CEVRO:k82593 Filosofická antropologie - Informace o předmětu
k82593 Filosofická antropologie
Vysoká škola CEVROzima 2011
- Rozsah
- 0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- Prof. Dr. Josef Dolista, Ph.D., Th.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Filozofie znamená především vytýčení problémů, které jsou chápány člověkem jako základní. Základními jsou proto, že tvoří předpoklad jak života jednotlivce tak i celého lidstva. Filozofické řešení takových problémů se pak vyznačuje nejvyšší mírou obecnosti. K předpokladům lidské existence (vědomého a svobodného bytí) patří bezesporu i otázka „Co je člověk?“. Zkoumání člověka v jeho vztazích ke světu tvoří centrální filozofické téma. Bez pochopení povahy člověka a jeho místa ve světě není možné řešit ani ostatní filozofické otázky. Postižení vztahu „člověk - okolní svět“ tvoří jádro světového názoru, který chápeme jako souhrnné pojetí a hodnocení světa a člověka. Zároveň pro člověka nemůže být zajímavější objekt poznání než sám člověk. Podstata a existence člověka je věčnou, ale i neustále se obnovující otázkou, protože se stále mění životní podmínky a obsah života. Filozofové, vědci, teologové, umělci, ideologové i běžní lidé si ji budou vždy znovu klást a znovu na ni budou odpovídat. Pokud existuje život a myšlení, bude problematika člověka neustále aktuální. Hledání, tázání a přemýšlení patří bytostně k člověku. Člověk totiž není nikdy se svým životem hotov, není na světě jako neživá věc, rostlina nebo zvíře. Před člověkem se otvírají různé možnosti, těmto možnostem nějakým způsobem rozumí a musí mezi nimi volit. Právě tato zásadní otevřenost vůči vlastním možnostem činí člověka člověkem.
- Osnova
- 1. Člověk v evropské filosofii 2. Člověk v pojetí Jana Sokola 3. Filosofická antropologie a její vztah k aktuálním tématům 4. Metodologické předpoklady filosofické antropologie 5. Pokus o definici člověka; Člověk jako svobodný tvor 6. 8. Lidská činnost; Vědomí 7. Hodnoty; Morálka 8. Člověk a příroda; člověk a společnost 9. Člověk a kultura; člověk a náboženství 10. Řeč; Myšlení 11. Humanizace a individuální existence 12. Integrace umírání a smrti do celku života
- Metody hodnocení
- Ukončení semestru: písemný test.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/zima2011/k82593