CEVRO:k150536 Politická komunikace v praxi - Informace o předmětu
k150536 Politická komunikace v praxi
Vysoká škola CEVROpodzim 2020
- Rozsah
- 16/0/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D.
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO - Rozvrh
- Pá 13. 11. 9:30–12:20 Učebna 217/B
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je tvořen kombinací přednášek, které posluchačům poskytnou základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami komunikace v rámci politického systému a praktických seminářů, při kterých si studenti vyzkouší nejrůznější činnosti při přípravě a realizaci politické komunikace. Kurz bude zaměřen na teoretické modely komunikačních toků ve společnosti včetně specificky politické komunikace v soudobé politologii a sociologii a na základní parametry vztahů mezi veřejným míněním, médii a politickými aktéry a institucemi. Obsáhlý blok bude zároveň věnován propagandě, politické marketingové komunikaci a volebním kampaním.
- Osnova
- 1. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti, komunikace jako politický fenomén. Sociologie veřejného mínění: formování politických postojů v kontextu komunikačních vztahů.
- 2. Behavioralismus a empirické výzkumy politické komunikace. Analýza účinků komunikace.
- 3. Modely komunikace: vůdci veřejného mínění, dvoustupňový komunikační tok, teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace, koncept “spirály mlčení”
- 4. Média a politická kultura v demokracii, politická propaganda v demokracii a nedemokratických režimech.
- 5. Mobilizace veřejného mínění: teoretická východiska. Moderní politický marketing a volby, typy předvolební agitace.
- 6. Volební chování a volební kampaně. Strany a média v předvolební strategii. Typy volebních kampaní v ČR. Využití médií v politických kampaních.
- 7. Vznik a vývoj politického marketingu v akademické i aplikované rovině. Politický marketing ve světě a v České republice.
- 8. Vývoj koncepcí marketingového řízení. Marketingové řízení politických stran. Model tržně orientované strany.
- 9. Marketingové analýzy a výzkumy. Výzkumy veřejného mínění. Volební výzkumy. Stranické preference a volební modely.
- 10. Marketingový mix v politice. Politický produkt a jeho složky. Ideální kandidát. Politické marketingové strategie. Politický aktivismus. Zapojení dobrovolníků do politických kampaní. Kampaně pro zvýšení volební účasti. Negativní kampaně.
- 11. Využití marketingových metod v politice. Vztah tradičního marketingu a politického marketingu. Výhody a kritika metod politického marketingu.
- 12. Politická komunikace v ČR. Role médií v procesu demokratizace společnosti: česká transformace a její reflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- KŘEČEK, J.Politická komunikace. Od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3536-8 ŘÍCHOVÁ, B. Teorie komunikace. Pp. 83 – 94 in Říchová B. Přehled moderních politologických teorií. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0742-9
- EIBL, O., R. CHYTILEK, A. MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-281-6
- doporučená literatura
- BRADOVÁ, E. Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 2005. ISBN 80-210-3800-4
- HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6
- LEBEDOVÁ, E. Voliči, strany a negativní kampaň: Politická komunikace v České republice. Praha: SLON, 2014. ISBN 978-80-7419-158-9
- KUNŠTÁT, D. Anatomie volebního výběru: veřejné mínění a konceptualizace stranické identifikace v soudobé politologii a sociologii. Pp. 37 – 50 in KREJČÍ, J. (ed.) Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR. 2004. ISBN 80-7330-0
- KUNŠTÁT, D. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7330-081-8
- MATUŠKOVÁ, A. Politický marketing a české politické strany. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 2010. ISBN 978-80-210-5169-0
- neurčeno
- JABLONSKI, A. W. a kol. Politický marketing - úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister&Principal, 2006. ISBN 80-7364-011-2
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/podzim2020/k150536