9. ORGANIZACE VNĚJŠÍ KONTROLY A ŠETŘENÍ, PROVĚŘOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ TRESTNÝCH ČINŮ PŘÍSLUŠNÍKŮ A ZAMĚSTNANCŮ BEZPEČNOSTNÍCH SBORŮ ivan.bilek@email.cz ivan.bilek@vsci.cz OBECNÉ VYMEZENÍ KONTROLY • Kontrola je jednou z manažerských funkcí a je nedílnou součástí řídícího procesu • základem kontroly je porovnat skutečný stav v organizaci se stavem žádoucím • včasné zjištění odchylek od požadovaného stavu v konkrétní oblasti a analyzování příčin nežádoucích stavů se dá považovat za klíčové poslání kontroly • předmětem kontroly je dodržování zákonnosti, účelnosti a hospodárnosti u vybraných činností organizace • kontrola veřejné správy je založena na tom, že stát nebo jiný nositel veřejné správy vykonává kontrolu pomocí orgánů a úřadů na tomto nositeli nezávislých • kontrola může být také vykonávána příslušným správním úřadem na základě zákona nad činností nepodřízených fyzických a právnických osob 2 VNĚJŠÍ KONTROLA BEZPEČNOSTNÍCH SBORŮ ORGÁNY EXEKUTIVY • Orgány činné v trestním řízení • státní zastupitelství v rámci dozoru a dohledu nad přípravným řízením, podáním a vedením obžaloby v řízení před soudem • Generální inspekce bezpečnostních sborů • útvary Policie České republiky • vláda České republiky • ministerstva (financí, vnitra, zdravotnictví, životního prostředí apod.) • vybrané resortní správní úřady (Generální finanční ředitelství, Inspektorát bezpečnosti práce, Český báňský úřad apod.) • centrální správní úřady • Národní bezpečnostní úřad • Úřad pro ochranu osobních údajů • Nejvyšší kontrolní úřad • Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost 3 VNĚJŠÍ KONTROLA BEZPEČNOSTNÍCH SBORŮ ORGÁNY ZÁKONODÁRNÉ A SOUDNÍ MOCI • Parlament České republiky • Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny • stálé kontrolní komise • vyšetřovací komise • Soustava soudů České republiky • trestní soudy • správní soudnictví • občanskoprávní soudnictví • obchodněprávní soudnictví 4 VNĚJŠÍ KONTROLA BEZPEČNOSTNÍCH SBORŮ OSTATNÍ SUBJEKTY • Mezinárodní instituce a organizace • Evropská komise a její kontrolní orgány • Výbor proti mučení a jinému krutému a nelidskému zacházení (CPT) • Rada Evropy a Evropský soud pro lidská práva • Veřejný ochránce práv • nevládní organizace a instituce • občanské aktivity 5 PŘÍSLUŠNOST V TR. ŘÍZENÍ § 12/2 tr. řádu • PČR, CS ČR, VS ČR – prověřování i vyšetřování → GIBS • GIBS – prověřování → vnitřní kontrola GIBS, vyšetřování → státní zástupce • ÚZSI, BIS – prověřování → vlastní inspekční orgán, vyšetřování → státní zástupce • HZS – prověřování i vyšetřování → PČR • vězněné osoby – prověřování → pověřené orgány VS, vyšetřování → PČR • celní delikty – prověřování → CS, vyšetřování → dle příslušnosti PČR/GIBS/SZ 6 PŘÍSLUŠNOST V TR. ŘÍZENÍ § 17 tr. řádu • Krajský soud koná v prvním stupni řízení o trestných činech, pokud na ně zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož dolní hranice činí nejméně pět let, nebo pokud za ně lze uložit výjimečný trest • od toho se odvíjí věcná příslušnost: • policejních orgánů Policie České republiky – územní odbory/krajská ředitelství • státních zastupitelství v prvním stupni – okresní/krajská SZ • podzákonné normy upravují příslušnost specializovaných složek • Služby kriminální policie a vyšetřování PČR • Vrchních státních zastupitelství v Praze a v Olomouci • ostatní pověřené orgány (GIBS, VS, CS, ÚZSI, BIS) tuto příslušnost nerozeznávají • aplikují tzv. personální působnost – nikoliv podle stupně závažnosti, ale podle příslušnosti pachatele resp. podezřelé osoby • řeší veškerou trestnou činnost, tedy jak dopravní nehody, krádeže, tak i hospodářské delikty, vraždy, organizovaný zločin a nejzávažnější kriminalitu 7 PŘÍPRAVNÉ ŘÍZENÍ TRESTNÍ • Postup policejního orgánu (pověřeného orgánu) podle části druhé trestního řádu – zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ve znění pozdějších předpisů • § 157-159d upravuje POSTUP PŘED ZAHÁJENÍM TRESTNÍHO STÍHÁNÍ • lze vyžadovat vysvětlení od fyzických a právnických osob a státních orgánů, vyžadovat odborné vyjádření a znalecké posudky, obstarávat potřebné podklady, spisy a jiné písemné materiály, provádět ohledání věci a místa činu apod. • využívat operativně pátrací prostředky • předstíraný převod • sledování osob a věcí, • použití agenta • Prověřování musí být skončeno • do dvou měsíců (u případů, u nichž je příslušnost samosoudce) • do tří měsíců (u věcné příslušnosti okresního soudu) • do šesti měsíců (příslušnost krajského soudu v prvním stupni) • Nejde-li ve věci o podezření z trestného činu, státní zástupce nebo policejní orgán věc odloží nebo odevzdá pro přestupek nebo kázeňské provinění • Nasvědčují-li prověřováním zjištěné a odůvodněné skutečnosti tomu, že byl spáchán trestný čin, a je-li dostatečně odůvodněn závěr, že jej spáchala určitá osoba, rozhodne policejní orgán neprodleně o zahájení trestního stíhání této osoby jako obviněného 8 PŘÍPRAVNÉ ŘÍZENÍ TRESTNÍ § 160-170: ZAHÁJENÍ TRESTNÍHO STÍHÁNÍ A DALŠÍ POSTUP V NĚM • vyhotovení usnesení s výrokovou částí, odůvodněním a poučením • vyšetřovací orgány • útvary PČR a GIBS pro určené bezpečnostní sbory • určený státní zástupce pro GIBS, BIS, ÚZSI, VZ a Vojenskou policii • vojenská policie - pro vojáky AČR a osoby, které narušily objekty AČR a ministerstva obrany • kapitáni lodí při dálkových plavbách • trestní stíhání se souhlasem poškozeného • u některých TČ, kde je předmětem útoku osobní integrita a majetek (ublížení na zdraví, poškození cizí věci apod.) • proti pachateli, který je příbuzný v pokolení přímém, nebo osoba blízká • postup při vyšetřování – vyhledávání a provádění důkazů bez ohledu na to, zda svědčí ve prospěch či neprospěch obviněného • účast obviněného a obhájce ve vyšetřování na vyšetřovacích úkonech a umožnění kladení otázek vyslýchaným osobám • skončení vyšetřování – pokud jsou výsledky postačující k podání obžaloby, ve lhůtě 2/3/6 měsíců • umožnění obviněnému, obhájci a poškozenému prostudovat spisy a učinit návrhy na doplnění vyšetřování 9 PŘÍPRAVNÉ ŘÍZENÍ TRESTNÍ • § 171-178 ROZHODNUTÍ V PŘÍPRAVNÉM ŘÍZENÍ • postoupení věci jinému orgánu • zastavení trestního stíhání • přerušení trestního stíhání • dohoda o vině a trestu • obžaloba • § 178a SPOLUPRACUJÍCÍ OBVINĚNÝ • jestliže obviněný oznámí skutečnosti, způsobilé přispět k objasnění zločinu organizované skupiny, dozná se k činu a souhlasí aby byl označen jako spolupracující obviněný • § 179a-179h ZKRÁCENÉ PŘÍPRAVNÉ ŘÍZENÍ • u trestných činů s horní hranicí trestu odnětí svobody do pěti let • podezřelý byl přistižen při činu a lze očekávat, že jej bude možné do dvou týdnů postavit před soud, jinak postup dle § 160 a následujících ustanovení 10 ČINNOST STÁT. ZÁSTUPCE V PŘÍPR. ŘÍZENÍ • Státní zástupce a policejní orgán jsou povinni organizovat svou činnost tak, aby účinně přispívali k včasnosti a důvodnosti trestního stíhání • Státní zástupce může ukládat policejnímu orgánu provedení úkonů a dále vykonává • dozor nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení • viz § 157 a § 174 trestního řádu • výkon dohledu v soustavě státního zastupitelství • § 1 Vyhlášky ministerstva spravedlnosti č. 23/1994 Sb. • dohled v soustavě státního zastupitelství – tzv. dohled nad dohledem • § 2 Vyhlášky ministerstva spravedlnosti č. 23/1994 Sb. • přezkoumání postupu policejního orgánu a státního zástupce • viz § 157a trestního řádu • výlučná oprávnění státního zástupce • viz § 175 trestního řádu • oprávnění nejvyššího státního zástupce • viz § 174a trestního řádu 11 SPECIFIKA KRIMINALITY V BEZP. SBORECH • Trestná činnost v bezpečnostních sborech • je páchána na profesionální úrovni, kvalifikovaným způsobem a se znalostí způsobů protiprávních jednání, která pachatelé sami jinak rutinně odhalují • je obtížně odhalitelná pro znalost způsobů šetření, prověřování a trestního stíhání a možností zneužívání těchto znalostí v oblasti metod a forem práce • má vliv na udržení kázně a disciplíny v bezpečnostních sborech • je významně sledovaná odbornou i laickou veřejností • je způsobilá ohrozit důvěru v bezpečnostní a demokratický systém státu • je mediálně velmi přitažlivá a často žije vlastním virtuálním životem • Pachatelé z řad příslušníků bezpečnostních sborů • byli státem vyškoleni a vycvičeni k boji s kriminalitou a společnost jim svěřila mimořádné pravomoci a prostředky, které zneužili • mají tendenci ztěžovat a zpomalovat prověřování a vyšetřování jejich trestné činnosti • se snaží posouvat do role „obětních beránků“ v mnohovrstevnatých politických hrách • Úspěšnost odhalení, preciznost vyšetřování a rychlost postavení pachatele před soud determinuje spokojenost a důvěru veřejnosti v celý demokratický systém 12 ÚKOLY GIBS V TRESTNÍM ŘÍZENÍ • Vyhledává, odhaluje, prověřuje a vyšetřuje trestnou činnost příslušníků a zaměstnanců PČR, VS ČR a CS ČR • prověřuje a vyšetřuje TČ civilních osob ve formě spolupachatelství spolu s pachateli z uvedených BS • vyhledává, odhaluje a prověřuje TČ příslušníků a zaměstnanců GIBS • vyšetřování TČ příslušníků a zaměstnanců GIBS vede příslušný státní zástupce • do 23. 1. 2014 Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1, od té doby krajská státní zastupitelství • GIBS se zabývá všemi TČ spáchanými příslušníky a zaměstnanci PČR, inspekce a příslušníky VS ČR a CS ČR • TČ zaměstnanců VS ČR a CS ČR se GIBS zabývá pouze tehdy, pokud byly spáchány v souvislosti s plněním jejich pracovních úkolů 13 ŠETŘENÍ PODNĚTŮ U GIBS • Podnět = podání, doručené na GIBS osobně, písemně, elektronicky apod., např. • trestní oznámení • informace • stížnost • poznatek apod. • podání je hodnoceno vždy podle obsahu, nikoliv podle názvu nebo označení • podání musí splňovat náležitosti vyžadované zákonem, výjimkou jsou anonymní trestní oznámení nebo jiné podněty, na jejichž podkladě lze učinit závěr o podezření ze spáchání trestného činu (viz § 59 tr. řádu) • splnění formálních náležitostí podání je rozhodující pro komunikaci s podatelem 14 P O D N Ě T z podnětu vyplývá podezření z naplnění znaků skutkové podstaty trestného činu (TČ) příslušníka nebo zaměstnance BS v jurisdikci GIBS předáno k prošetření příslušnému územnímu pracovišti GIBS (policejnímu orgánu) k postupu podle zákona o GIBS a podle trestního řádu prošetřením vyšlo najevo, že byly naplněny znaky TČ - vyhotoven záznam o zahájení úkonů v trestním řízení (ZÚTŘ) - zaveden dozor SZ (fáze prověřování) prověřováním bylo zjištěno, že byl spáchán TČ a dopustila se jej konkrétní osoba zahájeno TS a probíhá vyšetřování prověřováním bylo zjištěno, že se nejedná o TČ, ale může se Jednat o přestupek (P) nebo kázeňský přestupek (KP) odevzdáno příslušnému služebnímu funkcionáři BS dle § 159a/1a), b) tr. řádu prověřováním bylo zjištěno, že se nejedná o TČ ani P ani KP a nelze věc vyřídit jiným způsobem odloženo § 159a/1 tr. řádu prošetřením nebylo zjištěno podezření z TČ podnět je posouzen jako opravný prostředek nebo jako součást obhajoby v probíhajícím trestním řízení postoupeno dozorovému SZ či příslušnému soudu (po podání obžaloby) může se jednat o P nebo KP nebo je vhodné jiné opatření v BS postoupeno k vyřízení příslušnému BS nejedná se ani o P ani KP a není vhodné ani jiné opatření v BS uloženo ad acta z podnětu vyplývá podezření z naplnění znaků skutkové podstaty TČ, P nebo KP příslušníka nebo zaměstnance GIBS předáno k prošetření oddělení vnitřní kontroly GIBS (policejnímu orgánu) postupem podle zákona o GIBS a podle trestního řádu prošetřením vyšlo najevo, že byly naplněny znaky TČ - vyhotoven záznam o ZÚTŘ zaveden dozor SZ (fáze prověřování) prověřováním bylo zjištěno, že byl spáchán TČ a dopustila se jej konkrétní osoba návrh státnímu zástupci na zahájení TS vůči konkrétní osobě prověřováním bylo zjištěno, že se nejedná o TČ, ale může se Jednat o P nebo KP odevzdáno příslušnému služebnímu funkcionáři GIBS dle § 159a/1a), b) tr. řádu prověřováním bylo zjištěno, že se nejedná o TČ ani P ani KP a nelze věc vyřídit jiným způsobem odloženo § 159a/1 tr. řádu prošetřením nebylo zjištěno podezření z TČ může se jednat o P nebo KP nebo je vhodné jiné opatření v GIBS postoupeno k vyřízení příslušnému služebnímu funkcionáři GIBS nejedná se ani o P ani KP a není vhodné ani jiné opatření v GIBS uloženo ad acta z podnětu nevyplývá podezření z naplnění znaků skutkové podstaty TČ příslušníka nebo zaměstnance BS v jurisdikci GIBS předáno k prošetření oddělení šetření podnětů GIBS postupem podle zákona o GIBS může se jednat o P nebo KP nebo je vhodné jiné opatření v BS postoupeno k vyřízení příslušnému BS věc patří do jurisdikce jiného orgánu postoupeno k vyřízení příslušnému orgánu nejedná se ani o P ani KP a není vhodné ani jiné opatření uloženo ad acta KRITICKÉ FAKTORY • Snahy o vyřizování účtů v bezpečnostních sborech zneužitím legitimních způsobů a prostředků • Vyšetřující orgány, státní zástupci i soudy jsou pod nepřiměřeným tlakem • Obhajoba často zveřejňuje informace ve snaze ovlivnit veřejné mínění • Nejsou neobvyklé útoky v osobní rovině • Média se často zapojují do vyšetřování a vytvářejí a podporují spekulace a konspirační teorie • Státní zástupce je výlučným „pánem sporu“ do postavení pachatele před soud, v přípravném řízení má rozsáhlé pravomoci • Největším „policejním“ zločinem je vypouštění informací např. ve snaze ospravedlnit své předchozí fauly a neúspěchy nebo pro získání obliby např. před vstupem do politiky 16 ZDROJE • BARTOŠOVÁ, Hana a kol. Management: základy teorie a praxe. Praha: Vysoká škola regionálního rozvoje, 2011 • BARTOŇ, Michal a kol. Kontrolní mechanismy fungování veřejné správy. Olomouc: Periplum, 2009 • HENDRYCH, Dušan a kol. Správní věda: teorie veřejné správy. 4. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2014 • zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ve znění pozdějších předpisů (trestní řád) • http://www.gibs.cz/o-instituci/zpravy-o-cinnosti-a-analyzy 17 ZKUŠEBNÍ OKRUHY Organizace vnější kontroly a šetření, prověřování a vyšetřování trestných činů příslušníků a zaměstnanců bezpečnostních sborů • Definice kontroly ve veřejné správě • Kontrola bezpečnostních sborů orgány zákonodárné, výkonné a soudní moci • Příslušnost k prověřování podezření z trestných činů příslušníků a zaměstnanců bezpečnostních sborů • Příslušnost k vyšetřování trestných činů příslušníků a zaměstnanců bezpečnostních sborů • Specifika trestné činnosti v bezpečnostních sborech 18