvislosti s plněním úkolu • zneužití symbolu hasičského záchranného sboru • porušení povinnosti mlčenlivosti Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob • neuposlechnutí výzvy nebo pokynu příslušníka uplatněné v souvislosti s plněním úkolu, • zneužití symbolu hasičského záchranného sboru • použití slov „hasičský záchranný sbor“ nebo zkratku „HZS ČR“ v rozporu se zákonem 15 MLČENLIVOST A OCENĚNÍ Mlčenlivost • každý, kdo byl hasičským záchranným sborem požádán o pomoc, je povinen, byl-li řádně poučen, zachovávat mlčenlivost o všem, co se v souvislosti s požadovanou nebo poskytnutou pomocí dověděl • o zproštění mlčenlivosti a jeho rozsahu rozhoduje generální ředitel nebo jím pověřená osoba Ocenění • medaili, čestnou medaili nebo dar lze udělit za • poskytnutí pomoci při likvidaci požáru, řešení jiné mimořádné události nebo krizové situace nebo odstraňování jejich následků • dlouhodobou činnost při předcházení požárům, živelním pohromám, mimořádným událostem nebo krizovým situacím • podporu a spolupráci při plnění úkolů hasičského záchranného sboru • darem může být movitá věc nebo peněžní částka • medaili nebo čestnou medaili uděluje ministr vnitra nebo generální ředitel • dar uděluje ministr vnitra, generální ředitel, ředitel hasičského záchranného sboru kraje, velitel záchranného útvaru nebo ředitel školy 16 KRITICKÉ FAKTORY • HZS je hlavním pilířem IZS a prevence požárů – hrozí podfinancování • Není dostatečně zakotvena prevence – nedostatky se projeví až při mimořádné události (exploze, průmyslové havárie, povodně apod.) • Politické vlivy – např. zřízení požární jednotky Pražského hradu • Jednotky Sboru dobrovolných hasičů nejsou ukotveny v právním řádu • nemají zajištěno financování, to je závislé zejména na samosprávě a na politickém vedení MV • největší občanské sdružení/spolky – cca 300 tisíc členů 17 ZPRAVODAJSKÉ SLUŽBY • Zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů • upravuje zejména postavení, působnost, koordinaci, spolupráci a kontrolu zpravodajských služeb České republiky, ukládání úkolů zpravodajským službám, podávání zpráv těmito službami a poskytování informací zpravodajským službám • používání specifických prostředků získávání informací a vedení evidencí obsahujících údaje o osobách Bezpečnostní informační službou a Vojenským zpravodajstvím, jakož i postavení příslušníků zpravodajských služeb a jejich služební poměry upravují zvláštní zákony • zpravodajské služby jsou státní orgány pro získávání, shromažďování a vyhodnocování informací důležitých pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky. 18 POSTAVENÍ ZPRAVODAJSKÝCH SLUŽEB • V České republice působí tyto zpravodajské služby: • Bezpečnostní informační služba, jejíž příjmy a výdaje tvoří samostatnou kapitolu státního rozpočtu • Úřad pro zahraniční styky a informace, jehož rozpočet je součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva vnitra • Vojenské zpravodajství jako součást Ministerstva obrany • V čele zpravodajských služeb stojí ředitelé: • ředitele BIS jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, vláda • z výkonu své funkce je ředitel BIS odpovědný vládě, která ho též odvolává. • ředitele ÚZSI jmenuje a odvolává ministr vnitra se souhlasem vlády • z výkonu své funkce je ředitel ÚZSI odpovědný ministru vnitra. • ředitele Vojenského zpravodajství jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády • z výkonu své funkce je ředitel VZ odpovědný ministru obrany, který ho též se souhlasem vlády odvolává 19 PŮSOBNOST ZPRAVODAJSKÝCH SLUŽEB • Bezpečnostní informační služba zabezpečuje informace • o záměrech a činnostech namířených proti demokratickým základům, svrchovanosti a územní celistvosti ČR • o zpravodajských službách cizí moci • o činnostech ohrožujících státní a služební tajemství • o činnostech, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo významné ekonomické zájmy ČR • týkající se organizovaného zločinu a terorismu • Úřad pro zahraniční styky a informace zabezpečuje informace mající původ v zahraničí, důležité pro bezpečnost a ochranu zahraničně politických a ekonomických zájmů ČR • Vojenské zpravodajství zabezpečuje informace • mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost ČR • o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany • o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečování obrany ČR • o záměrech a činnostech ohrožujících utajované skutečnosti v oblasti obrany ČR • Zpravodajské služby plní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva 20 PODÁVÁNÍ ZPRÁV, ÚKOLOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE ZS • Vymezení vnitřní organizace zpravodajských služeb a bližší vymezení jejich činnosti upraví statuty • statuty zpravodajských služeb schvaluje vláda. • za činnost zpravodajských služeb odpovídá a koordinuje ji vláda • Podávání zpráv zpravodajskými službami • ZS podávají prezidentu republiky a vládě jednou za rok a kdykoliv o to požádají zprávy o své činnosti • ZS předávají prezidentu republiky, předsedovi vlády a příslušným členům vlády v případech zjištění, která nesnesou odkladu, informace bezprostředně • ZS předávají státním orgánům a policejním orgánům informace o zjištěních, která náleží do oboru jejich působnosti; to neplatí, jestliže by poskytnutí ohrozilo důležitý zájem sledovaný příslušnou zpravodajskou službou • ukládání úkolů zpravodajským službám • vláda a prezident republiky ukládají zpravodajským službám úkoly v mezích působnosti těchto služeb • prezident republiky ukládá zpravodajským službám úkoly s vědomím vlády • spolupráce zpravodajských služeb • ZS navzájem spolupracují na základě dohod uzavíraných se souhlasem vlády • spolupráci se zpravodajskými službami cizí moci mohou ZS uskutečňovat pouze se souhlasem vlády 21 PODÁVÁNÍ INFORMACÍ ZPRAVODAJSKÝM SLUŽBÁM • V rámci své působnosti mohou zpravodajské služby žádat od orgánů veřejné správy nezbytnou pomoc a informace uchovávané těmito orgány v souvislosti s plněním úkolů státní správy • Zpravodajské služby jsou oprávněny požadovat • od Generálního finančního ředitelství poskytnutí informací získaných při správě daní • opis nebo výpis z evidence Rejstříku trestů a opis z evidence přestupků • od bank včetně zahraničních poskytnutí zprávy o záležitostech týkajících se klienta po předchozím povolení předsedy senátu Vrchního soudu v Praze • od právnické nebo fyzické osoby poskytující veřejně dostupnou telefonní službu informaci z databáze všech jejích účastníků 22 OPATŘENÍ K UTAJENÍ ČINNOSTI • Jestliže je to nutné k utajení jejich činnosti, mohou zpravodajské služby a jejich příslušníci používat • zvláštní způsoby vykazování údajů při hospodaření s prostředky státního rozpočtu včetně devizového hospodaření • přiznávání daně z příjmů • vykazování údajů pro účely státní sociální podpory, vykazování pojistného všeobecného zdravotního pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti • používat zvláštní postupy při hospodaření s majetkem České republiky • tento zvláštní způsob vykazování údajů a zvláštní postupy při hospodaření s majetkem stanoví vláda 23 ZVLÁŠTNÍ USTANOVENÍ O ÚŘADU PRO ZAHRANIČNÍ STYKY A INFORMACE • Příslušník ÚZSI prokazuje svoji příslušnost k Úřadu pro zahraniční styky a informace služebním průkazem s evidenčním číslem a ústním prohlášením • ÚZSI může pro ochranu činností, které koná na území České republiky, a jestliže je to nezbytné pro plnění úkolů v jeho působnosti, používat sledování osob a věcí, krycí doklady, nástrahovou a zabezpečovací techniku a využívat osob jednajících v jeho prospěch, které musí být starší 18 let • krycími doklady se pro účely tohoto zákona rozumějí listiny a předměty sloužící k utajení skutečné totožnosti osoby • ÚZSI je oprávněn • žádat technické zabezpečení použití sledování osob a věcí a nástrahové a zabezpečovací techniky pro vlastní potřebu i od jiných, k této činnosti oprávněných orgánů • ukládat, uchovávat a využívat údaje o fyzických a právnických osobách, jestliže je to nutné k plnění úkolů v jeho působnosti • ÚZSI je povinen zabezpečit ochranu údajů obsažených v evidencích před vyzrazením, zneužitím, poškozením, ztrátou a odcizením • ÚZSI skutečnost o vedení evidence o fyzických a právnických osobách ani její obsah těmto osobám nesděluje 24 ÚŘAD PRO ZAHRANIČNÍ STYKY A INFORMACE • Ředitel brig. gen. Mgr. Marek Šimandl, MPA • početní stav a rozpočet se nezveřejňují • sídlo Praha 25 BEZPEČNOSTNÍ INFORMAČNÍ SLUŽBA • Zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů • ozbrojená zpravodajská služba České republiky • úkoly BIS plní příslušníci Bezpečnostní informační služby • jsou povinni při plnění úkolů dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní, jakož i toho, aby osobám v souvislosti s jejich činností nevznikla škoda nebo jiná nepřiměřená újma • prokazují svoji příslušnost k BIS služebním průkazem s evidenčním číslem a ústním prohlášením • jsou oprávněni držet a nosit služební střelnou zbraň a použít ji v případech nutné obrany nebo krajní nouze 26 BEZPEČNOSTNÍ INFORMAČNÍ SLUŽBA • plk. Ing. Michal Koudelka řízením pověřen • početní stavy se nezveřejňují • rozpočet cca 1 mld. Kč • sídlo Praha • detašovaná pracoviště v krajích 27 SPECIFICKÉ PROSTŘEDKY ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ • Zpravodajské prostředky • zpravodajská technika, • technické prostředky a zařízení, používané utajovaným způsobem, pokud je při něm zasahováno do základních práv a svobod občanů • použití jen po předchozím písemném povolení předsedy senátu vrchního soudu • krycí prostředky a krycí doklady • k utajení skutečné totožnosti příslušníka nebo jeho příslušnosti • sledování • o použití sledování a o jeho dokumentaci rozhoduje ředitel nebo jím určený vedoucí organizačního útvaru • Využívání služeb osob jednajících ve prospěch BIS • fyzická osoba starší 18 let, která dobrovolně a utajeným způsobem poskytuje služby • povinnost ochraňovat tuto osobu před vyzrazením a způsobením újmy na cti, životě, zdraví nebo majetku 28 NÁHRADA ŠKODY • Stát je povinen nahradit újmu osobě, která poskytla pomoc Bezpečnostní informační službě nebo příslušníkovi s jejich vědomím. Stát se této povinnosti může zprostit jen tehdy, způsobila-li si tuto újmu pomáhající osoba úmyslně • stát je povinen nahradit škodu, která pomáhající osobě vznikla v souvislosti s poskytnutím pomoci Bezpečnostní informační službě nebo příslušníkovi • stát je povinen nahradit újmu, kterou jinému způsobila pomáhající osoba v souvislosti s poskytnutím pomoci Bezpečnostní informační službě nebo příslušníkovi • náhradu škody poskytuje v zastoupení státu Bezpečnostní informační služba 29 KRITICKÉ FAKTORY • Zpravodajské služby jsou pověřovány dalšími kompetencemi – stanou se pouze průtočištěm informací • Stírá se rozdíl mezi civilními a vojenskou zpravodajskou službou a mezi rozvědkou a kontrarozvědkou – toto dělení je poněkud přežité • Větší než otevřené nebezpečí jsou hybridní hrozby • Nejsou dostatečné mechanismy oddělující politické a faktické řízení služeb • Neustálé snahy o zvyšování kontroly znevěrohodňují zpravodajské služby před jejich zahraničními partnery 30 ZDROJE • Zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů • Zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů • Zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů • webové stránky HZS, BIS, ÚZSI 31 ZKUŠEBNÍ OKRUHY Základní úkoly, organizační struktura a činnost Hasičského záchranného sboru a zpravodajských služeb • Zákonné vymezení HZS • Hlavní úkoly HZS • Zákonné vymezení zpravodajských služeb • Úkoly BIS a ÚZSI • Specifické prostředky získávání informací 32