Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png www.karelmuller.eu LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA 1. SETKÁNÍ Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png 3. BOLKY: 1.Současné výzvy a problémy LRP, institucionální nastavení a jeho aktéři. 2.Dobré vládnutí a občanská společnost na lokální úrovni, občanská participace na lokální a regionální úrovni. 3.LRP v přeshraničním prostoru, přeshraniční spolupráce a LRP. Média a veřejná komunikace na lokální a regionální úrovni, v evropském srovnání, historie LRP Podmínky splnění kurzu: 1.Závěrečný test: 70% 2.Aktivní účast na přednáškách, tj. kladení dotazů, komentářů: 30% 3.Sledování lokální a regionální politiky, např. ve své obci, kraji: 10% Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Povinná literatura: MÜLLER, Karel B. (2018). Dobré vládnutí ve veřejném nezájmu. Praha: SLON. BALÍK, Stanislav (2010). Komunální politika. Obce, aktéři a cíle místní politiky. Praha: Grada. Doporučená literatura: BALÍK, Stanislav a kol. Kvalita demokracie v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2016. BALÍK, S. (2008). Okresy na severu. Komunální politika v okresech Šumperk a Jeseník v letech 1989-2006. Brno: CDK. BERNARD, J., KOSTELECKÝ, T. ILLNER, M. VOBECKÁ, J. (2011). Samospráva venkovských obcí a místní rozvoj. Praha: SLON. BUBENÍČEK, ČMEJREK, ČOPÍK. (2011). Demokracie v lokálním politickém prostoru. Praha: Grada. ČERMÁK, D., VOBECKÁ, J. et al. (2011). Spolupráce, partnerství a participace v místní veřejné správě. Praha: SLON. EIBL, Otto, Michal PINK a kol. (2017). Krajské volby v České republice v roce 2016. Brno: Masarykova univerzita. JAROŠ, Bronislav a Stanislav BALÍK (2018). Nové komunální volby v ČR 2002–2017: blokující menšiny? Acta Politologica, roč. 10, č. 1, s. 139-152. JÜPTNER, Petr, Kamil ŠVEC a Martin POLINEC (2007). Evropská lokální politika. Praha: IPS FSV UK. KUNŠTÁT, Daniel, Ladislav MRKLAS et al. (2010). Krajské volby 2008. Praha: CEVRO Institut. RYŠAVÝ, D., ŠARADÍN, P. (2011). Zastupitelé českých měst a obcí v evropské perspektivě. Praha: SLON. RYŠAVÝ, D., ČERMÁK, D. (2015). Na/O kraji. Kraje a jejich představitelé 2000–2013. Praha: SLON. SMOLKOVÁ, Andrea a Stanislav BALÍK (2018). Personalizace na komunální úrovni: existuje a lze ji v českém prostředí zkoumat? Středovropské politické studie, roč. 20, č. 2, s. 204–221. Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Filosofická otázka na úvod: Co jest obec? •Gemeinschaft und Gesellschaft (1887, Ferdinand Tönnies) vPospolitost ‐ společenství formované pokrevními vazbami a rolnickými postoji; klíčovými fenomény jsou rodina, altruismus, sousedství, kolektivismus, obecný zájem, tradice – zvyky, obyčeje vSpolečnost ‐ městské prostředí, individualismu, racionalita, egoismus, soutěž, zisk, konvence, izolace, odcizení – –Prolínání obou konceptů je přítomno v každém obecním i regionálním zřízení, v každé lokální politice Moderní versus tradiční Střední Evropa - opožděná modernizace Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png TRUST to POLITICAL INSTITUTIONS Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png EB, June 2019 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Jaké jsou právní vztahy mezi orgány státní správy a ... | rizeniskoly.cz Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Reforma veřejné správy Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Základní pojmy •Veřejná správa - správní činnost související s poskytováním veřejných služeb, řízením veřejných záležitostí na místní i centrální úrovni a zajišťováním záležitostí ve veřejném zájmu •Státní správa - činnost státu prováděná buď přímo státními orgány nebo jinými orgány, na které stát výkon státní správy v určitém rozsahu přenesl (přenesená působnost, nařízení) •Samospráva - způsob řízení určitého celku, kdy daný subjekt o alespoň některých svých záležitostech rozhoduje sám autonomním způsobem, tedy „spravuje se sám“ (samostatná působnost, obecně závazné vyhlášky) –Územní samospráva – kraje, obce – zejména zastupitelstva –Zájmová samospráva – profesní komory, školská samospráva, akademická samospráva, university –Ostatní (věcná) samospráva – svazky obcí, regionální rada regiónu soudržnosti (výbor, kolektivní rozhodovací orgán volen z krajských zastupitelů a úřad, výkonný orgán) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Deník veřejné správy - Potenciál rozvoje aktivit dobrovolných svazků obcí Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Středočeský kraj: 129 svazků • Regionální Mapa čr | Chorvatsko Mapa Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Klíčové zákony pro krajskou / obecní samosprávu •Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů, ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, ve znění pozdějších předpisů • • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Zastupitelstva, rady, výbory a komise •Zastupitelstva –usnášeníschopnost zastupitelstev – absolutní většina –absolutně většinové rozhodování o všech věcech v zastupitelstvech i radách –nové volby - jestliže se počet členů zastupitelstva obce sníží o více než 1/2 a nejsou-li náhradníci •Rada –kolektivní orgán x její členové jsou však odpovědní individuálně – zřizuje se od 15 členů zastupitelstva, o zřízení rozhoduje zastupitelstvo (před volbami i po volbách) •Výbory zastupitelstva –povinné v obcích: kontrolní a finanční + pro národnostní menšiny (povinný v obcích, kde se hlásí min. 10 % k národnostní menšině) –povinné v krajích: finanční, kontrolní, výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost + pro národnostní menšiny (min. 10 % národ. menšina) •Komise rady Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Od roku 2000 Samosprávy vyzvaly stát, ať podpoří regionální ekonomiku | Moderní Obec Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/CoA_CZ_regions.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png České kraje (2020) Kraje Rozloha v km2 Počet obyvatel Hustota osídlení Počet obcí Statut města Hlavní město Praha 496,1 1.324.277 2.360 1 1 Středočeský kraj 11 016,1 1.385.141 104 1 145 84 Jihočeský kraj 10 058 644.083 62 623 56 Plzeňský kraj 7 561 589.899 73 501 57 Karlovarský kraj 3 314,3 294.664 92 132 38 Ústecký kraj 5 334,6 820.965 154 354 59 Liberecký kraj 3 163,4 443.690 135 215 39 Královéhradecký kraj 4 759 551.647 115 448 48 Pardubický kraj 4 518,9 522.662 112 451 38 Kraj Vysočina 6 795,6 509.813 123 704 34 Jihomoravský kraj 7 195,1 1.191.989 227 673 50 Olomoucký kraj 5 266,9 632.015 165 399 30 Zlínský kraj 3 963 582.555 149 307 30 Moravskoslezský kraj 5 427,6 1.200.539 75 300 42 Česká republika 78 869,7 10.693.939 134 6 253 606 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Hustota osídlení (2019) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Členění obcí podle rozsahu výkonu státní správy •obecní úřad obce s rozšířenou působností (205 obcí) •obec s pověřeným obecním úřadem (393 obcí) •obec se základním rozsahem přenesené působnosti (6 254 obcí, leden 2023) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Kategorizace obcí •Města –do r. 2006 se mohla stát městem taková obec, která měla alespoň 3.000 obyvatel, pokud tak na návrh obce stanovil předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády –v současné době není dolní hranice počtu obyvatel stanovena •Statutární město –územně členěné a má své vnitřní poměry ve věcech správy města upraveny statutem, který je vydáván formou obecně závazné vyhlášky obce – může se členit na městské obvody nebo městské části s vlastními orgány samosprávy. –Města Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná a Mladá Boleslav •Městys (městečko) –historický typ obce stojící mezi městem a vesnicí –od roku se 2006 tento statut opět navrací –obec je městysem, pokud tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Vývoj počtu obcí na území ČR - PDF Stažení zdarma Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png http://kvalitavs.cz/wp-content/uploads/2017/02/veliksotn%c3%ad-struktura.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Systém financování územní veřejné správy - ppt stáhnout Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Ústav územního rozvoje - Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Obce s pověřeným obecním úřadem Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Hlavní město Praha: 55 až 70 zastupitelů Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Komunální volby 2018 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png How important it is in your life: Politics (very important, rather important, not very important or not important at all) WVS time-series (1981-2020). Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png OECD ➡️ Better policies for better lives on Twitter: "Just not interested in #politics? OECD avg shows 1 out of 5 agree. Compare countries, #voting attitude, age groups https://t.co/mU2QvfoY6v… https://t.co/zJMEzYgYTS" Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png Dobré vládnutí ve veřejném nezájmu Vysoká stigmatizace politické činnosti IPSOS 2014 •P5. Jaký je váš postoj k politice – k jakému z následujících výroků se přikláníte? Diskursivní kultura, veřejný zájem … IPSOS 2014 •„Veřejná diskuze je dobrou cestou pro řešení obecních problémů“ •„Pokud má člověk dobrý záměr, je dobré ho realizovat rovnou, bez dlouhého schůzování“ Management konfliktnosti … IPSOS 2014 •„Konfliktní diskuze je zásadní překážkou při pokusech řešit problémy“ •„Jsou-li lidé slušní a rozumní, dojdou vždy k jednomyslnému stanovisku“ Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Depolitizace •Nezájem o politiku –Omezený rekrutační rezervoár politických elit –Slabá veřejná kontrola politických institucí –Nedostatek (absence) zpětných vazeb •Stigmatizace politiky –Dominance negativních zpětných vazeb –Obranný efekt uzavírání se, vyhoření, zcyničtění –Začarovaný kruh stigmatizace, negativní selekce •Despekt k diskusi a nerealistická očekávání –Frustrace, deziluze na straně veřejnosti –Omezená reflexivita, efektivita institucí –Manipulativní, demonstrativní publicita, krize legitimity • – – – Občanská společnost Tocquevillovsko-giddensovská perspektiva •Očekávání/funkce C:\Karel\schemata\Scheme 1 final.jpg •Rizika •Občanská pasivita, apatie •Zneužívání politické moci, centralizace, byrokratizace … •Krize legitimity institucí •Atomizace, anomie > Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Prostor korupčních aktivit? Image result for corruption Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Corruption in Europe (1996 – 2022), TI: CPI Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Klientelismus x formální pravidla Odpověď na otázku „Kdybyste chtěl něco od veřejné správy nebo veřejné služby, do jaké míry je podle vás přijatelné jednat následujícími způsoby?“ (ČR) zdroj: Evropská komise (2013) Zdroj: Josef Lada, Bubáci a hastrmani, Albatros, 2010, s. 12 (vyšlo 1952) Lada.jpg •Pan starosta je vážně vyslechl a potom k nim promluvil s úřední vážností. „Nó, vono by to bylo dobré, kdyby se tu usadilo ňáké strašidlo – copak o to! Děcka beztoho už začínají tropit všelijaké nezbednosti… ať hodně straší kolem zahrad a polí s lusky, aby nám to děcka všecko neroznesla, a když budu vidět, že straší hlavně u mých lusek, nebudu zase hledět na nějaké to slovo a leckams ho k strašení doporučím“. Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Role opozice • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Source: EB, Spring 2019 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Kontrola politické moci v lokální a regionální police (?) •Volby •Osobní kontakt, právo na informace, email … •Účast na zastupitelstvu •Rozpočet … •Opozice ? •Kontrolní výbor (obce) •Lokální média, radniční periodika … •Pomoc shora (NGO/TI, Oživení, média …) •Místní občanská veřejnost, spolek, sdružení • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Clientelism, oligarchization, state capture (from 2013 on) C:\Karel\VŠE\196015-top_foto1-od6pn.jpg Perspektiva sociální diferenciace Patronáž versus instituce Univerzalizující média moci (Niklas Luhmann) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Conflict of Interests aneb Babišův problém (?) Participace (volební x nevolební) Výsledek obrázku pro participace Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Volební systém do zastupitelstev krajů •Systém poměrného zastoupení listinného typu s vázanou, nikoli však zcela přísně, listinou •Volební obvody odpovídají území každého kraje – jde tedy o velké volební obvody, kde se volí 45-65 zastupitelů •Kandidovat mohou politické strany a politická hnutí nebo jejich koalice •Do skrutinia postupují pouze strany, které v rámci kraje překonaly uzavírací klauzuli, jež činí 5 % •Rozdělování mandátů probíhá v jediném skrutiniu pomocí tzv. modifikované D´Hondtovy formule (metoda volební dělitele) •jednotliví kandidáti získávají mandáty podle pořadí, v jakém byli uvedení na kandidátní listině – ke změně může dojít na základě preferenčních hlasů, když některý kandidát získá více než 5 % preferenčních hlasů •Z hlediska svého efektu jde o výrazně proporční volební systém, kde disproporční faktor představuje jenom uzavírací klauzule vyřazující ze skrutinia strany, které jí nedosáhly Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Volební systém do obecních zastupitelstev •systém poměrného zastoupení listinného typu s polovázanou listinou •volební obvody odpovídají území obce či města, ty je však mohou rozdělit do více obvodů - velikost je tedy velmi různá •kandidovat mohou politické strany a politická hnutí nebo jejich koalice, případně nezávislí kandidáti •odlišná je struktura hlasu ‐ pro kandidáty, nikoli pro strany (tři formy hlasování) •do skrutinia postupují pouze „volební strany“, které překonaly uzavírací klauzuli, jež činí 5% (na úrovni volebního obvodu) •rozdělování mandátů probíhá v jediném skrutiniu pomocí tzv. D´Hondtovy formule (metoda volebního dělitele) •jednotliví kandidáti získávají mandáty podle pořadí, v jakém byli uvedeni na kandidátní listině – ke změně může dojít na základě složitého výpočtu, do kterého vstupují individuální hlasy •z hlediska svého efektu jde o výrazně proporční volební systém s velmi malou personalizací volby Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png D´Hondtova formule volebního dělitele Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Volba hejtmanů, primátorů, starostů •Nepřímá volba prostřednictvím příslušného zastupitelstva a z řad jeho členů (absolutní většina; tajně nebo veřejně) •Otázka tradice •Otázka personalizace volby (pozitivní/negativní) •Otázka politické odpovědnosti •Problematika koaličního chování •Diskuse o zavedení přímé volby ‐ odborná veřejnost, politici a politické strany a zájmové organizace měst, obcí a krajů, laická veřejnost… •Diskuse o přímé volbě starostů souvisí i s diskusí o volebním systému (různé velikosti aj.) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Krajské volby - volební účast 2000-2020 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Krajské volby - volební účast 2000-2020 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Rozdíl ve volební účasti 2016 a 2020 •Vyšší účast: v širším okolí Prahy (až o 10 %; Lysá n. L. o 12 %), velká města (Č. Bud., Olomouc, Pardubice, Zlín, Ml. Bol.), bašty STAN a Pirátů (místa v KV, LI, OL) i ODS (místa v HK, MS) •Nižší účast: bašty levice (Bílina, Třinec, Krnov), nárůst počtu nakažených Covid-19 (Uh. Brod, Val. Kloubouky) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png StČ JČ PL KV UL LI HK PU VY JM OL ZL MS 1. STAN ANO ANO ANO ANO STAN ODS-STAN ANO ANO ANO ANO ANO ANO 2. ODS ODS ODS-TOP09 STAN-TOP09 ODS ANO ANO 3PK (ČSSD) Piráti KDU-ČSL Piráti-STAN KDU-ČSL ODS-TOP09 3. ANO Piráti STAN Piráti STAN Piráti Piráti ODS-TOP09 ODS Piráti KDU-TOP09 Piráti Piráti Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Mandáty v zastupitelstvech celkem ODS 99 2.-3. ČSSD 37 6. STAN 69 4. KSČM 13 9. Piráti 99 2.-3. TOP09 19 8. ANO 178 1. KDU-ČSL 53 5. SPD 35 7. Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Volební participace, volební strategie (?) •Znáte, neznáte kandidáta? •Volba podle činů nebo podle slibů? •Volba srdíčkem, víte koho chcete! •Negativní volba, víte koho nechcete! •Strategická volba (?) •Volební abstinence! Skutečně? Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Nástroje občanské participace •Svoboda slova – média, blogy •Svobodný přístup k informacím (zákon č. 106/1999 Sb.) •Artikulace a agregace zájmů (někdy i selekce) •Partikulární (lobby, o.s., spolky) x obecný (O.P.S., ústavy, odbory/trade union) •Proti/lobbování (NIMBY) •Volby (aktivní, pasivní) •Petice •Participativní rozpočet (menší obce, menší částky, opozice, Piráti… •https://www.participativni-rozpocet.cz/blog/2021/02/09/participativni-hlasovani-v-roce-2020/ •Stávku, protesty, happening – sdružovací x spolčovací •Místní referendum a lidové iniciativy … Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png do 3.000 - min. 30 % do 20.000 - min. 20 % do 200.000 - min 10 % nad 200.000 - min 6 % • Přímá demokracie na úrovni krajů a obcí •Referenda a lidové iniciativy v krajích –Referenda shora – usnesení zastupitelstva –Referenda zdola – přípravný výbor podpořený min. 6 % oprávněných voličů (lidová iniciativa) a rozhodnutí zastupitelstva –Platnost – účast min. 35 % oprávněných osob, závaznost – nadpoloviční většina zúčastněných a min. 25 % oprávněných •Referenda a lidové iniciativy v obcích –Referenda shora – usnesení zastupitelstva –Referenda zdola – přípravný výbor, lidová iniciativa a rozhodnutí zastupitelstva –Platnost – účast min. 35 % oprávněných osob, závaznost – nadpoloviční většina zúčastněných a min. 25 % oprávněných Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Volební účast v parlamentních volbách podle velikosti obce 1990-2013 logo SOU low Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Komunální volby 2022 Účast: 46% Počet kandidátů: 195 428 Kandidát v komunálních volbách je stále častěji nezávislý a bez ... Volby do obecních zastupitelstev 2006 – 2018 2022 - 66 173 kandidujících žen x 129 255 mužů •Kandidující •Zvolení • • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png • Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Počty kandidátů stran (komunální volby) 2022: 168 111 nestraníků x 27 317 straníků Počty kandidátů / bez NK Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Počet kandidátů podle typu volební strany v komunálních volbách, 1994–2018 Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Podíl kandidátů bez politické příslušnosti podle velikosti obce (podle počtu zapsaných voličů) v komunálních volbách 1994–2018 (%) Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png Textové pole: % % Výsledek obrázku pro česká vlajka Výsledek obrázku pro slovenská vlajka Výsledek obrázku pro polská vlajka Výsledek obrázku pro maďarská vlajka THE SHARE OF VOLUNTEERS IN POPULATION Source: WGI, Gallup’s World View World Poll, N≐1000 per country. Cevro institut_doplnkove_rgb_neg_cz.png CEVRO_web.png