Výkonná moc - vláda • Vláda - ovládání jiných, kontrola nad ostatními (široké pojetí) • 3 pojetí • Governance (vládnutí) • rozhodování o věcech veřejných (tj. nejen stát, ale i mezinárodní organizace, trhy, sítě veřejně působících aktérů) • Government (nejvyšší politické instituce jako celek) • rozhodování na státní úrovni, kam spadá exekutiva, legislativa - často synonymem pro stát • Government (vláda) • Rozhodování na exekutivní úrovni - vláda www.cevroinstitut.cz Vláda • Vláda - ve smyslu rozhodování exekutivy (cabinet popř. administration) • Význam a funkce vlády (K. Janda) • Zachování řádu • Ochrana svobody • Prosazování rovnosti www.cevroinstitut.cz Výkonná moc • Realizace politiky (policy) • Jádrem státní moci • Exekutiva politická • Exekutíva byrokratická (úřednický aparát, státní správa) www.cevroinstitut.cz Politické režimy • Jedná se o normativní subsystémy politického systému • Zahrnují hodnoty, systémové principy, strukturu autorít, formální i neformální pravidla • Subsystém pravidel, která určují existenci, pravomoci pro jednotlivé politické instituce a vztahy mezi nimi www.cevroinstitut.cz Politické režimy • 2 stránky • Struktura • Ideologie (zahrnuje základní hodnoty - demokracie, rovnost, svoboda) • Příklady pojetí • Demokratické X nedemokratické • Autoritativní X totalitní • Konsensuální X majoritní • Parlamentní X prezidentské www.cevroinstitut.cz Vládní systémy podle horizontální dělby moci • Forma vlády (klasifikace podle 2 klíčových kritérií) • Způsob dělby moci ve státě na zákonodárnou, výkonnou soudní moc • způsob ústavního uspořádání vzájemných vztahů moci zákonodárné, výkonné a soudní • Klasifikace • Parlamentní režimy (pružná dělba) • Prezidentské režimy (striktní dělba) • Poloprezidentské režimy (střední cesta) • Direktoriální režim (sdílení moci) www.cevroinstitut.cz Poznámka k volebním a stranickým systémům Kromě ústavních předpokladů jsou klíčové: • institucionální podmínky, především typ volebního systému • struktura společnosti a politická kultura • systém politických stran Dohromady tvoří vládní systém! www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus • 3 hlavní rysy • Pružná dělba moci (resp. oddělení mocí není striktní) • Vzájemné přímé působení • Členové vlády bývají velmi často členy parlamentu • svrchovanost zákonodárné moci, které je vláda odpovědná • „Destruktivní" hlasování o nedůvěře • Konstruktivní hlasování o nedůvěře (SRN, Španělsko, Slovinsko, Polsko, Maďarsko) • Možnost exekutivy (za jistých okolností) rozpustit parlament www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus • Dualismus výkonné moci (prezident/panovník vs. vláda a premiér) • Parlamentarismus může fungovat v podmínkách • monarchie (prototypem Velká Británie) • republiky (prototypem Francouzská III.republika) • Přímo volený prezident • Nepřímo volený prezident www.cevroinstitut.cz Parlamentní režim: monarchie volí Závislá na vůli parlamentu parlament určuje Vláda - dominantní složka exekutivy rozpouští I panovník Jmenuje a odvolává www.cevroinstitut.cz Parlamentní režim: nepřímo volený prezident volí Závislá na vůli parlamentu parlament určuje Vláda - dominantní složka exekutivy Jmenuje a odvolává prezident www.cevroinstitut.cz Parlamentní režim: přímo volený prezident volí volí Závislá na vůli parlamentu parlament určuje prezident Vláda - dominantní složka exekutivy Jmenuje a odvolává www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus • Flexibilní (pružná) dělba moci • Prolínání zákonodárné a výkonné moci • Nejvíce v britském typu parlamentarismu • Bipartismus • většinový volební systém • parlamentní volby jsou současně volbami premiéra • Šéf vlády de facto ovládá i dolní sněmovnu (šéf vlády = předseda strany, která má v dolní sněmovně absolutní většinu křesel) • Člen vlády musí být (až na výjimky) členem dolní sněmovny • Walter Bagehot - tajemství akceschopnosti britského parlamentarismu spočívá právě v tomto prolínání či spojení mocí • ČR - ústava umožňuje slučitelnost vládní a parlamentní funkce www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus • Neslučitelnost funkcí člena vlády a MP • Nizozemí, Švédsko, Norsko • Lucembursko • Portugalsko • (Francie) • Belgie (od 1995) • Izrael • PM musí být členem Knessetu • Ministři nemusí být členy Knessetu www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus • Klasický model • Exekutiva i legislativa mají proti sobě silový nástroj • —• „doomsday devices" • Rozpouštění parlamentu • Vyslovení nedůvěry vládě www.cevroinstitut.cz Příklad: CR (čl. 35): prezident rozpouští Poslaneckou sněmovnu • PS nevyslovila důvěru nově jmenované vládě, jejíž předseda byl prezidentem republiky jmenován na návrh předsedy Poslanecké sněmovny • PS se neusnese do tří měsíců o vládním návrhu zákona, s jehož projednáním spojila vláda otázku důvěry • Zasedání PS bylo přerušeno po dobu delší, než je přípustné • PS nebyla po dobu delší tří měsíců způsobilá se usnášet, ačkoliv nebylo její zasedání přerušeno a ačkoliv byla v té době opakovaně svolána ke schůzi • Prezident republiky PS rozpustí, navrhne-li mu to PS usnesením, s nímž vyslovila souhlas třípětinová většina všech poslanců. • Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit tři měsíce před skončením jejího volebního období www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus • Typy parlamentarismu podle „síly" exekutivy (G. Sartori) • Premiérský (kabinetní) systém • Reálná převaha vlády (např. Velká Británie, Německo) • systémy s převahou zákonodárného sboru • Převaha parlamentu (např. ČR, Nizozemsko) • systémy s rozhodujícím vlivem politických stran • Partitokracie • V praxi mají hlavní slovo parlamentní frakce (např. italská první republika 1948-1994) • Nebo predominance jedné strany (Japonsko, Švédsko, Norsko...) www.cevroinstitut.cz Premiérské (kancléřské) režimy Velká Británie * Vláda strany, která vyhrála volby její lídr se automaticky stává premiérem * Premiér má v rukou obrovskou moc danou: • Ústavními zvyklostmi -zj. právem kdykoli rozpustit dolní komoru parlamentu, dále systém účinné kontroly vládních poslanců • Silou strany -obvykle absolutní většina • Postavením uvnitř vítězné strany Německo * Slabší podoba - koaliční vlády, menší pravomoci kancléř * Spolkový kancléř má v rukou velkou moc danou: • Ústavou - racionalizovaný Parlamentarismus, volba kancléře Bundestagem, konstruktivní vyjádření nedůvěry • Silou vlastní strany • Postavením uvnitř vlastní strany www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus s převahou parlamentu (čistý) • Plná závislost vlády na parlamentu - kabinet neřídí legislativu • Složitý postup rozpuštění parlamentu X jednoduchý způsob vyjádření nedůvěry vládě • Zpravidla koaliční vládnutí • Moc není sjednocená, naopak je roztroušená a atomizovaná • Nejasná odpovědnost • Slabá stranická disciplína • Slabá akceschopnost www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus s převahou politických stran / strany • Partitokracie - vláda stran • Existence jedné silné (tzv. predominantní) strany, která má po dlouhý čas (min. tři volební období) v rukou absolutní většinu parlamentu a tudíž i ve vládě • Dělba moci pak neprobíhá napříč institucemi, ale napříč predominantní stranou, jejími křídly, frakcemi a osobnostmi www.cevroinstitut.cz Postavení evropských premiérů v parlamentarismu • První nad nerovnými (UK) - vůdce strany, který v podstatě nemůže být sesazen, jmenuje a mění členy vlády podle vlastního rozhodnutí - vládne svým ministrům, má nad nimi převahu • První mezi nerovnými (Německo) - nemůže být sesazen prostým hlasováním parlamentu, může sesazovat ministry, ministři však jeho ne • První mezi rovnými (většina kontinentálních parlamentních režimů) - stojí a padá se svými kabinetem, musí akceptovat ministry navržené stranou či koaličními partnery, malá kontrola na personálním složením vlády www.cevroinstitut.cz Parlamentarismus - typy (Vladimír Klokočka) 1) Model britského parlamentarismu • Unikátní, svrchovanost parlamentu, nepsaná ústava, pozice premiéra... 2) Parlamentarismus v ostatních konstitučních monarchiích • Modely se liší: Španělsko, Belgie, Nizozemsko, Švédsko, Dánsko... 3) „Klasický" republikánský Parlamentarismus • Silný parlament, slabé vlády - Francie IV. rep., Itálie I. rep. 4) Racionalizovaný Parlamentarismus • Konstruktivní vyjádření nedůvěry, ústavní soudnictví - Německo, Maďarsko.. 5) Prezidiální parlamentarismus(odpovídá víceméně kategorii poloprezidentského režimu) • Francie www.cevroinstitut.cz Racionalizovaný Parlamentarismus • Posílení výkonné moci • Typickým příkladem SRN (od roku 1949) • „zlepšení" klasického parlamentarismu • negativní zkušenost se systémem tzv. výmarské republiky silný prezident, plebiscitní prvky • Konstruktivní hlasování o nedůvěře www.cevroinstitut.cz Negativní Parlamentarismus • Vláda nepotřebuje aktivní podporu většiny, postačí tolerance většiny • Vláda vládne tak dlouho, dokud jí není vyslovena nedůvěra většinou hlasů • Platí presumce důvěry • Vláda s volbami nutně demisi nepodává • Např. Švédsko, Dánsko, Nový Zéland www.cevroinstitut.cz Prezidentský režim • Prototyp USA • Přísná dělba moci (exekutívy a legislatívy) • Prezident je zvolen na pevné stanovené funkční období • Prezident je nesesaditelný z politických důvodů • Prezidenta lze odvolat pouze na základě trestně-právních důvodů (impeachment) • Sněmovna reprezentantů má pravomoc prezidenta obžalovat, Senát má právo soudit prezidenta • Prezident nemůže rozpustit Kongres • „jednohlavá" exekutiva v rukou prezidenta (prezident je současně „předsedou vlády") • Přímé volby prezidenta (pozor na USA!!!) www.cevroinstitut.cz Prezidentský režim • Systém „brzd a protivah" (checks and balances) m Vzájemné vyvažování moci • Např. prezident potřebuje pro řadu svých rozhodnutí souhlas parlamentu • Zcela autonomní výkon exekutivních a legislativních funkcí • Prezident nemá ZDI - Kongresu předkládá jen návrh rozpočtu a Zprávu o stavu unie, má však právo veta vůči zákonům přijatým Kongresem • Kongres schvaluje rozpočet, Senát schvaluje řadu členů prezidentské administrativy, v krajním případě tzv. impeachment • Prezident má silné právo veta vůči zákonům Kongresu www.cevroinstitut.cz Prezidentský režim (předpoklady úspěchu v USA) • Specifická politická kultura - přistěhovalecká země, míšení kultur - pluralismus • Silný individualismus • Politické stranictví - dvě strany volebního typu - velmi pružné, nedisciplinované • Mnoho center moci v důsledku federalismu a silného soudnictví (zj. Nejvyšší soudu) brání zneužití pravomocí www.cevroinstitut.cz Prezidentský režim v Latinské Americe, Rusku • Pravý opak americké politické kultury • Autoritářství • Silná pozice armády Národnostní a náboženské konflikty • Silný kolektivismus • Politické stranictví - mnoho nestabilních, ale dosti soudržných stran • Velký sklon k zablokování systému - výsledkem je pak často vojenský puč www.cevroinstitut.cz Poloprezidentský režim • Vznik ke Francii (1958) • Reakce na • nedostatky parlamentního režimu • posílení exekutivy - zvláště prezidenta • Oslabování Francie jako velmoci • Doplněn o přímou (dvoukolovou) volbu prezidenta (1962) www.cevroinstitut.cz Poloprezidentský režim • Společné rysy s parlamentním režimem • Dualismus výkonné moci • Odpovědnost vlády vůči parlamentu • Společné rysy s prezidentským režimem • Silný prezident • Vládaje (alespoň částečně) odpovědná prezidentu • považován jen za modifikaci parlamentního režimu • = „parlamentní režim plus posílený prezident" www.cevroinstitut.cz Poloprezidentský režim Voliči Vláda www.cevroinstitut.cz Poloprezidentský režim - Giovanni Sartori • hlava státu (prezident) je volena všelidovou volbou na pevné funkční období • hlava státu sdílí moc s premiérem • což vytváří strukturu duální autority vymezené třemi kritérii: 1. prezident je nezávislý na parlamentu, není však oprávněn vládnout sám či přímo; jeho vůle musí být tlumočena vládou a přes její rozhodnutí 2. premiér a jeho kabinet jsou naopak na parlamentu závislé instituce, avšak jsou nezávislé na prezidentovi 3. duální struktura autority umožňuje různé vyvažování a přesuny mocenské převahy v rámci exekutivy www.cevroinstitut.cz Poloprezidentský režim 2 klíčové aspekty • Pravomoci prezidenta (právo vyhlásit referendum!) • Vztah parlamentní většiny a prezidenta je klíčový pro reálné fungování poloprezidentských režimů • Kohabitace = soužití prezidenta a parlamentní většiny z opačných politických táborů www.cevroinstitut.cz Poloprezidentský režim • Na podobu režimu má vliv • Ústava • Ústavní praxe • Konvence • Neformální autorita prezidenta • Vztah prezidenta k parlamentní většině www.cevroinstitut.cz Poloprezidentský režim • Příklady • Francie (od 1958) • Finsko (1919-1999) • Německo (1919-1933) • Polsko (1990-1995) • Rusko (pouze formálně) • Portugalsko (1976-1982) www.cevroinstitut.cz Koncentrovaný systém moci • direktoriální režim (systém vlády shromáždění /konventu) • Dominuje parlament • Členové vlády jsou jednotlivě voleni parlamentem • Vláda je po svém zvolení prakticky nesesaditelná • Exekutiva ale nemůže parlament rozpustit • Prezident-velmi slabý • Volen parlamentem z členů vlády na 1 rok www.cevroinstitut.cz Švýcarský model koalice • Od roku 1959 tzv. magická formule • 7 členů vlády • Složení vlády odpovídá jazykovému, náboženskému regionálnímu charakteru země, • 4 strany si rozdělují mandáty v poměru 2:2:2:1 www.cevroinstitut.cz Švýcarský model koalice: principy Politický • Dělba křesel mezi 4 hlavní politické strany • 1959 Zauberformel - rozdělení křesel mezi: FDP(liberálové), SPS (soc.dem.), CVP (křesť.dem.) a SVP (lidová strana) v poměru 2:2:2:1 • Od roku 2003 SVP získala 1 křeslo na úkor CVP Kantonální • Tři největší kantony Curych, Basilej, Vaud mají vždy účast ve vládě Jazykový • Alespoň 2 ministři reprezentují jazykové menšiny • 65% Švýcarů mluví německy (4 křesla) • 18,5% mluví francouzsky (2 křesla) • 6,5 % mluví italsky (1 křeslo) Náboženský • Náboženská vyváženost mezi ministry • 47% katolíci • 44% protestanti www.cevroinstitut.cz CEVROINSTITUT Problém rozdělené vlády (divided government) • Exekutíva čelí parlamentní většině z opačného politického tábora • Poloprezidentský režim (kohabitace) • Mitterrand - Chirac (1986-1988) • Mitterrand - Balladur (1993-1995) • Chirac - Jospin (1997-2002) • Prezidentský režim (prezident spíše konzervativní X Kongres spíše demokratický) • 1981 -1993 • 1995-2003 • 2007 -2009 • Parlamentní režim (menšinové vlády) • Dánsko (tzv. alternativní většiny) - 1982-1993 www.cevroinstitut.cz Politické spektrum a ideologie • Schématické (zjednodušující) znázornění politických postojů a ideologií • Typy politického spektra • lineární • podkova • kruh • dvoudimenzionální www.cevroinstitut.cz Lineární politické spektrum komunismus-socialismus-liberalismus-konzei^atismus-fašismus J www.cevroinstitut.cz Podkova KOMUNISMUS FAŠISMUS www.cevroinstitut.cz Kruhové politické spektrum www.cevroinstitut.cz Dvojdimenzionální AUTORITA komunismus LEVICE Sociální demokracie nacismus PRAVICE konzervatismu liberalismus SVOBODA www.cevroinstitut.cz Politické spektrum Levice • Svoboda (hl. v etických otázkách) • Rovnost • Bratrství • Práva • Pokrok • reforma • Internacionalismus • Kolektivní odpovědnost Snížení nezaměstnanosti • Státní ochranářství, regulace • Sociální stát Pravice • Svoboda (hl. v ekonomických otázkách) • Autorita • Hierarchie • Řád • Povinnosti • Tradice • Reakce • Nacionalismus • Individuální odpovědnost • Snížení inflace • Volný trh, deregulace • Minimální stát LEVICE PRAVICE komunismus socialismus liberalismus konzervatismus fašismus www.cevroinstitut.cz Levice - pravice • Vznik rozlišení ve Francii (1793) • Napravo od předsedy Národního shromáždění zasedali příznivci větších pravomocí krále, konkrétně práva veta • Nalevo zasedali odpůrci královského práva veta • I později zasedali na pravici konzervativnější proudy, zatímco na levic zasedali radikálnější, liberální či levicové síly www.cevroinstitut.cz Levice vs. pravice • Klíčové štěpení v západních zemích • Většina politických stran je zařaditelná na levo-pravém spektru www.cevroinstitut.cz Kritéria pro odlišení levice - pravice • Různá kritéria v různých dobách a v různých perspektivách 1 .vztah k demokratizaci (19.století v Evropě ) 2. tradice X pokrok 3. náboženský x světský 4. vztah k rovnosti (KOMU, rovnost V ČEM a PODLE ČEHO?) 5. Vztah k diferenciaci (přirozená nerovnost) - Roberto BOBBIO www.cevroinstitut.cz vztah k rovnosti (KOMU, rovnost V CEM a PODLE ČEHO?) KDO: všichni, někteří, jeden člověk...? V ČEM: práva, výhody, příležitosti, politické pozice, ekonomické výhody PODLE ČEHO: zásluhy, schopnosti, původ...? Extrémní případ: „všem stejně" (tj. není použito žádného kritéria) www.cevroinstitut.cz Otázky rovnosti • Převládající měřítka pro rozdělování zdrojů • Rodinné společnosti - kritériem je potřeba • K. Marx: komunistická společnost - každému podle jeho potřeb • Škola, trh, soukromé společnosti • Vzdělání, zásluhy a schopnosti (hodnocení, výběrová řízení) • Akciová společnost • dividendy rozdělovány na základě vlastnického podílu • Politika • počet hlasů www.cevroinstitut.cz Levice vs. pravice • Pravicový politik se liší od levicového tím, že snižuje dané bohatým • (M. Zeman, MF DNES 2008, 10.prosince) www.cevroinstitut.cz Vztah k diferenciaci (přirozená nerovnost) - Roberto BOBBIO • Pravice : lidé jsou si spíše nerovní • Nerovnost z principu špatná není • Lidé jsou v různé míře schopní, pilní, inteligentní • Bohatství i chudoba jsou zasloužené • Levice: lidé jsou si spíše rovni • Snaha nalézt spíše to, co mají lidé společné • Lidé se rodí do nerovných sociálních podmínek • nerovnost v bohatství může být nezasloužená • Otázka: Je nerovnost přirozená či sociální? • Levice - nerovnost je spíše sociální • Pravice - nerovnost je spíše přirozená • Např. feminismus www.cevroinstitut.cz