PSYCHOLOGIE VÝSLECHU Mgr. Jaroslav Hrabálek Základy forenzních věd | VÝSLECH  Procesní úkon z pohledu trestního práva  Specifická forma sociálního styku (forenzní psychologie)  Kriminalistická metoda | VÝSLECH V POJETÍ TRESTNÍHO PRÁVA  Procesní forma k získávání výpovědi od vyslýchaného  Důkazní prostředek  Vyžadování potřebných vysvětlení (§ 158 odst. 3)  Výslech svědka (§ 97 – 104)  Výslech znalce (§ 108)  Výslech podezřelé zadržené osoby (§ 76)  Výslech obviněného (§ 90 – 95)  Výslech obžalovaného (§ 207 – 208) | VÝSLECH V KRIMINALISTICKÉM POJETÍ „Kriminalistická metoda, kterou se na základě zákona získávají formou výpovědi kriminalisticky a právně relevantní informace z paměťových stop uložených ve vědomí vyslýchaných osob, za přísného dodržení zákonem daných práv a povinností vyslýchaného i vyslýchajícího“ | PAMĚŤOVÉ STOPY  Paměťové stopy vznikají zprostředkovaně cestou lidských smyslů a jsou zásadně ovlivněny vlastnostmi osoby, která je má ve své paměti  Tvorba paměťových stop není dostatečně exaktně objasněna (paměťové stopy krátkodobé, střednědobé a prakticky trvalé)  Paměťové stopy nevznikají okamžitě po příslušném vjemu (různě dlouhá doba) | VÝSLECH KRIMINALISTICKÉM POJETÍ  Analytická fáze • analýza znalostí, schopností a psychického stavu vyslýchaného, • analýza dosud shromážděných materiálů, • analýza osobnosti vyslýchaného | VÝSLECH KRIMINALISTICKÉM POJETÍ  Syntetická fáze • určení cíle výslechu • určení pořadí výslechu u jednotlivých osob • určení vhodného času a místa výslechu • určení pořadí otázek • určení zda a jaké věcné a listinné důkazy, materiály budou či mohou být předloženy vyslýchanému • určení zda provést konfrontaci či rekognici • určení osob přítomných při výslechu a jejich rozmístění v místnosti • určení technických prostředků, které budou použity | VÝSLECH A PSYCHOLOGIE  Orientační zhodnocení osobnosti vyslýchaného (kupř. rysy osobnosti, vlastnosti, temperament, charakter)  Navazování a rozvíjení psychologického kontaktu  Ovlivňování ochoty vyslýchaného spolupracovat a odpovídat  Řešení interpersonálních konfliktů, vysledování jejich příčin a jejich eliminace  Zmírnění stresu vyslýchaného  Samotné vedení výslechu a to s přihlédnutím ke specifice a jedinečnosti vyslýchaného | STADIA VÝSLECHU 1) Úvodní stadium 2) Stadium souvislého líčení (monolog) 3) Stadium otázek a odpovědí (dialog) | VÝSLECHOVÉ SITUACE  Vyslýchaný je ochoten, ale není schopen vypovídat  Vyslýchaný není ochoten ani schopen vypovídat  Vyslýchaný je schopen a ochoten vypovídat  Vyslýchaný je schopen, ale není ochoten vypovídat | KONTAKT VYSLÝCHAJÍCÍHO S VYSLÝCHANÝM  Vhodný způsob vyzvání osoby k výslechu  Vytvoření správné výslechové situace  Správný způsob chování vyslýchajícího  Vhodná forma seznámení vyslýchaného s jeho procesním postavením a předmětem výslechu  Poznání osobnosti vyslýchaného a volba vhodného psychologického přístupu | ANALÝZA V PRŮBĚHU VÝSLECHU  Komparace údajů ve výpovědi s ostatními údaji  Verifikace vnitřní shody údajů ve výpovědi  Vyjasnění dalších okolností | PŮSOBENÍ NA VYSLÝCHANÉHO  Odhalení, objasnění a odstranění příčin lži  Podporování kladných vlastností vyslýchaného  Využití vnitřních rozporů ve výpovědi a rozporů mezi výpovědí vyslýchaného a ostatními důkazy  Udržování vyslýchaného v emotivním napětí a využití tohoto stavu  Využití reflexivních úvah lživě vypovídajícího | PŘÍČINY NENAVÁZÁNÍ KONTAKTU  Aktuální projevy vyslýchaných osob - zejména jejich nezájem komunikovat  Strach z následků výpovědi, aktuální psychický stav vyslýchaných (např. osoby pod vlivem psychotropních látek), stud (především u deliktů sexuální povahy)  Neochota znovu opakovat výpověď, pocity křivdy, nerovnosti  Antipatie k vyšetřovateli, nedůvěra k policii, mentální úroveň  Nejasné, nevhodně kladené otázky, arogance, hrozby, šablonovitost jednání, nezkušenost, | BRITSKÝ MODEL PEACE  P = planning and preparation (plánování a příprava výslechu)  E = engage and explain (navázání kontaktu a poučení, vysvětlení)  A = account (zpráva, líčení a vyprávění)  C = closure (závěr výslechu)  E = evaluate (vyhodnocení, zhodnocení výslechu) | KONFRONTACE  Předchozí výslech konfrontovaných osob  Existence rozporů v závažných okolnostech  Předpoklad výrazného přispění konfrontace k objasnění věci  Nemožnost vyjasnění existujících rozporů jiným způsobem | VÝSLECHY DĚTÍ  Neopakovatelný úkon  Výslech svědka – osoby mladší 18 let  Doslovný přepis výslechu + videozáznam  Často se jedná o jediný důkaz  Důležitost při znaleckém zkoumání a soudním procesu  Zamezení přímého kontaktu s advokátem  Zamezení sekundární viktimizace | VÝSLECHY DĚTÍ  Navození atmosféry důvěry  Zvážení přítomnosti oběti při čtení úvodu  Nechat dítě co nejvíce mluvit samotné  Pečlivé poučení oběti (pravda x lež, odepření výpovědi)  Vyvarovat se sugestivních a návodných otázek, nebýt příliš empatický  Získat odpovědi na 7 kriminalistických otázek  Na závěr odpoutání dítěte od traumatizujících témat | VĚZŇOVO DILEMA