Styly vedení KATEŘINA LEGNEROVÁ Styly vedení (Likert) - Autoritativní – jde o direktivní určování úkolů, kdy všechna rozhodnutí jsou činěna bez jakéhokoliv zapojení podřízených, manažer se nesnaží ani vytvořit prostředí vzájemné důvěry. - Benevolentní (benevolentně autoritativní) - označuje situaci, kdy je sice manažer autokratický, ale pokouší se vytvořit partnerské prostředí. Při motivování užívá odměny a tresty. Manažer důvěřuje svým podřízeným a v řadě případů rozhodování se na ně obrací. - Konzultativní – tento styl řízení podporuje obousměrnou komunikaci, i když základní rozhodnutí se uskutečňují na nejvyšší úrovni. Pro motivování je využito hlavně pozitivních nástrojů, tedy odměn. Méně se využívá trestů a postihů. V řadě případů rozhodování se využívá názorů a myšlenek podřízených. - Participativní – při užití tohoto stylu manažer podporuje aktivní zapojení podřízených do procesu rozhodování, manažeři plně důvěřují podřízeným do té míry, že vytyčují cíle a vytvářejí příznivé klima pro jejich realizaci, vlastní způsob realizace je ponechán na podřízených. Leadership – 5 žádoucích osobnostních charakteristik • Inteligence • Sebedůvěra • Odhodlanost • Integrita • Sociabilita Transformační leadership • Idealizovaný vliv: role model pro spolupracovníky • Inspirativní motivování: důvěra • Intelektuální stimulace: kreativita a inovace • Individualizované uznání: zaměření na jednotlivce X Transakční leadership • podmíněná odměna: podle parametrů výkonu • management na základě výjimek: pozitivní/negativní zpětná vazba Vlastní pracovní styl Zacházení s časem a hledání rezerv Rozlišení mezi důležitými a naléhavými úkoly Určení priorit Jak řídit svůj čas Řízení času a priority 6 Dobré řízení času Nezapomínat úkoly Plánovat čas tak, aby nedocházelo k časovým „kolizím“ a zároveň aby bylo možné vše stihnout Stanovit si priority Plnit úkoly způsobem, který nás uspokojuje dlouhodobě. Neřízení času Konstantní pocit stresu Neustálé nedokončené úkoly Zapomenuté úkoly a schůzky Nespokojenost s prací Nespokojenost sám se sebou Dělám, co musím, ne to, co bych rád dělal Dobré řízení času Dobře znát sebe = znát své přednosti a slabiny Dobře znát tým = znát se navzájem a umět spolupracovat Dobře znát cestu = mít možnost být aktivní v přístupu k úkolům 1. Generace time- managementu „Nic nezapomenout“. Seznam úkolů Princip dokončených a nedokončených úkolů Vhodné pro: jednodušší náplň, pravidelné opakující se úkony. 3 - 5 úkolů, pokud nesplníme, přesuneme na další den - max. 3x, pak: ◦ Delegovat ◦ Zrušit ◦ Rozložit 2. Generace time- managementu Seznam věcí + čas o vztaženo k termínům o plánujete podle kalendáře o víte, co budete dělat v nejbližší budoucnosti o zbaví nás situací, kdy máme zároveň dělat různé činnosti o pracovník musí přizpůsobovat svůj výkon vnějším danostem. Relativně stálá pracovní náplň, ale nepravidelně se mění. 2. Generace time- managementu Časové plánování vytvoří přehled o: ◦ Množství úkolů ◦ Časové náročnosti úkolů ◦ Vytíženosti v rámci pracovního dne/týdne Časové plánování nezaručí: ◦ Efektivitu činností ◦ Prioritizaci úkolů ◦ Soulad se střednědobými a dlouhodobými cíli 2. Generace time- managementu 20 % nejužitečněji stráveného času přináší 80 % efektu Co s tím? o Vědět, PROČ to dělám. o Vědět, co mi funguje (JAK). o Vědět, čemu se věnovat (CO). 3. Generace time- managementu Seznam + čas + priority ◦ vyspělé plánovací systémy ◦ plánování i střednědobých a dlouhodobých cílů. ◦ zvyšuje se výrazně naše výkonnost, ◦ stáváme více schopnými dosahovat různých cílů. ◦ nárok na naši vlastní aktivitu při plánování Pro ty, kteří si svou práci nejen plánují, ale i vytvářejí. 3. Generace time-managementu Naléhavé Nenaléhavé Důležité I − krize − tíživé problémy − projekty a jednání s určeným termínem II − příprava, prevence − vyjasňování si hodnot − plánování − budování vztahů − skutečný odpočinek, získávání sil Nedůležité III − vyrušování, některé telefonáty − některá pošta, některé zprávy − některá setkání − mnoho bezprostředních tíživých příležitostí − mnoho populárních činností IV − zabývání se malichernostmi − bezvýznamná pošta − některé telefonáty − věci, co jenom polykají čas − "úniková činnost" 3. Generace time- managementu Úkol: Jak poznáme, co je důležité? Podle čeho oddělíme důležitost od naléhavosti? Definujte alespoň dvě kritéria, podle kterých se to dá poznat. 3. Generace time- managementu Důležitost II. Kvadrantu - nezabývat se problémy, ale příležitostmi - preventivní myšlení - získání času z kvadrantů III a IV - předcházení krizím - time management v týdenních cyklech - proaktivní plánování - naučit se říkat ne 3. Generace time- managementu Doporučení pro stanovení priorit: - Buďte autorem svého programu. - Rozlišujte věci, které se dají a které se nedají změnit. - Rozlišujte věci naléhavé a důležité. - Vnímejte každý jednotlivý úkol jako součást střednědobých a dlouhodobějších úkolů. 4. Generace time- managementu Seznam + čas + priority + hodnoty - Člověk až na prvním místě. - Člověk není stroj. - Náš úspěch začíná tím, že se cítíme dobře. 4. Generace time-managementu Seznam + čas + priority + hodnoty Práce Koníčky Rodina Rozvoj Pokud chcete rok prosperity, pěstujte obilí. Pokud chcete deset let prosperity, pěstujte stromy. Pokud chcete sto let prosperity, rozvíjejte lidi. Rozvoj leaderů Modely rozvoje vůdcovství Modely rozvoje vůdcovství Development Centrum Identifikace a zhodnocení předpokladů, schopností a dovedností Určení silných a rozvojových stránek Nastavení plánu rozvoje a vzdělávání Nastavení kariérních očekávání Zpětná vazba pro firmu 25 360 stupňová ZP Aktéři: Komunikace ZÁKLAD ÚSPĚŠNÉHO VEDENÍ LIDÍ 27 Komunikace • Není možno nekomunikovat • Není možno se nijak nechovat (netvářit) • Není možno neovlivňovat • Není možno něco neprožívat • Není možno komunikovat stejným jazykem • Není možno nezkreslovat vnímané 28 Neverbální komunikace Gesta, pohyby hlavou a další pohyby těla Postoje těla Výraz tváře Pohled očí Volba a změna vzdáleností a zaujímání pozice v prostoru Tělesný kontakt Tón hlasu Oblečení, fyzické aspekty vlastní osoby 29 Literatura Stephen R. Covey: 7 návyků vůdčích osobností (Pragma, 1994) Kenneth Blanchard: Minutový Manažer (Pragma, 1993) S. Johnson: Kam se poděl můj sýr? S. R.Covey: 7 návyků vůdčích osobností S. R.Covey: Vedení založené na principech S.R.Covey jr.: Důvěra A. Sutherland: Co mě výcvik zvířat naučil o životě, lásce a manželství E. Berne: Jak si lidé hrají S. a M. McConnon: Jak řešit konflikty na pracovišti A. Špačková: Umění dialogu