d146601 Strategický a projektový management

Vysoká škola CEVRO
podzim 2023
Rozsah
24/48/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Marek Vokoun, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
Ing. Marek Vokoun, Ph.D.
Katedra veřejného práva a veřejné správy – Katedry – Rektor – Vysoká škola CEVRO
Rozvrh
St 14:00–15:20 Učebna 119/B
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
d146601/cviceni: Po 12:30–13:50 Učebna 106, Po 14:00–15:20 Učebna 106, J. Neugebauer, M. Vokoun
Předpoklady
( PROGRAM ( N - OPV ) && ROCNIK ( 2 )) || (! PROGRAM ( N - OPV ) && TYP_STUDIA ( N ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy strategického a projektového managementu. Důraz je kladen na schopnost vytyčovat podnikatelské cíle, včasné rozpoznání nových příležitostí a uvědomění si hrozeb. Studenti se seznámí se systematickým přístupem kanalýze podniku vdlouhém období a s tvorbou klíčových ukazatelů výkonnosti firmy. Cílem předmětu je pochopit proces formulace podnikových strategií, jejich výběr a faktory úspěšnosti a neúspěšnosti při jejich implementaci. K pochopení implementace strategie budou představeny principyprojektového řízení. Absolventi kurzu disponují znalostmi strategického řízení podnikatelské sféry, které je ovlivněno vědeckotechnickým a společensko-ekonomickým pokrokem a zapojením informačních a komunikačních technologií do podnikových procesů. Jsou schopni samostatně provádět vyhodnocení efektivity výsledků hospodářské činnosti za použití metod strategického managementu. Jsou schopni definovat rámec projektového řízení a orientovat se v jeho principech.
Osnova
  • 1. Úvod do strategického managementu. Podnik jako systém, metodologické základy strategického managementu, pojem strategie a business model 2. Formulace strategie, vnitřní a vnější prostředí podniku v tržní ekonomice, druhy podnikových strategií, podnikové procesy a úrovně řízení, strategické dokumenty 3. Analýza osob zainteresovaných na strategickém řízení firmy, očekávání důležitých stakeholders 4. Strategická analýza okolí firmy – obecné okolí firmy, STEEP analýza, sektorové okolí firmy, PORTERŮV model pěti sil 5. Strategická analýza vnitřního prostředí firmy – lidské zdroje, talent management, freelancing, průmysl 4.0, inovace, marketing, design a řízení kvality 6. Strategická analýza vnitřního prostředí firmy – finanční a ozpočtové analýzy, DuPont, 7P, 7S, value chain a firemní kultura 7. Diagnostické nástroje – SWOT a SPACE analýza, Strategic Advantage profile analýza, Scoreboardy a Dashboardy vpodnikových informačních systémech 8. Formulace strategie, vhodnost, přijatelnost a uskutečnitelnost strategie, důvody selhání strategií, realizace a implementace, kontrola plnění 9. Současný projektový management: koncepce a principy (IPMA, PMBOK) 10. Porozumění projektu - organizace, zainteresované osoby 11. Plánování k dosažení úspěchu, stanovení kvality,harmonogramu projektu a rozpočtu 12. Struktura členění práce (WBS), rizika projektu a práce se získanými znalostmi Témata na cvičení 1. Finanční výkazy, principy finanční matematiky, požadavky na seminární práci 2. Finanční analýza, ukaztele rentability, likvidity, zadluženosti, horizontální a vertikální analýza 3. Analýza odvětví, koncentrace a konkurence na trhu, další ukazatele finanční analýzy, bankrotní modely 4. Průběžný test 5. Analýza a diskuse k odbornému textu 6. Prezentace auditů 7. Práce na seminárním projektu
Literatura
  • FOTR, Jiří; VACÍK, Emil; SOUČEK, Ivan; ŠPAČEK, Miroslav a HÁJEK, Stanislav. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. Expert (Grada). Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-27124992.
  • DOLEŽAL, Jan. Projektový management. 2. vydání. Expert (Grada). Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3619-3.
  • HANZELKOVÁ, Alena; KEŘKOVSKÝ, Miloslav a VYKYPĚL, Oldřich. Strategické řízení: teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. C.H. Beck pro praxi. V Praze: C.H. Beck, 2017. ISBN 978-80-7400-637-1.
Metody hodnocení
Prezenční studium: Seminární práce 25 %, průběžný test 25 % a závěrečná zkouška 50 %. Kombinované studium: Seminární práce 40%, závěrečná zkouška 60 % 100-90 bodů známka vynikající (A) 89-80 bodů známka nadprůměrně (B) 79-70 bodů známka dobře (C) 60-69 bodů známka přijatelně (D) 55-59 bodů známka minimální požadavky (E) 40-54 bodů lze opakovat ústní zkouška (FX) V ostatních případech F – nedostatečné, neúspěch u zkoušky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, léto 2020, podzim 2020, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsci.cz/predmet/cevro/podzim2023/d146601