Strategický management KATEŘINA LEGNEROVÁ Obsah Strategie Analýza stakeholderů SWOT analýza PEST analýza Matice BCG Strategie Záměr organizace = vize, poslání, hodnoty, strategie a cíle Vize = tvrzení o tom, čím se organizace chce stát Analýza stakeholderů Stakeholder Shareholder X Stakeholder Historie V roce 1913 prohlásil management firmy Dell: cítíme naše povinnosti vůči široké veřejnosti, vůči našim akcionářům nebo našim vlastním zájmům. V roce 1928 pak Rockefeller mladší prohlásil, že existují čtyři strany v průmyslu: vlastníci, management, zaměstnanci a komunita (ve smyslu společnosti) a byl ochotný podílet se s nimi alespoň částečně na vedení podniku. (Částek, 2010) - začátek CSR Stakeholder – poprvé v roce 1965? (Ansoff) Stakeholdeři – „zájmové skupiny“ „Skupiny, bez jejichž podpory by organizace přestala existovat” (Freeman, 1984) Primární stakeholdeři – subjekty, bez jejichž spolupráce by podnik nemohl dlouhodobě přežít. Jedná se o vlastníky, věřitele, zaměstnance, dodavatele, stát a komunity. Sekundární stakeholdeři – subjekty, které ovlivňují organizaci nebo jsou jí ovlivněny, ale mezi nimi a organizací neexistují transakce a nejsou pro organizaci životně důležité. Mohou to být např. media nebo speciální zájmové skupiny. (Clarkson, 1994) - Stakeholdeři Skuteční stakeholdeři – jsou to subjekty, které v danou chvíli splňují všechny předpoklady či atributy stakeholderů. Potenciální stakeholdeři – jsou to subjekty, které v danou chvíli nesplňují předpoklady stakeholderů, ale podnik by je měl vnímat, neboť se jimi mohou stát. Atributy stakeholderů jsou dynamické a jejich nabytím se může potenciální stakeholder snadno stát stakeholderem skutečným. (MITCHELL, R. K., AGLE R. A., WOOD, D. J, 1997) Analýza stakeholderů https://www.youtube.com/watch?v=2QhvKlQhleQ Analýza stakeholderů Analýza stakeholderů Matice Plzeňský Prazdroj Autor: SWOT_en.svg: Xhiennederivative work: ToOb (talk) – SWOT_en.svg, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7160770 PEST analýza (Porterova analýza) • Kde je moje místo na trhu? • Jaké konkrétní podmínky mám pro svoje podnikání? • Jak mohu maximálně využít potenciál daného trhu a země pro svoje podnikání? PEST/EL analýza Regulace vlády, daňová politika, obchodní a celní zákony Náklady na výzkum a vývoj, pořízení technologií, vybavení konkurence. Demografický vývoj, věkový profile, vzdělání, úroveň zdraví a poskytované zdravotní péče HDP, cykly a fáze ekonomiky, podpora zaměstnanosti, mzdové náklady na daném trhu a např. vliv globalizace a podpora exportu Ekologické Legislativní Matice Boston Consulting Group (BSC) Matice BSC •Otazníky – nadějné nápady na inovace od vlastních vývojářů; koupě nápadu od Start-upu či poradenské firmy; nápady od široké obce internetových fandů – výzkumníků •Hvězdy – potřebují všestrannou podporu pro umístění na trh. Je třeba z nich udělat Dojné krávy, investovat do reklamy a širokého povědomí – vybudovat silnou značku. •Dojné krávy – nepotřebují vysoké investice ani vysoké provozní obslužné náklady, při dobré produktivitě jsou základem ziskovosti firmy. •Bídní psi – výrobek je na ústupu, doznívá. Doporučuje se utlumit jeho výrobu, stáhnout z trhu, vrhnout na trh jiný výrobek. Zdroje Částek, O. Využití stakeholderského přístupu při strategické analýze podniku. 2010. https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/177/403/242-1/#preview