k83656 Historické kořeny národních států v Evropě

Vysoká škola CEVRO
zima 2010
Rozsah
0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Prof. PhDr. Miroslav Hroch, CSc. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Seznámit studenty s problematikou formování moderních národů v Evropě se základními typy tohoto procesu, jehož jádro leží časově v 19. století, ale kořeny jsou mnohem starší. 1. vývoj směřující od pozdně feudálního státu s vlastní kulturou a národním jazykem ke státu občanskému, 2, vývoj začínající v podmínkách nevládnoucí etnické skupiny: národní hnutí, jehož výsledem je „malý národ“, 3. národní hnutí za sjednocení rozděleného národa s vlastní tradicí vysoké kultury. Zamyslit se nad historickými okolnostmi a faktory, které iniciovaly hledání nové skupinové identity, a umožnili také úspěch tohoto hledání. Brát a v úvahu národní specifiku i obecné evropské procesy. Pojednat o základních teoretických studiích k problematice národa a nacionalismu a zprostředkovat také orientaci ve složité a často matoucí terminologii s přihlédnutím ke specifice jednotlivých evropských jazyků.
Osnova

  • 1. Teorie národa a nacionalismu a jejich vývoj v historicko-politickém kontextu od konce 19. století až do současnosti 2. Přehled průběhu národotvorných procesů v dějinách jednotlivých národů, který bude rozčleněn podle základní typologie: stručně bude charakterizován „státní národ“ (Francie, Anglie, Švédsko atd.) zevrubněji bude pojednáno národní sjednocování, především německé, ale také případ Itálie a Polska, největší pozornost si vyžádá národní hnutí, k němuž patří formování českého národa (tedy také hnutí maďarské, chorvatské, slovenské, irské, norské, vlámské atd.)
    Přehleddosavadních lekcí:
    1. Úvodní informace;otázka evropské civilizace, raně středověké formy státnosti
    2. Proces formování států v Evropě (středověké monarchie,zrodteritoriálního státu, vysvětlující teorie)
    (stručná PPT prezentace bude dodána)
    3. Obecné historické předpoklady formování moderních národů
    4. Úvod doteorie národa a nacionalismu;četba ve třídě
    (úryvky z E. Renan: Co je národ aB. Anderson: Představovaná společenství)
    5.Orientace v přístupech k národu, národním hnutím anacionalismu;
    Evropana prahu formování národů (18. století) (PPT prezentace - bude dodána)
    6. Rozbor domácí četby (E. Balibar: Národ jako forma: Dějiny a ideologie - viz pdf soubor.
    Diskuze nad otázkami etnicity a psaní dějin v rámci formování národa
    7. Obecný úvod do problematiky národních hnutí (analýza, srovnání)
    8. Formování národů ve středoevropském prostoru (část I.)
    9. Formování národů ve středoevropském prostoru (část II.)
    10. Konstrukce národních dějin
    (+ četba J. Malečková, M. Hroch: Historical Heritage...viz pdf soubor)
    11. Další problémy národa a národní identity
    12. Závěr ashrnutí
Metody hodnocení
CHAR(13) + CHAR(10) K získání zápočtu studenti a studentky samostatně a písemně vypracují několikobecněji formulovaných otázek a úkolů, jež budou zadány vyučujícím. Vypracování otázek by mělo prokázat, že student/ka se orientuje v problematice arozumí základním problémům. Předpokladem k úspěšnému zvládnutíúkolu jedůkladná četbapovinné literatury, přiměřené použití doporučené literatury, prostudování e-learningové opory a využití poznatků z přednášek.Otázky budou vypracovány doma a poté zaslány vyučujícímu vdostatečném předstihu před zvoleným termínem zápisu zápočtu. Vyučující práci akceptuje a udělí zápočet, nebo vrátí k dopracování čiúpravě, shledá-livýrazné nedostatky vpřístupu studenta či studentky(ledabylé, povrchní činesamostatné zpracování)či závažné chyby v odpovědích;v takovém případě bude zápočetudělen až po dosažení přijatelné úrovně práce.CHAR(13) + CHAR(10)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011.
  • Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/zima2010/k83656