• v centru politického myšlení již od dob Platona • Aristoteles - člověk je tvor společenský (zoon politikon) • Stát = dokonalé společenství, které se řídí ústavou • Jako odborný termín (lat. status stav) zavedl až Machiavelli (1469- 1527) • 3 hlavní rysy (Weber, Jellinek) • Soubor institucí, které stanovují prostředky násilí • Výkon moci nad lidmi, kteří žijí na geograficky omezeném území • Monopol státu na vládnutí nad daným územím • Max Weber • Stát = lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe monopol legitimního fyzického násilí. Stát je tak jediným zdrojem práva na násilí • Právní stát • Ústavní stát • Národní stát • Sociální stát/stát blahobytu (welfare statě) • Stranický stát • Spolkový stát Právní stát Konec 19.stol. - idea právního státu • instituce zaručují, aby byl právní řád dodržován „jak ze strany poddaných státu, tak i ze strany orgánů veřejné moci" • Bezpečné záruky, aby stát nezasahoval do individuální sféry jednotlivce • Vázanost státních orgánů právem www.cevroinstitut.cz Právní stát • nejprve v Anglii v 17.století • Princip se vyvinul ze soudního procesu • ústředním prvkem v Anglii a později v USA se stalo soudní právo • založené na závazných precedentech • a dále rozvíjeno cestou jejich výkladu www.cevroinstitut.cz Ústavní stát • Běžné zákony a další předpisy jsou poměřovány ústavou • Existuje orgán, který rozhoduje o ústavnosti zákonů • Zrod ÚS: v USA, kde tyto zásady formuloval a aplikoval Nejvyšší soud • V Evropě ÚS až se vznikem ústavního soudnictví www.cevroinstitut.cz Atributy státu (politická geografie, M. Glassner) Teritorium Trvalá populace Systém vlády (politický systém) Ekonomický systém Infrastruktura (cirkulační systém) - cesty, silnice, železnice www.cevroinstitut.cz Státní moc • univerzální schopnost státu prosazovat na svém území obecnou vůli • Tato vůle je vyjádřena v prvním řádu • včetně prostředků donucení • Moc suverénní a nezávislá na jiné moci www.cevroinstitut.cz 2 atributy státu (hledisko mezinárodního práva) • Suverenita - nezávislá a neomezená moc státu nad lidmi na daném území • Nezávislost na jiné státní moci • Výlučnost - tzn. jediná státní moc • Neomezenost z hlediska uplatňování • Uznání (vnější suverenita) - stát musí být uznán významnou částí mezinárodního společenství • Taiwan, Kosovo, Severní Kypr (1983), Jižní Osetie, Abcházie www.cevroinstitut.cz Legalita Moderní stát zakládá svou autoritu | a moc na • Legalitě • Legitimitě Pernthaler(1986): „dvojité politicko-státoprávní ospravedlnění státní moci" Alternativy: • Legální ale nelegitimní • Legitimní ale nelegální www.cevroinstitut.cz Legalita státu • Zákonnost - uplatňování státní moci omezeno a stanoveno zákonem • Úzká vazba na právní stát (rule of law) v . n . t t i i t n a r o t i n i i i . f i K www.cevroinstitut.cz Legitimita státu • Pojem užit při restauraci monarchie po roce 1815 ve Francii a v Evropě • „nelegitimní" - napoleonská monarchie a revoluční republika • Legitimita - uznávání a respektování autority státu, vztah důvěry společnosti ve vztahu ke státu, legitimita je opakovaně obnovována ve volbách • Koncept společenské smlouvy (J.J. Rousseau, J. Locke, T. Hobbes) www.cevroinstitut.cz Zhroucené státy (failed states) • Státy, které selhávají při plnění svých hlavních funkcí • Ztráta kontroly nad svým územím (= ztráta monopolu užití legitimního fyzického násilí na svém území) • Absence legitimní autority a schopnosti přijímat rozhodnutí • Neschopnost zajišťovat základní veřejné služby • Neschopnost tvorby vztahů s ostatními zeměmi www.cevroinstitut.cz Zhroucené státy: průvodní jevy • Intervence vojsk jiných zemí • Fragmentace území • Místní „bosové" (warlords) • Neschopnost státu plnit své funkce • Justice • Politice • Armáda • Infrastruktura • Regulace ekonomiky www.cevroinstitut.cz Zhroucené státy: průvodní jevy Hospodářský rozvrat • nízká životní úroveň • Uprchlíci Korupce absence vlády práva • Anarchie • občanská válka Porušování lidských práva Emigrace www.cevroinstitut.cz Dvacet „nejhorších" případů (2011) • Somálsko • Pobřeží slonoviny • Čad • Guinea • Súdán • Pákistán • Demokratická republika • Jemen Kongo • Nigérie • Haiti • Niger • Zimbabwe • Keňa • Afghánistán • Burundi • Středoafrická republika • Guinea-Bissau • Irák • Barma • Etiopie www.cevroinstitut.cz Fragile state index (2021) Dělba moci • Proč dělit moc ? • Obavy ze zneužití (tj. koncentrace moci) • Vyvažování • Pluralita mocenských pozic • 2 obecná hlediska • Vertikální dělba moci • Horizontální dělba moci www.cevroinstitut.cz Dělba moci • Vertikální dělba moci • Obec - kraj - stát • Horizontální dělba moci - Montesquieu • Zákonodárná • Výkonná • soudní www.cevroinstitut.cz Stát Stát a územní dělba moci (vertikální struktura moci) • Unitární stát • Federace • Konfederace • Unie (příp. společenství států - Commonwealth) • Kritériem klasifikace • Míra rozdělení svrchovanosti www.cevroinstitut.cz Unitární stát • Nedílná státní suverenita • Hledisko vnitrostátní i mezinárodní • Pouze nejvyšší orgány státu jej zastupují v mezinárodních vztazích • Nedělitelnost území • Jednotná, nedělená státní moc • jediná soustava nejvyšších státních orgánů • Jediná ústava • Regionální a lokální právní normy se vydávají jen na základě celostátních zákonů a v jimi stanovených limitech www.cevroinstitut.cz Unitární státy www.cevroinstitut.cz Unitární stát Jediné občanství Územně správní jednotky jsou nedílnou a trvalou součástí státu a nemohou z něj vystoupit • Právo centra rušit či měnit jednotky státu Prototypem unitárního státu jakobínsky centralizovaný, unifikovaný stát Lorraine Nord, Pas-de- Calaisi Pkardie Normandie Paris Bretagne Champagne A ( s 3 c e • r P a y s de la Centre Loire Bourgogne Franche- Comté i Poltou- Limousin Lyon C h a r e n t e $ A u v e r g n e ^ A | p n Aquitaine Drôme Midi Provence 7 fays Pyrenees C ô t e basque d'Azur Languedoc- Roussillon Corse www.cevroinstitut.cz Unitární stát Glassner - ideální parametry unitárního státu • Jediné centrum (hlavní město) • Kompaktní tvar území • Ne příliš velký • Rovnoměrně osídlen • + kulturní homogenita Paa ' uher Qrean P«PLJ " ^ • B TlniDi. www.cevroinstitut.cz Decentralizace • Různá chápání tohoto pojmu • Různá východiska • Motivace pro decentralizaci • Různé obsahy pojmu • Přenos administrativních kompetencí (dekoncentrace) • Přenos rozhodovacích kompetencí www.cevroinstitut.cz Decentralizace aj. The United Kingdom Různá označení • Regionalizace • Regionalismus • Decentralizace dekoncentrace • devoluce www.cevroinstitut.cz Decentralizace • 2 typy institucí • Centrální (národní) • Periferní (regionální, provinční, lokální) • Vztah obou úrovní často upravuje ústava či jiný zákon • Stanovení úrovní vládnutí • Distribuce kompetencí www.cevroinstitut.cz Výhody decentralizace • Přizpůsobení místním podmínkám a požadavkům občanů • Zkrácení vzdálenosti mezi poskytovateli a příjemci služeb • Větší znalost místních podmínek • Větší participace místních na místní správě • Větší zodpovědnost místních úřadů • Větší legitimita správy • Obrana proti přílišné centralizaci • Zabránění místního „nacionalismu" či radikalismu a nepřátelství vůči centru www.cevroinstitut.cz Federace • Lat. foedus - smlouva (dohoda) • tzn. smlouva o sdružení, integraci více jednotek do určitého celku či unie • Foedera - ozn. smlouvu o spojení římské říše se státy či kmeny, které • zůstaly svobodné (foedera equa) • byly podřízeny římskému impériu (foedera non equa) www.cevroinstitut.cz Federace • J. Althusius (1557-1638) - „otec federalismu" • idea budoucí společnosti budované na federativním svazku (consociatio) • vesnice je federace rodin, město federací cechů, provincie federací měst, království federací provincií • Další teoretici - Ch. Montesquieu, I. Kant • Praktická realizace moderní federace - USA na konci 18.století (viz Listy federalistu - Hamilton, Jay, Madison) - obhajoba federace proti slabé konfederaci www.cevroinstitut.cz Federace • dobrovolné spojení rovnoprávných, autonomních subjektů (země, oblasti, strany, zájmové organizace) do jednoho státoprávního celku (unie,spolek, svaz) • Jednotky mají vlastní - původní, tj. neodvozenou, legitimitu • Kompetenční výsost je rozdělená (dualismus rozhodovacích center) • 2 separátní úrovně konstituované moci • Princip subsidiarity www.cevroinstitut.cz 2 cesty ke vzniku federace • Decentralizace - federalizace unitárního státu (např. Belgie) • Spojení původně nezávislých celků (např. USA) www.cevroinstitut.cz Federace - hlavní rysy • Rozčlenění státu na dílčí teritoriální jednotky státní povahy • Rozdělení zákonodárné a výkonném moci mezi „spolek" a členské státy, které mají významnou míru autonomie • Dělba moci zakotvena ve federální ústavě • Reprezentace členských států ve spolkovém parlamentě a jejich účast na tvorbě spolkových zákonů www.cevroinstitut.cz Federace - hlavní rysy • Mechanismy řešení konfliktů mezi spolkem a státy, ochrana menšin - rozhodování kvalifikovanou většinou • Ústavní soudnictví - arbitrem při sporech orgánů obou úrovní • Společné úkoly jsou řešeny celkem • Obrana, zahraniční politika, hospodářská politika, doprava, měnová politika, otázky vnitra a soudnictví www.cevroinstitut.cz Zvláštní kompetence členských států federace při změně federální ústavy • USA - návrh na změnu ústavy • 2/3 Kongresu • Nebo konvent zástupců jednotlivých států, požádá-li 2/3 zákonodárných sborů o jeho svolání Kongresem • K přijetí dodatku nutný souhlas 3/4 zákonodárných sborů členských států federace www.cevroinstitut.cz Zvláštní kompetence členských státu federace při změně federální ústavy • Švýcarsko • Změna celé ústavy • Na návrh jedné z komor Spolkového shromáždění • Nutné nové volby do obou komor • Nutný též souhlas v referendu ve většině kantonů • Návrh na změnu stávající ústavy • Německo • Změna ústavy - nutný souhlas 2/3 Bundestagu i Bundesratu (čl. 79) www.cevroinstitut.cz Dělba moci ve federaci • Tzv. kompetenční kompetence • Určují dělbu kompetence mezi federaci a členské státy • Přísluší federálním orgánům • Členské státy však mají vliv na kompetenční kompetence (např. změna ústavy) • Enumerační princip • Platí pro kompetence federace • Pozitivní výčet kompetencí, které má federace www.cevroinstitut.cz Federace • Tzv. zbytková klauzule • O tom, co není vymezeno pro federaci, rozhodují členské státy federace • Švýcarsko (čl. 3) • Německo (čl. 30) • Rakousko (čl. 15) www.cevroinstitut.cz Federace • Dvojí státní občanství • Státní příslušnost k federálnímu státu • Státní příslušnost ke státu federace • Jediné státní občanství • Platí v Belgii www.cevroinstitut.cz Federace • 2 typy dvojího státního občanství • Primární je státní občanství členského státu • Pak se občan stává automaticky i občanem federace • Rakousko, Švýcarsko • Československá federace • Zásady nabývání občanství však určoval federální zákon • Primární je státní občanství federace • Německo - čl. 73 • Státní příslušnost Spolku • Státní příslušnost v zemích • Čl. 116 - priorita spolkového (německého) občanství • USA (XlV.dodatek k ústavě) www.cevroinstitut.cz Federace X federalismus • Federalismus • Politická ideologie • Politická teorie • Federace • Institucionální uspořádání • Federalismus může existovat bez federace • Ne naopak www.cevroinstitut.cz Federalismus • 2 hlavní teoretická východiska • W. Riker: „coming together" • A. Stepán: „holding together" • Riker • Inspirace Montesquieu • Původ federace: asociace/spojení malých států proti vnějšímu nepříteli • Hlavní motivace: obranné a vojenské důvod www.cevroinstitut.cz Federalism Riker: comming together Stepan: holding together www.cevroinstitut.cz Federalismus • „coming together" • vytváření společných (centrálních/federálních) institucí • Centralizační tendence • „holding together" • Přenos kompetencí na nižší úrovně vládnutí • Decentralizační tendence www.cevroinstitut.cz Federalismus • Riker: 3 hlavní důvody pro vznik federace • Vojenské důvody • patriotismus • Hospodářská, obchodní omezení www.cevroinstitut.cz Federalismus (Riker) • Patriotismus • Jde většinou ruku v ruce s vojenskými ohledy • Příklady • Argentina, Mexiko, Austrálie, Brazílie, Švýcarsko, USA www.cevroinstitut.cz Federalismus (Riker) • Obchodní, ekonomická omezení (sekundární důvod pro vznik federace) • Odstranění celních a dalších obchodních bariér-volný trh = nástroj pro podporu ekonomického růstu a prosperity • Posílení vlastní ekonomické síly vůči vnějšímu světu • Celní unie - efektivita • Riker: this motive is, however, secondary • Příklad: evropská integrace (částečně) www.cevroinstitut.cz Federalismus (Stepán) • Stepán (2006): • Hlavním motivem pro federaci - udržení jednotného teritoria • Obrana proti separatismu • Řešení pro etnicky rozdělené země • Pragmatismus nikoli cíl sám o sobě • Příklady • Nigérie, Indie www.cevroinstitut.cz Důvody pro vznik federace: shrnutí • Ekonomické - např. USA - odstranění celních bariér, posílení vlastní konkurence na světovém trhu • Zahraničně-politické - USA, Austrálie, Kanada - obrana členských států proti vnější hrozbě • Zeměpisné - rozlehlost - Švýcarsko, Pákistán (do r. 1971) • Historicko-kulturní - např. Německo • Národnostní - Belgie, ČSFR, Indie, Pákistán www.cevroinstitut.cz Příklady federací • 2 typy • Demokratické federace • Socialistické federace • Po r. 1917 tzv. socialistická federace • Sovětská federace • Přechodně sem spadala i Zakavkazská federace (Gruzie, Arménie, Azerbajdžan) • Právo členů federace na secesi • Kvůli totalitnímu systému a systému jediné strany federace nesplňovala základní státoprávní a demokratické standardy • Socialistická federatívni republika Jugoslávie • Československá socialistická republika • zákaz majorizace ve Sněmovně národů Federálního shromáždění ČSFR www.cevroinstitut.cz Federace • Rusko - ústava Ruské federace (1993) • 21 republik • 6 krajů • 49 oblastí • 2 města federálního významu • 1 autonomní oblast • 10 autonomních okruhů www.cevroinstitut.cz Federace • SRN, Belgie, Rakousko, Švýcarsko, USA, Mexiko, Argentina, Brazílie, Venezuela, Nigérie, Austrálie, Mikronésie, Malajsie, Pákistán, Indie, SAE, Etiopie, Komory • Dvoukomorové parlamenty www.cevroinstitut.cz Federace www.cevroinstitut.cz Konfederace a liga • Liga • historicky starší a nižší spojení států - př. Spojení italských států ve 12.století • Konfederace • Sdružení států či státním spolkem, vytvořeným na smlouvě mezi nimi • Od aliance se liší tím že, • aliance se zakládá výlučně na mezinárodně právních vztazích • aliance nezřizuje společné orgány, jejíž kompetence by se dotýkala působnosti státních orgánů jednotlivých států • Od federace se liší tím, • Že subjekty federace mohou z konfederace vystoupit www.cevroinstitut.cz Konfederace • Hlavní rysy konfederace • Mezinárodně právní základ vzniku konfederace • Státní suverenitu mají členské státy • Členské státy výlučně rozhodují o svých státoprávních otázkách (mohou měnit své území apod.) • právo členských států z konfederace vystoupit • Společné věci rozhodují členské státy prostřednictvím stálých společných orgánů konfederace v rozsahu zřizovací smlouvy • Neexistuje občanství konfederace • Legislativu vydávají členské státy konfederace • Kompetenční výsost je soustředěna u jednotlivých členských států • Společná moc konfederace se týká jen nejvyšších orgánů jednotlivých států, nikoli občanů jednotlivých států www.cevroinstitut.cz Konfederace • Švýcarsko (1291-1847) • Holandsko (1579-1597) • USA (1777-1787) • Německý spolek (1815-1866) • Senegambie (1983-1990) • Rakousko-Uhersko • Švédsko-norská unie (1814-1905) • Spíše nestabilní formy - Jugoslávie, ČSFR www.cevroinstitut.cz Unie - společenství států • 2 typy unie • Reálná unie • Monarcha je z titulu svého panovnického práva ipso iure hlavou více států • Státy unie mají některé společné orgány pro správu záležitostí unie jako celku • Personální unie • Panovník se stane hlavou více států jinak než ipso iure, tj. např. děděním sňatkem www.cevroinstitut.cz Ústava • Nejstarší platné ústavy • [San Marino (1600)] • USA (1787) • Norsko (1814) • 1638 „Fundamental Orders" pro Connecticut • Text považován za nejstarší ústavu na svete www.cevroinstitut.cz Klasifikace ústav • Podle typu kodifikace • „nepsané" ústavy - Nový Zéland, Spojené království, Izrael, Saúdská Arábie, Omán • Kombinace psaných textů a konvencí • „psané" ústavy - ČR, SRN, Francie, USA (1787)... www.cevroinstitut.cz Klasifikace ústav • Podle míry rigidity • Rigidní • Obtížně měnitelné • referenda: Dánsko, Irsko, Španělsko • Dvojí parlamentní souhlas - Švédsko, Norsko (změna musí být potvrzena po dalších volbách) • kvalifikované většiny - ČR (3/5 všech poslanců a 3/5 přítomných senátorů), SRN • Kvalifikovaná většina + další požadavky (USA - 2/3 většina v obou komorách + ratifikace % států) • Flexibilní • Relativně snadno měnitelné - běžnými zákony (např. nekodifikované ústavy) www.cevroinstitut.cz Klasifikace ústav Ú S T A V A i ZAKLÁL'N [ ZÁKON) S V A Z U S O V Ě T S K Ý C H S O C I A L I S T I C K Ý C H R E P U B L I K • Podle míry shody mezi realitou a obsahem ústav • Nominální ústavy (platné pouze „na papíře") - cílem budit zdání legitimity, legality • Podle obsahu ústavy a struktury institucí • Republikánské x monarchistické • Federalistické x ústavy unitárních států • Parlamentní x prezidentské režimy www.cevroinstitut.cz Dělba moci Klasická dělba moci (Montesquieu - 1689- 1775) • Cílem je moc rozdělit, vzájemně vyvážit • obava před koncentrací moci - viz Hobbes - teorie absolutismu • Zavádí systém brzd a protivah (checks and balances) Á CONSTITUTION . n U? l_n oQoollolln • • • • noon Legislative Branch Executive Branch .roun Judicial Branch www.cevroinstitut.cz Dělba moci Zákonodárná (legislativní) • Navrhuje zákony • Schvaluje zákony • Kontroluje výkonnou moc Výkonná (exekutivní) • navrhuje zákony • provádí zákony Soudní interpretace (výklad) zákonů www.cevroinstitut.cz Zákonodárná moc Funkce • navrhuje zákony • přijímá zákony • Kontroluje vládu Různá označení • Parlament, Zákonodárný sbor • Kongres, Národní shromáždění, Spolkový sněm • Riksdag, Folketing, Althing, Storting, Eduskunta, Duma, Sejm, Riigikogu, Diet www.cevroinstitut.cz Struktura parlamentu • Systém parlamentních výborů • Specializované orgány parlamentu • Příprava a projednávání legislativních návrhů • Stálé výbory, ad hoc výbory • Unikameralismus - bikameralismus • Unikameralismus (např. Slovensko, Maďarsko, Švédsko, Dánsko, Nový Zéland) • Bikameralismus (ve federálních státech - USA, SRN, v kulturně heterogenních zemích - Nizozemsko, i jinde ČR, GB, USA www.cevroinstitut.cz Unikameralismus • Maďarsko • Slovensko • Dánsko (od 1953) • Švédsko (od 1970) • Nový Zéland (od 1950) • Finsko • Portugalsko • Řecko www.cevroinstitut.cz Bikameralismus • Druhá komora reprezentuje • Nižší správní jednotky (Francie) • Jednotlivé země federace (USA) • Různorodé společenské skupiny (Irsko, Slovinsko) • Občany země (jiný způsob - jiný volební systém) www.cevroinstitut.cz Bikameralismus • 1795 thermidorská ústava • Výkonná moc - pětičlenné direktorium, volené Radou starších na návrh Rady 500 • Legislativa • Rada starších • Rada 500 • poprvé v dějinách Francie - bikameralismus www.cevroinstitut.cz Bikameralismus • Problémy bikameralismu/unikameralismu (Abbé Siéyés 1789: • jestliže druhá komora souhlasí s první, je zbytečná • jestliže s ní nesouhlasí, je nebezpečná a škodí • Slabý bikameralismus • horní komora je slabší - např. Polsko, ČR • Silný/symetrický bikameralismus • obě komory jsou přibližně stejně silné - Itálie, USA www.cevroinstitut.cz Bikameralismus - příklad USA: Kongres • 2 komory - Sněmovna reprezentantů a Senát • Senát - zastupuje jednotlivé státy • Každý stát 2 zástupce • Senát volen od r. 1913 přímo (XVII. dodatek Ústavy) www.cevroinstitut.cz Bikameralismus - příklad Slovinsko • Národní rada - horní komora slovinského parlamentu • Zástupcem sociálních, ekonomických, profesních a lokálních zájmů • A) funkcionální zájmy • B) teritoriální zájmy • Celkem 40 členů, kteří reprezentují hlavní segmenty společnosti • 4 zástupci zaměstnavatelů • 4 zástupci odborů • 4 zástupci farmářů, řemeslníků, obchodníků a nezávislých profesí • 6 zástupců nekomerční sféry • 22 zástupců místních zájmů www.cevroinstitut.cz Bikameralismus - Slovinsko • Cílem zajistit maximální odbornost a omezit vliv politických stran • Vliv politických stran je omezen zejména v případě funkcionálních zájmů • Nepřímé volby - prostřednictvím volitelů v rámci zájmových skupin a orgánů samosprávy www.cevroinstitut.cz Bikameralismus - příklad Irska • Parlament (Oireachtais) má 2 komory - Sněmovna reprezentantů a Senát • 11 členů jmenuje premiér • Po 3 členech jmenuje Univerzita v Dublinu a Irská národní univerzita • 43 členů je zvoleno z řad kandidátů tzv. profesních panelů členy parlamentu a představitelů samospráv • Kulturní a vzdělávací panel • Zemědělský panel • Dělnický panel • Průmyslový a obchodnický panel • Panel veřejné správy a sociálních služeb • Kandidáti jsou většinou úzce napojeni na politické strany www.cevroinstitut.cz Argumenty pro bikameralismus • reflexe třídních či jiných společenských štěpení • paralelní reprezentace různých zájmů uvnitř státu a reprezentace regionů, států uvnitř federace apod. • vzájemná kontrola a pojistky proti legislativním omylům • kontrola dodržování ústavnosti a pojistka proti tyranii momentální politické většiny • předcházení chybám pramenícím z omylu, ukvapenosti či emocí lidí rozhodujících v jediném sboru, na stejném místě, v tutéž chvíli a pod vlivem stejné nálady a stejných vůdců www.cevroinstitut.cz Argumenty proti bikameralismu • škodlivost • zbytečnost • nákladnost www.cevroinstitut.cz Hodnocení bikameralismu • 3 měřítka • princip legitimity - je třeba zohlednit to, zda druhá komora vychází z voleb, jakých, a kdo v ní zasedá • aspekt reprezentativnosti - koho nebo co daná komora reprezentuje (př. aristokraté ve Velké Británii) • aspekt funkcionální - kontrola činnosti první komory, součást zákonodárného mechanismu www.cevroinstitut.cz Požadavky na podobu druhé komory • Odlišnost s cílem zajistit pluralitu názorů • jiný volební systém • odlišné funkční období • Reprezentativnost • Vlastní kompetence www.cevroinstitut.cz Hodnocení bikameralismu • Neexistuje univerzální model • Vždy závisí na konkrétním státu a jeho podobě • Obecně • Unikameralismus • Malé, kulturně homogenní státy • Unitární • Bikameralismus • Federace či silně decentralizované státy (výjimka- Mikronésie) • Velké státy • Kulturně heterogenní země www.cevroinstitut.cz Unikameralismus - zvláštní případy • Německo • kvalifikovaný/modifikovaný unikameralismus • Norsko (do 2009) • Island (do 1991) www.cevroinstitut.cz Německo Parlament = Bundestag (Spolkový sněm) • Bundesrat • není druhou komorou, ale výrazem státnosti jednotlivých spolkových zemí • zástupci spolkových vlád • imperativní mandát • Ústavně-formálně: unikameralismus • Prakticko-politicky (politologicky): bikameralismus www.cevroinstitut.cz Norsko • Storting měl 2 části - Odelsting (3/4 členů), Lagting • Obě části jsou voleny současně, jednotně, až po zvolení dochází k rozdělení na 2 části • Kořenem pro toto rozdělení je snaha zabránit absolutní převaze početnějšího stavu farmářů • V Lagtingu měli původně sedět zejména právníci • Zákon projednán nejdříve v Odelstingu, Lagting má právo návrh zamítnout • Pokud je návrh zamítnut 2x, Storting se schází na plenární schůzi, kde je třeba 2/3 většina • od podzimu 2009 - jedna jednotná komora www.cevroinstitut.cz Island (do roku 1991) • parlament formálně rozdělen do dvou kvazi-komor, • byly voleny dohromady • až po volbě se rozdělil Althing na 2 části www.cevroinstitut.cz Struktura parlamentu - zvláštní případy • 1804 císařství Francie • 4 komory parlamentu • Státní rada (návrh zákonů) • Tribunát (diskuze nad zákony) • Zákonodárný sbor (hlasování o zákonech) • Senát (strážcem ústavnosti) www.cevroinstitut.cz Struktura parlamentu - zvláštní případy • Jihoafrická republika • Režim apartheidu (rasové segregace) • Parlament měl 3 komory • House of Assembly (pouze pro „bílé") • House of Representatives ( pro „barevné") • House of Delegates (pro Asiaty) • Každá z komor měla ministerskou radu, ale Prezidentská rada (bílého prezidenta) mohla vetovat jakékoli rozhodnutí „barevné" a „asiatské" komory • Socialistická federatívni republika Jugoslávie • Pětikomorový parlament (1963-1974) - Ústava z roku 1963 (cl.165) • Parlament - Federální shromáždění • Federální sněmovna • Sněmovna pro ekonomiku • Sněmovna pro vzdělávání a kulturu • Sněmovna pro sociální péči a zdraví • Politicko-organizační sněmovna Každá komora měla 120 členů www.cevroinstitut.cz