d150538 Responsible citizenship and civic education

CEVRO University
fall 2023
Extent and Intensity
12/36/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Tomáš Jarmara, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Political Science and International Relations – Departments – President – CEVRO University
Timetable
each even Tuesday 11:00–12:20 Učebna 203, each even Tuesday 12:30–13:50 Učebna 203
  • Timetable of Seminar Groups:
d150538/cviceni: each even Tuesday 14:00–15:20 Učebna 203, each even Tuesday 15:30–16:50 Učebna 203, T. Jarmara, R. Štěrba
Prerequisites (in Czech)
( PROGRAM ( B - PMV ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( B - PMV ) && TYP_STUDIA ( B ))
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je posluchače uvést do současné diskuse o konceptu občanského vzdělávání. Student bude schopen se orientovat v pojetí občanského vzdělávání a jeho politicko-historických souvislostech. Dokáže vysvětlit hlavní trendy v občanském vzdělávání, jeho výchozí principy, smysl a využití kompetenčních modelů a taxonomií vzdělávacích cílů.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova předmětu: 1. Cíle a obsah občanského vzdělávání ve studentských prekonceptech
  • 2. Východiska občanského vzdělávání v ČR (principy občanského vzdělávání, odpovědné občanství - aspekty odpovědného občanství, odpovědné a aktivní občanství)
  • 3. Konstituování občanského vzdělávání za I. ČSR (historická východiska a souvislosti)
  • 4. Občanské vzdělávání za I. ČSR (cíle, osnovy, metodika)
  • 5. Občanské vzdělávání za I. ČSR (učebnice občanské výchovy, J. Uher a občanská výchova)
  • 6. Občanské vzdělávání jako prostředek ideologické indoktrinace (občanské vzdělávání po r. 1948)
  • 7. Občanské vzdělávání po r. 1989 (interdisciplinarita a model tzv. etické antropologie)
  • 8. Občanské vzdělávání v aktuálních kurikulárních dokumentech (rámcové vzdělávací programy)
  • 9. Kompetenční pojetí občanského vzdělávání (klíčové a oborové kompetence)
  • 10. Výukové cíle v občanském vzdělávání (taxonomie vzdělávacích cílů)
  • 11. Neformální občanské vzdělávání
  • 12. Občanské vzdělávání v zahraničí (výběr)
Literature
    required literature
  • BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
  • ŠTĚRBA, Radim a kol. Kompetence pro odpovědné občanství. Brno: Katedra občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Konrad-Adenauer-Stiftung, 2018. (online: https://katedry.ped.muni.cz/obcanska-vychova/wp-content/uploads/sites/16/2
    recommended literature
  • KRAMMER, Reinhard. Kompetenzen durch Politische Bildung – Ein Kompetenz-Strukturmodell [online: http://www.politischebildung.com/pdfs/29_basis.pdf]. In: Kompetenzorientierte Politische Bildung, Innsbruck–Bozen–Wien, 2008
  • TORNEY-PURTA, Judith., et al. (eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. ISBN: 9051668341.
  • PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2011. ISBN 8021103728.
  • SOUKUP, Petr (ed). Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0609-3.
  • NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole: osnovy z občanské výchovy, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949
  • SEMOTAMOVÁ, Kateřina. Využití rakouského kompetenčního modelu ve výchově k občanství na základních školách. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy, 2018. Ved. práce: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS
  • MÜLLER, Ragnar: Aufgaben und Ziele politischer Bildung (online http://www.onlinedissertation.de/politische_bildung/aufgaben_ziele.htm)
  • EUROPEAN COMMISSION/EACEA/Eurydice. Citizenship Education at School in Europe – 2017. Annexes: National Information and Websites. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. ISBN 978-92-9492-615-9
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms summer 2020, fall 2020, fall 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/fall2023/d150538