Vývoj managementu a personálního řízení KATEŘINA LEGNEROVÁ Hodnocení předmětu Vypracování případových studií na cvičení 25 bodů Závěrečný test 75 bodů Literatura ARMSTRONG, M. Management a leadership, Praha. Grada, 2008. BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 2009. VEBER, Jaromír a kol. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. Praha: Ekopress, 2021. ADAIR, J. Efektivní inovace. Alfa Publishing, Praha, 2004. ISBN: 80-86851-04-4 DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Management Press, Praha,2007. LEGNEROVÁ, K. Generační obměna ve vedení podniků. Wolters Kluwer, Praha, 2015. Management Pojem management pochází z latinského slova „manus“ ruka, přičemž jeho původním významem bylo ruční ovládání koní. V českém odborném prostředí je pojem „management“ chápán jako řízení podniku. Historie vedení lidí prapočátky Zavedení první screeningové metody v Číně př.nl.n 2000 př. n.l. – Zavedení učňovského systému v Řecku Průmyslová revoluce (1750 – 1850) Řemeslné zboží nahrazeno strojově vyrobeným Vznik velkých továren Vyšší počet kvalitnějších pracovníků = Vyšší zisky První zmínky o péči o zaměstnance Velké množství přistěhovalců = Sociální péče (Hr-klub.com) Následky průmyslové revoluce Konec 19. století – Vznikají první odbory (1.5.1886 Chicago, osmihodinová pracovní doba) Zavedení práv a lepších podmínek Podklad pro vznik Personálního řízení 19. – 20. Století Regulace pracovních míst v továrnách a splnění základních pracovních podmínek pro zaměstnance. Marry Wood – první HR zaměstnanec v Rowntree v roce 1896. Náplní její práce bylo dohlížet na morálku zaměstnanců. Dbala také na příjemné pracovní prostředí, rozmístila květiny kolem dílen, měla sociální sklony a touhu pomoci nemocným pracovníkům. http://www.hr-klub.cz/clanky/historie-hr-250.html Významnípředstavitelé Henry Ford (1863 – 1947) První pásová výroba a automobil pro každého Zaměřený čistě na výkon, mentalita jde stranou V roce 1913 první definice plýtvání, měření efektivity https://www.ford.cz/svet-fordu/henry-ford Významnípředstavitelé Frederick Winslow Taylor (1856 – 1915) Zakladatel managementu Podporoval kariérní růst pracovníků Taylorismus: Ergonomie práce, pracovní příležitosti, mzdový systém, zaškolování, pravidelná kontrola a výkon spojený s odměnou Významnípředstavitelé Elton Mayo (1880 -1949) Hawthorský effekt – Soustředění fyzikálních podmínek na výkon zaměstnance a vliv na motivaci Lidé jsou schopni zlepšit své chování, pokud se jim dostává zvláštní pozornosti Zavedení dob odpočinku snižuje fluktuaci Tomáš Baťa Nebudujte firmu, budujte nejdřív sebe! Jeho řízení se opíralo hlavně o: plánování činnosti; sledování činnosti podle hospodářských středisek; samosprávou dílen; pravomocí a odpovědností řídících pracovníků; týdenní kontrolou a zúčtováním korunou; účastí na zisku a důrazem na pořádek a disciplínu. Management konce dvacátého století Koncepce marketingová Končí éra výrobce a začíná éra zákazníka. První systémy péče o zákazníka. Roste význam znalostí, a to nejen zákazníků, ale i trhů. Znalosti se stávají významným zdrojem a konkurenční výhodou podniků. Významní představitelé Philip Kotler, Michael E. Porter, Tom Peters, Robert Watermann, James Champy, Michael Hammer a Peter Senge. Moderní směry managementu • management změny • management znalostí • procesní management • management rizika • krizový management Úrovně managementu • Strategický management (strategické řízení) • Střední management (taktické řízení) je spojen s rozhodováním pro řízení operativního systému organizace. Posláním středního managementu je realizace taktických (střednědobých) plánů a cílů. • Operativní management (operativní řízení) se zabývá bezprostředním operativním řízením krátkodobých aktivit a naplňováním krátkodobých, operativních cílů. Manažerská kultura • Orientace na moc – je charakteristická soutěživostí a odborností. Zde je prvotním cílem podniku řídit své okolí a management nebo vedoucí či mistři mají za úkol udržet zaměstnance, za které mají odpovědnost, pod úplnou kontrolou. • Orientace na lidi – hlavním zaměřením orientace jsou lidi. Podniková kultura by měla pomáhat a sloužit těmto zaměstnancům. • Orientace na úkol – v této kultuře jsou nejdůležitější schopnosti pracovníků, kteří by měli pracovat na správných úkolech a tyto úkoly by jim měli být „ušity na míru” • Orientace na roli, zde se pozornost zaměřuje převážně na legálnost, legitimnost a byrokracii. Moc Pocit moci lidi mění. Mocní lidé chápou příznivé činy jako projev vztahu k moci, nikoli k člověku. Rysy osobnosti více odpovídají jejímu chování. Moc prozradí, co v kom je. Míra empatie mocných lidí je nižší. Více utrácejí za sebe a pro sebe. Mocní lidé bývají bohatí lidé. Moc zvyšuje míru morálního pokrytectví (ztráta zábran, sebestřednost). Lidé s vyšším pocitem moci se lépe rozhodují, k rozhodnutí potřebují méně informací. Mají vyšší sebedůvěru, jsou zaměřeni na cíl, snáze riskují. Zdroj: Fr. Koukolík, Sociálně úspěšní psychopati aneb vzpoura deprivantú 1996-2020 Moc nad něčím/někým • podstatou je dominance, moc založená na autoritě • člověk, který tuto moc má, může ostatní lidi k něčemu přimět Moc k něčemu • znamená mít moc věci uskutečňovat, její podstatou je umožnit lidem něco dělat • umožňuje vůdci ostatní zplnomocnit tím, že se s členy týmu o moc dělí Moc od něčeho • moc a možnost odsunout nechtěné požadavky a odolat vlivu a zásahům okolí Vedení a moc Odměňovací moc moc, která pramení ze schopnosti ovládat zdroje a odměny, jako jsou mzdy a odměny Nátlaková moc moc, která pramení z možností postihu či trestů Legitimní moc moc, která pramení z postavení dané osoby ve firmě Referenční moc moc, která pramení z oblíbenosti či respektu u podřízených Expertní moc moc, která se dostavuje s tím, jak se člověk stává odborníkem v dané oblasti Informační moc moc, která pramení z kontroly nad zdroji informací Přesvědčovací moc moc, která pramení ze schopnosti přesvědčit ostatní o svém postoji Charisma moc, která pramení z osobní přitažlivosti a kouzlu osobnosti pro ostatní Moc Nástroje managera Řídit pracovní výkon Stanovit cíle Hodnotit Rozvíjet Pomáhat při změnách Životní cyklus zaměstnance Oslovení kandidáta Získávání a výběr Přijetí a adaptace Rozvoj, kariérní růst Odměňování Uznání Angažovanost Přechod na jinou pozici Odchod Otázky?