d150538 Odpovědné občanství a občanské vzdělávání

Vysoká škola CEVRO
podzim 2020
Rozsah
12/36/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Kozák (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Rozvrh
St 7. 10. až So 19. 12. Út 17:00–18:20 Učebna 217/B
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
d150538/cviceni: St 7. 10. až So 19. 12. Út 18:30–19:50 Učebna 217/B, L. Mrklas, R. Štěrba
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posluchače uvést do současné diskuse o konceptu občanského vzdělávání. Student bude schopen se orientovat v pojetí občanského vzdělávání a jeho politicko-historických souvislostech. Dokáže vysvětlit hlavní trendy v občanském vzdělávání, jeho výchozí principy, smysl a využití kompetenčních modelů a taxonomií vzdělávacích cílů.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Cíle a obsah občanského vzdělávání ve studentských prekonceptech
  • 2. Východiska občanského vzdělávání v ČR (principy občanského vzdělávání, odpovědné občanství - aspekty odpovědného občanství, odpovědné a aktivní občanství)
  • 3. Konstituování občanského vzdělávání za I. ČSR (historická východiska a souvislosti)
  • 4. Občanské vzdělávání za I. ČSR (cíle, osnovy, metodika)
  • 5. Občanské vzdělávání za I. ČSR (učebnice občanské výchovy, J. Uher a občanská výchova)
  • 6. Občanské vzdělávání jako prostředek ideologické indoktrinace (občanské vzdělávání po r. 1948)
  • 7. Občanské vzdělávání po r. 1989 (interdisciplinarita a model tzv. etické antropologie)
  • 8. Občanské vzdělávání v aktuálních kurikulárních dokumentech (rámcové vzdělávací programy)
  • 9. Kompetenční pojetí občanského vzdělávání (klíčové a oborové kompetence)
  • 10. Výukové cíle v občanském vzdělávání (taxonomie vzdělávacích cílů)
  • 11. Neformální občanské vzdělávání
  • 12. Občanské vzdělávání v zahraničí (výběr)
Literatura
    povinná literatura
  • BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
  • ŠTĚRBA, Radim a kol. Kompetence pro odpovědné občanství. Brno: Katedra občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Konrad-Adenauer-Stiftung, 2018. (online: https://katedry.ped.muni.cz/obcanska-vychova/wp-content/uploads/sites/16/2
    doporučená literatura
  • KRAMMER, Reinhard. Kompetenzen durch Politische Bildung – Ein Kompetenz-Strukturmodell [online: http://www.politischebildung.com/pdfs/29_basis.pdf]. In: Kompetenzorientierte Politische Bildung, Innsbruck–Bozen–Wien, 2008
  • TORNEY-PURTA, Judith., et al. (eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. ISBN: 9051668341.
  • PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2011. ISBN 8021103728.
  • SOUKUP, Petr (ed). Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0609-3.
  • NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole: osnovy z občanské výchovy, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949
  • SEMOTAMOVÁ, Kateřina. Využití rakouského kompetenčního modelu ve výchově k občanství na základních školách. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy, 2018. Ved. práce: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS
  • MÜLLER, Ragnar: Aufgaben und Ziele politischer Bildung (online http://www.onlinedissertation.de/politische_bildung/aufgaben_ziele.htm)
  • EUROPEAN COMMISSION/EACEA/Eurydice. Citizenship Education at School in Europe – 2017. Annexes: National Information and Websites. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. ISBN 978-92-9492-615-9
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, podzim 2022, podzim 2023.