d97159 Typy a modely demokracie

Vysoká škola CEVRO
zima 2013
Rozsah
0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Miloš Brunclík, Ph.D. (přednášející)
Prof. Dr. Miroslav Novák (přednášející)
Garance
Katedra politologie a mezinárodních vztahů – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na hlubší analýzu empirických teorií demokracie. Jaký je rozdíl mezi demokraciemi městských států, národních států a hypotetickými nadnárodními demokraciemi podle R.A. Dahla? Jaké jsou základní typy demokracie a čím se v praxi liší? Jaký je rozdíl mezi empirickými typy demokracie a ideálními typy demokracie? Jaké jsou rozdíly mezi Popperovou a Schumpeterovou neklasickou teorií demokracie? Jak se v demokraciích rozděluje moc a jaké jsou tam formy opozice? Jak probíhají přechody k demokracii? Neurčuje do značné míry způsob přechodu budoucí dlouhodobě krystalizovanou podobu demokracie? Vyžaduje politická demokracie kapitalistický hospodářský systém? Těchto zásadních otázek se bude kurs dotýkat z různých pohledů. Po úspěšném absolvování budou studenti schopni popsat a definovat různé koncepce empirické teorie demokracie. Budou schopni rozlišovat mezi demokraciemi městských států, národních států a nadnárodními demokraciemi. Budou schopni určit základní definiční rysy a odlišnosti Popperovy a Schumpeterovy neklasické teorie demokracie. Po úspěšném absolvování budou studenti schopni dále srovnávat jednak různé formy opozice a jejich význam v soudobých demokraciích. Dále budou rozumět logice přechodů k demokracii. Budou umět popsat a vysvětlit příčiny pádu nedemokratických režimů a definovat vhodné podmínky pro úspěšné vybudování konsolidované demokracie. Studenti získají hlubší teoretické i empirické znalosti v otázce Lijphartovy koncepce většinové a konsensuální demokracie či koncepce polyarchie R. Dahla.
Osnova
  • I. tematický okruh: Teorie demokracie
    1) Rozdíl mezi empirickými, normativními funkčními teoriemi demokracie podle Sartoriho
    2) Aristotelova koncepce demokracie a politeie
    3) Dahlova koncepce polyarchie
    4) Dahlova koncepce tří transformací demokracie
    5) Kritika klasických teorií demokracie podle Schumpetera a Poppera.
    6) Srovnání Popperovy a Schumpeterovy neklasické teorie demokracie
    II. tematický okruh: Konsensuální a většinové demokracie
    7) Většinový a konsensuální princip podle Lijpharta
    8) Homogenní a segmentované společnosti, segmentální autonomie, překrývající se členství.
    9) Empirická typologie čtyř druhů demokracie podle Lijpharta.
    10) Ideální typy konsensuální a majoritní demokracie a diskuse o jejich výhodách a nevýhodách.
Metody hodnocení
ústní závěrečná zkouška z obsahu přednášek a povinné literatury.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, léto 2020, podzim 2020.