Management změny KATEŘINA LEGNEROVÁ Typy změn Jaké jsou nejčastější změny v organizacích? Proces změny 3 Lidé nejsou ochotni nebo schopni překonat, změnit dlouhodobě užívané postoje nebo chování. Jak lidé reagují na změnu Zmrazení Popření Vztek Smlouvání Deprese Testování Proces změny Míra optimismu Čas Očekávání změny Realizace a stabilizace Neustálé zlepšování Stres spojený se změnou Stres je vyvolaný strachem z neznámého. ◦ Nejasnost smyslu změny ◦ Nemožnost spolurozhodovat ◦ Strach z nových požadavků ◦ Ztráta jistoty 5 Předcházení odporu ke změně 6 Vzdělávání a komunikace Spoluúčast a vtažení do hry Podpora Vyjednávání s odpůrci s cílem dosažení souhlasu Ovlivňování pomocí klíčových osob Úkol DISKUTUJTE VE SKUPINCE, JAK NEJLÉPE ZVLÁDNOUT ZMĚNY? Agent změny 8 Uznávaný schopný jedinec Provede jedince nebo skupinu procesem změny Objasní nové hodnoty, postoje, chování tak, aby se s nimi zaměstnanci ztotožnili Zakotvení změny 9 Změna musí být důsledná Pravidla Trpělivost Vytrvalost Komunikace Víra v úspěch … Další změna Proč vedoucí při změně selhávají? • Přílišné sebeuspokojení a arogance • Neschopnost vytvořit silnou koalici, která změny podporuje • Podcenění síly vize • Nedostatečná komunikace https://www.youtube.com/watch?v=urDqynt-6Tc Závěr – změny Změny se stávají Předvídejte změny Vnímejte změny Na změny reagujte rychle Změňte se Radujte se ze změny Buďte připraveni se znovu změnit (Kam se poděl můj sýr?) 11