k121709 Why and for what do we pay diplomats well?

CEVRO University
spring 2024
Extent and Intensity
8/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdalena Vášáryová (lecturer)
Guaranteed by
Department of Political Science and International Relations – Departments – President – CEVRO University
Timetable of Seminar Groups
k121709/krumlov: Fri 5. 4. 12:30–15:20 Učebna č.2, 17:00–19:50 Učebna č.2, M. Vášáryová
k121709/praha: Sat 27. 4. 9:30–12:20 Učebna 106, 14:00–16:50 Učebna 106, M. Vášáryová
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Série 4 přednášek pod titulem "Naco a na co si dobře platíme diplomaty?" bude navazujícím nepovinným předmětem k povinnému předmětu Diplomace a zahraniční politika, který vyučují kolegové Tomáš Pojar a Cyril Svoboda. Vzhledem na moji 18 letou osobní zkušenost s diplomacií a zahraniční politikou ve službách Československa i Slovenské republiky, nabízím přednášky opřené o skutečné události a skutečné problémy, kterým diplomaté doma i v zahraničí čelí. Pokládám to za velmi důležité, protože mnohé fakulty a kurzy chrlí mnoho zájemců o práci v diplomacii bez toho, aby dostatečně vysvětlili, co tato služba státu znamená. Jaké vyžaduje předpoklady a jaké jsou konsekvence tohoto zaměstnání, případně povolání. Protože je mnoho povolaných, ale jenom pár vyvolených. Dnešní zahraniční politika střední Evropy po naplnění ambiciózních cílů integrace střední Evropy do NATO, EU, Schengenu i eurozóny jakoby ztratila energii i vášeň pro další prosazování našich skutečných zájmů v Evropě. Nenaplnili se ani romantické cíle přinést do evropské politiky naše zkušenosti se dvěma totalitnými režimy. Mnohé nasvědčuje, že ztrácíme energii a začínáme se potácet v našem středovém prostoru a chybí nám jasně stanovený cíl. Diplomaté nejsou pouze úředníci, ale i reprezentanti našich zemí střední Evropy. Kromě požitků z pobývaní v zahraničí za státní peníze, musí mít vědomí, že jsou nenahraditelními reprezentanti a že při vší "úředničině" by se měli zabývat i důkladnou analýzou profitu, který by nám neměl ujít, jako i nebezpečí, které nám skutečně hrozí.
Learning outcomes (in Czech)
Zreálnění představ co diplomace může a co nemůže. Objasnění možností a kompetencí diplomatů. Pochopení zamlčených problémů v diplomaci a způsobu jak se vyvarovat pouhé "úředničině". Zároveň příprava studentů CEVRO na toto obtížné zaměstnání při vědomí, že dnešní reprezentanti státu nepracují jen pro ministerstvo zahraničních věcí
Syllabus (in Czech)
  • 1.) Nejstarší nebezpečné povolání Proč? Když si lidé uvědomili, že války jim nepřinášejí jenom zisky, ale i nenahraditelné stráty, začali si vzájemně vyměnovat garanty svých dobrých úmyslů - vyslance. Když se úmysl změnil, vyslanci byli první, kteří přišli o hlavu. Svým zpusobem to platí dodnes.
  • 2.) Co má dnešní diplomat společné se svými předchůdci? Demokratické poměry zasáhli postupně do statusu diplomatu a chlapci z rolnických rodin pomalu ale jistě vytlačili šlechtice. Jak a proč to změnilo postavění diplomatů v zahraniční politice státu a co pořád přetrvává hlavně v myšlení spoluobčanů?
  • 3.) Komu v našich poměrech diplomaté vlastně slouží? Jednoznačně úřednická pozice diplomatů je předurčuje, aby neměli vlastní názor. Je to dobře nebo špatně? Jsou zavázání prezidentovi nebo vládě? A komu vlastně slouží?
  • 4.) Co všechno musí diplomat umět, aby byl hoden svých předchůdců? Inflace kateder a kurzu pro studenty, toužící po diplomatické dráze, není zárukou kvalitní diplomace. Proč? Co všechno by mněl diplomat znát a proč?
  • 5.) K čemu slouží diplomatický protokol? Středoevropské trvání na plebejském původu našich národů má přímo výraz v našem diplomatickém zastoupení. Z čeho vychází diplomatický protokol? Jak do něho zasáhla amerikanizace? Proč je důležité, jak držíme vidličku?
  • 6.) Proč je pro diplomata potřebné znát historii? Desetiletí jsme byli krmeni zdeformovaným dějepisem. Jak rychle se dají vymýtit z našich hlav předsudky, mýty a špatné informace, které nás znevýhodňují ve střetu s našimi sousedy i západními spojenci?
  • 7.) Proč je kultura chování a znalost umění v diplomaci přínosná? Střední Evropa zrezignovala ze znalosti svých specifických kulturních kódů. Jaké to má důsledky na naši neschopnost prosadit se kulturní diplomaci? Proč může být hra na piano důležitější, než prospěvování národních písní?
  • 8.) Které to byli ty zlaté časy moderní diplomace? Od času Kennana se některé oblasti diplomace hodně změnili. Komunikační kanály jsou o hodně širší,rychlejší stejně tak, jako možnosti šíření dezinformaci. V čem je tedy i dnes diplomace nenahraditelná?
  • 9.) Jaký je rozdíl mezi karierním a politickým diplomatem? Mnohé země, jako třeba Francie, používají výlučně karierní diplomaty. Slouží každému. Jiné země mění své diplomaty se změnou politické orientace prezidenta nebo vlády. Proč? A jaké výhody i nevýhody mají jednotlivé modely?
  • 10.) Co znamená život mimo domov? Osudy stárnoucích diplomatů bývají zhusta neradostné. Proč? Co to znamená být každé 4 roky někde jinde ve světě? Jaký to má dopad na schopnosti diplomatu porozumět tomu, co se děje v jeho mateřské zemi?
  • 11.) V čem je nejvyšší přidaná hodnota diplomata? Dějiny zaznamenali jenom pár jmen těch nejvýznamnějších diplomatů. Na to, co všechno diplomaté zprostředkovali a udělali, je to příliš málo. Kde jsou všechny ty medaile a státní pohřby pro diplomaty? Nebo jsou to již jenom posouvači papíru?
  • 12.) Nejdůležitější je charakter každého diplomata.Jako v každé profesi, je i v diplomacii možnost se nechat vláčet dejinami s vědomím, že chyby, dělané v zahraničí, nejsou doma vidět. Proč nám chybí víc ambici být nenahraditelní, jediněční, důležití? Protože jinak nemužeme mít ambiciozní zahraniční politiku našich státu.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms summer 2016, spring 2017, spring 2018, spring 2019, spring 2022, spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/spring2024/k121709