Statistická data ve veřejném sektoru CEVRO Institut 2022- 2023 O kurzu 2 Organizace semináře • •Podklady: sylabus, prezentace, veřejně dostupné zdroje, požadavky na závěrečnou zkoušku •Konzultace dle dohody •Ukončení semestrální prací na vybrané téma 3 Záměr a cíl semináře •Získat znalosti o statistických datech, jejich zdrojích, vlastnostech a pravidlech správného používání pro uživatele, kteří nemají s matematikou a statistikou (skoro) nic společného. •Statistické údaje při správném používání pomáhají, při špatném škodí. •Poznání je předpokladem úspěchu. • •CÍLEM KURZU NENÍ OTRÁVIT, •ALE POMOCI!!! 4 Rozbor statistického ukazatele •Vybrat jakýkoli statistický ukazatel •Provést analýzu metodiky •Zhodnotit silné a slabé stránky ukazatele •Analyzovat prostřednictvím ukazatele vývoj v ČR •Provést mezinárodní srovnání •Diskutovat výsledky •Rozsah: 5-6 stran 5 Hlavní obsah semináře • •Význam statistických dat a informací (nejen) ve veřejném sektoru •Základní pojmy •Legislativa •Instituce a zdroje dat a informací •Hlavní vlastnosti dat a informací - metodika •Statistické údaje z oblastí sociální statistiky, demografie, makro a mikro ekonomické statistiky • Cíl: získat znalosti pro zadání či vlastní vytvoření potřebných • statistických dat a správné zacházení s nimi 6 Co je statistika 7 Poslání statistiky •Statistika neřídí společnost, ale nezávisle a objektivně zjišťuje situaci a trendy •Vychází z minulosti, pomáhá formovat očekávání •Vstupují do rozhodovacích procesů na (především) makroekonomické, ale i mikroekonomické úrovni •Statistika významně přispívá k poznání reality poznání je podmínkou formování vývoje • Statistická data ve veřejném sektoru - 2020/2021 8 K čemu slouží data • •Poznání věcné problematiky, jejího stavu a vývoje •Poznání struktury jevů •Poznání a analýza souvislostí mezi jevy a procesy •Podklad ke stanovení vizí, programů, projektů, záměrů, politik, … •Hodnocení jejich průběhu a výsledku realizace •Přijímání průběžných či následných opatření 9 Limity statistiky - co je a co není měřitelné • •Statistika se může zabývat jen definovatelnými a • kvantifikovatelnými jevy a procesy •Otázky měřitelnost (measurability) jevů •Možnost imputace (nepozorovaný či nepřímo kvantifikovatelný, či obojí) •Převedení kvalitativních aspektů do kvantifikovatelných škál hodnocení • q 10 Hlavní oblasti statistiky •Makroekonomická statistika (HDP, zahraniční obchod, inflace) •Podniková statistika (produkce, zaměstnanost, finanční ukazatele) •Demografie (obyvatelstvo) •Populační cenzy •Sociální statistika (obyvatelstvo v ekonomických, sociálních a environmentálních podmínkách) •Environmentální statistika •Volební statistika 11 Co potřebuje práce s daty • •Hlavní oblasti: •Legislativa •Organizace •Metodika •Znalosti •Peníze • 12 Trocha historie 13 Historický vývoj statistiky I. •„Vrubovky“ – primitivní statistické záznamy z doby paleolitu – Afrika cca před 39 tisíci lety, Věstonice 25 – 28 000 let •Sumerové – 4. tisíciletí před n. l. •Egyptská říše od 3. tisíciletí před n. l. •Bible Svatá a sčítání •Římská říše •První soupisy na území Čech – 1058 n. l. – soupis majetku kostela Sv. Štěpána v Litoměřicích •Středověk: Anglie 1086 – soupis majitelů půdy • V Evropě od 13. století matriky (v Čechách 1531 • Jáchymov) 14 Historický vývoj statistiky II. • •17. století v Českých zemích – 1651 Soupis poddaných podle víry, 1654 Berní rula, •Přínos vlády Marie Terezie (1740-1780) – 1754 Patent o každoročním sčítání, 1770 – fixace příjmení, názvů sídel, zavedení popisných čísel domů •18. století – 1853 Evropský kongres statistiků v Bruselu, 1869 – první skutečné sčítání v Rakousku – jednotné, srovnatelné, provedené státem, k jednomu dat. Zavedení desetileté periody. •1890 – poprvé při sčítání v Rakousku-Uhersku použity děrnoštítkové stroje •1919 – první zákon ČSR o Státním statistickém úřad •https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/databaze-archiv-zide.A151110_171103_vojenstvi_pka • 15 Historický vývoj statistiky III. • •Celosvětový rozmach statistiky v druhé polovině 20. století •Časově (i věcně) souvisí s narůstajícím vlivem státu ve společnosti •40. léta – základní prvky národního účetnictví (navazují na Keynese) •Vznik mezinárodních institucí (Světová banka – 1944, OSN – 1945, MMF – 1945, Evropská komise – 1958, OECD – 1961) •Institucionalizace tvorby statistických metodiky - vznik specializovaných statistických komisí, pracovních skupin •Stále sílící administrativní užití statistik, zvyšující tlak na kvalitu a mezinárodní srovnatelnost • •https://ec.europa.eu/eurostat/publications/manuals-and-guidelines 16 Legislativa 17 Statistická legislativa EU • •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 o evropské statistice, v platném znění •Nařízení Komise (EU) č. 557/2013, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009, pokud jde o přístup k důvěrným údajům pro vědecké účely •Nařízení ke sčítání lidu a domů •Nařízení k ochraně osobních dat, GDPR •Code of Practice = 16 základních principů evropského statistického systému •Info: www.czso.cz 18 Statistická legislativa ČR q qZákon o státní statistické službě č. 89/1995 Sb., v platném znění qObsah zákona: definice pojmů, organizace, práva a povinnosti, registry, spolupráce, sankce qHlavní principy: • - nezávislost • - objektivita • - transparentnost • - ochrana důvěrnosti dat qZákony o sčítání lidu, domů a bytů qZákon o ochraně osobních údajů • 19 Ochrana dat •Základní princip použití statistických dat: • napřed chránit, pak používat!!! •Implementace nařízení EU (GDPR) •Legislativa ČR - zejména zákony: • - č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném • znění • - č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, v platném • znění •Oblasti ochrany dat: legislativní, personální, technické • 20 Metodika Zdroje dat 21 Některé základní pojmy • •Procenta (%) a promile (‰) •Procenta a procentní body •Veličiny stavové a tokové •Indexy bazické, řetězové a klouzavé •Interval spolehlivosti •Prognózy a projekce •Ankety a průzkumy •Základní soubor a výběrový soubor, konstantní pole •Průběžné, předběžné a definitivní výsledky • 22 Hlavní metody získávání dat • •Statistická zjišťování • - plošná • - výběrová • Vlastnosti: reprezentativnost, srovnatelnost v prostoru a • čase, cena, pracnost, rychlost, administrativní zátěž • respondentů •Jiné zdroje – administrativní, komerční, nestatistické, … 23 Hlavní zdroje dat • •Statistické zjišťování: • - prováděná Českým statistickým úřadem (ČSÚ) • - prováděná resortními statistikami podle zákona č. 89/1995 Sb. • - mimo státní statistickou službu •Administrativní zdroje dat: • - jiné organizační složky státu • - ostatní zdroje (samospráva, nevládní organizace, vědecké a • výzkumné zdroje) •Komerční a jiné externí zdroje • • 24 Administrativní zdroje dat q= velmi široký pojem qVýhody: • - nezatěžuje respondenty • - zpravidla nižší náklady na získání dat • - snižuje nebezpečí výskytu rozdílných údajů qNevýhody: • - závislost na jiném (nestatistickém) zdroji dat • - nutnost provést analýzu (viz dále) 25 Analýza AZD • • Před každým rozhodnutím o použití potencionálního administrativního zdroje dat nutno provést analýzu zaměřenou zejména na aspekty: •- Legislativní dostupnost zdroje dat •- Technická dostupnost •- Metodická srovnatelnost •- Časová shoda •- Stabilita obsahu •- Horizont existence zdroje •- Jiné faktory • 26 Statistické registry q qObsah a pravidla zacházení musí být stanoveny zákonem (např. č. 89/1995 Sb.) qZákladní opora výběru respondentů qSamostatný zdroj statistických informací qRegistry ve správě ČSÚ: q- Registr osob (ROS), dříve: Registr ekonomických subjektů (RES) - q veřejný • - Farmářský registr - neveřejný • - Registr sčítacích obvodů (RSO) - veřejný • 27 Jiné registry státní správy • •Základní registry státní správy: • - Registr obyvatel – ROB (Min. vnitra) • - Registr osob – ROS (ČSÚ) • - Registr územní identifikace, adres a nemovitostí – RÚIAN • (Český úřad zeměměřičský a katastrální - ČÚZK) •Registry ministerstev – daňové registry MF, zdravotnické registry MZdr (Ústav zdravotnických informací a statistiky - ÚZIS ČR), registr vozidel (MD), … 28 Metodika Měření a řízení kvality dat 29 Řízení a měření kvality dat • •Zadání kvality: • - kvalita stojí čas a peníze • - požadavek na kvalitu úměrnou účelu užití dat • - interval spolehlivosti a stratifikace •Měření výsledné kvality: • - míra dosažené response a naplnění strat • - logické kontroly • - kontextové kontroly (porovnání v časových řadách a se souvisejícími • ukazateli) 30 Parametry stanovení kvality informací • • • • Interval spolehlivosti Kvalita Čas Náklady 31 Objem dat Stratifikace výběrových souborů 32 celý výběrový soubor rozdělení dle pohlaví rozdělení dle věku rozdělení dle úrovně vzdělání Metodika Organizace 33 Mezinárodní organizace statistiky •Hlavní světové organizace: • - Statistická komise OSN, New York • - Statistická divize OSN, New York, Ženeva • - účelové organizace OSN (FAO, UNICEF,…) • - OECD • - Jiné světové organizace (IMF, ILO, WT(rade)O, WT(ourism)O, WHO,…) •Evropská statistická služba: • - Statistický úřad Evropských společenství – Eurostat, Lucemburk • - Evropská centrální banka (ECB), Frankfurt/Mohanem • - Evropský systém centrálních bank (ESCB) •Přístup na všechny weby přes: www.czso.cz/odkazy 34 Hlavní složky státní statistické služby ČR •Český statistický úřad – koordinuje, zodpovídá za metodiku a • legislativu •Ministerstvo zdravotnictví - Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR •Ministerstvo financí •Ministerstvo průmyslu a obchodu •Ministerstvo zemědělství •Ministerstvo životního prostředí •Ministerstvo práce a sociálních věcí •Ministerstvo dopravy •Český úřad zeměměřičský a katastrální q 35 Metodika Meta data 36 Systém meta dat • •Systém meta dat, dříve také METIS, angl. Meta-data-system •Popis vlastností dat (proměnných) •Uvádí metody tvorby dat (tvorba výběrového souboru, zjišťování a zpracování), použité klasifikace a číselníky, definice ukazatelů, použitý typ statistické jednotky atd. 37 Klasifikace a číselníky q •Klasifikace – vnitřně strukturovaný nástroj třídění qČíselníky – seznam kódů (alfa-numerické) a názvů qZákladem (zpravidla) mezinárodní standard qZajišťují srovnatelnost dat v prostoru a v čase qPoužití kódů přesně vymezuje vlastnosti údaje (druh zboží, obsah činnosti, úroveň vzdělání,…) • 38 Hlavní druhy klasifikací – I. • •Ve správě ČSÚ: qOdvětvová klasifikace ekonomických činností – CZ-NACE rev. 2 (dříve OKEČ) – dle ISIC rev. 3, NACE rev. 2 qStandardní klasifikace produkce (SKP) – dle CPC, CPA qKlasifikace zaměstnání – CZ-ISCO dříve KZAM – dle ISCO 88 qKlasifikace postavení v zaměstnání – CZ-ICSE – dle ICSE 39 Hlavní druhy klasifikací – II. • •Klasifikace stavebních děl – CZ-CC •Kmenová klasifikace oborů vzdělávání – KKOV – dle ISCED97 •Klasifikace vzdělání – CZ-ISCED 2011 •Klasifikace územních statistických jednotek – CZ-NUTS •Klasifikace zemí – CZ-GEONOM •Klasifikace funkcí vládních institucí – CZ-COFOG •Klasifikace služeb neziskových institucí sloužících • domácnostem – CZ-COPNI (Satelitní účet NI) •Klasifikace individuální spotřeby – CZ-COICOP q • 40 Hlavní druhy klasifikací – III. • •Statistické klasifikace ve správě Ministerstva zdravotnictví: •Mezinárodní statistická klasifikace a přidružených zdravotních problémů – MKN-10 •Mezinárodní klasifikace pro onkologii – MKN O-3 •Klasifikace zhoubných nádorů – TNM •Klasifikace hospitalizovaných pacientů – IR-DRG • •ÚZIS: https://www.uzis.cz/index.php?pg=registry-sber-dat--klasifikace • 41 Statistické číselníky q qČíselník zemí – dle ISO 3166 qČíselník nemocí qČíselník obcí – jen v ČR qČíselník ZÚJ qJiné číselníky i pro interní potřeby statistické služby 42 Vybrané ukazatele Práce s daty 43 Vybrané ukazatele a jejich vlastnosti • •Klíčové ukazatele z vybraných oblastí makro- i mikroekonomiky, sociální sféry, demografie a dalších oblastí •Obsah, způsob tvorby •Hlavní vlastnosti z hlediska použití •Chyby, kterých se vyvarovat 44 Hrubý domácí produkt • •HDP – součást modelu národního účetnictví •Hrubý domácí produkt (HDP) je peněžním vyjádřením celkové hodnoty statků a služeb nově vytvořených v daném období na určitém území; používá se pro stanovení výkonnosti ekonomiky. Může být definován třemi způsoby: •produkční metodou, •výdajovou metodou •důchodovou metodou •Měrná jednotka: miliardy Kč •Předběžné (čtvrtletní) a definitivní údaje • 45 Výpočet HDP •Produkční metodou: HDP = Produkce mínus Mezispotřeba plus Daně z produktů mínus Dotace na produkty •Výdajovou metodou: HDP = Výdaje na konečnou spotřebu plus Tvorba hrubého kapitálu plus Vývoz výrobků a služeb mínus Dovoz výrobků a služeb •Důchodovou metodou: HDP = součet prvotních důchodů za národní hospodářství celkem: náhrad zaměstnancům, daní z výroby a z dovozu snížených o dotace a hrubého provozního přebytku a smíšeného důchodu 46 O čem je HDP? •toková veličina! •nově vytvořené zboží a služby pro konečné užití, nikoli stav bohatství •„v tržních cenách“, ale pokrývá i produkty neprocházející trhem •HDP vs HND •užití ve fiskální (proxy daňového základu) a v měnové politice (nominální kotva růstu peněz) •monitoring hospodářského cyklu •přeceňovaný ukazatel? • • 47 Vládní finanční statistika (GFS) •Maastrichtská kritéria deficitu a dluhu •Navazuje na národní účetnictví, rozdíl je ve výpočtu dluhu •Struktura výdajů podle účelu (COFOG) … odpovídá na dotaz „kolik vláda vydává na …?“ •Monitoring fiskální udržitelnosti •Řízení měnové unie •Velmi detailní sběr dat („mikro-statistika“) •Intenzivní kontrola ze strany nadnárodních institucí • • • • 48 Měnová a finanční statistika •primárně tvořená ČNB (není součást státní statistické služby, má vlastní zákon), jež je součástí veřejného sektoru •rozsáhlé sběry dat, tvorba výstupů (od mikrodat až po makroekonomická data, zejména platební bilance) •využití pro měnovou politiku, monitoring finanční stability •úzká spolupráce s ČSÚ (přeshraniční toky, finanční statistika, GFS) •rozdíly? Neměly by být, ale jsou (důsledek odlišných potřeb) • • • • 49 Ceny •Typy cen: • - spotřebitelské • - výrobců (průmysl, stavebnictví, zemědělství) • - v zahraničním obchodu •Spotřební koš •Spotřeba domácností (statistika rodinných účtů) •Index spotřebitelských cen = míra inflace •Index cen nemovitostí? Mapa nájmů? 50 Inflace - typy ukazatelů inflace •Měsíc běžného roku : Předchozí měsíc běžného roku •Měsíc běžného roku : Stejný měsíc předchozího roku •Poslední kalendářní rok : Předchozí kalendářní rok •Období od počátku běžného roku : Stejné období od počátku předchozího roku •Posledních 12 měsíců : Období 12 měsíců předcházejících •Zveřejnění údajů zaokrouhlených na 1 desetinné místo •Nikdy se nereviduje 51 Problémy měření inflace •Věrohodnost vstupů ze zjišťování u domácností •Nízká vypovídací schopnost podle sociálních skupin •Nízká vypovídací schopnost v regionálním členění •Místa, četnost a doba měření, nové produkty, balíčky produktů, aj. •Mezinárodní srovnání: •Shodný či podobný teoretický aparát (vzorce, definice) •Různé spotřební koše podle národních zvyklostí a podmínek •Stabilita ekonomiky, sociálních podmínek •Různá četnost měření ceny • 52 Mzdy •Mzdy jako složka nákladů •Mzdy jako zdroj obratu obchodu a služeb •Mzdy jako nástroj uspokojování potřeb lidí •Mzdy jako zdroj daní pro stát •Vývoj mezd a podnikatelské rozhodování •Mzdy a struktura ekonomiky •Mzdy a (ne)zaměstnanost • 53 Mzdy II. • •Ukazatele: • - objem mzdových prostředků • - průměrná mzda • - medián = střední hodnota • - mzda nominální a reálná • 54 Úplné náklady práce • •ÚNP = osobní výdaje + ostatní výdaje spojené s pracovní sílou •Pracovní podmínky, péče o pracovní síly a jejich cena •Ostatní výdaje: • - vzdělávání • - bezpečnost • - péče o zdraví • - sociální výdaje 55 Pracovní síla •Zaměstnavatelé, OSVČ, zaměstnanci, pomáhající členové domácnosti, nezaměstnaní •Osoby dle věku: před- (0-14), produktivní (15 - 64), poproduktivní (64+) •Ekonomicky aktivní obyvatelstvo •Srovnatelnost v čase a prostoru •Počty zaměstnanců průměrné (tokové) nebo ke dni (stavové), přepočtené (FTE) nebo fyzické osoby •Struktury dle: pohlaví, věku, vzdělání, oboru činnosti, postavení v zaměstnání • 56 Nezaměstnanost I. • •Statistiky nezaměstnanosti: • - registrovaná, úřady práce, jen národní • srovnatelnost, lokalizace až do adresy, údaje jen o • nezaměstnaném • - Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS), provádí ČSÚ, • mezinárodní metodika Labour Force Survey (LFS) • zajišťuje mezinárodní srovnatelnost, jen do úrovně NUTS3, • širší údaje o nezaměstnaném (ztráta a hledání zaměstnání) • 57 Nezaměstnanost II. q •Nezaměstnanost mladých do 29 let •Nezaměstnanost dlouhodobá (rok a více) •Regionální nezaměstnanost •Srovnání čase – dopad změn metodiky a legislativy •Mezinárodní srovnání – dopad různé legislativy • 58 Demografie •Počty obyvatel •Natalita, mortalita •Potratovost •Přirozený pohyb: narození – zemřelí •Mechanický pohyb: přistěhovalí – vystěhovalí •Sňatečnost •Rozvodovost • 59 Učitel Stromy (pyramidy) života 60 Demografie II. •Obyvatele podle: • - trvalého bydliště • - obvyklého bydliště •Obyvatelé hlášení na obecním úřadu •Bilance obyvatel = výchozí stav + saldo přirozeného pohybu (narození – zemřelí) + saldo mechanického pohybu (přistěhovalí – vystěhovalí) 61 Demografie III. •Natalita •Živě a mrtvě rozené děti – živě = dítě vypuzené nebo vyňaté z těla matky s porodní hmotnosti 500 g a více a projevující alespoň jednu ze známek života nebo má hmotnost do 500 g a přežije alespoň 24 hodin od porodu. •Novorozenci = 0-27 dní od porodu, kojenci = 28 dní – 1 rok •Míra plodnosti = počet živě narozených dětí v přepočtu na 1 ženu v produkčním věku 15 – 49 let •Potraty: • - spontánní • - umělé q 62 Demografie V. • •Úmrtnost: • - novorozenci – do 28 dnů od porodu • - kojenci – do 1 roku věku •Příčiny úmrtí: kategorizace dle Klasifikace nemocí MKN-10; • vždy jen jedna (hlavní, bezprostřední) příčina 63 Demografie VI. • •Sňatky: počet sňatků, počet sňatků/počet rozvodů v daném roce, počet sňatků na 1000 obyvatel starších 18 let •Územně přiřazen dle bydliště snoubence •Rozvody: počet rozvodů, počet rozvodů na počet sňatků v daném roce, počet rozvodů na 1000 obyvatel starších 18 let •Registrované partnerství 64 Demografie VII. • •Občanství – dle platného dokladu •Národnost – deklaratorní vyjádření vlastního pocitu člověka •Průměrný věk obyvatel – průměrný věk všech žijících obyvatel k určitému datu •Střední délka života = naděje dožití = předpoklad dožití věku za neměnných podmínek u nyní narozených nebo žijících 65 Zdravotní stav •Zdravotní stav populace celkem a nemocnost a úrazovost v pracovním procesu •Parametry zdravotního stavu: • - věk dožití, • - úmrtnost novorozenců a kojenců, • - struktura nemocí a příčin úmrtí, •Parametry zdravotnictví: výdaje, počty lékařů a dalšího zdravotnického personálu, počet lékařů či lůžek na počet • obyvatel • 66 Sociální statistiky •Zaměřeno na sociální zabezpečení •Výdaje na dávky sociálního zabezpečení •Výdaje na dávky důchodového pojištění •Různé struktury dávek nemocenského pojištění •Různé struktury důchodců •Vybraná pobytová zařízení sociálních služeb (stav ke 31.12.) •Vybrané údaje o poskytnutých sociálních službách •Hlavní zdroje dat: •Ministerstvo práce a sociálních věcí – Česká správa sociálního zabezpečení •Český statistický úřad 67 Vzdělanost •Klasifikace úrovně a zaměření vzdělání • Sledování dle věku a pohlaví, regionální rozdíly • Vzdělávání jako celoživotní proces • Ukazatele vzdělanosti obyvatelstva • Ukazatele školství a vzdělávací soustavy • Problémy srovnání v čase a v prostoru • 68 Chudoba •Chudoba podle příjmů nebo podle vlastnictví • Prakticky měřitelné jen podle příjmů • Stanovení hranice míry chudoby • Objektivizace v prostoru a v čase • Problém pravdivého zachycení příjmů • Statistická chudoba ≠ nespokojenost • 69 Volný čas •Různé místo v žebříčku hodnot ve vazbě • na rozvoji společnosti, sociální skupině, • věk, pohlaví,… •Význam roste s vyšší životní úrovní •Měření: výběrové metody (např. SILC), • náročnost na strukturu vzorku •Rozsah volného času v hodinách, aktivity 70 Uplatnění demokratických práv •Závisí na rozvoji společnosti •Může se prolínat s volným časem •Uplatňování aktivních a pasivních demokratických práv v • řízení společnosti •Měření: výsledky voleb, údaje o postavení žen a mužů, • minorit atd., údaje poskytované politickými stranami • 71 Rovnost a vyloučenost •Souvisí zejména s demokratickými právy •Genderová statistika – rovné postavení žen a mužů •Přístup sociálně slabších ke vzdělání a k práci •Rovnost cizinců a národnostních a rasových menšin před • zákonem i v přístupu ke vzdělání, práci, zdravotní a • sociální péči • 72 Kriminalita •Tři zdroje: • - policie (výsledek vyšetřování) • - státní zastupitelství (rozhodnutí o obvinění) • - soudní systém (platný rozsudek) •Statistiky: • - počty a struktura trestných činů, • - počty pachatelů, počty odsouzených, • - struktura podle pohlaví a mladiství, počty • - nápravných zařízení, z toho pro mladistvé • 73 Životní prostředí •Složitý komplex různých podmínek •Kvalita vody, vzduchu a půdy •Znečištění různými chemickými prvky •Klimatické podmínky •Přírodní zdroje •Zohlednění znečištění prostředí a čerpání přírodních zdrojů na tvorbě HDP 74 Panda Populační cenzy 75 Populační censy • •V ČR Sčítání lidu, domů a bytů •Různé metody provedení a jejich dopad na obsah a vlastnosti •Srovnatelnost dat v čase a prostoru •Využití dat z censů •V ČR a EU příští sčítání lidu, domů a bytů v roce 2021 • 76 Způsoby provedení censů • •Dotazování u obyvatel • - otázky klade i zapisuje tazatel • - doručení a sběr dotazníků, pomoc tazatelem, vyplnění • respondentem •Administrativní zdroje dat •Kombinace AZD s dotazy u obyvatel (výběrový soubor) •V ČR kombinace elektronických dotazníků přes internet a papírových dotazníků • q 77 Volby a referenda 78 Volební statistika •Volební statistika = zpracování výsledků voleb •Legislativa •Organizace •Metodika •Možnosti dalšího vývoje •Vazby na jiné statistiky a analytické využití 79 Základní pojmy •Volební strana a hnutí •Volební obvod, volební okrsek, zvláštní volební okrsek •Hlasovací schránka •Přenosná hlasovací schránka •Hlasovací lístek •Volič •Průběžné a definitivní výsledky 80 Klíčové instituce voleb I. •Parlament – přijímá a mění volební zákony •Prezident – vyhlašuje volby a jejich termín •Min. vnitra – legislativa, spolupráce se samosprávou, tisk hlasovacích lístků •Min. zahraničních věcí, spravedlnosti, obrany, zdravotnictví – specifická organizace voleb •ČSÚ – metodika a vlastní zpracování a prezentace výsledků 81 Klíčové instituce voleb II. •Státní volební komise – schvaluje přípravu voleb, losuje čísla stran a projednává výsledky, předsedá ministr vnitra •Krajské úřady – krajské volby •Obecní úřady a úřady městských částí – organizace všech voleb •Soudy – řeší stížnosti, kompetence stanovena volebním zákonem 82 Okrsková volební komise •Jediná pracuje s hlasovacími lístky •Členy jmenuje starosta z navržených zástupců volebních stran a hnutí •Starosta může doplnit na minimální počet 5 •Organizuje průběh hlasování ve volební místnosti •Rozhoduje o platnosti hlasovacích lístků •Členové pracují za odměnu •Předává dokumenty vč. lístků k archivaci 83 Postup zpracování výsledků •Okrsková komise sečte hlasovací lístky a vyplní formuláře hlášení s výsledky – ca 14 800 okrsků v ČR a 105 zvláštních okrsků v zahraničí •Okrsek předá protokoly ke kontrole na Přebíracím místě, zřízeném a provozovaném ČSÚ – ca 500 v ČR •Přebírací místa pošlou výsledky za okrsky po síti do ústředí ČSÚ •Ústředí ČSÚ provede konečnou kontrolu a zpracování a průběžnou prezentaci •Státní volební komise – projednává výsledky voleb a předává do tisku ve Sbírce zákonů ČR 84 Zjišťované údaje při volbách •Počet zapsaných voličů •Počet vydaných hlasovacích lístků + úředních obálek •Počet odevzdaných hlasovacích lístků •Počet platných hlasovacích lístků •Účast (vydané lístky/voliči v seznamu) •Hlasy pro kandidáty, strany •Preferenční hlasy 85 Zdroje informací o volbách • www.mvcr.cz – legislativa, organizace • www.volby.cz – výsledky všech voleb od roku 1990 • www.czso.cz/volby - výsledky a metodika 86 Referendum •Legislativa: • - zák. č. 22/2004 Sb. o místním referendu • - zák. č. 118/2010 Sb. o krajském referendu •Vazba na volební zákony, zákon o hl. m. Praze a další 87 Místní referendum - I. •Konání na základě usnesení zastupitelstva nebo návrhu přípravného výboru •Návrh přípravného výboru s podpisy: • - 30 % oprávněných osob v obcích do 3 000 obyvatel • - 20 % v obcích do 20 000 obyvatel • - 10 % v obcích do 200 000 obyvatel • - 6 % v obcích nad 200 000 obyvatel 88 Místní referendum – II. •Trvání 1 den samostatné, v souběhu s volbami po dobu trvání voleb (1 nebo 2 dny) •Předmět: záležitosti v kompetenci obce •Nepovolené: obecní poplatky, existence orgánů obce, volba či odvolání starosty •Platnost: účast alespoň 35 % oprávněných osob •Závaznost: pro nadpoloviční většina hlasujících a alespoň 25 % oprávněných osob q • 89 Úplně na závěr Statistická data ve veřejném sektoru - 2020/2021 90