d97101 Kvalitativní metody pro politology

Vysoká škola CEVRO
léto 2020
Rozsah
0/0. Ukončení: z.
Garance
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Představení kursu: Kurs si klade dva základní cíle: zaprvé, komplexním způsobem uvést studenta do problematiky kvalitativního výzkumu, jeho výhod, nevýhod, potenciálu a omezení, stejně tak jako jeho možných výsledků; zadruhé, poskytnout praktický návod pro tvorbu kvalitativního výzkumu pomocí vybraných kvalitativních metodologií. Pro důsledné porozumění kvalitativním metodologiím je nezbytné učinit exkurs do ontologických a epistemologických základů kvalitativního přístupu, a to i pomocí sondy do historického zápasu mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Na tento exkurs bude navázáno rozvíjením základních praktických dovedností vědecké práce Důraz bude kladen mimo jiné na operacionalizaci konceptů, zacházení s teoriemi (tvorbu a hodnocení), volbu proměnných, způsoby zisku a interpretace kvalitativních dat či způsoby hodnocení kvality úspěšnosti výzkumu. Budou představeny některé kvalitativní metodologie, které mají relevanci pro výzkum v politické vědě (zejména jednopřípadová a komparativní případová studie a diskursivní analýza). Studenti budou v průběhu semestru postupně demonstrovat vypracovávané metodologické projekty. Účelem těchto demonstrací je především dospět ke společné diskusi o problémech, kterým výzkumník při kvalitativním výzkumu čelí, a ke společnému pohledu na jejich řešení. Právě v těchto diskusích a demonstracích spočívá jedno z hlavních těžišť kursu Po absolvování kursu by student měl být schopen detailní orientace v základech kvalitativního výzkumu, v existující literatuře na toto téma a měl by být obeznámen s možnými úskalími, které na něj při kvalitativním výzkumu čekají. Student by po absolvování kursu měl být zcela dostatečně metodologicky vybaven pro zpracování kvalitní diplomové práce i jiných, náročnějších akademických textů.
Osnova
  • Průběh kursu: První dva týdny bude probíhat obecné seznámení s kvalitativními přístupy. Po těchto dvou úvodních seminářích si studenti vyberou téma, které budou v průběhu zbytku semestru zpracovávat v podobě výzkumného projektu. Projekt nebude zaměřen na výsledky výzkumu, ale na proces výzkumu. To znamená, že výsledkem projektu nemá být ucelená analýza, množství nutných získávaných dat nemusí odpovídat potřebám skutečného výzkumu, projekt je zaměřen na osvojení metodologických návyků a na vyzkoušení různých metodologických přístupů. Student bude při vytváření projektu postupovat od počátku v souladu s odpřednášenou látkou a zadanými texty – tedy reflektovaným způsobem vybere téma, zvolí výzkumnou strategii a připraví plán a návrh výzkumného projektu, později bude téma uchopovat pomocí jednotlivých metod. Právě v uchopování stále stejného tématu různými metodologiemi budou spočívat jednotlivé dílčí projekty. Všechny tyto fáze budou průběžně v průběhu semestru diskutovány s ostatními studenty v seminárních částech kursu. Výsledná známka bude kombinací bodů za ústní zkoušku a body ze seminářů Průběh kurzu: 1.Seznámení s funkcí metodologie obecně Rozdíl mezi kvalitativní metodologií, povaha, výhody a nevýhody kvalitativních dat, základy analýzy kvalitativních dat, základy tvorby návrhu výzkumu, dodržení základní výzkumné linky, konceptualizace, operacionalizace, určování hodnot proměnných, výzkumné otázky, hypotézy, interpretace dat. 2. Výzkumné techniky Způsoby sběru dat, rozhovory, analýza dokumentů, pozorování, „field research“. 3.Případová studie Výběr případu, práce s teoriemi v případové studii, sledování procesu a kauzality, technické postupy 4.Komparativní případová studie Základní metody srovnávání, druhy a možnosti komparace, potenciál a využití komparativních studií. 5.týden: Millovy metody komparace Základní východiska, výhody a nevýhody, možnosti použití 6.Diskursivní analýza Základní epistemologické a ontologické předpoklady diskursivní analýzy, způsoby analýzy diskursu, kódování dat, sběr dat, způsoby využití a omezení využití diskursivní analýzy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013.
  • Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/leto2020/d97101