k150538 Responsible citizenship and civic education

CEVRO University
fall 2023
Extent and Intensity
16/0/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Tomáš Jarmara, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Political Science and International Relations – Departments – President – CEVRO University
Timetable of Seminar Groups
k150538/praha: Sat 7. 10. 9:30–12:20 Učebna 204, 14:00–18:20 Učebna 204, Sat 11. 11. 14:00–18:20 Učebna 119/B, T. Jarmara, R. Štěrba
Prerequisites (in Czech)
( PROGRAM ( B - PMV ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( B - PMV ) && TYP_STUDIA ( B ))
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je posluchače uvést do současné diskuse o konceptu občanského vzdělávání. Student bude schopen se orientovat v pojetí občanského vzdělávání a jeho politicko-historických souvislostech. Dokáže vysvětlit hlavní trendy v občanském vzdělávání, jeho výchozí principy, smysl a využití kompetenčních modelů a taxonomií vzdělávacích cílů.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova předmětu: 1. Cíle a obsah občanského vzdělávání ve studentských prekonceptech
  • 2. Východiska občanského vzdělávání v ČR (principy občanského vzdělávání, odpovědné občanství - aspekty odpovědného občanství, odpovědné a aktivní občanství)
  • 3. Konstituování občanského vzdělávání za I. ČSR (historická východiska a souvislosti)
  • 4. Občanské vzdělávání za I. ČSR (cíle, osnovy, metodika)
  • 5. Občanské vzdělávání za I. ČSR (učebnice občanské výchovy, J. Uher a občanská výchova)
  • 6. Občanské vzdělávání jako prostředek ideologické indoktrinace (občanské vzdělávání po r. 1948)
  • 7. Občanské vzdělávání po r. 1989 (interdisciplinarita a model tzv. etické antropologie)
  • 8. Občanské vzdělávání v aktuálních kurikulárních dokumentech (rámcové vzdělávací programy)
  • 9. Kompetenční pojetí občanského vzdělávání (klíčové a oborové kompetence)
  • 10. Výukové cíle v občanském vzdělávání (taxonomie vzdělávacích cílů)
  • 11. Neformální občanské vzdělávání
  • 12. Občanské vzdělávání v zahraničí (výběr)
Literature
    required literature
  • ŠTĚRBA, Radim a kol. Kompetence pro odpovědné občanství. Brno: Katedra občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Konrad-Adenauer-Stiftung, 2018. (online: https://katedry.ped.muni.cz/obcanska-vychova/wp-content/uploads/sites/16/2
  • BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
    recommended literature
  • SEMOTAMOVÁ, Kateřina. Využití rakouského kompetenčního modelu ve výchově k občanství na základních školách. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy, 2018. Ved. práce: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS
  • EUROPEAN COMMISSION/EACEA/Eurydice. Citizenship Education at School in Europe – 2017. Annexes: National Information and Websites. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. ISBN 978-92-9492-615-9
  • TORNEY-PURTA, Judith., et al. (eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. ISBN: 9051668341.
  • MÜLLER, Ragnar: Aufgaben und Ziele politischer Bildung (online http://www.onlinedissertation.de/politische_bildung/aufgaben_ziele.htm)
  • PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992
  • SOUKUP, Petr (ed). Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0609-3.
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2011. ISBN 8021103728.
  • KRAMMER, Reinhard. Kompetenzen durch Politische Bildung – Ein Kompetenz-Strukturmodell [online: http://www.politischebildung.com/pdfs/29_basis.pdf]. In: Kompetenzorientierte Politische Bildung, Innsbruck–Bozen–Wien, 2008
  • NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole: osnovy z občanské výchovy, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast na seminářích, vypracování eseje na zadané téma z osnov a ústní zkouška z vymezené problematiky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms fall 2020, fall 2021, fall 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/course/cevro/fall2023/k150538