k150538 Odpovědné občanství a občanské vzdělávání

Vysoká škola CEVRO
podzim 2021
Rozsah
16/0/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Kozák (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
k150538/Praha: So 2. 10. 9:30–13:50 Učebna 217/B, 15:30–18:20 Učebna 217/B, Pá 10. 12. 15:30–19:50 Učebna 218/B, L. Mrklas, R. Štěrba
Předpoklady
TYP_STUDIA ( B )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posluchače uvést do současné diskuse o konceptu občanského vzdělávání. Student bude schopen se orientovat v pojetí občanského vzdělávání a jeho politicko-historických souvislostech. Dokáže vysvětlit hlavní trendy v občanském vzdělávání, jeho výchozí principy, smysl a využití kompetenčních modelů a taxonomií vzdělávacích cílů.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Cíle a obsah občanského vzdělávání ve studentských prekonceptech
  • 2. Východiska občanského vzdělávání v ČR (principy občanského vzdělávání, odpovědné občanství - aspekty odpovědného občanství, odpovědné a aktivní občanství)
  • 3. Konstituování občanského vzdělávání za I. ČSR (historická východiska a souvislosti)
  • 4. Občanské vzdělávání za I. ČSR (cíle, osnovy, metodika)
  • 5. Občanské vzdělávání za I. ČSR (učebnice občanské výchovy, J. Uher a občanská výchova)
  • 6. Občanské vzdělávání jako prostředek ideologické indoktrinace (občanské vzdělávání po r. 1948)
  • 7. Občanské vzdělávání po r. 1989 (interdisciplinarita a model tzv. etické antropologie)
  • 8. Občanské vzdělávání v aktuálních kurikulárních dokumentech (rámcové vzdělávací programy)
  • 9. Kompetenční pojetí občanského vzdělávání (klíčové a oborové kompetence)
  • 10. Výukové cíle v občanském vzdělávání (taxonomie vzdělávacích cílů)
  • 11. Neformální občanské vzdělávání
  • 12. Občanské vzdělávání v zahraničí (výběr)
Literatura
    povinná literatura
  • ŠTĚRBA, Radim a kol. Kompetence pro odpovědné občanství. Brno: Katedra občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Konrad-Adenauer-Stiftung, 2018. (online: https://katedry.ped.muni.cz/obcanska-vychova/wp-content/uploads/sites/16/2
  • BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
    doporučená literatura
  • SEMOTAMOVÁ, Kateřina. Využití rakouského kompetenčního modelu ve výchově k občanství na základních školách. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy, 2018. Ved. práce: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS
  • EUROPEAN COMMISSION/EACEA/Eurydice. Citizenship Education at School in Europe – 2017. Annexes: National Information and Websites. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. ISBN 978-92-9492-615-9
  • TORNEY-PURTA, Judith., et al. (eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. ISBN: 9051668341.
  • MÜLLER, Ragnar: Aufgaben und Ziele politischer Bildung (online http://www.onlinedissertation.de/politische_bildung/aufgaben_ziele.htm)
  • PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992
  • SOUKUP, Petr (ed). Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0609-3.
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2011. ISBN 8021103728.
  • KRAMMER, Reinhard. Kompetenzen durch Politische Bildung – Ein Kompetenz-Strukturmodell [online: http://www.politischebildung.com/pdfs/29_basis.pdf]. In: Kompetenzorientierte Politische Bildung, Innsbruck–Bozen–Wien, 2008
  • NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole: osnovy z občanské výchovy, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, vypracování eseje na zadané téma z osnov a ústní zkouška z vymezené problematiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.