CEVRO:d150538 Responsible citizenship and ci - Course Information
d150538 Responsible citizenship and civic education
CEVRO Universityfall 2023
- Extent and Intensity
- 12/36/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Tomáš Jarmara, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Political Science and International Relations – Departments – President – CEVRO University - Timetable
- each even Tuesday 11:00–12:20 Učebna 203, each even Tuesday 12:30–13:50 Učebna 203
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- ( PROGRAM ( B - PMV ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( B - PMV ) && TYP_STUDIA ( B ))
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je posluchače uvést do současné diskuse o konceptu občanského vzdělávání. Student bude schopen se orientovat v pojetí občanského vzdělávání a jeho politicko-historických souvislostech. Dokáže vysvětlit hlavní trendy v občanském vzdělávání, jeho výchozí principy, smysl a využití kompetenčních modelů a taxonomií vzdělávacích cílů.
- Syllabus (in Czech)
- Osnova předmětu: 1. Cíle a obsah občanského vzdělávání ve studentských prekonceptech
- 2. Východiska občanského vzdělávání v ČR (principy občanského vzdělávání, odpovědné občanství - aspekty odpovědného občanství, odpovědné a aktivní občanství)
- 3. Konstituování občanského vzdělávání za I. ČSR (historická východiska a souvislosti)
- 4. Občanské vzdělávání za I. ČSR (cíle, osnovy, metodika)
- 5. Občanské vzdělávání za I. ČSR (učebnice občanské výchovy, J. Uher a občanská výchova)
- 6. Občanské vzdělávání jako prostředek ideologické indoktrinace (občanské vzdělávání po r. 1948)
- 7. Občanské vzdělávání po r. 1989 (interdisciplinarita a model tzv. etické antropologie)
- 8. Občanské vzdělávání v aktuálních kurikulárních dokumentech (rámcové vzdělávací programy)
- 9. Kompetenční pojetí občanského vzdělávání (klíčové a oborové kompetence)
- 10. Výukové cíle v občanském vzdělávání (taxonomie vzdělávacích cílů)
- 11. Neformální občanské vzdělávání
- 12. Občanské vzdělávání v zahraničí (výběr)
- Literature
- required literature
- BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
- ŠTĚRBA, Radim a kol. Kompetence pro odpovědné občanství. Brno: Katedra občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Konrad-Adenauer-Stiftung, 2018. (online: https://katedry.ped.muni.cz/obcanska-vychova/wp-content/uploads/sites/16/2
- recommended literature
- KRAMMER, Reinhard. Kompetenzen durch Politische Bildung – Ein Kompetenz-Strukturmodell [online: http://www.politischebildung.com/pdfs/29_basis.pdf]. In: Kompetenzorientierte Politische Bildung, Innsbruck–Bozen–Wien, 2008
- TORNEY-PURTA, Judith., et al. (eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. ISBN: 9051668341.
- PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2011. ISBN 8021103728.
- SOUKUP, Petr (ed). Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0609-3.
- NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole: osnovy z občanské výchovy, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949
- SEMOTAMOVÁ, Kateřina. Využití rakouského kompetenčního modelu ve výchově k občanství na základních školách. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy, 2018. Ved. práce: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS
- MÜLLER, Ragnar: Aufgaben und Ziele politischer Bildung (online http://www.onlinedissertation.de/politische_bildung/aufgaben_ziele.htm)
- EUROPEAN COMMISSION/EACEA/Eurydice. Citizenship Education at School in Europe – 2017. Annexes: National Information and Websites. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. ISBN 978-92-9492-615-9
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/fall2023/d150538