k83650 Lidské zdroje a vzdělanostní politika

Vysoká škola CEVRO
zima 2010
Rozsah
0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Kvalitní a široce dostupné vzdělání se stalo jedním zpilířů znalostní společnosti. Rostoucí význam vzdělání pro konkurenceschopnost i pro životní úspěch jednotlivců činí znerovností vpřístupu kvyššímu a kvalitnímu vzdělání zřetelné „politikum“. Cílem kurzu je osvětlit základní souvislosti mezi sociálně-ekonomickým systémem, vzdělávací politikou, strukturou vzdělávacího systému a jeho financováním na jedné straně a nerovnostmi vpřístupu kvyššímu vzdělání na straně druhé. Vtomto kontextu budou posouzeny „politiky“ zacílené zejména na zvětšování propustnosti vzdělávacích systémů. Kurz bude zahájen diskusí kotázce, zda efektivita (efficiency) a spravedlnost (equity) ve vzdělávacích systémech jsou vzájemně kompatibilní cíle. Dále bude otevřen problém reprodukce vzdělanostních nerovností a základní přístupy kvysvětlení. Tyto přístupy budou aplikovány na výklad vývoje vzdělanostních nerovností vsocialistických systémech a na příkladu ČR budou demonstrovány skutečné efekty socialistické vzdělanostní politiky založené primárně na redistribuci vzdělanostních příležitostí. Další výklad bude směřovat kobjasnění nedávného vývoje nerovností všancích na dosažení vyššího vzdělání a vzdělanostní mobility vČeské republice vmezinárodním kontextu. Zvláštní pozornost bude věnována diverzifikaci na úrovni středního vzdělání a jejím důsledkům pro nerovnosti vpřístupu kvysokoškolskému vzdělání. Na mezinárodním srovnání budou diskutovány souvislosti mezi hlavními charakteristikami systémů sekundárního a terciárního vzdělávání (dynamika, diverzifikace, financování) a vývojem sociálních nerovností všancích na dosažení vyššího vzdělání. Vzávěru kurzu budou diskutovány základní principy politické ekonomie reforem voblasti vzdělávání. V tomto kontextu budou představena hlavní doporučení pro vzdělávací politiku vČR a kritické analýze budou podrobeny současné návrhy na reformy voblasti středního i vysokoškolského vzdělání vČR. Podrobněji je kurs popsán vsyllabu, který lze nalézt vsekci Studijní materiály.
Osnova

  • 1. Propustnost vzdělávacích systému jako „politikum“: efektivita (efficiency) a spravedlnost (equity) vsystémech vzdělávání – kompatibilní nebo neslučitelné cíle? Povinná četba: P5
    2. Lidský kapitál a lidské zdroje vkontextu teorií různých kapitálů. Povinná četba P3 a P4, doporučená četba D7_ENG nebo D7_CZ
    3. Přístup ke vzdělání vkontextu teorií spravedlnosti a rovnosti. Povinná četba: P2, kap. 1.1.
    4. Koncept rovnosti příležitostí ve vzdělávání: jak zjišťovat míru spravedlivosti vzdělávacích systémů Povinná četba: P1, kap. 1.
    5. Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělanostních nerovností v sekundárním vzdělávání. Povinná četba: P1, kap. 2. části 2.1 až 2.6.
    6. Sociálně-psychologický model reprodukce nerovností a jeho kritika. Povinná četba: P2, kap. 1.2.
    7. Vzdělanostní nerovnosti a mobilita za socialismu – důsledky redistributivní politiky. Povinná četba: P2, kap. 1.3.
    8. Nerovnosti ve vzdělávání v České republice vsoučasnosti – regionální školství, diverzifikace, selektivita, role víceletých gymnázií. Povinná četba: P1, kap. 3.
    9. Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělanostních nerovností vterciárním vzdělávání. Povinná četba: P1, kap. 2. část 2.6, P1 kap. 10 a kap. 13.
    10. Vzdělanostní nerovnosti a jejich řešení z pohledu aktérů, politická ekonomie reformy vzdělávacího systému. Povinná četba: P1, kap 16. Doporučená četba D8.
    11. Implikace zjištěného stavu nerovností vČeské republice pro vzdělávací politiku, inspirace vzahraničí Povinná četba: P1, kap. 17.
    12. Současné pokusy o reformu vzdělávacího systému vČR. Doporučená četba: D1a, D1b, D2, D3
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/zima2010/k83650