d150536 Political communication in practice

CEVRO University
fall 2023
Extent and Intensity
12/36/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D.
Department of Political Science and International Relations – Departments – President – CEVRO University
Timetable
Wed 8:00–9:20 Učebna 205
  • Timetable of Seminar Groups:
d150536/cviceni: Wed 9:30–10:50 Učebna 205, D. Kunštát, L. Mrklas
Prerequisites (in Czech)
( PROGRAM ( B - PMV ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( B - PMV ) && TYP_STUDIA ( B ))
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět je tvořen kombinací přednášek, které posluchačům poskytnou základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami komunikace v rámci politického systému a praktických seminářů, při kterých si studenti vyzkouší nejrůznější činnosti při přípravě a realizaci politické komunikace. Kurz bude zaměřen na teoretické modely komunikačních toků ve společnosti včetně specificky politické komunikace v soudobé politologii a sociologii a na základní parametry vztahů mezi veřejným míněním, médii a politickými aktéry a institucemi. Obsáhlý blok bude zároveň věnován propagandě, politické marketingové komunikaci a volebním kampaním.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti, komunikace jako politický fenomén. Sociologie veřejného mínění: formování politických postojů v kontextu komunikačních vztahů.
  • 2. Behavioralismus a empirické výzkumy politické komunikace. Analýza účinků komunikace.
  • 3. Modely komunikace: vůdci veřejného mínění, dvoustupňový komunikační tok, teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace, koncept “spirály mlčení”
  • 4. Média a politická kultura v demokracii, politická propaganda v demokracii a nedemokratických režimech.
  • 5. Mobilizace veřejného mínění: teoretická východiska. Moderní politický marketing a volby, typy předvolební agitace.
  • 6. Volební chování a volební kampaně. Strany a média v předvolební strategii. Typy volebních kampaní v ČR. Využití médií v politických kampaních.
  • 7. Vznik a vývoj politického marketingu v akademické i aplikované rovině. Politický marketing ve světě a v České republice.
  • 8. Vývoj koncepcí marketingového řízení. Marketingové řízení politických stran. Model tržně orientované strany.
  • 9. Marketingové analýzy a výzkumy. Výzkumy veřejného mínění. Volební výzkumy. Stranické preference a volební modely.
  • 10. Marketingový mix v politice. Politický produkt a jeho složky. Ideální kandidát. Politické marketingové strategie. Politický aktivismus. Zapojení dobrovolníků do politických kampaní. Kampaně pro zvýšení volební účasti. Negativní kampaně.
  • 11. Využití marketingových metod v politice. Vztah tradičního marketingu a politického marketingu. Výhody a kritika metod politického marketingu.
  • 12. Politická komunikace v ČR. Role médií v procesu demokratizace společnosti: česká transformace a její reflexe.
Literature
    required literature
  • KŘEČEK, J.Politická komunikace. Od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3536-8 ŘÍCHOVÁ, B. Teorie komunikace. Pp. 83 – 94 in Říchová B. Přehled moderních politologických teorií. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0742-9
  • EIBL, O., R. CHYTILEK, A. MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-281-6
    recommended literature
  • HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6
  • MATUŠKOVÁ, A. Politický marketing a české politické strany. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 2010. ISBN 978-80-210-5169-0
  • BRADOVÁ, E. Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 2005. ISBN 80-210-3800-4
  • LEBEDOVÁ, E. Voliči, strany a negativní kampaň: Politická komunikace v České republice. Praha: SLON, 2014. ISBN 978-80-7419-158-9
  • KUNŠTÁT, D. Anatomie volebního výběru: veřejné mínění a konceptualizace stranické identifikace v soudobé politologii a sociologii. Pp. 37 – 50 in KREJČÍ, J. (ed.) Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR. 2004. ISBN 80-7330-0
  • KUNŠTÁT, D. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7330-081-8
    not specified
  • JABLONSKI, A. W. a kol. Politický marketing - úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister&Principal, 2006. ISBN 80-7364-011-2
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms summer 2020, fall 2020, fall 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/fall2023/d150536