8. ZÁKLADNÍ ÚKOLY, ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A ČINNOST GENERÁLNÍ INSPEKCE BEZPEČNOSTNÍCH SBORŮ ivan.bilek@email.cz ivan.bilek@vsci.cz PRÁVNÍ VYMEZENÍ GIBS • Zákon č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů • základní úkoly, používané prostředky, svěřená oprávnění • spolupráce a součinnost • Usnesení vlády ČR č. 497/2011 • určené početní stavy bezpečnostního sboru • zadán objem rozpočtové kapitoly 376 • Nařízení vlády č. 407/2011 Sb., k provedení zákona o GIBS • služební průkaz a odznak • vnější označování příslušníků a vozidel GIBS 2 POSTAVENÍ GIBS • Ozbrojený bezpečnostní sbor • ředitele GIBS jmenuje a odvolává na návrh vlády a po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti předseda vlády, jemuž je ředitel z výkonu své funkce odpovědný • úkoly GIBS plní příslušníci inspekce vykonávající službu podle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů • GIBS je organizační složkou státu a účetní jednotkou • příjmy a výdaje tvoří samostatnou kapitolu státního rozpočtu • ředitel plní funkci vedoucího organizační složky státu 3 PERSONÁLNÍ A EKONOMICKÉ ZABEZPEČENÍ GIBS • Max. 235 příslušníků • max. 60 občanských zaměstnanců • samostatná kapitola č. 376 státního rozpočtu České republiky • rozpočet 2012: celkem 322 mil. Kč • platy 187 mil. Kč • provoz 85 mil. Kč • investice 50 mil. Kč 4 ŘÍDÍCÍ A ORGANIZAČNÍ STRUKTURA GIBS do 30. 6. 2016 • ředitel • náměstci ředitele • územní oddělení a pracoviště • odbor kancelář ředitele • oddělení organizační, legislativní a právní • oddělení personální práce a odměňování • oddělení operační, dozorčí a kurýrní služby • odbor kontroly • oddělení vnitřní kontroly • oddělení šetření podnětů • interní auditor • oddělení metodiky pro činnost bezpečnostních sborů a prevence • oddělení operativně pátracích činností • oddělení operativní dokumentace a zkoušek spolehlivosti • oddělení informačních a komunikačních technologií • oddělení technické dokumentace • oddělení speciálních činností • hlavní ekonom • oddělení finanční a plánovací • oddělení správy majetku 5 ÚZEMNÍ ÚTVARY GIBS do 30. 6. 2016 6 ORGANIZACE A PŮSOBNOST GIBS • GIBS má působnost po celém území České republiky • vedení sboru a specializovaná oddělení sídlí v Praze • v každém kraji je zřízeno oddělení nebo pracoviště s teritoriálním zaměřením, jehož pracovníci řeší problematiku inspekce v daném regionu • GIBS může od bezpečnostních sborů a jiných státních orgánů požadovat součinnost, pokud je to nezbytné pro plnění konkrétního úkolu inspekce a není-li schopna jeho splnění zajistit jinak • např. odposlechy, znalecké posudky, pomoc při zadržení podezřelých nebo činnost úzce specializovaných útvarů (potápěči, pyrotechnici, letecká služba apod.) • ředitel brig. gen. JUDr. Bc. Radim Dragoun, Ph.D. 7 HLAVNÍ ÚKOLY GIBS • Základním úkolem GIBS je plnění povinností orgánu činného v trestním řízení – policejní orgán podle § 12 odst. 2 písm. b) trestního řádu • provádění zkoušky spolehlivosti u PČR, VS ČR, CS ČR a GIBS • sledování a vyhodnocování informací o protiprávní činnosti příslušníků bezpečnostních sborů • navrhování opatření k jejímu předcházení • vydávání metodických doporučení pro činnost jednotlivých bezpečnostních sborů • vědeckovýzkumná a vzdělávací činnost 8 ÚKOLY GIBS V TRESTNÍM ŘÍZENÍ • vyhledává, odhaluje, prověřuje a vyšetřuje trestnou činnost příslušníků a zaměstnanců PČR, VS ČR a CS ČR • prověřuje a vyšetřuje trestné činy civilních osob ve formě spolupachatelství spolu s pachateli z uvedených bezpečnostních sborů • vyhledává, odhaluje a prověřuje trestnou činnost příslušníků a zaměstnanců inspekce • inspekce se zabývá všemi trestnými činy spáchanými příslušníky a zaměstnanci PČR, inspekce a příslušníky VS ČR a CS ČR • trestné činy zaměstnanců VS ČR a CS ČR se zabývá pouze tehdy, pokud byly spáchány v souvislosti s plněním jejich pracovních úkolů • vyšetřování trestných činů příslušníků a zaměstnanců inspekce vede příslušný státní zástupce 9 GIBS BY NEMĚLA PROVÁDĚT • NEŘEŠIT jiná protiprávní jednání než trestné činy •NEPŘEZKOUMÁVAT rozhodnutí jiných orgánů • NEKOMENTOVAT činnost jiných subjektů •NEPODÁVAT informace o probíhajícím trestním řízení • NEZAMĚŇOVAT působnost moci zákonodárné, výkonné a soudní 10 SPECIFIKA ČINNOSTI GIBS • Různorodost řešené trestné činnosti - od neplacení výživného či dopravní nehody až po vraždu a organizovaný zločin • ozbrojení pachatelé s velmi dobrou orientací v právním prostředí, vyšetřovacích postupech a reálných možnostech účinného zásahu vůči nim • podobná činnost jako útvary SKPV Policie České republiky, inspekce ale nemůže nic „vyzobávat“ • jedinečná je preventivní a metodická činnost a zkoušky spolehlivosti 11 OPRÁVNĚNÍ PŘÍSLUŠNÍKŮ GIBS • Oprávnění jsou obdobná jako u Policie ČR, vycházejí ze zákona o GIBS a dalších právních norem – trestní zákoník, trestní řád, zákon o ochraně utajovaných informací, zákon o ochraně osobních údajů apod. • zjišťování osobních údajů, podání vysvětlení, zákaz vstupu na určité místo, vstup do živnostenské provozovny apod. • zajištění a zadržení osoby, zastavení dopravního prostředku a jeho prohlídka • použití donucovacích prostředků, použití zbraně apod. • použití operativně-pátracích prostředků • spolupráce a předávání informací nezbytných pro činnost ostatních BS a dalších subjektů veřejné správy • specifické oprávnění GIBS → ZKOUŠKA SPOLEHLIVOSTI 12 ZÁKLADNÍ POVINNOSTI PŘÍSLUŠNÍKŮ GIBS • zdvořilost • iniciativa • přiměřenost postupu • prokazování příslušnosti • poučování 13 • § 8 spolupráce s ozbrojenými silami, bezpečnostními sbory a dalšími orgány veřejné správy, jakož i s právnickými a fyzickými osobami • § 9 žádost o • věcnou a osobní pomoc, zejména potřebné podklady a informace včetně osobních údajů • technické a personální zabezpečení odposlechu a záznamu tel. provozu nebo operativně pátracích prostředků • zajištění znaleckých posudků a odborných vyjádření, stop a dalších úkonů souvisejících s dokazováním v rámci trestního řízení • součinnost při zajištění, zadržení nebo zatčení osoby, umístění osoby do cely nebo jiném omezení na svobodě a eskortu osoby • jinou součinnost, není-li schopna splnění konkrétního úkolu zajistit jinak • § 37 předávání informací • PČR, VSČR, CSČR, zpravodajským službám České republiky, Vojenské policii a dalším orgánům veřejné správy informace, které získala při plnění svých úkolů • řediteli bezpečnostního sboru informace o skutečnostech na jejichž základě lze příslušníka zprostit výkonu služby SPOLUPRÁCE GIBS 14 KRÁTKODOBÁ OCHRANA OSOBY • Poskytuje se v souvislosti s plněním úkolů inspekce • krátkodobou ochranou osoby se pro účely tohoto zákona rozumí opatření zahrnující • fyzickou ochranu • dočasnou změnu pobytu osoby • použití zabezpečovací techniky • poradensko-preventivní činnost • poskytne se v odůvodněných případech osobě, které zřejmě hrozí újma na zdraví nebo jiné vážné nebezpečí v souvislosti s plněním úkolů inspekce, avšak nelze jí poskytnout zvláštní ochranu a pomoc • v odůvodněných případech se krátkodobá ochrana osoby poskytne také osobám blízkým osobě, které zřejmě hrozí újma na zdraví nebo jiné vážné nebezpečí v souvislosti s plněním úkolů inspekce • krátkodobou ochranu osoby nelze poskytovat bez souhlasu osoby, které má být poskytnuta 15 POUŽITÍ DONUCOVACÍCH PROSTŘEDKŮ • Příslušník inspekce je oprávněn použít při zákroku donucovací prostředek a zbraň, k jejichž používání byl vycvičen • Donucovacími prostředky jsou • hmaty, chvaty, údery a kopy • slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek • obušek a jiný úderný prostředek • vrhací prostředek mající povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu) s dočasně zneschopňujícími účinky • zastavovací pás, zahrazení cesty vozidlem a jiný prostředek k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla • úder střelnou zbraní • hrozba namířenou střelnou zbraní • varovný výstřel • pouta • prostředek k zamezení prostorové orientace 16 POUŽITÍ ZBRANĚ • Příslušník inspekce je oprávněn použít zbraň • v nutné obraně nebo v krajní nouzi • jestliže se nebezpečný pachatel, proti němuž zakročuje, na jeho výzvu nevzdá nebo se zdráhá opustit svůj úkryt • aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet • nelze-li jinak překonat aktivní odpor směřující ke zmaření jeho závažného zákroku • aby odvrátil násilný útok, který ohrožuje střežený nebo chráněný objekt anebo prostor • nelze-li jinak zadržet dopravní prostředek, jehož řidič bezohlednou jízdou vážně ohrožuje život nebo zdraví osob a na opětovnou výzvu danou podle jiného právního předpisu nezastaví • jestliže osoba, proti níž byl použit donucovací prostředek hrozba namířenou střelnou zbraní nebo varovný výstřel, neuposlechne příkazu příslušníka inspekce směřujícího k zajištění bezpečnosti jeho vlastní nebo jiné osoby • ke zneškodnění zvířete ohrožujícího život nebo zdraví osoby • Použít zbraně lze pouze za podmínky, že užití donucovacího prostředku by bylo zřejmě neúčinné • Zbraní se rozumí zbraň střelná včetně střeliva a doplňků zbraně, vyjma vrhacího prostředku majícího povahu střelné zbraně podle jiného právního předpisu s dočasně zneschopňujícími účinky, zbraň bodná a sečná 17 SPOLEČNÁ USTANOVENÍ Povinnosti příslušníka inspekce po použití donucovacího prostředku nebo zbraně • poskytnout zraněné osobě první pomoc a zajistit lékařské ošetření • bezodkladné hlášení nadřízenému a sepsání úředního záznamu • vyrozumění státního zástupce o zranění anebo usmrcení osoby nebo o škodě nikoli nepatrné Zvláštní omezení • zákrok proti zjevně těhotné ženě, osobě zjevně vysokého věku, osobě se zjevnou tělesnou vadou anebo se zjevnou chorobou nebo osobě zjevně mladší 15 let • nesmí se použít donucovací prostředky ani zbraně vyjma případů, kdy útok takové osoby bezprostředně ohrožuje život nebo zdraví příslušníka inspekce anebo jiné osoby nebo hrozí větší škoda na majetku a nebezpečí nelze odvrátit jinak Zákrok pod jednotným velením • při zákroku pod jednotným velením rozhoduje o použití donucovacího prostředku a zbraně velitel zakročující jednotky • o použití donucovacího prostředku a zbraně může na místě zákroku rozhodnout také nadřízený tohoto velitele, který tímto rozhodnutím přebírá velení do ukončení zákroku. • rozhodnutí velitele zakročující jednotky a jeho nadřízeného o použití donucovacího prostředku nebo zbraně musí být zadokumentováno záznamovou technikou se zvukem nebo v listinné podobě. • rozhodnutí přechází na toho, kdo rozhodnutí učinil, včetně odpovědnost za splnění povinností po provedení zákroku 18 PRÁCE S INFORMACEMI • Podání vysvětlení • Pořizování záznamů • Prokázání totožnosti • Získávání osobních údajů pro účely budoucí identifikace • Získávání informací z evidencí • Pátrání po hledaných osobách a věcech • Předávání informací • Získávání poznatků o trestné činnosti • Zájmové prostředí • Podpůrné operativně pátrací prostředky • Zpracovávání osobních údajů při plnění úkolů inspekce • Předávání nebo zpřístupňování osobních údajů 19 SPOLEČNÁ USTANOVENÍ • MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE • NÁHRADA ŠKODY A NÁHRADA ZA POSKYTNUTÍ VĚCNÉ POMOCI • použijí se příslušná ustanovení zákona o Policii České republiky 20 SPRÁVNÍ DELIKTY • Užívání zvláštního označení používané na služebních vozidlech inspekce anebo označení s ním zřejmě zaměnitelné • užívání vnějšího označení inspekce anebo označení s ním zřejmě zaměnitelné • vniknutí lstí, nedovoleným překonáním uzamčení nebo překonáním jiné jistící překážky s použitím síly do objektu nebo prostoru, v nichž sídlí inspekce • porušení povinnosti mlčenlivosti 21 NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 407/2011 Sb. JEDINEČNÉ VÝSTUPY GIBS • vyrozumění ředitele bezpečnostního sboru skutečnostech pro případné personální opatření § 37/2 • jednou za půl roku inspekce v souhrnné zprávě sdělí příslušnému bezpečnostnímu sboru jména zkoušených osob, které se při zkoušce spolehlivosti nedopustily protiprávního jednání § 41/9 • nejméně dvakrát ročně zpráva o podpůrných operativních prostředcích Stálé komisi pro kontrolu činnosti GIBS Poslanecké sněmovny § 57/3 • výroční zpráva o činnosti GIBS a analýza použitých prostředků vládě, výboru pro bezpečnost a stálé komisi § 57/4 • navrhovaná opatření k předcházení protiprávní činnosti příslušníků bezpečnostních sborů § 2/4 • metodická doporučení ředitelům bezpečnostních sborů § 2/5 23 KRITICKÉ FAKTORY • GIBS byla zřízena též na základě politické dohody, proto se na ní často nahlíží jako na „politickou policii“ • Ministr vnitra přišel o významnou pravomoc a inspekce přišla o zázemí ministerstva vnitra • Předseda vlády nemůže odpovědnost za GIBS delegovat na jiného člena vlády • Někteří politici pokládají GIBS za mocenský nástroj pro ovlivňování policie • Rozdílné kompetence k příslušníkům a zaměstnancům bezpečnostních sborů 24 NÁVRH NOVELIZACE ZÁKONA O GIBS • Snaha vymanit se z odkazů na zákon o PČR, např. u mezinárodní spolupráce • rozšíření některých oprávnění např. • nepřetržitý dálkový přístup do informačních systémů BS • neomezený vstup do objektů BS • vstup do obydlí, nebytových prostor a na pozemek i z jiných důvodů než dosud • držení psychotropních látek a nebezpečných věcí • kontrola na užití návykových látek • vymezení oblastí parlamentní kontroly • zavedení služebního stejnokroje • návrh vláda ČR schválila 14. 9. 2020 a byl odeslán do Poslanecké sněmovny • sněmovní tisk 1028 byl 30. 9. 2020 rozeslán poslancům a dosud nebyl projednán 25 ZDROJE • zákon č. 341/2011 Sb., o GIBS a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů • nařízení vlády č. 407/2011 Sb., k provedení zákona o GIBS • http://www.gibs.cz/o-instituci/ • https://apps.odok.cz/veklep- detail?p_p_id=material_WAR_odokkpl&p_p_lifecycle=0&p_p_state=n ormal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column- 1&p_p_col_count=3&_material_WAR_odokkpl_pid=ALBSBJPK3DWI& tab=detail • https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=1028&CT1=0 26 ZKUŠEBNÍ OKRUHY Základní úkoly, organizační struktura a činnost Generální inspekce bezpečnostních sborů • Zákonné vymezení GIBS • Hlavní úkoly GIBS • Řídící a organizační struktura GIBS • Specifika činnosti GIBS • Unikátní výstupy GIBS 27