k22016 Analýza bezpečnostních hrozeb a kybernetická bezpečnost ve 21. století

Vysoká škola CEVRO
podzim 2023
Rozsah
16/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kaválek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jiří Šedivý (přednášející)
Aleš Špidla (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Kaválek, Ph.D.
Katedra bezpečnostních studií – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
k22016/krumlov: So 4. 11. 9:30–13:50 Učebna č.3 VV, 15:30–19:50 Učebna č.3 VV, Pá 8. 12. 9:30–12:20 TEAMS online výuka, T. Kaválek, J. Šedivý, A. Špidla
k22016/praha: Pá 27. 10. 11:00–15:20 Učebna 205, 17:00–19:50 Učebna 205, So 2. 12. 15:30–19:50 Učebna 217/B, T. Kaválek, J. Šedivý, A. Špidla
Předpoklady
( PROGRAM ( N - BM ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( N - BM ) && TYP_STUDIA ( N ))
Studenti získají komplexní přehled o metodách analýz bezpečnostních hrozeb, dále o způsobech páchání trestní činnosti (kyberkriminality) a zajištění počítačové bezpečnosti vyplývajících z aktuálních bezpečnostních hrozeb, jejich příčinách, souvislostech, a řešení činností, které jsou s nimi spojeny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Studenti v tomto předmětu získají základní informace o environmentálních a societálních bezpečnostních hrozbách aj.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- přemýšlet v kontextu s kognitivními předsudky obecně i v bezpečnostní praxi
- analyzovat bezpečnost a tvořit formální modely.
- prognózovat (nejen) v bezpečnostních studiích
- umět specifikovat Kodaňskou školu a její filosofii.
- popsat vojenský sektor, environmentální, ekonomický, společenský a politický sektor a jejich syntézu
- podat a chápat souvislosti s konflikty v Sýrii 1,2
- ovládat strukturované analytické techniky - Diagnostické techniky, Opoziční (Contrarian) techniky, Techniky imaginativního myšlení
- popsat terorismus – pojem, vývoj, příčiny, projevy terorismu v současném světě a boj proti terorismu ve 21. století
- popsat a znát vojenské bezpečnostní hrozby ve 21. století: globální bezpečnost a organizovaný zločin, energetické a kybernetické hrozby
- ovládat a specifikovat kyberkriminalitu a počítačovou bezpečnost
- popsat a specifikovat environmentální a societální bezpečnostní hrozby ve 21. století: problém vyčerpávání zdrojů jako bezpečnostní hrozba, migrace a náboženské konflikty jako bezpečnostní hrozba
Osnova
  • 1. Kognitivní předsudky obecně i v bezpečnostní praxi
  • . 2. Úvod do „analyzování bezpečnosti“. Formální modely. Úvod do prognózování (nejen) v bezpečnostních studiích
  • . 3. Kodaňská škola: Úvod, Vojenský sektor, Environmentální, Ekonomický, Společenský a Politický sektor, Syntéza
  • . 4. Konflikt v Sýrii 1,2
  • . 5. Strukturované analytické techniky 1: Diagnostické techniky
  • . 6. Strukturované analytické techniky 2: Opoziční (Contrarian) techniky
  • . 7. Strukturované analytické techniky 3: Techniky imaginativního myšlení
  • . 8. Terorismus – pojem, vývoj, příčiny, projevy terorismu v současném světě a boj proti terorismu ve 21. století
  • . 9. Vojenské bezpečnostní hrozby ve 21. století: globální bezpečnost a organizovaný zločin, energetické a kybernetické hrozby
  • . 10. Kyberkriminalita a počítačová bezpečnost
  • . 11. Environmentální a societální bezpečnostní hrozby ve 21. století: problém vyčerpávání zdrojů jako bezpečnostní hrozba, migrace a náboženské konflikty jako bezpečnostní hrozba
Výukové metody
Seminární práce nebo prezentace, písemný test.
Metody hodnocení
Seminární práce nebo prezentace, písemný test.
Informace učitele
Bez doplňujících informací.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/podzim2023/k22016