CEVRO:k22016 Analýza bezp. hrozeb a kyberne - Informace o předmětu
k22016 Analýza bezpečnostních hrozeb a kybernetická bezpečnost ve 21. století
Vysoká škola CEVROpodzim 2023
- Rozsah
- 16/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kaválek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jiří Šedivý (přednášející)
Aleš Špidla (přednášející) - Garance
- Mgr. Tomáš Kaválek, Ph.D.
Katedra bezpečnostních studií – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- k22016/krumlov: So 4. 11. 9:30–13:50 Učebna č.3 VV, 15:30–19:50 Učebna č.3 VV, Pá 8. 12. 9:30–12:20 TEAMS online výuka, T. Kaválek, J. Šedivý, A. Špidla
k22016/praha: Pá 27. 10. 11:00–15:20 Učebna 205, 17:00–19:50 Učebna 205, So 2. 12. 15:30–19:50 Učebna 217/B, T. Kaválek, J. Šedivý, A. Špidla - Předpoklady
- ( PROGRAM ( N - BM ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( N - BM ) && TYP_STUDIA ( N ))
Studenti získají komplexní přehled o metodách analýz bezpečnostních hrozeb, dále o způsobech páchání trestní činnosti (kyberkriminality) a zajištění počítačové bezpečnosti vyplývajících z aktuálních bezpečnostních hrozeb, jejich příčinách, souvislostech, a řešení činností, které jsou s nimi spojeny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Studenti v tomto předmětu získají základní informace o environmentálních a societálních bezpečnostních hrozbách aj.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- přemýšlet v kontextu s kognitivními předsudky obecně i v bezpečnostní praxi
- analyzovat bezpečnost a tvořit formální modely.
- prognózovat (nejen) v bezpečnostních studiích
- umět specifikovat Kodaňskou školu a její filosofii.
- popsat vojenský sektor, environmentální, ekonomický, společenský a politický sektor a jejich syntézu
- podat a chápat souvislosti s konflikty v Sýrii 1,2
- ovládat strukturované analytické techniky - Diagnostické techniky, Opoziční (Contrarian) techniky, Techniky imaginativního myšlení
- popsat terorismus – pojem, vývoj, příčiny, projevy terorismu v současném světě a boj proti terorismu ve 21. století
- popsat a znát vojenské bezpečnostní hrozby ve 21. století: globální bezpečnost a organizovaný zločin, energetické a kybernetické hrozby
- ovládat a specifikovat kyberkriminalitu a počítačovou bezpečnost
- popsat a specifikovat environmentální a societální bezpečnostní hrozby ve 21. století: problém vyčerpávání zdrojů jako bezpečnostní hrozba, migrace a náboženské konflikty jako bezpečnostní hrozba - Osnova
- 1. Kognitivní předsudky obecně i v bezpečnostní praxi
- . 2. Úvod do „analyzování bezpečnosti“. Formální modely. Úvod do prognózování (nejen) v bezpečnostních studiích
- . 3. Kodaňská škola: Úvod, Vojenský sektor, Environmentální, Ekonomický, Společenský a Politický sektor, Syntéza
- . 4. Konflikt v Sýrii 1,2
- . 5. Strukturované analytické techniky 1: Diagnostické techniky
- . 6. Strukturované analytické techniky 2: Opoziční (Contrarian) techniky
- . 7. Strukturované analytické techniky 3: Techniky imaginativního myšlení
- . 8. Terorismus – pojem, vývoj, příčiny, projevy terorismu v současném světě a boj proti terorismu ve 21. století
- . 9. Vojenské bezpečnostní hrozby ve 21. století: globální bezpečnost a organizovaný zločin, energetické a kybernetické hrozby
- . 10. Kyberkriminalita a počítačová bezpečnost
- . 11. Environmentální a societální bezpečnostní hrozby ve 21. století: problém vyčerpávání zdrojů jako bezpečnostní hrozba, migrace a náboženské konflikty jako bezpečnostní hrozba
- Výukové metody
- Seminární práce nebo prezentace, písemný test.
- Metody hodnocení
- Seminární práce nebo prezentace, písemný test.
- Informace učitele
- Bez doplňujících informací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/podzim2023/k22016