d150538 Odpovědné občanství a občanské vzdělávání

Vysoká škola CEVRO
podzim 2023
Rozsah
12/36/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Jarmara, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Rozvrh
každé sudé úterý 11:00–12:20 Učebna 203, každé sudé úterý 12:30–13:50 Učebna 203
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
d150538/cviceni: každé sudé úterý 14:00–15:20 Učebna 203, každé sudé úterý 15:30–16:50 Učebna 203, T. Jarmara, R. Štěrba
Předpoklady
( PROGRAM ( B - PMV ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( B - PMV ) && TYP_STUDIA ( B ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posluchače uvést do současné diskuse o konceptu občanského vzdělávání. Student bude schopen se orientovat v pojetí občanského vzdělávání a jeho politicko-historických souvislostech. Dokáže vysvětlit hlavní trendy v občanském vzdělávání, jeho výchozí principy, smysl a využití kompetenčních modelů a taxonomií vzdělávacích cílů.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Cíle a obsah občanského vzdělávání ve studentských prekonceptech
  • 2. Východiska občanského vzdělávání v ČR (principy občanského vzdělávání, odpovědné občanství - aspekty odpovědného občanství, odpovědné a aktivní občanství)
  • 3. Konstituování občanského vzdělávání za I. ČSR (historická východiska a souvislosti)
  • 4. Občanské vzdělávání za I. ČSR (cíle, osnovy, metodika)
  • 5. Občanské vzdělávání za I. ČSR (učebnice občanské výchovy, J. Uher a občanská výchova)
  • 6. Občanské vzdělávání jako prostředek ideologické indoktrinace (občanské vzdělávání po r. 1948)
  • 7. Občanské vzdělávání po r. 1989 (interdisciplinarita a model tzv. etické antropologie)
  • 8. Občanské vzdělávání v aktuálních kurikulárních dokumentech (rámcové vzdělávací programy)
  • 9. Kompetenční pojetí občanského vzdělávání (klíčové a oborové kompetence)
  • 10. Výukové cíle v občanském vzdělávání (taxonomie vzdělávacích cílů)
  • 11. Neformální občanské vzdělávání
  • 12. Občanské vzdělávání v zahraničí (výběr)
Literatura
    povinná literatura
  • BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
  • ŠTĚRBA, Radim a kol. Kompetence pro odpovědné občanství. Brno: Katedra občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Konrad-Adenauer-Stiftung, 2018. (online: https://katedry.ped.muni.cz/obcanska-vychova/wp-content/uploads/sites/16/2
    doporučená literatura
  • KRAMMER, Reinhard. Kompetenzen durch Politische Bildung – Ein Kompetenz-Strukturmodell [online: http://www.politischebildung.com/pdfs/29_basis.pdf]. In: Kompetenzorientierte Politische Bildung, Innsbruck–Bozen–Wien, 2008
  • TORNEY-PURTA, Judith., et al. (eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. ISBN: 9051668341.
  • PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2011. ISBN 8021103728.
  • SOUKUP, Petr (ed). Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0609-3.
  • NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole: osnovy z občanské výchovy, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949
  • SEMOTAMOVÁ, Kateřina. Využití rakouského kompetenčního modelu ve výchově k občanství na základních školách. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy, 2018. Ved. práce: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS
  • MÜLLER, Ragnar: Aufgaben und Ziele politischer Bildung (online http://www.onlinedissertation.de/politische_bildung/aufgaben_ziele.htm)
  • EUROPEAN COMMISSION/EACEA/Eurydice. Citizenship Education at School in Europe – 2017. Annexes: National Information and Websites. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. ISBN 978-92-9492-615-9
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, podzim 2020, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/podzim2023/d150538