k150536 Politická komunikace v praxi

Vysoká škola CEVRO
podzim 2023
Rozsah
16/0/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ladislav Mrklas, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Daniel Kunštát, Ph.D.
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
k150536/praha: Pá 6. 10. 15:30–19:50 Zasedačka 16/B, Pá 27. 10. 15:30–19:50 Učebna 208/B, Pá 10. 11. 15:30–18:20 Učebna 119/B, D. Kunštát
Předpoklady
( PROGRAM ( B - PMV ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( B - PMV ) && TYP_STUDIA ( B ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je tvořen kombinací přednášek, které posluchačům poskytnou základní seznámení s teoretickou reflexí a výzkumnými metodami komunikace v rámci politického systému a praktických seminářů, při kterých si studenti vyzkouší nejrůznější činnosti při přípravě a realizaci politické komunikace. Kurz bude zaměřen na teoretické modely komunikačních toků ve společnosti včetně specificky politické komunikace v soudobé politologii a sociologii a na základní parametry vztahů mezi veřejným míněním, médii a politickými aktéry a institucemi. Obsáhlý blok bude zároveň věnován propagandě, politické marketingové komunikaci a volebním kampaním.
Osnova
  • 1. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti, komunikace jako politický fenomén. Sociologie veřejného mínění: formování politických postojů v kontextu komunikačních vztahů.
  • 2. Behavioralismus a empirické výzkumy politické komunikace. Analýza účinků komunikace.
  • 3. Modely komunikace: vůdci veřejného mínění, dvoustupňový komunikační tok, teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace, koncept “spirály mlčení”
  • 4. Média a politická kultura v demokracii, politická propaganda v demokracii a nedemokratických režimech.
  • 5. Mobilizace veřejného mínění: teoretická východiska. Moderní politický marketing a volby, typy předvolební agitace.
  • 6. Volební chování a volební kampaně. Strany a média v předvolební strategii. Typy volebních kampaní v ČR. Využití médií v politických kampaních.
  • 7. Vznik a vývoj politického marketingu v akademické i aplikované rovině. Politický marketing ve světě a v České republice.
  • 8. Vývoj koncepcí marketingového řízení. Marketingové řízení politických stran. Model tržně orientované strany.
  • 9. Marketingové analýzy a výzkumy. Výzkumy veřejného mínění. Volební výzkumy. Stranické preference a volební modely.
  • 10. Marketingový mix v politice. Politický produkt a jeho složky. Ideální kandidát. Politické marketingové strategie. Politický aktivismus. Zapojení dobrovolníků do politických kampaní. Kampaně pro zvýšení volební účasti. Negativní kampaně.
  • 11. Využití marketingových metod v politice. Vztah tradičního marketingu a politického marketingu. Výhody a kritika metod politického marketingu.
  • 12. Politická komunikace v ČR. Role médií v procesu demokratizace společnosti: česká transformace a její reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘEČEK, J.Politická komunikace. Od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3536-8 ŘÍCHOVÁ, B. Teorie komunikace. Pp. 83 – 94 in Říchová B. Přehled moderních politologických teorií. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0742-9
  • EIBL, O., R. CHYTILEK, A. MATUŠKOVÁ. Teorie a metody politického marketingu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-281-6
    doporučená literatura
  • BRADOVÁ, E. Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 2005. ISBN 80-210-3800-4
  • HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6
  • LEBEDOVÁ, E. Voliči, strany a negativní kampaň: Politická komunikace v České republice. Praha: SLON, 2014. ISBN 978-80-7419-158-9
  • KUNŠTÁT, D. Anatomie volebního výběru: veřejné mínění a konceptualizace stranické identifikace v soudobé politologii a sociologii. Pp. 37 – 50 in KREJČÍ, J. (ed.) Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: Sociologický ústav AV ČR. 2004. ISBN 80-7330-0
  • KUNŠTÁT, D. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. ISBN 80-7330-081-8
  • MATUŠKOVÁ, A. Politický marketing a české politické strany. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 2010. ISBN 978-80-210-5169-0
    neurčeno
  • JABLONSKI, A. W. a kol. Politický marketing - úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister&Principal, 2006. ISBN 80-7364-011-2
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/podzim2023/k150536